E-bikes, de trends voor 2019

Nieuws van en over Stromer.
Plaats reactie
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

E-bikes, de trends voor 2019

Bericht door Stromeur » 11 feb 2019, 18:41

Leuk artikel op tweewieler.nl over e-bike trends voor 2019:

https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... 808A766YI4
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Wimst
Pro
Pro

Re: E-bikes, de trends voor 2019

Bericht door Wimst » 12 feb 2019, 09:20

Dank voor de link! Plaats display op stuurpen is Interessant en dat er zoveel middenmotoren uit Duitsland komen, de tijd goed doorstaan, vroeger had je ook veel Duitse brommertjes!
Wim
St1x, 984w, Ocean, 20 inch

Daniel1975
Veteraan
Veteraan

Bericht door Daniel1975 » 12 feb 2019, 14:30

Middenmotoren zijn wat mij betreft de verkeerde weg voor een SP. Veel te veel onnodige krachten op je drivetrain. Het Stromer principe met de achternaaf aandrijving is wat mij betreft een veel betere optie die nog steeds niet optimaal is uitgewerkt. Werkt voor nu uitstekend, maar in de toekomst graag minder gevoelig voor bijvoorbeeld aanhaalmoment van de achteras en met verwisselbare lagers om zomaar even 2 dingen te noemen.
Samen met een goede 11 speed achterderailleur een behoorlijk hufterproof supersysteem.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 12 feb 2019, 14:40

Daniel1975 schreef:
12 feb 2019, 14:30
Middenmotoren zijn wat mij betreft de verkeerde weg voor een SP. Veel te veel onnodige krachten op je drivetrain.
Feitelijk is er maar één argument voor een middenmotor, en dat is een betere gewichtsverdeling. Voor een e-MTB zie ik er het nut zeker van in. Voor alle andere toepassingen verkies ik, in tegenstelling tot wat volgens het artikel de trend is, een achterwielmotor.

Volgens mij zijn die middenmotoren vooral zo populair omdat fabrikanten er relatief "eenvoudig" eentje kunnen implementeren in een bestaand frame. Daar mikken de middenmotorfabrikanten ook op. (Maar dat is wat anders dan dat de consument erom vraagt.)
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 12 feb 2019, 15:07

Stromeur schreef:
12 feb 2019, 14:40
Volgens mij zijn die middenmotoren vooral zo populair omdat fabrikanten er relatief "eenvoudig" eentje kunnen implementeren in een bestaand frame.
Bij een middenmotor moet juist het gebied rond de trapas flink op de schop om ruimte voor de motor te geven, terwijl een achterwiel motor volgens mij zonder al teveel problemen in een bestaand frame kan. Wellicht dat de achterbrug wat breder moet worden, maar zelfs dat betwijfel ik. Of zie ik het helemaal verkeerd?

Voor MTB's zie ik inderdaad ook het nut van een middenmotor, niet alleen vanwege de gewichtsverdeling maar ook omdat je met terugschakelen ook meer koppel van de motor krijgt.

@Daniel: als we dan toch een ideale SP willen maken met een derailleur dan zou ik persoonlijk liever een derailleur met 7 of 8 versnellingen zien. Dan kan de ketting net wat dikker uitgevoerd worden en is het geheel net wat slijtvaster. Meer versnellingen heb je toch niet echt nodig hier in Nederland.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Daniel1975
Veteraan
Veteraan

Bericht door Daniel1975 » 12 feb 2019, 18:21

Klopt, ik wilde ook eerst 9sp tikken, maar ik realiseer ook dat dat tegenwoordig een no-go is. Je ziet nu al de flauwekul naar 12sp; compleet nutteloos en alleen in te voeren als er compromissen gedaan worden. Starten met een 10, enorm dure cassettes en kettingen om het nog enigzins stevig te houden; waanzin :cry:

Voor een SP voldoen de huidige 11sp groepen prima, niks meer aan doen dus. De wereld is groter dan NL ;)

Tomasj

Bericht door Tomasj » 12 feb 2019, 23:07

Ik denk dat het verder uitwerken van het speedped-concept de ideale speed-pedelec oplevert. Overbrengen van het motorvermogen via een riem (erg goedkoop en lichte constructie, die bovendien veel minder complex is). En daarnaast een gewone ketting met rohloff , waarbij de ketting in een kettingkast zit. Sturing van de motor op basis van vermogenmeting in de pedalen.
Meer moet dat niet zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018
woon-werk 56 km enkel - 16.000 km

Plaats reactie