Waar op letten bij aankoop demo model?

Plaats reactie
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

Ik kan bij een fietsenwinkel voor een goede prijs een demo ST2 kopen met 1 jaar garantie. De fiets heeft ongeveer 1000km gelopen en heeft op beurzen gestaan volgens de winkel. Voor 600 euro meer kan ik een nieuw ST2 2017 model kopen.

Helaas is de winkel niet bij mij om de hoek, dus ik kan niet zomaar even langsgaan, beide aanbiedingen zijn wel dergelijk interessant dat ik de ST2 bij die winkel wil kopen.

Nu ben ik dus in dubio wat ik ga doen :) Ik ben qua prijs al aardig omhoog gegaan van een R&M -> ST1X -> ST2. 💸

Mocht ik voor de demo fiets gaan, zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten? Kan ik bijvoorbeeld ook ergens aan zien wat de staat van de accu is?
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

De toestand van het accu wordt aangegeven in de omni app.
1000 KM is niet veel. 10% korting is ook niet veel. 20% lijkt me redelijker.
De toestand van de fiets kan je wel met je ogen zien + een lange proefrit waarop de je batterij helemaal leegrijdt;
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alles wat Alex.slaets zegt.

In de OMNI moet de toestand van de accu "zeer goed" zijn. Daarnaast inderdaad de actieradius testen door de accu eens helemaal leeg te trappen.

Ik vind 600 euro korting op een demo met 1000km niet mega, maar op zich wel redelijk, ware het niet dat er dus nog maar 1 jaar garantie wordt gegeven. Hoewel je er vanuit mag gaan dat een demo inmiddels vrij van kinderziektes is, zou ik mezelf toch lekkerder voelen met een garantie van 2 jaar. Of een wat hogere korting.

Verder inderdaad de Stromer goed bekijken. Vooral de slijtage-gevoelige onderdelen zoals ketting, cassette en banden even kritisch keuren, geen slagen in het wiel, geen ernstige beschadigingen aan het frame die wijzen op een valpartij o.i.d.

Ik zou een demo nooit ongezien kopen, bij geen enkele winkel. (Behalve bij mijn eigen dealer, waar ik al twee Stromers heb gekocht en waar ik al dermate goed contact mee heb dat ik ze wel op hun blauwe ogen geloof.) Als je er niet heen kunt voorafgaand aan de koop, dan zou ik voor de nieuwe Stromer gaan.

Vraag ook even na hoe hun service is bij onderhoud en garantie-aanvragen. Want hoewel ik niet hoop dat je ooit aanspraak moet doen op garantie, is het wel handig om in dat geval rekening te houden met de grote afstand tot de dealer. Hebben ze bijvoorbeeld een haal- en brengservice? Wat kost dat? Krijg je een leen-Stromer? Etc.

Een koop op grotere afstand hoeft echt geen probleem te zijn. Mijn dealer zit hier 100km vandaan en die lossen álles keurig én snel voor mij op. En ik had bijna een Stromer gekocht bij een dealer hier nog verder vandaan. Maar die twee staan gewoon heel erg goed bekend, en dan durf ik dat wel aan. (Al is het niet altijd ideaal wellicht.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

Dank voor de tips. Ik ben uiteindelijk toch voor de nieuwe ST2 gegaan, aankomend weekend kan ik hem ophalen, spannend!
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Gefeliciteerd!

Veel plezier ermee :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

thijser schreef: 08 feb 2018, 20:43 Dank voor de tips. Ik ben uiteindelijk toch voor de nieuwe ST2 gegaan, aankomend weekend kan ik hem ophalen, spannend!
Proficiat !! :cool2: veel plezier met je st2
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Plaats reactie