Mensen met problemen roepen steeds harder op het internet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Bevestigd,

https://www.facebook.com/groups/1316292 ... 362118517/

Klein weekje terug polletje gestart op de Belgische Stromer Facebook groep en de resultaten al dan niet representatief zijn zowat binnen.

De insteek was een beetje dat ik heel veel posts las over grote problemen met stromers maar ik ging er een beetje vanuit dat de probleemloze/tevreden mensen (of met kleine snel verholpen probleempjes) zich wat stiller hielden en dit is inderdaad wel zo gebleken.

van de 165 personen die ondertussen de poll hebben ingevuld rijden er maar liefst 132 probleemloos rond of hebben een paar kleinigheden ervaren die snel van de baan waren.

40 Geven aan dat de controller/motor of sensor al eens zijn vervangen en spijtig genoeg zijn er ook 3 bij waarbij de stromer meer bij de dealer slaapt dan thuis.

Ik vind dit persoonlijk een mooie uitslag voor Stromer en dit mag ook wel eens aangehaald worden, ook ik heb de nodige opstartprobleempjes gehad maar al bij al heb ik mijn stromer slechts 1 keer een hele dag moeten missen bij de dealer en dit was dan nog omdat ik hem niet dezelfde dag kon ophalen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het gelezen en ik vind het ook een prima uitslag als tegenhanger van het online geklaag. Maar het zijn ook cijfers waaruit blijkt dat Stromer nog wat te verbeteren heeft, want de score kan en moet uiteindelijk wel beter.

Gelukkig is de service van Stromer zelf, en die van de meeste Stromer dealers, dermate strak geregeld dat de "ervaring" van het probleem toch vaak redelijk mild is. Bij mij in ieder geval wel.

Waar het denk ik snel escaleert, is als één Stromer achter elkaar uiteenlopende problemen vertoont. Dan nog hoor je mij nergens over mits alles snel opgelost wordt, maar er zijn ook mensen die dan aan het einde van hun geduld komen. Daar heb ik alle begrip voor, tenzij mensen uit hun stekker gaan (liefst inderdaad door heel hard op FB tekeer te gaan) zonder te kunnen of willen uitleggen of het gebrek aan service bij de dealer ligt of bij Stromer zelf. Zulk leesvoer vindt echter dermate gretig aftrek, dat het er voor veel lezers helemaal niet meer toe doet of de dealer een rotte appel in het Stromer-dealerbestand is, of dat de Stromer in kwestie inderdaad een maandagochtend-model is. In dat laatste geval zou ik zeggen: niet schelden op internet, maar in gesprek gaan met de dealer met als doel: ontbinden van de koop en andere Stromer of geld retour.

Natuurlijk hoort een speed pedelec, en al helemaal een peperdure Stromer, gewoon probleemloos rond te rijden. Maar de techniek is nog zo nieuw en innovatief, dat ik denk dat mensen die een storing als zeer stressvol ervaren beter niet nu al aan een speed pedelec kunnen beginnen. Welk merk dan ook, want dit is niet Stromer-specifiek: elk SP merk heeft zo zijn eigen probleempjes, dat heb ik al lang gezien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een verkoper moet een redelijk beeld kunnen geven van betrouwbaarheid wanneer je een afgewogen keuze voor het accepteren van de kans op storing wilt maken.
Geen verkoper doet dit. Daarom kan de koper niet vooraf bepalen of hij een niet storingsvrije innovatieve techniek koopt. Dan klinkt het kopen van een SP als eigen schuld en vind ik niet reëel.
Deze redenering steun ik niet.
De individuele ervaring kun je ook niet gebruiken bij een algemeen beeld. Goed dat je ervaring over incidentenafhandeling positief is maar deze draagt niet bij aan het beeld voor een grotere groep dat Zebbernaut probeerde in beeld te brengen.

Daarnaast ben ik het eens met dat mensen met positieve verhalen zich structureel kunnen laten horen. Dit is lastig te organiseren. De ANWB houdt jaarlijks een betrouwbaarheids onderzoek onder autogebruikers. Hier kan men zelf ervaren klantinformatie doorgeven om bij te dragen aan een overzicht over betrouwbaarheid van verschillende merken en typen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik vind een 40 vervangen motor/controller/sensor op een totaal van 165 een gigantisch percentage... bijna 25%!
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromend schreef: 27 dec 2017, 07:58 Geen verkoper doet dit. Daarom kan de koper niet vooraf bepalen of hij een niet storingsvrije innovatieve techniek koopt. Dan klinkt het kopen van een SP als eigen schuld en vind ik niet reëel.
Deze redenering steun ik niet.
Dat was ook niet wat ik ermee wil zeggen.

Voor mijzelf geldt dat ik minimaal vier types bronnen raadpleeg wanneer ik een duur/complex product koop: 1. specificaties van de fabrikant 2. reviews van deskundigen 3. informatie van eindgebruikers en 4. informatie van de verkoper.

En ook echt in die volgorde. En aangezien er voor Stromers m.b.t. punt 3 vrijwel niets te vinden was, heb ik dit forum opgezet.

Iedereen in West-Europa kan tegenwoordig online en is dus heel goed in staat om zichzelf te informeren en verkoopverhalen te toetsen aan gebruikerservaringen. (Men weet de weg online immers ook maar al te goed te vinden als er een probleem optreedt.) Mensen die zich totaal niet verdiepen in een product dat ze aanschaffen, vind ik eerlijk gezegd een tikkie naïef, dat wel.

Maar dan nog, stel iemand raadpleegt echt alléén één verkoper die een product ook nog eens te rooskleurig wegzet: er zijn gelukkig juridische mogelijkheden om te koop te ontbinden bij onoverkomelijke problemen. Ook de wat naïvere koper is dus gewoon beschermd door de wet, het is alleen geen leuke of makkelijke weg om te bewandelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Ik had graag de verdeling gezien per type Stromer (ST1x vs ST2 vs ST2s).

Dat zou een duidelijker beeld geven of bepaalde types al dan niet storingsgevoeliger zijn of niet.

Als ik wat rond hoor heb ik steeds het vermoeden dat er veel meer problemen voorkomen met de ST1x dan met de ST2 en ST2s...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die verdeling geeft alleen relevante informatie als we ook de verdeling in de verkoopcijfers zouden kennen.

Er zijn namelijk substantieel meer ST1 X-en dan ST2's verkocht. En met de Winteractie zijn er ook ineens veel meer Essen de weg op gekomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik heb de enquete ook gezien maar niet ingevuld wegens te vroeg. Op dit moment heb ik nog maar 250 à 300km gereden, weliswaar storingsvrij op een lekke band na.

Voor Nederland kan ik niet spreken, maar voor Antwerpen denk ik dat er de laatste weken een massa Stromers zijn bijgekomen dankzij de nieuwe wetgeving die bepaalt dat SP's ook geleased kunnen worden via de werkgever. Mijn werkgever is zo begonnen met een fietsplan wat al een eerste stormloop op de fietswinkels creëerde, en toen de SP's erbij werden genomen werd dat nog eens herhaald, en daar zijn veel Stromers bij, die nu stilaan allemaal geleverd worden. Alleen al bij mijn dealer er tientallen ST1X-en verkocht, en aan de fabriekspoort zie ik ze meer en meer verschijnen.

Ik denk dus dat er binnenkort flink wat data gaat bijkomen op het internet. Er zitten sowieso al enkele collega's mee op die facebookpagina, heb ik gezien.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie