Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

SoEpe_BE schreef: 20 dec 2019, 12:43 Dag iedereen,

Na lang overwegen en het doorspitten van dit forum beslist om een speed pedelec aan te schaffen.
Dit wordt een witte ST3 (meteen beschikbaar uit stock, de zwarte pas in mei...)
Ik maak me maar wijs dat dit veiliger is en is ook gewoon mooi :D .
Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer (23km enkel Roeselare-Kortrijk).
Hierdoor ook de grote batterij genomen zodat ik overdag niet moet bijladen op het werk, of alleen op het werk 8-) .
Na enkele jaren zal de extra lader wellicht nodig zijn maar die schaf ik dan wel aan.

Aangekocht bij Fietsen Maes, vlakbij en super FM dus een no-brainer.
Had eerder een testrit gemaakt van het traject met de ST1X van de FM en ja, zalig gewoon!

@Kristof79: Gelukkig hadden ze twee witte op stock, hoorde het verhaal dat er net nog iemand anders ook de knoop had doorgehakt :az .

Nu nog de inschrijving afwachten en het avontuur kan beginnen, wellicht in de eerste week van Januari.
Niet het ideale seizoen om van start te gaan maar ik kijk reeds uit naar de dagen zonder winterse buien :cool2:

Alvast hartelijk dank aan alle leden om voldoende leesvoer in het forum te plaatsen, erg handig bij de beslissing(en)!

Zelf zal ik starten met volgende uitrusting:
- Giro Camden helm (brildrager, kleur moet ik nog kiezen, zwart en wit besteld, andere gaat terug)
- Set Ortlieb back-roller plus QL2.1
- Knog OI classic small fietsbel
- Kryptonite New York Lock Standard fietsslot (te combineren met een ketting of vouwslot nog te bepalen)
- Van zijp techniek spatbord verlengers + spatlap zal ik wellicht ook nog bestellen

:d3: :d3: :d3:
Proficiat!
Vraag me wel af, wanneer ik lees dat je een brildrager bent, waarom je de Giro Bexley niet gekozen hebt? Dan heb je een vizier die je bril beschermt tegen regendruppels.
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Rikske
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2019, 01:52

Ben Rik
Mijn vrouw rijdt dagelijks minimal 40km naar haar werk.
Soms 60 of meer.
Zelf rij ik er ook mee.
Wel met aangepast zadel en de vering goed in gesteld.
Ben mindervalide, bijna alles van aan mijn voet tot half mijn borstkas was bijna alles kapot.
Bekken gebroken en afgerukt van ruggengraat.
Maar ook inwendig was er veel kapot.
Mogelijk gaan we in 2020 een nieuwe speedpedelec kopen.
We twijfelen tussen een flyer of een klever.
Geen stromen.
Te duur en geen vering en ook te weinig kracht.
Wij wonen in de Vlaamse Ardennen tegen Kluisbergen en de kwarmond.
Waar ik geen problemen heb om een zeer dure stromen of andere los te rijden en weg te rijden. Dus graag meer info.
Het mag een dames kader zijn. Is niet de bedoeling dat ik er nog mee rij.
Last van stoma hernia’s. Buikspieren schuren open.
SoEpe_BE
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2019, 08:14

asm12z schreef: 20 dec 2019, 20:05
SoEpe_BE schreef: 20 dec 2019, 12:43
- Giro Camden helm (brildrager, kleur moet ik nog kiezen, zwart en wit besteld, andere gaat terug)

:d3: :d3: :d3:
Proficiat!
Vraag me wel af, wanneer ik lees dat je een brildrager bent, waarom je de Giro Bexley niet gekozen hebt? Dan heb je een vizier die je bril beschermt tegen regendruppels.
Thanks!
Had de testrit gedaan met een helm zonder vizier in lichte regen, vond dit nog ok.
Las gemengde reacties over aandampen van vizier bij regen etc.
Mits de meerprijs was ik dus niet overtuigd van de Bexley.
Mogelijk een verkeerde keuze, tijd zal het uitwijzen..

Grts
Gebruikersavatar
Panoramix
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2019, 20:42

Na veel op dit forum te hebben gelezen en een ST1x te hebben aangeschaft wil me toch graag voorstellen.
Mijn naam is Arjen (nick name Panoramix) en woonachtig in Soest. In 2017 mijn eerste elektrische fiets aangeschaft een Cube Touring Hybrid. Een geweldige fiets om woon-werk (ww) af te leggen. Over fietspaden 26 km enkele reis. De accu kon op het werk worden geladen om ‘s middags met een volle accu weer naar huis te peddelen.
Afgelopen herfst werd de fiets bij de supermarkt ontvreemd. Sta je met je boodschappen in je handen vol aan jezelf te twijfelen. Na de twijfel komt de woede! Op camerabeelden van de supermarkt is te zien hoe iemand iets in het ringslot steekt en er binnen no time vandoor fietst. Na aangifte te hebben gedaan en de verzekering te hebben ingelicht toch maar op zoek naar een vervangend vervoermiddel.
Ik had me al voorgenomen ook in de herfst en winter de fiets meer te gebruiken voor ww en was me daarom al voorzichtig aan het informeren over een speed pedelec (SP). Eigenlijk ging ik weer voor een Cube met middenmotor. Levertijd was echter enorm lang; ik zou pas in week 20 van 2020 weer op de pedalen kunnen! Dat duurde me veel te lang.
Bij de Cube moest ik ieder jaar de ketting vervangen en de twee kleinste achtertandwielen. Komt door de grote krachten die vanaf de trapas naar achteren moet worden doorgegeven, geen ideale oplossing voor een SP. Moest daarom een middenmotor met riemaandrijving worden of eentje met een motor in het achterwiel.
Soest heeft een Stomer-dealer. Daar een leen-Stromer meegekregen en een dag mee rondgereden. Ik moest heel erg wennen en het gevoel geduwd te worden, maar het reed wel heel erg licht en snel. Reed eigenlijk best wel prettig! Na een weekje grasduinen op dit forum de knoop doorgehakt en een ST1x Ocean Blue 20” aangeschaft.
Heb nu ondertussen ruim 700 km afgelegd (in december twee weken niet gefietst vanwege dienstreis :roll: ). Omdat ik nu niet meer over het fietspad mag is de afstand 30 km geworden. Dit is geen straf ;p . Ben nu de fiets beetje bij beetje aan het tweaken. De Cube was voorzien van een verende voorvork en zadelpen. De Stromer is wel erg spartaans uitgevoerd. Zeker door de hoger snelheid stond ik steed op de pedalen bij oneffenheden in het wegdek. Na twee weken een Thudbuster LT gemonteerd onder het Brooks Camium C17; wat een verademing, kan nu lekker blijven zitten. Omdat ik de afstand zadel stuur te groot vind, een Redshift +30° besteld. Een riser 30 Ergotec met een back sweep van 12° laat nog even op zich wachten. Op deze manier wordt de afstand zadelstuur wat kleiner en zit ik wat meer rechtop. Ook verwacht ik dat een set Spirgrips wat meer comfort gaan opleveren.
Met een cadans van ongeveer 90 rpm mis ik een aantal tandwielen op de cassette om lekker te kunnen rijden. T.z.t. wil ik daarom een race-cassette monteren. Volgens mij zijn er al forum-leden die dit gedaan hebben, moet ik nog eens goed naar zoeken.
Verder bij een mede-forummer spatbordverlengers, stabilisatieset en claxon-beschermer aangeschaft :ay . Winterbanden zijn er bij de aanschaf al omgelegd.
Omdat ik ‘s morgens om 5:45 vertrek en een deel door het bos rijdt en over onverlichte landweggetjes, mis ik wel wat extra licht. Op een gegeven moment weet je waar de gevaarlijk stukken zijn en pas het tempo op die stukken aan. De modificatie met de Supernova schijnwerper gaat me (nu nog?) iets te ver. De lente komt er al weer aan, extra licht is dan niet nodig. Geeft me tijd om eens rustig na te denken over extra verlichting.

Tot zover en zeker tot ziens!
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Arjen,

Welkom en een mooie keuze. Je hebt je zo te lezen goed georiënteerd en een weloverwogen keuze gemaakt.

Heel veel fijne veilige km gewenst.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Welkom en wat een mooie introductie! :ay
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

SoEpe_BE schreef: 20 dec 2019, 12:43 Kryptonite New York Lock Standard fietsslot (te combineren met een ketting of vouwslot nog te bepalen)
Helaas (te) zwaar om permanent mee te nemen of kan je die Kryptonite ter plaatse laten ?

Ik kan je de ABUS Granit Plus 640/135HB230 aanbevelen, da's een degelijke lichtgewicht ... nog lichter is een ART 2 ringslot + diefstalverzekering waarvoor dat type ringslot volstaat als beveiliging (ENRA bijvoorbeeld).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Panoramix schreef: 30 dec 2019, 19:34 Op camerabeelden van de supermarkt is te zien hoe iemand iets in het ringslot steekt en er binnen no time vandoor fietst.
Mogelijk werd je ringslot gekraakt met behulp van een zgn. Poolse sleutel.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is triest, maar wel waar. In Amsterdam koop je van een junk een fiets voor €10. Die junk knipt op verzoek van je het juiste ringslot door.
Alleen door je te verzekeren van een ART veel sterrenslot, voorkom je dat je fiets ten prooi valt aan een junk.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 31 dec 2019, 11:09
SoEpe_BE schreef: 20 dec 2019, 12:43 Kryptonite New York Lock Standard fietsslot (te combineren met een ketting of vouwslot nog te bepalen)
Helaas (te) zwaar om permanent mee te nemen of kan je die Kryptonite ter plaatse laten ?
Ik gebruik die Kryptonite (LS versie, dat is de lange versie) ondertussen al 2 jaar en 27000 km. Die past goed in de Ortlieb tas en gaat altijd als slot mee.
Thuis en op mijn werk gebruik ik wel andere sloten (ART4 bromfietssloten met verankering), die ABUS is dus gewoon voor onderweg.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie