Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Het begon allemaal met een meniscus- en kruisbandblessure in 2014. Sindsdien veel knieklachten ook al ben ik genezen verklaren voor de Maartenskliniek in Nijmegen.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik goede bewegingen maak, sport, in de buitenlucht ben en van die ellendige files af ben?

Eind maart proef gereden met een Riese Muller Charger. Drie dagen naar het werk (Beuningen- Velp á 29km enkele reis) en wat viel dat tegen!! Met moeite boven de 40kmpu. Natte rug en een lege accu. De dealer gaf aan dat de 400w accu standaard vervangen zou worden door een 500wh, maar als ik het retour zou rijden zonder bij laden had ik twee van die lelijke dingen nodig! Het mooie van de RM is wel dat de riem aandrijving onderhoudsarm is. Fiets teleurgesteld ingeleverd na drie dagen, maar aangezien ik kort op de ST2 had gereden bleef ik gefocust op de speed pedelec.

Na een zoektocht kwam ik op de relatief nieuwe ST1X. Proef gereden bij Dikkenberg Tweewielers in Herveld en verkocht!! Wat een power en zo moeiteloos. Vrij snel besloten deze aan te schaffen. Uitgerust met de 984wh accu, een goede abus helm, kettingslot, toeter en de verzekering all risk bij Enra geregeld via de dealer en gassen.
Inmiddels ruim over de 1000km. Kan helaas niet iedere dag met de fiets ivm afspraken elders in het land maar als het even kan....

Erg leuk dat je dit forum gemaakt hebt. Ik verwacht veel nuttige posts te lezen en mogelijk aan te vullen.

Groet
Vincent
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Cookymonster
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2017, 10:46

Hallo Stromers.
Ik ben Erik alias Cookymonster.
Een Zuiderbuur uit Belgisch Limburg.
Ik word volgende maand 50.
Ik heb vorige maand een ST2 gekocht om mijn midlife-crisis te overwinnen.
Tsja, de ene koop een sportwagen, de andere een motor... en ik had net geen geld genoeg.

Ik gebruik hem voor woon-werkverkeer een kleine 40km enkele rit.
Ik heb vandaag mijn 8ste rit gemaakt en samen met nog wat ander verplaastingen kom ik stilaan in de buurt van de 1000km.
Mijn traject is voor meer dan 90 % langs een jaagpad. Albertkanaal.
Ik kom zelden iemand tegen op het traject tijdens mijn rit.
Mijn gemiddeld snelheid schommelt daarom tussen de 39 en 40km per uur !!!
Ik haal het dus in een uurtje.
Ik heb meteen voor de grote batterij gekozen 975 WHh ?)
Ben ik blij dat ik mijn fietshandelaar zijn advies gevolgd heb en meteen voor de Stromer te gaan.
Kostte wel wat geld, maar de ST2 geeft geen krimp. Zonder tegenwind blijf ik rond de 48km/u stromen.

Zonder tegenwind en met deze temperaturen (eind mei) had ik nog 63 % na 40km en 12% na 80 km op volle ondersteuning stand 3.

Met tegenwind gaat het allemaal een beetje naar beneden, maar hij blijft kranig presteren.
Zo wou ik het. Het kanaal is maar saai. Dan mag het wat vooruit gaan.
Ik hoop dat ik er nog lang van kan genieten.
Het smaakt naar meer.

Groeten

Cookymonster


PS op mijn traject passeer ik ter hoogte van Hasselt een andere ST2 rijder (zwart) en ter hoogte van Lummen - Zolder nog een witte. Als jullie zich outen...dan trakteer ik op een Duveltje of zo...
Basta
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2017, 21:52

Goedenavond allemaal.

Ben nieuw hier op het forum. Mijn naam Is Bas. Ik woon in Leiden en werk in Rotterdam. Rij sinds 9 weken op mijn ST1. Voornamelijk om naar en van mijn werk te rijden en doe dat met veel plezier.

Gr. Bas
ST1 8-)1250km p/m
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Hoi,
Ik zal mezelf ook even voorstellen: ik ben Rutger en sinds ruim een week in bezit van een zwarte ST2 met 983wh accu. Ik had al een tijdje meegelezen op het electrische fietsen forum, maar leuk dat er nu een eigen Stromer forum is. Ik ga de ST2 vooral gebruiken voor woon-werk verkeer (Oosterhout- Den Bosch; 40 kilometer, 2-3 keer per week is mijn doel). Ik heb er nu bijna 350 km opzitten met veel plezier. Wat een power heeft dat ding. Nu een beetje de verschillende routes naar mijn werk aan het verkennen: bovenlangs via Waalwijk over een fietspad op een oude spoorlijn (halve zolenlijn) en langs een kanaal of onderlangs via de Efteling en Drunense Duinen. Beide zeer geschikt en rustige routes om goed de vaart erin te houden: prima te rijden in ruim een uur. Je rijdt met gemak echt gemiddelde snelheden van 38+, geweldig.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik had me ook nog niet voorgesteld, dus daar gaat ie: ik ben Nick, woon in Tilburg en werk in Eindhoven. Ik ben graag bezig met domotica, mijn zonnepanelen uitlezen en alles in huis te meten en te automatiseren. Ik heb ook een tijdje apps gebouwd voor iOs en Android, dus een stromer tool app zit wel in de planning ooit ;) Ik hoop mijn ST1X half juni te ontvangen, in de tussentijd stromen de onderdelen en het gereedschap binnen, je wil wel compleet van start kunnen gaan ten slotte!
Ik denk dat ik ook vrij snel het electrische systeem van de fiets ga bestuderen om te kijken of ik er bv een raspberry pi zero in kwijt kan, ik heb nog geen fietsende server gezien :)
Eerst maar eens wat routes proberen om te bekijken hoe ik nog legaal in Eindhoven kom zonder dat ik de rijbaan op hoef.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond allemaal,

excuseer mijn late aanmelding/voorstelling; ik was zomaar begonnen (positief) commentaar bij sommige postings te zetten....

In ieder geval dank richting Sylvia voor het opzetten van dit forum !

Ik ben Reinout; 51 jaar; woonachtig in Elst (Gld).
De afgelopen 2 1/2 jaar reed ik op-en-neer naar Apeldoorn op een Flyer Tour RS (met Rohloff naaf). Dat was eigenlijk uit nood geboren want het openbaar vervoer is ronduit sip. Daar doe je 1 1/4 uur over en dan moest ik nog een kwartier met de vouwfiets.
Met de Flyer deed ik deze 43 km ook in 1 1/4 uur. Je spaarde dus de vouwfiets-tijd uit en je had geen last van de veel uitvallende treinen op dit traject.
Na die 2 1/2 jaar (en 26.000 km verder !) werd ik overgeplaatst naar Vredepeel (overgang Noord-Brabant naar Limburg). Dat was 56 km voor een enkeltje en was te doen.....maar niet grappig. Dit was gewoon een niveautje te hoog gegrepen voor deze fiets. Mijn fietsenmaker had echter ook Stromer en na een proefritje St1x heb ik deze dan maar gelijk besteld; wat een monster ! Begin mei mocht ik de St1x ontvangen en was de rit naar Vredepeel spontaan een kwartiertje korter geworden. En het kost me ook minder inspanning.
In de tussentijd werd ik overgeplaatst naar Amersfoort en nu peddel ik dus 60 km enkele reis. Da's niet de kortste weg in afstand; wel in tijd want ik rijd nu via stille wegen en vermijd zoveel mogelijk de bebouwde kom die altijd vreselijk ophoud. Vroeg vertrek: meestal ben ik voor 05.00 al weg. Weinig last van mede weggebruikers. Over de 60 km doe ik 1 uur 40 minuten. En dat hangt natuurlijk af van de mee/tegenwind.
De terugweg kost altijd extra tijd door het aanwezige verkeer.
Ik heb de fiets nu 6 weken en er staat 2800 km op; met een gemiddelde van 37 km/h.

De St1x is niet meer geheel standaard:
- het spiegeltje is een CatEye BM-45; voor mij voldoende.
- een normale standaard i.p.v. die belachelijke snelklapstandaard.
- SpurCycle bel. Veeeeeel te duur......maar kent geen gelijke (dringt zelfs door tot i-phonende en appende scholieren die met z'n drieën naast elkaar de wereld om zich heen vergeten zijn.....).
- Sun Tour zadelpen vering.

En via dit forum ben ik geïnteresseerd geraakt in een verende stuurpen. Heb van huis uit minder zin in een verende voorvork vanwege de gewichtstoename. Als ik iets interessants tegenkom zorg ik wel voor een posting op dit forum.

Veel gezonde fietskilometers toegewenst !
Reinout
JoopS
Pro
Pro
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena

Hallo,

Ik ben Joop, 54jr en woon in Brabant, onder de rook van Gorinchem. Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een Stromer of een andere speed-bike en lees lekker in op dit forum.
Ik ben van plan om woon-werk te gaan fietsen naar Tilburg (bijna 40km). Ik doe dat nu met de auto en merk dat de reis steeds langer gaat duren, nu de economie aan trekt. Een jaar geleden deed ik dat nog wel eens op de sportfiets, maar dat kostte me 2 uur enkele reis en ik was redelijk gaar de rest van de dag. Een Pedelec lijkt mij dus wel wat en Stromer lijkt vooralsnog de beste keus. Ik zat eigenlijk te wachten op vanMoof, maar die durven het kennelijk nog niet aan.
En tuurlijk ga ik het laten weten als ik de sprong gewaagd heb.
Stromer St2
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Hallo ik ben Philip, had al veel berichten gelezen over gebruikservaringen met speed-elecs en aan de hand daarvan (ook nog na een proefrit op een Riese&Mueller) besloten dat er een stromer moest komen. Aangezien ik eigenlijk een hekel aan fietsen had, moest deze echter wel zodanig comfortabel worden dat de kans het grootst zou worden dat ik daadwerkelijk het dagelijkse woon-werkverkeer Rotterdam-den Haag (26km) op de fiets zou gaan afleggen.
Dus: verende voorvork, handlebar rise (ik geloof 6 cm hoger stuur), een cane-creek thudbuster verende zadelpen en een terry fysio gtc zadel erop (en 800 euri lichter).
Het resultaat is zoals ik had gehoopt: de eerste 1000km zitten er op en wel zonder zadel-, rug-, of nekpijn. De rechtere houding zal best meer rijwind opleveren, maar daar hebben we dan weer de zwaardere accu voor genomen.
Ik heb een route gevonden die voor randstad begrippen redelijk landelijk te noemen is en met relatief weinig stoplichten is behangen, dus dat is redelijk "doorstoempen". Er blijken ook hier gewoon kieviten, scholeksters, koeien en schapen te leven, liggend aan met waterlelies bedekte vaartjes. Vanuit de auto toch een ander perspectief. Overigens is het dragen van een bril een absolute must, insecten komen verdomd hard aan bij 45+ km per uur, ik heb er al een aantal op mijn armen mogen ontvangen, als dat in je oog komt ben je echt de sjaak.

Ondersteuning heb ik standaard op 3 staan, ook in de stad, totnutoe kan ik gemiddeld 34.2 km/u noteren. De accu redt het met gemak, maar ben wel benieuwd hoe dat gaat zijn als de buiten temperatuur gaat zakken. Met 2 x stevige tegenwind houd ik nu 15% over op de 53 km heen en weer. Ik ben er niet geheel gerust op, maar als mijn conditie verbetert kan ik ondersteuning vast wel naar beneden doen.

Dan de rij-impressies: die zijn zoals op rest van het forum te lezen: dikke smile op het gezicht. Wat een geweldige machine is dit, als de portemonnee het toestaat is dit de fiets to buy. Ik vind de fiets heel mooi sporen en vind de banden ondanks de dikte een lage rolweerstand hebben. Ik heb nog niet echt in slechte weersomstandigheden gefietst, dus over de grip (waar elders over geklaagd wordt) kan ik weinig zeggen. Ben nog niet echt off-road geweest, ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen op MTB paden met deze fiets.
Wielrenners die proberen aan te haken (ik geef ze wel de kans), moeten al snel lossen, de snelheden die je haalt zijn echt heel hoog, ik zie geregeld 48 km/u op de teller staan.

Het is voor het overige verkeer inderdaad wel wennen dat je op de rijbaan moet, het heeft al een paar opgestoken middelvingertjes opgeleverd, dat zal wel slijten als de speed pedelecs vanaf juli allemaal de rijbaan opgaan, al hoop ik dat die maatregel weer wordt teruggedraaid. Zonder knipper/remlicht vind ik het toch tricky en je rijdt alleen met flink meewerken 45 km/u toch nog steeds 5 km langzamer dan de rest.

Dan nog wat kritiekpuntjes: in het begin maakten de remmen een behoorlijk onaangenaam slijpend geluid, wat nu wel beter, maar nog niet geheel weg is. Een paar keer keihard remmen heeft wel geholpen volgens mij.
Spiegel is losgetrild (makkelijk weer aan te schroeven), de bel is inderdaad iel (gebruik je heel veel omdat je zeer anticiperend moet rijden) en het achterlicht in de (kleine) reflector is eigenlijk onderbemeten. Ook die terugverende standaard is irritant, maar heb begrepen dat dat van de RDW moet, dus volgens mij mag je hem niet vervangen zoals ik elders heb gelezen.

Wishlist: app die meer stats bijhoudt (zet nu 5k runmeter aan om route, hartslag etc bij te houden, moet toch makkelijk aan de stromer app toe te voegen zijn), groter voorblad (gebruik maar 4 of 5 achterkransen, kleine voorblad nog nooit gebruikt), remlicht en knipperlicht en dat alles liefst ook voor de helft van de prijs......

Dan nog de waarschuwing voor niet fietsers: na een proefrit ben je verkocht en ga je fietsen nog leuk vinden ook.
froghn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 jul 2017, 08:08
Locatie: Deurningen

Hallo mede Stromers,

ik zal mij ook even voorstellen. Henry is de naam, 57 jaar jong en sind januari 2016 in het bezit van een ST1. ik woon in het glooiende twente. Na vele proefritten/dagen voor een Stromer gekozen maar dan de 26Km uitvoering. bespaartijd op 20Km enkele reis WW verkeer tov. een ST2 was voor mij te weinig om daar 2000€ extra voor neer te tellen. ik heb 20Km enkele reis en heb dat de laatste jaren voor de Stromer met een 'gewone' fiets gedaan. Fysieke en visuele beperkingen waren een tweede reden om de 25Km uitvoering te nemen. Nou is die 25Km bij Stromereen wat ruimer begrip, 30-33Km is op een mooie dag prima haalbaar op standje 2 . De 3 en 4 gebuik ik niet, voldoende conditie opgebouwd door de jaren heen.
ik zal mijn bevindingen in het ST1 topic verwoorden.
ST1x 814Wh sand, bodyfloat, marathon GT tour Ergon gp3 en 40km per dag.
FilipDB
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2017, 12:08

Hallo iedereen,

Bij deze mezelf ook eens voorstellen!
Ik ben Filip, 27jaar oud en kom uit Sint-Niklaas, België.
Sinds een maand of 2 ben ik eigenaar van een oranje ST1X met de 814wh batterij, die ik gebruik om mijn woon-werk verkeer te doen!
De originele bel is al vervangen door eentje van Spurcycle, en voor de rest is de fiets nog volledig standaard.
Ik ben nu nog aan het denken om ook nog een BodyFloat zadelpen te kopen, daar zal ik me voor op de lijst zetten in het juiste topic!

Groeten, Filip
Plaats reactie