Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Dag Allemaal, Jeroen hier

Vorig jaar kon ik een ST1x voor een week proberen. Beviel op zich wel, maar hij had de kleinste accu waardoor ik op het werk moest opladen, en zonder vering klapperde ik op klinkerwegen en slechte fietspaden bijna van de fiets af.
Nu ga ik wisselen tussen 2 vestigingen van het werk waardoor ik weer begin te kijken naar een speed pedelec.
Het gaat om 27 km enkele reis, Veendam-Groningen.

Volgende week kan ik een ST3 ophalen om er weer een week mee te rijden. Dit keer een fiets met sterkere motor, grotere accu, geveerde vork en zadelpen.
Ik ben benieuwd of dat beter bevalt. Ervaring met andere merken heb ik nog niet, maar volgens de winkel in Groningen moet Stromer wel beter zijn dan de andere 12 merken die hij elders verkoopt.
Mijn baas doet (nog steeds) niet aan een fietsplan, dus de prijs is het enige waar ik nog een beetje tegenop zie. Ik verwacht wel dat ik voor dat geld de auto vaak zal laten staan wat me zomaar 1000 euro brandstof per jaar scheelt, en het ontspannen en zonder files van en naar het werk en huis rijden mag ook wat kosten.

Ik ga het forum even in alle rust afstruinen om meer te weten te komen over de fiets en de problemen of juist pluspunten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Hoi ik ben Jan 66 jr.
Komende vrijdag haal ik mn St1 op met verende voorvork en Ortlieb tassen.
We rijden thuis al jaren op Beixo vouw ebikes waarmee we tochten tot 80 km maken. Veel vanaf de boot, maar ze staan als eerste fiets thuis. Vroeger jarenlang op de fiets woonwerk gedaan. Was toen 17 km enkele reis. Daarn twintig jaar woonwerkverkeer 130 km enkele reis!! Ik reed bijna een ton per jaar. Daarnaast mn trouwe Koga racefiets. Die staat nu te koop.
Ik heb nu woonwerk 29 km enkel reis en ben wel klaar met files en stilzitten. De proefrit op de Stromer was geweldig!
Helm ligt klaar. Cratoni smart Ride. Nog zoeken naar de beste routeapp, dat is nog wel een ding lees ik hier.
Pas op hoor ik veel om me heen en ben me bewust dat ik zeer goed moet anticiperen.
Heb hier al veel items gelezen.
Ha weet iemand hoe je hier op het forum die accu vol krijgt? Zeker veel plaatsen!?
Groet aan de Stromers ! All one family!
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
guillaume65
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2020, 12:42
Locatie: Gouda
Merk SP: Strome ST1x

Beste mensen,

De aanschaf van een fiets ligt ivm familieomstandigheden even stil.
Dat is de reden waarom ik me na jullie goede adviezen niet meer op het forum gemeld heb.

groet,

Wim
Marco1996
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2020, 10:51

even voorstellen.

Na al een tijdje meelezen nu dan toch maar even aangemeld. Ik heb al behoorlijk veel goede informatie en adviezen van dit forum gehaald, bedankt hiervoor allemaal.

Mijn naam is Marco en woon in het oosten van het land. Sinds dit jaar heb ik een ST3 waarmee ik mijn woon-werk rij. Door Corona is dat nu even wat minder vaak 😩, maar dat zal zeker goed gaan komen. Nu gebruik ik de fiets vooral voor de fun. En ik moet zeggen, daar is ie zeer geschikt voor.

Ik heb nog even een Klever pedelec (2019)overwogen. Deze fiets beviel ook behoorlijk goed. Wat ik wel wat minder vond was de verende vork. Ik ben vanuit het mountainbiken verende vorken gewend die behoorlijk goed werken en die zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn, maar de vork die Klever gebruikt is behoorlijk slecht. In ieder geval in de testfiets. Ik heb de Stromer nu een paar maanden en heb er geen spijt van tot nog toe.

Misschien tot later in een topic.👍
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Welkom Marco1996!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
rajanssen
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2020, 10:26

Hoi, ik ben Rob en sinds een klein halfjaar rijd ik een ST1. Afgezien van de geweldige wegligging en comfortabele manier van reizen, merk ik wel dat er een aantal nadelen aan deze fiets zitten die ik zorgwekkend vind. Bijvoorbeeld de minimale actieradius; Mijn woon/werkverkeer is 42km, maar met de originele 814KWH accu haalde ik dat maar nét?? Hoezo actieradius van 150km? En het meenemen van de oplader was niet de bedoeling, in no-time deed hij het niet meer omdat hij niet tegen vervoer kan werd mij gezegd. Ik kreeg een nieuwere oplader en kocht de grootste accu, waar Stromer 180 km mee beloofd. Waarschijnlijk klopt dat als je de ondersteuning uitschakelt....Maar bij vol vermogen komt hij echt niet boven de 60 uit. Dat fabrikanten jokken is bekend, maar dit vind ik ronduit schandalig. Als ik dit van tevoren had geweten had ik deze fiets waarschijnlijk niet aangeschaft. En dan vallen me een aantal details op die je niet verwacht bij zo'n dure fiets: een knullig accuklepje dat open blijft staan als de accu er uit is. Een beugelslot dat slechts aan twee rubbertjes opgehangen is. Een accu die niet aangeeft hoever hij is opgeladen (tenzij je hem er in laat zitten). Kortom, eenmaal aan het rijden is het een heerlijke fiets, maar voor dat geld verwacht ik wel meer kwaliteit op detailniveau en vooral informatie die eerlijk is. Of zijn er leden op dit forum die wel 180km actieradius halen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer eigenaren halen rustig een actieradius van dik over de 100-150km, maar dan wel in ondersteuningsstand 1.

Stromer liegt niet over de actieradius. Van de Stromer-website:

Accu bereik Stromer.png
Accu bereik Stromer.png (143.9 KiB) 2947 keer bekeken

Wellicht heb je een beetje selectief gelezen, of heb je gekocht bij een dealer die gejokt heeft?

Als jij bij je Stromer de CR246 lader hebt gekregen, dan kan-ie gewoon tegen transport, zolang je er maar een beetje netjes mee omgaat. Er is een batch laders geweest van de voorganger (de CR245) die het niet leuk vond om mee in de fietstas te hobbeldebobbelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik heb dezelfde fiets met een ww afstand van 41 km enkel. Ja, de accu is leeg na 45 tot 70 km, afhankelijk van tegenwind, temperatuur, het aantal malen moeten optrekken. Dit alles met volle ondersteuning. Wanneer ik kies voor een lagere ondersteuning kom ik vele km verder. 180 km, misschien in stand 1. Overgens zijn er ook diverse dure automerken die een electrisch model aanbieden met een beloofde range die je godsonmogelijk gaat halen. Hier op het forum zijn er diverse technisch onderlegde techneuten die je haarfijn kunnen uitleggen hoe het zit met het verbruik van deze fiets. (en alle andere merken sp's)
Ten aanzien van de accuklep heb je een punt. Wat betreft het weergeven van het oplaadpercentage zijn er mogelijkheden door een andere dure oplader te kopen . Een forumlid heeft dit gedaan. Ik gebruik zelf een programeerappje van apple om mijn laadpercentage te schatten. Ook hier op het forum te krijgen en ontwikkeld door een van de vele handige techno's.

Veel plezier met je Stromer!
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat betreft range geef ik je volledig gelijk: ik vind het ronduit krankzinnig dat fabrikanten met dit soort getallen adverteren. Natuurlijk is het mogelijk om in stand 1 180 km (zelfs verder) te halen met een blauwe accu, maar de gemiddelde gebruiker koopt een SP om ± 45 km/h mee te rijden. Als je niet harder wil dan 25 kan je serieus geld besparen met een gewone e-bike.

Los daarvan: hetgeen ze schrijven klopt wel, maar je moet wel snappen wat ze bedoelen. Als je FM dat niet goed heeft uitgelegd dan weet je gelijk wat je daar aan hebt.

Over je andere punten: een aantal daarvan had je met een uitgebreide test over meerdere dagen kunnen merken. Heb je dat niet gedaan?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Freddyh, ben ik niet met je eens. 60 tot 180 km klopt gewoon. Hooguit zou het 45 tot 180 km moeten zijn met de vermelding dat dit alleen voor het eerste jaar geldt ivm de degeneratie. Het is denk ik aan een (goede) fm om deze cijfers in het juiste perspectief te plaatsen.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie