Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

Hallo, Pierre hier, uit Amstelveen. Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste Stromer in ontvangst mogen nemen: een gele ST1 2019.
Daarvoor had ik een Specialized Turbo (25 kph fiets zonder begrenzer :D ) die heel goed beviel, maar toch het gevoel gaf dat er nog meer mogelijk moest zijn. Ik heb hier veel gelezen (dank voor de enorme berg informatie) en ben gaan proefrijden. Met een ST1X, een ST3 en een ST1 2019. Daar waren een paar dingen snel duidelijk: het moest een fiets met grote wielen worden en liefst geen al te diepe zitpositie. De meesten hier zullen dat 'sportief' noemen, ik niet zo. Ik kreeg direct last van mijn nek op de ST3. Maar goed, dat kan ook aan mijn leeftijd liggen (59). Wel is een ST3 echt bloedsnel.
De ST1 2019 is qua zitpositie een heel ander beest dan alle andere Stromers, heb ik gemerkt. Nog niet zo comfortabel als een R&M SuperCharger, maar voor mij een prima verhouding tussen comfort en snelheid.

De eerste indrukken: motorondersteuning is anders dan ik gewend ben. Waar ik woon is een pad 'achterom' tussen de tuinen door. Daar is Stromeren best tricky: een half trapje op de pedalen en je krijgt zo'n 'boost' na, waardoor het pad wel érg smal wordt. Alle ondersteuning staat nu nog op max, daar moet ik nog mee knutselen.

Weet iemand of het mogelijk is de grepen van de remmen iets dichter bij het stuur te brengen? Ik ken dat van motorrijden maar zie hier niet direct zo'n optie. Of kijk ik niet goed?

De BT Omni is niet altijd wakker: verbinding leggen betekent soms vaak de app openen en weer sluiten voordat het werkt.

Na de eerste 60 km ben ik blij met mijn keuze, de fiets rijdt heerlijk en de gele kleur is ook wel.... eeehh... geel. De camera van mijn telefoon kan het niet eens vastleggen, zo heftig. Leuk.

O ja, ik heb een spatbordverlenger en de upgrade naar de blauwe batterij gekozen, plus een Abus helm en -schuif- en vouwslot. En een Ortlieb tas.

Nogmaals bedankt voor alle info en als je een lange vent door Amsterdam ziet rossen op zijn Gele Gevaar, zwaai dan effe? Als ik je zie toeter ik terug...

PS in de familie hebben we allemaal namen voor onze vervoermiddelen. Mijn broer had ooit een gele Volvo T5R: De Banaan. Wat denken jullie: Banaan 2 voor mijn fiets? Yellow Submarine? Big Yellow Taxi? Thunderbird 4? (je kunt wel zien van welke generatie ik ben). Suggesties welkom!

Rij voorzichtig, Pierre
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom, en gefeliciteerd met je aankoop!
PeeBee schreef: 08 okt 2019, 14:40 Waar ik woon is een pad 'achterom' tussen de tuinen door. Daar is Stromeren best tricky: een half trapje op de pedalen en je krijgt zo'n 'boost' na, waardoor het pad wel érg smal wordt. Alle ondersteuning staat nu nog op max, daar moet ik nog mee knutselen.
Terugschakelen naar een kleiner tandwiel zodat je beter kunt doseren en eventueel de gevoeligheid van de trapsensor wat omlaag brengen.
PeeBee schreef: 08 okt 2019, 14:40 Weet iemand of het mogelijk is de grepen van de remmen iets dichter bij het stuur te brengen? Ik ken dat van motorrijden maar zie hier niet direct zo'n optie. Of kijk ik niet goed?
De reach kan worden aangepast met een schroefje vooraan of recht onder de remhendel. Bij mijn Magura remmen zit het stelschroefje voorop, bij de meeste Tektro's zit-ie recht onder de hendel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

PeeBee schreef: 08 okt 2019, 14:40 als je een lange vent door Amsterdam ziet rossen op zijn Gele Gevaar, zwaai dan effe? Als ik je zie toeter ik terug...
Lange vent op een ST1? Dat klinkt als een contradictie... of je bent minder lang dan dat je je voordoet ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

Stromeur schreef: 08 okt 2019, 15:43 Welkom, en gefeliciteerd met je aankoop!
PeeBee schreef: 08 okt 2019, 14:40 Waar ik woon is een pad 'achterom' tussen de tuinen door. Daar is Stromeren best tricky: een half trapje op de pedalen en je krijgt zo'n 'boost' na, waardoor het pad wel érg smal wordt. Alle ondersteuning staat nu nog op max, daar moet ik nog mee knutselen.
Terugschakelen naar een kleiner tandwiel zodat je beter kunt doseren en eventueel de gevoeligheid van de trapsensor wat omlaag brengen.
PeeBee schreef: 08 okt 2019, 14:40 Weet iemand of het mogelijk is de grepen van de remmen iets dichter bij het stuur te brengen? Ik ken dat van motorrijden maar zie hier niet direct zo'n optie. Of kijk ik niet goed?
De reach kan worden aangepast met een schroefje vooraan of recht onder de remhendel. Bij mijn Magura remmen zit het stelschroefje voorop, bij de meeste Tektro's zit-ie recht onder de hendel.
Dank voor de tips, Stromeur!
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

FreddyH schreef: 08 okt 2019, 20:35
PeeBee schreef: 08 okt 2019, 14:40 als je een lange vent door Amsterdam ziet rossen op zijn Gele Gevaar, zwaai dan effe? Als ik je zie toeter ik terug...
Lange vent op een ST1? Dat klinkt als een contradictie... of je bent minder lang dan dat je je voordoet ;p
Ik vraag me af hoe lang jij denkt dat ik me voordoe... Het scorebord zegt 1.95m...
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is een ST1 dan niet te klein voor je?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

FreddyH schreef: 09 okt 2019, 12:42 Is een ST1 dan niet te klein voor je?
De zadelpen kan hoog genoeg en ik vind de kortere afstand tussen zadel en stuurpen ideaal. Een ST3 bijvoorbeeld heeft het stuur niet alleen lager, maar ook verder weg, waardoor je dieper zit en toch wat meer op je polsen leunt, heb ik gemerkt. Dus: tja, veel van jullie zullen de ST1 klein vinden voor mij, maar ik zit er heerlijk op. Ben er erg blij mee.

Bovendien is er nog 'een olifant in de kamer': ik moet zo veel mogelijk mogelijk fietsen, vanwege Parkinson. Zolang dat nog niet op een home trainer hoeft doe ik dat heel graag op mijn fiets. Omdat je met Parkinson al gauw wat stijf bent (als in: niet lenig) is het op- en afstappen en de zitpositie van de ST1 helemaal prima voor mij. Zie eventueel ook: https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... =parkinson

Voor mij heeft het hebben van een Stromer dus een bijbedoeling-om zo lang mogelijk goed te kunnen functioneren.

Rij voorzichtig, Pierre
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Centrino
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:17

Hallo allemaal, Geert uit Antwerpen hier, sinds gisteren de trotse bezitter van een Stromer ST3.

Ik zat er al lang mee in mijn hoofd om een speed pedelec aan te kopen (momenteel ga ik nog met de auto naar het werk, 20km heen). Deze week dan toch eens een keer de beslissing genomen om naar een fietswinkel te gaan. De intentie was om meer info te verkrijgen over verschillende merken van speed pedelecs, met een lichte voorkeur reeds (door dit forum) voor de Stromer ST1(x).

In de fietswinkel een zeer goede, uitgebreide uitleg gekregen over de Stromer ST1x. Na een testritje was ik dan ook helemaal overtuigd om deze fiets aan te schaffen. Echter, net wanneer ik naar huis wilde gaan, wist de verkoper me nog te vertellen dat er misschien nog een andere interessante aanbieding was: Een Stromer ST3 Large 983Wh: 2dehands, 6 maand oud, 1700km mee gereden(een fiets uit leasing, persoon was gestopt bij zijn werkgever). De fiets zag er nog als nieuw uit (geen enkel krasje te bespeuren) en kostte €5070. Na een kort testritje wist ik het wel zeker, deze fiets zou het worden!

Wat denken jullie hiervan? Is dit een goede deal? Op internet zijn er nog niet veel 2dehands Stromer ST3 fietsen te vinden, dus vergelijken was moeilijk.

Nu nog even wachten op de nummerplaat (volgens mijn verzekeringskantoor kon dit tot 10 werkdagen duren), nog even geduld dus!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lijkt me een uitstekende deal. Gefeliciteerd met je aankoop!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

ST3: een uitstekende keus. :D
Prijs: Fantastisch! Je hebt een mooie korting gekregen op de nieuwprijs.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie