Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Bram Roose schreef: 14 mei 2019, 09:41
Walscro schreef: 14 mei 2019, 01:13 Hoi iedereen, gisteren mijn eerste keer naar het werk gestromerd, van Scherpenheuvel naar Zwijndrecht (Antwerpen)+-60km, had nog 20%over op de batterij. al bij al wel gegaan maar vraag me af als je op stand 2 rijdt en je rijdt 44km/u.. Mede door meer te trappen, geeft dat effect op de batterij(verbruik)of is dat hetzelfde of ik er 35 km/u zou mee rijden?? 🤔 Na de nacht naar huis en zien wat de benen zeggen
Absoluut, hoe sneller je rijdt, hoe meer energie je van de batterij vraagt. Dit is zelfs meer zo als je tegenaan die 45 komt, omdat jouw persoonlijke bijdrage tegenover de totale snelheid steeds kleiner wordt. Neem aan dat jij 22km/U trapt, dan moet de batterij 13km/u bijsteken als je 35 rijdt, maar 23km/u bijsteken als jij 45 wil rijden... Bovendien heb je ook veel meer luchtweerstand, wat nog meer van de batterij vraagt.

Op standje 2 rijden zal sowieso ook minder verbruik opleveren dan op standje 3 bij dezelfde snelheid.
Maar als je er geraakt met 20% reserve in de zomermaanden, en je moet een volledige shift werken (batterij kan laden), zou ik niet inzien waarom je 35km/u zou moeten rijden.
Omdat ik toch wel benauwd was om leeg te rijden vooraleer ik was aangekomen, ook heb ik een paar keer moeten zoeken, verkeerd gereden terugdraaien. En ook die 20%hoe realistisch is die hé. Met mijn gs de laatste 4% betekent zo goed als leeg.
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Heb je de mogelijkheid je Wh/km verbruik te zien? Als ja ga gewoon een stukje rijden en vergelijk de gegevens. Wind mee in stand 3 (45km/h) zal waarschijnlijk minder verbruiken dan wind tegen in stand 2 (35km/h).
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Je kan inderdaad je Wh/km bijhouden voor een periode en daar een gemiddelde van nemen om te beslissen hoe ver je je ondersteuning mag opdrijven.

Maar zoals Jins zegt is het verbruik heel afhankelijk van twee belangrijke externe factoren: wind en temperatuur. De andere factoren kan je wel goed zicht op krijgen: jouw traject (veel rechtdoor, of veel stoppen en starten) en jouw conditie en hoe snel je wil gaan.

Je kan ook je batterij balkje in het oog houden. Als die balk vaak helemaal tot het einde gaat of zelfs rood kleurt weet je dat je heel veel van je accu aan het vragen bent. Dan kan je wat vertragen, of zelf wat extra bijtrappen.


Er zijn er hier een aantal die indien er veel wind staat of als het heel koud is, voorzichtig vertrekken in standje 2 en dan voorbij de helft, als ze merken dat de accu nog goed zit, overschakelen naar standje 3. Maar omgekeerd kan natuurlijk net zo goed, al geeft dat psychologisch meer stress...

Inderdaad, die laatste percentages zal je normaalgezien wel voelen dat de ondersteuning niet meer hetzelfde is dan de eerste percentages. Idealiter vermijd je ook om die laatste 10% op te rijden, als het even kan.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 14 mei 2019, 20:12
Maar zoals Jins zegt is het verbruik heel afhankelijk van twee belangrijke externe factoren: wind en temperatuur.
Verbruikt hangt ook af van hoeveel ondersteuning je vraagt, hoe snel je rijdt en je eigen piekvermogen. Het is beter heel de tijd aan 40,0km/h te rijden dan eerst 20 km aan 45 km/h en dan 20 km aan 35 km/h. En het verschil is veel groter dan de impact van de luchtweerstand, hoe hoger het piekvermogen dat je vraagt, hoe meer stroom je batterij moet produceren per tijdseenheid, hoe sneller ze leeg geraakt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Een tijdje terug een "eenvoudig" model voor max. kruissnelheid en actieradius gemaakt in Excel. Zie bijlage:
fietsen_model.xlsx
(26.73 KiB) 121 keer gedownload
Grofweg komt het er op neer dat je actieradius kwadratisch afhangt van je kruissnelheid: als je je snelheid halveert, verviervoudigt je actieradius (bijna). In de praktijk gebruik ik wel eens: 10% langzamer rijden (ca. 45 --> 40 km/u), levert ca. 20% meer actieradius of 20% minder accuverbruik.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

pvg schreef: 14 mei 2019, 21:04 Een tijdje terug een "eenvoudig" model voor max. kruissnelheid en actieradius gemaakt in Excel. Zie bijlage: fietsen_model.xlsx
Ik denk dat volgens je tabel de actieradius toeneemt boven de 42km/h daar het elektrische verbruik niet meer toeneemt (max motorvermogen) maar je wel sneller rijdt. De tijd dat je accu mee kan blijft dus constant maar in die tijd leg je meer afstand af. Dan is de actieradius voor 45 en 40km/h gelijk dankzij een hogere eigen input (benodigd vermogen - motorvermogen).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 14 mei 2019, 22:55 Ik denk dat volgens je tabel de actieradius toeneemt boven de 42km/h daar het elektrische verbruik niet meer toeneemt (max motorvermogen) maar je wel sneller rijdt.
Dat is niet wat ik in de praktijk merk en het is ook tegenstrijdig aan andere berichten hier op het forum.

Je suggereert hier eigenlijk dat je met alleen het vermogen van de motor max 42 km/h kunt rijden, alle snelheid daarboven moet je zelf doen. Alleen met de problemen rond het scooteren (door fout in calibratie van TMM sensor gaat de fiets teveel vermogen leveren) waren er mensen die zonder trappen sneller gingen dan 42 km/h.

Als ik naar het stroomverbruik van mijn fiets kijk (is bij mij in het display af te lezen) dan zie ik soms dat ik tegen de begrenzer aan fiets en maar 4A stroom verbruik (is zo'n 160W bij 40V, uitgaande van een redelijk volle accu). Ook zie ik soms dat ik bij een kleine 40 km/h constante snelheid de op mijn fiets ongeveer maximale 26A verbruik (is zo'n 1040W bij redelijk volle accu)...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Jins schreef: 14 mei 2019, 22:55 Ik denk dat volgens je tabel de actieradius toeneemt boven de 42km/h daar het elektrische verbruik niet meer toeneemt (max motorvermogen) maar je wel sneller rijdt. De tijd dat je accu mee kan blijft dus constant maar in die tijd leg je meer afstand af. Dan is de actieradius voor 45 en 40km/h gelijk dankzij een hogere eigen input (benodigd vermogen - motorvermogen).
Ik denk dat je het plaatje verkeerd leest: de rode lijn is het beschikbare vermogen van motor+fietser. De blauwe lijn geeft aan wat er nodig is om een bepaalde snelheid te halen. In de praktijk kun je dus niet het blauwe lijntje boven het rode lijntje laten komen, want dat vermogen heb je niet. Voorbeeld in het model gaat uit van 500W van motor en 160W van de berijder. Met windkracht 2 tegen rijdt je dan ongeveer max 42km/u met een actieradius iets boven de 50km.

Het model is goed te gebruiken om de afhankelijkheden tussen parameters te zien (lineair, kwadratisch enz), maar om absolute getallen te bereken schiet het te kort (je fietst niet continu pal wind mee of tegen, er zijn hoogte verschillen, je vermogen is niet constant, enz).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 14 mei 2019, 23:31 Je suggereert hier eigenlijk dat je met alleen het vermogen van de motor max 42 km/h kunt rijden, alle snelheid daarboven moet je zelf doen.
Ik verwijs naar de tabel. Ik beweer niet dat die waarden correct zijn. Maar wel een mooie illustratie wat wind/snelheid betekend voor het benodigde vermogen.
Volgens de tabel haal je met motor alleen zelfs die 42 niet omdat er ook nog 156W van de fietser bij zit.
FreddyH schreef: 14 mei 2019, 23:31 Als ik naar het stroomverbruik van mijn fiets kijk (is bij mij in het display af te lezen) dan zie ik soms dat ik tegen de begrenzer aan fiets en maar 4A stroom verbruik (is zo'n 160W bij 40V, uitgaande van een redelijk volle accu). Ook zie ik soms dat ik bij een kleine 40 km/h constante snelheid de op mijn fiets ongeveer maximale 26A verbruik (is zo'n 1040W bij redelijk volle accu)...
Je verbruikt minder als je sneller rijdt (vanaf een bepaald punt in je motorcurve). Dat bedoel ik ook met de cijfers uit de tabel. Vanaf een punt in je motorcurve/snelheid stijgt je actieradius als je snelheid stijgt maar vraagt meer eigen input.

Jou cijfers over vermogen is opgenomen vermogen, als je zoals in de tabel 70% efficiëntie hanteert (controller/motor) zit je bij 1kW opgenomen vermogen aan 700W geleverd vermogen. De tabel rekent met 500W geleverd vermogen. Nogmaals, ik beweer niet dat deze cijfers correct zijn.
Houd er rekening mee dat de accu spanning daalt als de stroom stijgt. 40V bij 4A wil zeggen dat de spanning lager is bij 26A.
Ik zie mijn spanning zakken met 5 à 6V bij hoge belasting (45A bij een 48V accu, in rust 52 à 53V). Ook ik kan mijn opgenomen vermogen (en stroom en spanning) aflezen en zie dat het afneemt met toenemende snelheid bij max ondersteuning, eigenlijk hetzelfde als je eerder zei maar dan met andere cijfers.

Motor efficiëntie is ook niet altijd 70%, dat gaat van 0% (vertrek vanuit stilstand) naar ongeveer 85% om daarna terug te dalen. Ook het geleverde vermogen van 500W uit de tabel zal niet altijd 500W zijn tgv tegen EMK. Dat bewijzen jou cijfers ook, 26A bij 40km/h en 4A bij een hogere snelheid. Tegen EMK kan je compenseren met "field weakening" (enkel nuttig bij hoge snelheid = veel tegen EMK), of Stromer dat toepast weet ik niet. Het gaat wel ten koste van efficiëntie maar je kan hogere toerentallen/snelheden bereiken met een motor die dat zonder field weakening niet kan.
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Misschien goed om deze discussie in een ander forum-onderwerp voort te zetten in plaats van het ‘voorstel’-onderwerp....
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Plaats reactie