Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

Nieuw op dit forum, maar al even in de coulissen aan het meevolgen. Mag ik eerst even zeggen: wat een topforum :ay ! Zoveel enthousiasme, kennis, eersteklas verslaggeving en collegialiteit. Chapeau! Ik heb al een aantal keer luidop zitten lachen achter mijn scherm, net nog door de vliegende schuurspons van een creatieve Stromeraar.
To the point. Mijn eerste kennismaking met de speed-pedelec dateert van minstens 2 jaar geleden (Riese&Muller). Die testrit was in een grootstad met veel voorrang van rechts, en ik had nog geen doel voor ogen. Toch was er al snel een zaadje geplant.
Noem het nooit goed genoeg, noem het perfectionisme ... ik noem het zo niet. Ik hou gewoon van dingen die kloppen, dingen die functioneel zijn en van dat tikkeltje genialiteit. Ik hou ook van kwaliteit en dingen die zo lang mogelijk (liefst levenslang) meegaan. En toen was daar de Stromer. Het frame en de lijnen: kloppen. De betrouwbaarheid, de ondersteuning, de techniek: kloppen. Het design: klopt. En dit forum doet het allemaal kloppen. Van al dat geklop zit ik nu keihard vast aan de Stromerdroom. :bu:

Ik heb altijd gedroomd van te kunnen fietsen naar het werk, voornamelijk om het drukke verkeer te vermijden en de mogelijkheid om mijn hoofd uit te waaien, ik blijf er snel in steken. Tot voor kort was dat werk op nog geen halve kilometer. Momenteel verander ik van job: kreeg het hoofd maar niet uitgewaaid. Nieuwe werkplek is op goeie 80km :ck:
Nooit eigen auto gehad (wel rijbewijs) en na 30+ levensjaren hopeloos gefrustreerd: treinstation op 40 minuten, slecht openbaar vervoer, het gebrek aan eigen vervoer voelt te vaak als een handicap/gevangenis. Kortom:
  • Ik droom van een Stromer voor de vrijheid en de onafhankelijkheid
    Ik droom van een Stromer voor de wegen waar andere motoren niet mogen komen: die met veel groen en weinig kabaal
    Ik droom van een Stromer omdat ik echt gelukkig word van bossen en het niet rijmt om daar een auto voor nodig te hebben
    Ik droom van een Stromer voor een betere work-life balance: meer mentale rust en fysieke conditie
    Ik droom van de Stromer als duurzaam alternatief voor ander gemotoriseerd vervoer, waarbij ik (de fiets terug-) verdien door groen te doen in plaats van betaal om vervuilend te doen
Door de overgang naar de nieuwe, voorlopig deeltijdse job, en het feit dat ik alleenwonend en alleenverdiener ben, twijfel ik nog hard over mijn aankoop. Een ST3 kopen zou op dit moment een behoorlijk financieel risico inhouden, zij het een berekend risico. Een moeilijke knoop om door te hakken. De zomer lonkt, waarom wachten tot de winter? Moet ik echt weer bus en trein gaan combineren? Een dag niet geStromerd is een dag niet gesport, een dag niet ge-bost, een dag niet uitgewaaid, en een niet (terug)verdiend...

Ik heb er intussen 2 testritten op de ST3 opzitten en veel van wat ik las werd bevestigd. Maar er zitten nog wat zaken dwars, voornamelijk vrouwenlichaamgerelateerd. Ik zal ze elders op dit forum aankaarten.

Voor nu, een grote dankuwel aan alle forumleden. Gaat heen en vermenigstromert u!
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Mooi verhaal Charlie, uiteraard moet je eens je dromen waar maken! Nu is 80km werkverkeer een hele hap, maar doenbaar, mits dat je je lichaam de tijd gunt om de fiets geplogenheden aan te meten. Het beste advies wat ik je kan aanbevelen, testen, en bij een uiteindelijke keuze, een body fit meting, zodat er rekening gehouden wordt met het juiste frame en toebehoren.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Charlie schreef: 03 mei 2019, 23:45 Nieuwe werkplek is op goeie 80km :ck:
Welkom! Poeh, 80km enkele reis is fors. Dit betekent ook dat je of je kruissnelheid moet beperken tot ca 35km/u, of een tweede accu mee moet nemen. Daarnaast heb je een tweede lader op je werkplek nodig.
Mijn max ligt op 4x2x50km per week waarbij woensdag dan de “rustdag” is en ik de auto pak. 3 of 4 dagen achter elkaar is voor mij te veel: “pap in de benen”.
Vergeet niet dat als je een proefrit maakt, het meestal lekker weer is. Maar je werk is er ook bij windkracht 4-5 tegen en regen. Ik denk dat je een backup plan nodig hebt (trein, carpool, ...).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Charlie schreef: 03 mei 2019, 23:45
De zomer lonkt, waarom wachten tot de winter? Moet ik echt weer bus en trein gaan combineren? Een dag niet geStromerd is een dag niet gesport, een dag niet ge-bost, een dag niet uitgewaaid, en een niet (terug)verdiend...
Financieel zal niemand ontkennen dat het een enorme aderlating is. Maar met jouw 160 kilometer per dag moet je het eerder zien als préfinanciering. Je haalt dat er sowieso uit aan fietsvergoeding. Bovendien denk ik dat jij je accu tot onder 75% verslijt binnen de 2 jaar waardoor je gratis een nieuwe accu krijgt met opnieuw 2 jaar garantie (tot in de oneindigheid?). Dit is ook een enorme opsteker is want accu kost 2k... Dit alles op voorwaarde natuurlijk dat je dit volhoudt (160km per dag lijkt me wel heel vermoeiend en een hoge drempel bij slecht weer).

Wat betreft de zomer, jah, zo dacht ik ook inderdaad. Maar als je FM geen stromer op stock heeft wordt het nu al vaak eind juli begin augustus als je vandaag bestelt...
Dus in mate van het mogelijke grondig testen, vb een week aan een stuk om te kijken of je dit lichamelijk aankan, zo lang in een sportieve houding en zoveel work-out...
ST3 black 983wh
Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

pvg schreef: 04 mei 2019, 08:57
Charlie schreef: 03 mei 2019, 23:45 Nieuwe werkplek is op goeie 80km :ck:
Welkom! Poeh, 80km enkele reis is fors. Dit betekent ook dat je of je kruissnelheid moet beperken tot ca 35km/u, of een tweede accu mee moet nemen. Daarnaast heb je een tweede lader op je werkplek nodig.
Mijn max ligt op 4x2x50km per week waarbij woensdag dan de “rustdag” is en ik de auto pak. 3 of 4 dagen achter elkaar is voor mij te veel: “pap in de benen”.
Vergeet niet dat als je een proefrit maakt, het meestal lekker weer is. Maar je werk is er ook bij windkracht 4-5 tegen en regen. Ik denk dat je een backup plan nodig hebt (trein, carpool, ...).
Dat 80 km net haalbaar is, heb ik hier op het forum al ontdekt. Maar of het een realistische startsituatie is, ook fysiek, weet ik niet. Ik heb het plan opgevat om te combineren met de trein, in Hasselt station kan je tegen betaling je fiets in een afgesloten fietsenhok stallen. Liefst zou ik verder fietsen, tot Diest station bijvoorbeeld (goeie 45 km enkel), maar daar zijn enkel openbare stallingen. In het beste geval, nadat ik mijn fiets en zijn instellingen beter leer kennen, zou ik in de zomer eens de 80+km proberen.
Gisteren de batterij in mijn handen gehad. Jezus, wat een gewicht! Even gaan winkelen met je Stromer en zijn batterij mee naar binnen nemen zit er niet in. Dan zal ik 'm met batterij en al in de openbaarheid moeten achterlaten.

@Bram Roose: ik ben na mijn eerste testrit en totaal gebrek aan service naar een nieuwe dealer op zoek gegaan. Die nieuwe dealer was meteen aangenamer, en wat blijkt: hij heeft mijn maat en beide kleuren op stock. Nu kriebelt het wel heel erg hard! Ik kan verdikke over een 2-tal weken aan het Stromeren zijn! :bp:

Aangezien er zo hard op testritten gehamerd wordt, loop ik best niet te hard van stapel. Fysiek zit de fiets me nog niet ideaal, en heb er nog nooit langer dan 3 kwartier op gereden... To be continued!
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Dat met je batterij meesleuren in winkels enz..zou ik alvast maar vergeten, is voor niets nodig. Enkel opteren voor een goede knip bestendige ketting, die je rondom de kader wikkelt waar je batterijvak is, zodat dit niet zomaar kan open gebroken worden en uiteraard het geheel aan een vast object sluiten. Wat er in het station in Hasselt beschikbaar is, wat afgesloten kan worden heb ik nog niet uitgepluisd. Ik heb wel gezien dat er laadtoestellen aanwezig zijn, maar die werken niet, zelfs gebeld naar het telefoonnummer dat op het toestel vermeld stond, aan de andere kant van de lijn hoorden ze het in Keulen donderen, wisten niet wat de bedoeling was, konden me niet verder helpen. Nu je fiets in zo'n openbare plaats een dagje aan de lader hangen, of je s'avonds nog al je spullen zou terugvinden... :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Free2be schreef: 04 mei 2019, 12:08 Dat met je batterij meesleuren in winkels enz..zou ik alvast maar vergeten, is voor niets nodig. Enkel opteren voor een goede knip bestendige ketting, die je rondom de kader wikkelt waar je batterijvak is, zodat dit niet zomaar kan open gebroken worden en uiteraard het geheel aan een vast object sluiten. Wat er in het station in Hasselt beschikbaar is, wat afgesloten kan worden heb ik nog niet uitgepluisd. Ik heb wel gezien dat er laadtoestellen aanwezig zijn, maar die werken niet, zelfs gebeld naar het telefoonnummer dat op het toestel vermeld stond, aan de andere kant van de lijn hoorden ze het in Keulen donderen, wisten niet wat de bedoeling was, konden me niet verder helpen. Nu je fiets in zo'n openbare plaats een dagje aan de lader hangen, of je s'avonds nog al je spullen zou terugvinden... :mrgreen:
Verder een goede verzekering tegen vandalisme en diefstal!
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik doe iedere dag 2 x 55 km. Of ik 80 km ook zou zien zitten? Waarschijnlijk wel, maar niet iedere dag.

Je gaat met een Stromer die afstand niet kunnen afleggen zonder een extra batterij, anders rij je geheid tegen een snelheid die niet ver boven de 30 km/h gemiddeld ligt

Ik heb zelf even overwogen om van werk te veranderen, waarbij ik twee dagen per week 80 km ver zou moeten. Ik heb toen overwogen om een garagebox te huren (dat was voor mij dan in Aarschot), en tot daar te rijden met de wagen of trein. Een elektrische plooifiets gecombineerd met de trein was voor mij ook een optie, maar gezien de afstand van 't station voor jou...
Je fiets achterlaten in een station zou ik sowieso niet overwegen zonder een waterdichte antidiefstal verzekering en een flink bromfietsslot dat ik ter plaatse zou laten liggen (ééntje van > 6 kg)...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vanmiddag kregen mijn vrouw en ik het geweldige bericht dat vanaf oktober m’n woonwerk verkeer halveert van 31 naar 15 km. vanwege de aankoop van een ander huis.
8521117C-3886-4192-A142-191A2CB63CAE.png
8521117C-3886-4192-A142-191A2CB63CAE.png (10.58 MiB) 2829 keer bekeken
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Sterkte met het minder Stromeren...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Plaats reactie