Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Goedemiddag samen,
Mijn naam is Roy Jennen, woonachtig in het smallste deel van Nederlands Limburg.
3 Jaar geleden hebben mijn vrouw en ik ons elk een Flyer Upstreet5 gegund.
Daar zijn we erg tevreden mee.
Omdat ik wel van tempo hou heb ik me vorig jaar een Bianchi Impulso e-road erbij gekocht.
Geweldige fiets is dat.
En omdat een collega me overgehaald had om eens met hem door de bossen te crossen, ook nog een Trek Superfly 6 analoge mountain bike gekocht. Nu, die mountainbike bleek een verkeerde impulsaankoop. Die hangt na 4 ritjes alweer in de beugels stof te vangen...
Oh ja, een Moto Guzzi Breva 1200 staat ook in onze garage.
Ben wel een tweewiel-liefhebbert ja. :D
Nu overweeg ik om de Flyers aan te houden, voor het saampjes touren gaan.
Maar de Bianchi en Trek in te ruilen voor een SP.

Nu heb ik een oogje op de Flyer Upstreet6.
De Stromers hebben ook mijn aandacht. Maar, en dit is de hamvraag:
Hoe betrouwbaar zijn die naafmotoren nu?
Ik lees relatief veel horrorverhalen van motoren die 2.000 km of "garantietermijn + 2 maanden" mee gaan...

Laat ik me bang maken doordat alleen de negatieve ervaringen op internet te vinden zijn?
Of... moet ik serieus rekening houden met regelmatige bezoekjes aan mijn fietsenwinkel?

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde reacties,
Roy
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik denk dat niet zozeer de motor, maar eerder de elektronica voor problemen zorgt. Waarom precies meer problemen bij fietsen met achterwielmotor? Ik vermoed dat dit type fietsen meer km's maakt. Mensen die grotere afstanden afleggen zijn eerder geneigd om voor dit type te kiezen. Middenmotors die 10000km of meer per jaar doen zie je niet zo vaak. Ik kan het mis hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jenkins schreef: 19 feb 2021, 13:33 Nu heb ik een oogje op de Flyer Upstreet6.
De Stromers hebben ook mijn aandacht. Maar, en dit is de hamvraag:
Hoe betrouwbaar zijn die naafmotoren nu?
Achterwielmotoren zijn in principe geen slijtage-onderdelen. Als er iets aan defect gaat - bij Stromers in elk geval - dan kan het alleen een sensor zijn. Gebeurt weleens, maar dat is incidenteel en botte pech.

Met oudere Stromer modellen wilden de lagers na een km of 25.000 a 30.000 weleens speling gaan geven. Als dat binnen garantie is: geen probleem. Daarbuiten: duur probleem want de lagers zijn niet los te vervangen en dus moet de complete motor vervangen worden.

De huidige reeks Stromers (ST1, ST2, ST3, ST5) zou betere lagers moeten hebben, maar de praktijk zal het nog moeten uitwijzen.
Jenkins schreef: 19 feb 2021, 13:33 Ik lees relatief veel horrorverhalen van motoren die 2.000 km of "garantietermijn + 2 maanden" mee gaan...
In de Stromer context ons niet bekend.
Jenkins schreef: 19 feb 2021, 13:33 Laat ik me bang maken doordat alleen de negatieve ervaringen op internet te vinden zijn?
Yup. Plus het is altijd handig om bij dit soort klachten eerst te bekijken over welk merk en type bike het gaat.
Jenkins schreef: 19 feb 2021, 13:33 Of... moet ik serieus rekening houden met regelmatige bezoekjes aan mijn fietsenwinkel?
De elektronica van elk merk SP is momenteel nog best gevoelig voor storingen. Dit type bikes bestaat ook nog helemaal niet zo lang, dus elke fabrikant heeft te maken met z'n eigen kinderziektes. Specifiek over Stromer kan ik je met zekerheid zeggen dat ze de laatste jaren enorm verbeterd zijn.

Als je voor een nieuw model Stromer gaat dan is de kans groot dat het allemaal wel meevalt met de problemen. Ga je tweedehands shoppen, dan wordt het misschien een ander verhaal.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kevin85 schreef: 18 feb 2021, 07:46 Zowel met de stromer st3 als met de R&M supercharger2, benieuwd welke mij het meeste zal bekoren.😋
Welkom! Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Als de 45 per uur vereist ie de ST 3
Meer comfort en wat minder snel de Supercharger ll 🚵
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tot een jaar of anderhalf geleden zou ik je daar gelijk in geven. Maar de ST3, nieuwe ST1 en nieuwe ST2 kunnen optioneel geleverd worden met geveerde voorvork, zadelpenvering en diverse stuur- en stuurpenopties, dus zo comfortabel of spartaans als je zelf wil.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Maar daar hangt dan een behoorlijk prijskaartje aan... Vooral een verende voorvork is erg duur.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens. Maar dan is het argument dus dat R&M aantrekkelijker geprijsd is, maar dat je daar een Bosch middenmotor voor terug krijgt waarmee je geen 45km/u kunt rijden. Dat is een andere afweging.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1825
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Harrievang schreef: 20 feb 2021, 14:16 Als de 45 per uur vereist ie de ST 3
Meer comfort en wat minder snel de Supercharger ll 🚵
Als je toch test en twijfelt, is misschien de klever X speed pinion met 1200Wh accu ook wel een interessant alternatief.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Testen zou ik zeggen en je persoonlijke bevindingen laten meespelen. Ik ben nog steeds dik tevreden van mijn ST3. :ay :dwarf:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie