Powerfood

Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Bij mij Muesli met wat volle yoghurt in een grote soepkom. In totaal zo'n 300 gram voedsel.
Eenmaal op mijn werk neem ik een grote hand noten. Rest is twee a drie stuks fruit in de ochtend. Tussen de middag dan 2 boterhammetjes en 's middags nog een laatste stukje fruit.

Buiten is het nu weer licht aan het worden en ga nu lekker hardlopen. Rustig tempo, wel 2,5 uur. Geen Stromer tochtje vandaag.

Ook ik ben flink afgevallen (met name doordat ik geen zoetigheid meer eet). Inmiddels 81 kilo (was 87 kilo) bij 194cm lengte. Begint nu toch wat te dun te worden. Dus zal ergens meer moeten gaan eten. Interessante recepten hier ... :ay
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Begin vaak vroeg. Zet geen wekker. Als ik wakker wordt ga ik naar mijn werk. Daar eet ik mijn croissantje. (mijn verslaving).
Ik moet straks wel van 35-40 minuten fietsen naar 55 minuten. Kijken of mijn maag dat ook nog steeds goed vind.
Met mijn rug problemen (tussenwervelschijf "verdwenen") was ik ook van 68 naar 78 kilo gegaan wegens nog maar weinig kunnen bewegen. Is mij toch weer gelukt om terug naar 68 te komen als 50+.
Voor mij was een oplossing om het gewicht op pijl te houden om tijdens TV te kijken ook te sporten. Vroeger op mijn Tacx. Maar een wielrenfiets is geen optie meer. Vandaar dat het nu een cross trainer is geworden. Binnen 2 jaar was de 10 kilo er toen ook weer vanaf. Eet ik overdag gebak dat moet ik 's avonds gewoon weer wat langer op de cross trainer... :lol:
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Wat een diversiteit! Nou ja zoveel mensen zoveel "stofwisselingen" :bj

'S avonds spullen klaarzetten en tas inpakken is een must!

Als ik de rit richting mijn werk op de Stromer doe neig ik steeds naar sportvoeding, welke langzaam energie afgeeft, icm eiwitten, voldoende om mijn rit van 48 km vol te houden. Ik vertrek dan rond de klok van 06:00 voor een rit van ongeveer 75 minuten.

mijn favorieten zijn:

Havermout en honing, melk, paar minuutjes in de magnetron en dan eten maar.....
Of.... Een grote bak volle kwark met muesli en een beetje honing...

Dan neem ik op mn werk, water en koffie, en rond de klok van 9:30 een boterham of eiwitreep.

Voor de terugweg een uur vooraf een boterham en mocht ik onderweg onderweg behoefte hebben, lang leve Dextro Energy.... en natuurlijk de bidon vol met water.

Moet wel zeggen dat ik een mooi-weer :hy: fietser ben :D
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fastedde schreef: 29 okt 2017, 09:21 Als ik de rit richting mijn werk op de Stromer doe neig ik steeds naar sportvoeding, welke langzaam energie afgeeft, icm eiwitten, voldoende om mijn rit van 48 km vol te houden.
Trage koolhydraten is inderdaad het beste voor een lange duursport, zoals jouw rit. Slim. Mijn havermout-recept is daar ook op gericht.

Ik merk met die snelle kick-energy gels dat ik voor de terugrit van 55 minuten eigenlijk nét te kort kom. De piek is hoog, maar de dip genadeloos laag. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je er ook elke 30min eentje pakken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

4 schijven donker brood met americain, kaas, kipcurry of zo.
Grote latte.
Ben ook 13kg lichter nu. 183cm en 80kg. Was 93.
Fiets 2u/dag.
Ook diabetes is veel beter : insuline /3, geen novonorm meer voor fietsrit.
HbC zakt stilaan meer en meer.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 29 okt 2017, 18:20 Trage koolhydraten is inderdaad het beste voor een lange duursport, zoals jouw rit. Slim. Mijn havermout-recept is daar ook op gericht.
Daarom dat mijn dochter mij ook Havermout aanraadde.
Havermout lijkt toch wel min of meer een constante te zijn in het ontbijt van menig fietsende commuter.
Voor ik hiermee begon had ik er mijn twijfels over, heb namelijk redelijk snel last van hypo aanvallen. Maar heb dit sindsdien ook niet meer gehad. Prima spul dus dat havermout...
Alles de dag van te voren klaar leggen doe ik niet. Ik sta lieven 10min vroeger op (5:30) en rustig wakker worden en klaar maken en de fiets op.
Verder om 10:00 een stuk fruit of een boterham en max 3 koppen zwarte koffie op het werk. Voor ik terug vertrek nog een boke met een vleesje of een stukje kaas, en dan tussen 17:00 en 18:00u weer naar huis.
Ik probeer ook zoveel mogelijk zoete snacks en dranken te vermijden, en dat lukt de ene dag beter dan de andere.
Al zijn verjaardagen op het werk een ramp... :roll:
Weekeindes zijn er om van het gezonde padje af te gaan en me een wat meer bourgondische levensstandaard aan te meten... natuurlijk :mrgreen:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik probeer ook goed te letten op mijn voeding, al gaat dat de ene week beter dan de andere. Ik eet geen vlees (al meer dan 25 jaar niet meer), wel 2x per week biologische vette vis. Ik drink geen melk. Snelle koolhydraten zoals pasta, aardappels, niet-volkoren brood en witte rijst laat ik liefst links liggen en vervang ik door een extra portie groente. Verder kook ik veel met peulvruchten, broccoli en andere groene vitaminebommen, 's morgens en 's middags eet ik regelmatig fruit en dagelijks ergens een handje ongezouten noten. Ik heb een superduper-blender waar ik van alles in mik. Ik koop geen voorbewerkt voedsel in pakjes, zakjes, bakjes etc. Ik kook alles vers. Het scheelt dat ik ontzettend graag kook, dus dat is geen moeite.

Als ik me aan bovenstaande weet te houden, dan heb ik gemiddeld veel meer energie en bijvoorbeeld ook nooit last van een after-dinner dip. Guilty pleasures heb ik natuurlijk wel: bier en frietjes zijn mijn linker en rechter achilleshiel. :az
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik wil alle voedsel-pret niet drukken, maar wil vanuit mijn achtergrond (heb me nog niet in ‘deel je talent’ gepresenteerd) als voedingsarts toch even kwijt dat je niet echt aan powerfood, energieshakes of andere sapjes hoeft bij de gemiddelde afstanden die hier worden gestromerd, op de paar mega afstand fietsers na.
Een gezond persoon heeft tussen de 1200 en 1600 kCal aan koolhydraatenergie (in de vorm van glycogeen) op voorraad, goed voor tussen de 45 en 60 minuten intensief sporten.
Daar valt fietsen op een stromer m.i. niet onder, natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe sterk je je laat ondersteunen. Persoonlijk verbrand ik tussen de 420 en 800 kCal per ritje van 26 km met ondersteuning op 3. De 800 scoorde ik met volle tegenwind.

Als je, en dat moet je echt geheel persoonlijk uitzoeken, door te stromeren 1000 kCal per dag verstookt moet je dat extra eten bovenop je basis-calorieën (ook erg individueel, maar grofweg tussen de 1800 en 2200; http://www.dietenlijst.nl/ruststofwisseling/).
Een goede app om je intake te kwantificeren die ik vaak laat gebruiken is https://www.fatsecret.nl.

Dat gezegd hebbend vind ik wat hier ik heb gelezen als maaltijden er gezond uitzien. Eet vooral waar je je goed bij voelt, maar havermout met wat toevoegingen is inderdaad een goed begin van de dag.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

philipbo schreef: 29 okt 2017, 21:35 Een gezond persoon heeft tussen de 1200 en 1600 kCal aan koolhydraatenergie (in de vorm van glycogeen) op voorraad, goed voor tussen de 45 en 60 minuten intensief sporten.
Oe, een voedingsarts, nice!

En nu ik je toch spreek :) : mijn grootste "gevecht" is de terugrit 's middags. Hongerklop is mijn grootste vijand, ik heb dat soms al binnen 30min fietsen en als het gebeurt kan ik echt helemaal niks meer: spaghetti-benen, duizelig, algeheel hopeloos gevoel. De dag erna kan ik daar nog last van hebben als het gebeurt.

Ik speel nu 's middags soms vals met een energy-gel, maar wat is jouw advies om hongerklop te voorkomen? (Voor mij valt 55min Stromeren echt onder intensief sporten; met wind mee niet, maar zodra ik hem tegen heb, en dat is terug richting zee meestal het geval met minimaal kracht 4, dan het gaat me niet makkelijk af om de hele rit volle bak te rijden.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TulipanoRosso
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 sep 2017, 16:46
Locatie: Bollenstreek

philipbo schreef: 29 okt 2017, 21:35 Persoonlijk verbrand ik tussen de 420 en 800 kCal per ritje van 26 km met ondersteuning op 3. De 800 scoorde ik met volle tegenwind.
Op basis van deze cijfers kom ik op bijna 1.700 kCal voor de 2x36km die ik dagelijks afleg. Mhhh...verklaart wellicht een beetje mijn toegenomen trek.
Plaats reactie