Powerfood

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Wat eten jullie 's morgens als ontbijt?

Voor we met ze'n allen 's morgens op de Stromer stappen om naar het werk te fietsen. Wat eten we dan als ontbijt? Want elektrisch of niet je hebt toch best wat meer energie nodig dan wanneer je in je autootje stapt met enkel een kop koffie achter de kiezen.
Is het gewoon een boterhammetje met pindakaas/choco of mag het toch iets anders wezen?

Ik zelf ben op aanraden van mijn dochter overgestapt van het boterhammetje choco naar havermout.
Drie scheppen havermout met een scheut melk in de micro en daarna afkoelen met wat sojachocomelk. De choco dient hier voor het smaakje. Eten en drinken tegelijk. Ik vind het een aanrader en dacht niet dat ik hiermee voldoende had "gegeten" maar het is gewoon een super tip (vind ik zelf).

Voor mij is dit voldoende voor een rit van 22Km, en ik kom tot 10:00u toe voor ik nog iets anders nodig heb.
Dit in combinatie met het fietsen heeft bij mij al geleid tot een aanzienlijke gewichtsbesparing (5kg)

Iemand nog andere tips om een snel en eenvoudig ontbijtje... Ik ben wel benieuwt wat jullie culinair ochtend ritueel is, laat maar komen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

Eén banaan en een beker optiemel :lol:
Da's alles
En bij aankomst één dubbele espresso extra sterk😥
ST2 Black
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

In de ochtend ben ik net zo snel als op de Stromer. Fietskleding aan, tanden poetsen en gaan. Spullen zijn de avond ervoor al gepakt. Op mijn werk hebben wij een perfecte doucheruimte (stuk of 4 dacht ik) en handdoeken volop. Bij aankomst douchen en heerlijk fris aan het werk. Het is dan 06:00 uur.

4 plakken roggebrood met elke keer wat anders erop. Ik heb een klein keukentje (illegaal) op mijn werkplek. Dat is voldoende tot aan de lunch. Dan eet ik meestal magere kwark met fruit (Mango, banaan, appel etc en soms noten) Alles in de blender (niet de noten hoor) en klaar. Tussen door nog wat fruit en voor je het weet weer naar huis.

Voor onderweg wel een snack (ontbijtkoek) mee voor noodgevallen. Heb een keer de hongerklap gehad en gedwongen om een mars te kopen.

Groet Mark

Oh ja, natuurlijk sterke koffie erbij. :ba
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik kruip met de vroege shift (5u op de fiets) meestal nuchter erop, opstaan opfrissen en gaan, op het werk wat knabbelen en mijn dag begint. Andere shiften heb ik uiteraard als gegeten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Zonder stromer, dus iets harder werken, hoewel mijn Bulls het prima doet hoor. Ik doe het op een soepkom vol met muesli en magere yoghurt, waarbij we de muesli mengen met een handvol gemengde noten. Met een kop espresso en een glas sinaasappelsap is dat voldoende tot de lunch. Die is met eigengebakken desembrood (rogge- en tarwevolkoren) me boerenkaas en een handvol snoeptomaatjes. Daar kan ik dan de middag en de thuisreis weer mee voort.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nuchter sporten zou ik nooit kunnen -> spaghetti-benen.

Ik start de dag met havermout, ik heb daar een recept voor waarop ik uitstekend kan fietsen:

- Havermout
- Amandelmeel
- Kokosrasp
- Palmbloesemsuiker
- Rozijnen
- Zout
- Kaneel
- Agavesiroop
- Citroensap
- Amandeldrink
- Wat 100% pure chocolade snippers
- Fruit (meestal banaan en blauwe bessen, of iets anders wat ik in huis heb zoals aardbeien, appel etc.)

Al het droge spul meng ik de avond ervoor in een bakje, de rest gaat er 's morgens doorheen, tien minuten in de oven en klaar.
Plus een mok zwarte koffie.

Voor de terugrit gebruik ik als extra weleens een power/energy/sportreep-gel-dinges. Ik ben aan het einde van de dag vaak behoorlijk moe en dan kan ik die extra oppepper wel even gebruiken om op terug te fietsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

grappig dat jullie er ook mee bezig zijn,
ik was zelf op 4mnd tijd al 10kg afgevallen sinds ik naar m'n werk fiets.
(opstaan, om 4u50, klaarmaken en gaan!)
Het afvallen ging dus iets te snel, daarom gestart met ontbijtshake van kruidvat om snel toch wat binnen te hebben...
(verstand op nul, shaken, binnengieten en gaan!)
Op 't werk is er dan tijd voor een boterhammetje.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Heb echt 2 ontbijtjes nodig.....

4 uur op; alle kleding ligt klaar.
2 ontbijtjes maken; 1 voor direct gebruik en 1 voor na de rit+douche

1e ontbijt:
- plak gemberkoek
- krentenbol
- 2 x grof-bruine boterhammen met sla en ham

Rond 04.30 vertrek. Vervolgens een goede 60 km fietsen (en een bidon thee wegwerken onderweg).

Op werk (zo'n 1 1/2- 1 3/4 uur later) eerst scheren en douchen. De waterkoker staat dan al aan dus ik heb binnen afzienbare tijd thee. Moet dan nog effe niet denken aan koffie.

2e ontbijt:
- 1 x grof-bruine boterham met hartig
of
- wrap (van de vorige dag; left-over.....)
- krentenbol

Eerst deed ik dat 2e ontbijt niet. Maar het lichaam maakte al snel duidelijk dat dit niet handig was.....rond 10 uur kakte ik totaal in.
Als ik trouwens iets meer tijd heb (ben een spookdiertje qua slapen.....om 3 uur opstaan is mij niet vreemd) ga ik direct voor een grote kom havermout. HEERLIJK.
En aankomen doe ik feitelijk al 3 jaar niet; toen ben ik serieus aan de rappe fiets gegaan. Eerst woog ik (on)gezond ver boven de 90; nu zweef ik daar goed onder.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 28 okt 2017, 16:45 4 uur op; alle kleding ligt klaar.
Ik leg ook echt alles de avond ervoor in de starthouding klaar. Kleding, tas gepakt, ontbijt en koffie in de starthouding (wat door elkaar husselen en knoppen indrukken), lunch klaar in de ijskast. Ik vlieg 's morgens in één vaste route door mijn huis heen en binnen 25 minuten ben ik gewassen, gevoederd en weg. Dat doe ik zo omdat ik geen ochtendmens ben. Vroeg opstaan zal nooit mijn hobby worden, al helpt de Stromer mij daar wel bij. Ik heb ineens een extra reden om op te staan, want Stromeren is leuk.

Na mijn ongeluk 1,5 jaar geleden ben ik een kilo of tien aangekomen. Voordat mijn beide benen bijna een jaar lang onbruikbaar raakten zwom ik, liep ik hard en reed ik paard. (2 x per week 1,5 uur volle back borstcrawl in de spetterbak, 1x per week 17km rennen en 2x per week 12km rennen, en paardrijden is ook hard werken als je het goed wil doen). Toen ik in één klap en zonder aftrainen een vol jaar stil kwam te zitten, vlogen de spieren eraf en het vet eraan. Ik krijg die tien kilo er ook maar niet af gestromerd; dikke pech in combinatie met vrouw-van-boven-de-45 zijn vrees ik. Ik zal me erbij neer moeten leggen. Het haalt de chronische Stromer-grijns in ieder geval niet van mijn gezicht :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Kijk,
het is weer 02.15 (of 03.15 in zomertijd....afschaffen die tijdwissel-ellende. Kost me weken om weer in ritme te komen).
Tijd voor ontbijt. En het is nu zondag dus de tijd: havermout.
Ik ben dus een echt ochtendmens; heerlijk. Als ik wakker ben moet ik ook direct het bed uit want ik begin gelijk te bewegen, dingen doen, zweten.

Zie Sylvia's post v.w.b. gewicht.....da's wel een waarheid. Met een goede 3 uur per dag op de fiets is je lichaam ingesteld op dat extra ontbijt. Maar als er een periode is waarbij dat fietsen even wegvalt (vakantie) ben ik heel kwetsbaar/gevoelig voor een rappe gewichtstoename. Ook dat is altijd even wennen maar met een goede bak magere yoghurt of kwark in de morgen heb ik niet gelijk een hongergevoel en zwel ik niet gelijk de spuigaten uit.
Vrouw-boven-de-45 of zoals ik man-boven-de-50.......je moet gewoon een beetje opletten.

Dat ik de spullen de vorige avond al klaar leg is trouwens niet alleen voor mijn gemak maar vooral voor de stilte voor de 2 andere nog slapenden in huis.

Ontbijt ze,
Reinout
Plaats reactie