Petitie "Stop de levensgevaarlijke speed pedelec-wetgeving"

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Als je landelijke weg waar 80is toegestaan 60 gaat rijden wordt je ook vanzelf wel opgejaagd.

Wegen en parkeerplaatsen die fiets/ bromfietspad worden zal nog wel lang gaan duren.
Zeker met de EV is argument vervuiling ook niet echt een beter argument dan een SP.
En op veel plekken is er gewoon geen ruimte voor.
Mensen moeten nog steeds bij huis kunnen komen en de parkeerbehoefte en parkeernorm wordt ook niet lager, hulpdiensten moeten nog steeds overal kunnen komen, lees ook brandweerauto's die in elke straat moeten komen, verhuisauto's, materieel, bezorgservices enz. Er is op veel stedelijke plekken gewoon geen mogelijkheid om rijbanen en parkeerplaatsen weg te halen ten gunste van extra fietspaden en geen ruimte om er extra banen bij te maken.
Gebruikersavatar
Martin-sps
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2018, 17:14
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 15000

Als lid van de Kopgroep én als Stromer rijder vind ik het nuttig te reageren op de commentaren op de petitie.
Paul Stack van Schijndel heeft dit initiatief genomen en wij (de Kopgroep) hebben dit overgenomen.

Eerst mijn persoonlijke insteek. Ik rijd zo consequent mogelijk op de rijbaan als er geen (brom)fietspad naast ligt. Uitgezonderd echt lastige stukken waar de gemiddelde snelheid echt boven de 50 km/uur uitgaat of die ene keer dat mijn ST2 onder de 10% zakt en de snelheid eruit gaat. Maar ik heb dan ook een fiets die relatief makkelijk naar 40+ te trappen is. Je zou kunnen zeggen dat ik vanuit mezelf geredeneerd niet zoveel behoefte aan de petitie heb. Echter, ik vind dat ik ook naar mijn mede-speedpedelec rijders moet kijken en niet alleen vanuit mijn eigen bubbel moet redeneren. En dus het volgende.

Als Kopgroep ondersteunen we elke maatregel die tot verlichting van de situatie voor speedpedelec rijders leidt. Maar we willen wel dat er uiteindelijk landelijke uniforme begrijpelijke regels komen. Feit is dat 40% van de speedpedelec rijders slechts 35-40 km/uur als kruissnelheid (dus niet gemiddeld!) rijd en ca. 17% tussen 30 en 35 km/uur. En dan rijd 38% inderdaad sneller dan 40 km/uur. Met snelheden onder de 40 km/uur rijd je niet veilig en comfortabel op de rijbaan. Dus deze mensen moeten noodgedwongen onder dreiging van een boete van € 109 op het fietspad gaan rijden. Resultaat is dat 40% structureel, dus altijd, op het fietspad rijd.

Dat is ridicuul. Dat we een wetgeving hebben die mensen voor dit idiote dilemma stelt. En daardoor ook nog nieuwe kopers van dit uitermate duurzame vervoermiddel voor het woon-werk verkeer op de middellange afstand afschrikken. Willen we nu van de fossiele verslaving af of niet?!

Ik geef toe dat aan keuzevrijheid een nadeel kleeft: onduidelijkheid over de positie op de weg. Maar dat mag niet opwegen om mensen te dwingen artikel 5 van de wegenverkeerswet te overtreden: "gij zult niet hinderen en/of gevaarlijke situaties op de weg creëren". De speedpedelec is een zeer hybride voertuig dat zich niet in de huidige wetgeving als 'brommer' laat vangen.

We weten dat er beweging bij de centrale en decentrale overheden zit om daar iets aan te veranderen. Maar het gaat erg langzaam en overal even brede fietspaden aanleggen is ook niet van de ene op de andere dag gebeurd. Ondertussen stappen 1000-en mensen wel elke dag op de fiets naar hun werk onder de huidige regelgeving.

Deze petitie is bedoeld om a) het probleem nog eens goed onder de aandacht van de politiek, beleidsmakers en verkeerskundigen te brengen en b) druk te zetten om op korte termijn ons te ontlasten van die boetedreiging. Uiteraard gaat dit ook samen met de nadrukkelijke wens om betere voorlichting aan de automobilist te geven.

Het is dus goed dat je deze petitie ook tekent als je niet direct last hebt van de huidige regels en je lekker met 45 km/uur op de rijbaan wilt blijven rijden (zoals ikzelf). Het is sociaal naar je collega speedpedelec rijders die hier wel moeite mee hebben en je versterkt sowieso de positie van de speedpedelec rijders in Nederland.

Kortom: een beetje solidariteit kan geen kwaad en van ons mag je lekker op de rijbaan blijven rijden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Brrrr, emotionele druk uitoefenen om mensen een petitie te laten ondertekenen waar ze niet achter staan :roll:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ook met 40 km plus kan fietsen op de rijbaan lastig zijn. Denk aan die auto's die harder dan 50 rijden, bestuurders die perse een SP willen inhalen. Bestuurders die vinden dat een SP niet op de rijbaan hoort. Hierbij hoort mijn inziens een helder standpunt en dat is op de rijbaan met de speedpedelec om het bewustzijn bij automobilisten te vergroten dat de SP op de weg hoort. Ik kies dan ook voor de rijbaan temeer mijn ervaring is dat de medeweggebruikers op het fietspad, denk aan fietsen, voetgangers, honden, kinderen, mensen met wandelwagens, ook voor risicovolle situaties zorgen wanneer ik passeer. (daarbij niet suggererend dat het altijd aan mijn medeweggebruiker ligt). Mijn ervaring is ook dat de weg in de bebouwde kom meestal prima te berijden is voor een SP door de aanwezigheid van verkeerslichten, rotondes, etc... Mijn ervaring, en dat is hier al eerder aangehaald, dat de acceptatie van de automobilist toeneemt door de toenemende aanwezigheid van de SP op de weg. Dit moeten we koesteren!
Het onvermogen van SP's om wat vaart te maken moet niet leiden tot andere wetgeving. Volgens mij is dat de wereld op zijn kop. Ik verwacht dat het aantal SP's wat wel 45 km kan fietsen flink gaat toenemen, wat wetswijziging onnodig/ onwenselijk maakt.
Ofwel , ik zeg nee tegen wetswijziging op basis van argumenten. Daar kun je het al dan niet mee eens zijn. Mijn nee maakt mij geen "niet solidaire medemens".
Met vriendelijke groeten, Peter Gillis
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Martin-sps schreef: 28 mar 2021, 14:04 Als lid van de Kopgroep
Wat is de kopgroep en welk doel heeft die?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Ik denk dat het had geholpen als duidelijk in de petitie stond dat het gebruik van het fietspad met aangepaste snelheid aanvullend zou zijn op het rijden op de weg, zodat afhankelijk van de speedpedelec(rijder) en weersomstandigheden gekozen kan worden waar men rijdt. Toen er laatst windkracht 7 stond ging ik niet harder dan 30 km/u met mijn ST3, dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen 'ik heb een Stromer dus ik kom wel met het verkeer mee'.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van rijden op het fietspad, maar er zijn genoeg situaties (bv. in 'fietsstad' Utrecht) waar geen bromfietspaden zijn en je kilometers mag omrijden omdat gemotoriseerd verkeer geweerd wordt. Dan vind ik 30 km/u rijden op fietspaden een prima compromis.

Overigens denk ik dat het beter zou zijn voor de erkenning en het aanbod van speedpedelecs als 'speedpedelecs' met middenmotoren van o.a. Bosch geen typegoedkeuring zouden krijgen als ze geen constante 45 km/u kunnen aanhouden, i.p.v. dit als probleem te noemen waarom speedpedelecs niet op de weg thuis horen.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Een SP is goedgekeurd omdat ie 45km/uur kan halen, onder bepaalde omstandigheden. Ik heb nooit gehoord dat een voertuig de maximum toegestane snelheid moet kunnen halen. Dat zal m.i. Ook niet gaan gebeuren omdat dat niet kan door allerlei omstandigheden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mboelis schreef: 28 mar 2021, 15:37
Martin-sps schreef: 28 mar 2021, 14:04 Als lid van de Kopgroep
Wat is de kopgroep en welk doel heeft die?
Club die met de fietsersbond is/wil samensmelten/samengesmolten.
Fietsersbond is dezelfde club die altijd vond dat SP's gevaarlijk waren voor andere fietsers, nu stellen zij zich ietsiepietsie genuanceerder op maar dit is imo eigenbelang om te "overleven" overigens hebben zij nog steeds het standpunt dat SP's binnen de bebouwde kom niet op het fietspad thuishoren, vinden wel dat er maatwerk nodig is (net op hun website gecheckt)hun routeplanner heb ik wel eens gebruikt :mrgreen:

ik stel dit nu even zwart-wit, deze discussie heb ik enige jaren gelden al gevoerd met het toenmalige "geitenwollensokkengehalte" bestuur, mijn conclusie was dat ik hier niet toe behoor en het op geen punt met hun standpunten eens was.
In de ligfiets "cult" is ook zo'n opdeling gekomen....voor mij en veel anderen de reden om dit lidmaatschap op te zeggen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Martin-sps schreef: 28 mar 2021, 14:04 Het is sociaal naar je collega speedpedelec rijders die hier wel moeite mee hebben en je versterkt sowieso de positie van de speedpedelec rijders in Nederland.
Aaah bah!!!!
Dit is echt geen acceptabele manier om zieltjes te winnen!!!!
Ik ben het inhoudelijk al totaal niet met jullie eens, maar als het zo moet dat vind ik dat kopgroepje maar een naar groepje.

Er is al genoeg onduidelijkheid onder weggebruikers over SP’s. Jullie voorstel creeert nogmeer verwarring onder weggebruikers en daarmee gevaar voor “collega’s”.
Dát is pas weinig sociaal.
ST3 cool white - sport - 983Wh
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

LNY schreef: 28 mar 2021, 21:44
Martin-sps schreef: 28 mar 2021, 14:04 Het is sociaal naar je collega speedpedelec rijders die hier wel moeite mee hebben en je versterkt sowieso de positie van de speedpedelec rijders in Nederland.
Aaah bah!!!!
Dit is echt geen acceptabele manier om zieltjes te winnen!!!!
Ik ben het inhoudelijk al totaal niet met jullie eens, maar als het zo moet dat vind ik dat kopgroepje maar een naar groepje.

Er is al genoeg onduidelijkheid onder weggebruikers over SP’s. Jullie voorstel creeert nogmeer verwarring onder weggebruikers en daarmee gevaar voor “collega’s”.
Dát is pas weinig sociaal.
+1
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie