Petitie "Stop de levensgevaarlijke speed pedelec-wetgeving"

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee, je kunt ook voorstander zijn van regionaal maatwerk (gevaarlijke routes aanwijzen als uitzonderingstraject en daar SP's op het fietspad toelaten). Dan ben je niet voor de wetswijziging zoals voorgesteld in de petitie.


Iedereen maakt zijn eigen afwegingen, ik vind dat interessant en verhelderend om te lezen. Maar vingertje wijzen naar elkaar over waar iemand besluit te rijden en of dit te rijmen is met of iemand wel of niet deze petitie ondertekent vind ik, net als impliceren dat m.n./alleen mensen met een dure SP voorstander van de huidige wetgeving zijn, alles behalve constructief.

Daarmee blijft het vraagstuk wat te doen met SP's die een minder krachtige motor hebben, vermoeide berijders of een lege accu natuurlijk wel overeind.

Nou moet je er bij een brommer of auto ook zelf voor zorgen dat er benzine in de tank zit. Alleen deze voertuigen hebben een grotere actieradius, waardoor de kans op dit probleem veel minder groot is. En je komt gewoon stil te staan als de tank leeg is. Punt. Terwijl je met een SP nog kunt fietsen en dat gaat natuurlijk niet op de rijbaan. Met de huidige wetgeving betekent dat inderdaad: lopen. Maar dat zou ik ook niet doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Wiebe schreef: 23 mar 2021, 23:02 Overigens ben ik het een met Stromeur dat de toon van de petitie niet de juist is, zeker de bulletpoint onder de constateringen vind ik nogal mwah, maar de afsluiting "en verzoeken In wetgeving vast te leggen dat de speed pedelec toegestaan wordt met gepaste snelheid op het fietspad te rijden." is hetgene waar het mij om gaat.
Jammer voor dit initiatief: men wil maatwerk en ieder heeft zijn eigen voorkeuren en steunt de petitie niet.
Zelf vind ik het een goed idee dat er in ieder geval 'iets' gebeurt, zodat we hopelijk ooit eens de huidige (in de haast gemaakte) wetgeving ter sprake kunnen brengen. De text is mijns inziens zo 'ruim' opgesteld dat het vooraf geen beperkingen oplegt aan een mogelijke nieuwe wetgeving. Iedereen rijdt wel eens op een fietspad met zijn SP, de reden zijn verschillend en locatie afhankelijk.

Ik zou hierom aanbevelen om wel de petitie te ondersteunen, zeker als je vorige week bent gaan stemmen, terwijl de partij waarop je stemt vast ook wel een puntje heeft waar je het niet (helemaal) mee eens bent, maar waar je uiteindelijk toch wel op hebt gestemd. Het belang van het opstarten van een discussie over de nieuwe wetgeving stel ik graag boven mijn eigen belang.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Eens met Stromeur. Een SP hoort niet op het fietspad waar ook kinderen, langzame fietsers etc fietsen. Zelfs als je als SP langzaam probeert te fietsen rijd je nog significant sneller dan de rest.

Oplossing:
-wellicht naast enkele doorgaande routes fietspaden omvormen tot brom/fietspaden
-snorfietsen naar de rijbaan
-op de rijbaan max snelheid omlaag
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Georgio schreef: 24 mar 2021, 10:04 Jammer voor dit initiatief: men wil maatwerk en ieder heeft zijn eigen voorkeuren en steunt de petitie niet.
Zelf vind ik het een goed idee dat er in ieder geval 'iets' gebeurt, zodat we hopelijk ooit eens de huidige (in de haast gemaakte) wetgeving ter sprake kunnen brengen. De text is mijns inziens zo 'ruim' opgesteld dat het vooraf geen beperkingen oplegt aan een mogelijke nieuwe wetgeving.
Nee, de tekst van de petitie is 100% duidelijk:
en verzoeken
In wetgeving vast te leggen dat de speed pedelec toegestaan wordt met gepaste snelheid op het fietspad te rijden.
Dit is een generiek verzoek om de huidige wetgeving aan te passen. Het is dus geen verzoek tot instandhouding van de huidige wetgeving gecombineerd met regionaal maatwerk (graag!) en het is ook geen petitie om een probleem aan de kaak te stellen.

De wetgeving nu al opnieuw laten aanpassen zonder naar oplossingen voor de lange termijn te kijken en zonder de consequenties van SP-ers op het fietspad voor álle gebruikers van fietspaden mee te nemen, dat is pas 'in de haast'.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromerfred schreef: 24 mar 2021, 10:17 Een SP hoort niet op het fietspad waar ook kinderen, langzame fietsers etc fietsen. Zelfs als je als SP langzaam probeert te fietsen rijd je nog significant sneller dan de rest.
Binnen de bebouwde kom heb je daar zeker een punt, maar op de FIETSpaden buiten de bebouwde kom kom ik weinig kinderen tegen. Alleen op bepaalde fietspaden waar middelbare scholieren fietsen, maar daar kun je zelfs met een gewone fiets niet normaal fietsen dus daar kwam ik sowieso al niet meer.

Ik ga jouw stelling voor buiten de bebouwde kom omkeren: een SP hoort daar niet op de rijbaan waar ook auto's rijden.
Hetzelfde geldt voor plekken waar de grens van de bebouwde kom opgeschoven wordt omdat er een nieuwbouwwijk gezet wordt. Automobilisten zijn gewend daar 80 of 60 te rijden en dat blijven ze dus gewoon doen. En wij moeten daar tussen. Wat mij betreft compleet debiel.

Binnen de bebouwde kom ben ik het met je eens. Maar ook daar zie ik gekke argumenten. Er wordt massaal gezegd dat met 30 op het fietspad niks is ("daar hebben we geen SP voor gekocht") maar tegelijkertijd zie ik het argument dat we tussen de auto's moeten een dat de snelheid op de rijbaan omlaag moet (lees: 30 km/h)... Dan snap ik het niet meer. Of willen we met z'n allen dat de snelheid naar 40 km/h gaat? Gaat niet gebeuren mensen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 24 mar 2021, 10:52

Binnen de bebouwde kom ben ik het met je eens. Maar ook daar zie ik gekke argumenten. Er wordt massaal gezegd dat met 30 op het fietspad niks is ("daar hebben we geen SP voor gekocht") maar tegelijkertijd zie ik het argument dat we tussen de auto's moeten een dat de snelheid op de rijbaan omlaag moet (lees: 30 km/h)... Dan snap ik het niet meer. Of willen we met z'n allen dat de snelheid naar 40 km/h gaat? Gaat niet gebeuren mensen.
OP de rijbaan moet de snelheid wel naar 40+, liefst rond de 45km/u. Echter daar zijn niet alle SP's geschikt voor. Misschien moet er meer vermogen in dat je dat wel kan halen.

Nadeel van deze petitie is dat ze beide willen. Dat je ook op het fietspad mag. Dat klinkt sympathiek, maar betekent in de praktijk dat je weg gekeken of weggedrukt gaat worden.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik blijf achter mijn mening staan dat ik niet teken, ik respecteer de mening van anderen die dit wel doen.
Een lege accu, lege benen zijn principeel geen argument voor mij. De reden is al aangehaald door Stromeur. En ja rijden op de weg buiten de bebouwde kom zoals Freddy aangeeft is ongewenst. Alleen is de oplossing, de vrije keuze om te rijden op het fietspad, geen optie voor mij. Dit schept verschikkelijke onduidelijkheid voor de automobilist. Een flauwe vergelijking die gelukkig geen realiteit is: je mag niet rijden op de busbaan met een auto, maar wanneer het druk is dan mogen alle autos met een bestuurder ouder dan 70 er wel gebruik van maken. Zij hebben immers meer moeite met het drukke verkeer. Tja, hoe krijg je je weggebruikers sjagerijnig!
Een oplossing voor buiten de bebouwde kom is van een fietspad een brommer/fietspad maken. Dan moet alles wat niet harder mag dan 45 op dit pad rijden. Het tegenargument van " dat past niet want......." is voor de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 24 mar 2021, 21:02 Een oplossing voor buiten de bebouwde kom is van een fietspad een brommer/fietspad maken. Dan moet alles wat niet harder mag dan 45 op dit pad rijden. Het tegenargument van " dat past niet want......." is voor de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.
Klopt, maar veel van deze fietspaden zijn indertijd juist fietspad geworden omdat bromfietsen er anders op mochten... Dit is dus bewust zo gekozen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 22 mar 2021, 19:58 Voor de lange termijn hoop ik op een drastische herindeling van met name de grootstedelijke infrastructuur, met aparte banen voor langzaam en snel fietsverkeer. Dat mag ten koste gaan van ruimte die nu wordt ingenomen door vervuilende vervoermiddelen (rijstroken/parkeerplaatsen). Bovendien wil ik oplossingen die toegespitst zijn op hoeveel personen je in een baanvak kunt laten doorstromen, in plaats van hoeveel auto's.


Dus nee, ik teken niet.
Goed stuk, eens! In omgeving Wageningen rijd ik veel, daar zie je ook veel fietspaden waar de Pedelec is toegestaan. Geweldig, en inderdaad - geef auto's minder ruimte (ipv meer) licht mensen voor over de pedelec en ga zo de toekomst in... De speed pedelec op het fietspad en begrenzen.. Bekijk het, het is juist perfect dat je wat harder kan op lange banen, anders had ik inderdaad - net zoals eerder gezegd- beter een E-bike kunnen kopen. Laat ik dat nou juist veel te langzaam vinden gaan en dat geen alternatief voor de auto vinden :mrgreen:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik vind het met de auto ook fijn dat ik de snelweg kan nemen, maar ook een provinciale of een rustige landelijke weg waar ik met een lekker rustig tempo kan rijden. Daarbij voel ik mij in de auto zelden tot nooit opgejaagd.
Ik zou dat met de SP ook graag willen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie