Petitie "Stop de levensgevaarlijke speed pedelec-wetgeving"

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Op plekken waar veel geld te verdienen valt gebeurt dat genoeg, heeft verder niet veel met veiligheid te maken. Hier ga je ook met breed asfalt de 30km zone in met als gevolg dat er dus geen 30 wordt gereden. Niet echt over nagedacht.

Wat betreft lokaal/ regionaal maatwerk is dat natuurlijk ook een recept voor verwarring. Lang niet iedereen is een lokale bestuurder in het verkeer, dus net zo verwarrend als zelf kiezen tussen weg en fietspad.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lokaal maatwerk gebeurt nu ook al voor andere weggebruikers. Met duidelijke bebording en andere signing (b.v. kleuren en belijning op het asfalt of snelheidsbeperkende objecten) werkt dat aantoonbaar prima.

Een lokale aanpak doet recht aan lokale situaties. Landelijke verwarring niet. In tegendeel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ja maar als je kijkt naar rotondes is het soms wel lastig. Bij sommige hebben de fietsers voorrang bij andere niet. Je moet op blijven letten.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

LNY schreef: 22 mar 2021, 17:12 Ik wil helemaal het fietspad niet op met gepaste snelheid. Dan had ik net zo goed een gewone ebike kunnen kopen.

En de SP rijder de keuze bieden om te kiezen voor de weg of het fietspad levert denk ik alleen maar problemen op mbt acceptatie onder automobilisten. Want hoe zal een automobilist op mij reageren als ik naar zijn mening niet snel genoeg ga? Vast dat ik van de weg moet en op het fietspad moet.

Ik merk juist dat ander verkeer steeds vaker begrip toont voor mij op de weg dan 2 jaar geleden. Laten we dat koesteren en uitbouwen
+1
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Binnen de bebouwdekom zou je eigenlijk gewoon op de normale autoweg moeten kunnen rijden als SP'er. Ik snap dat dat bij meerdere rijstroken niet altijd even fijn is. Het heeft echter ook met gewenning te maken. Buiten de bebouwdekom is het het beste dat we op een fiets-bromfietspad zouden kunnen rijden.
Het probleem is echter dat het ook behoorlijk wegindeling afhankelijk is. Er zou dus ook goed gekeken moeten worden waar de SP'er wel veilig op de weg kan en waar niet. Hetzelfde geldt echter ook voor de bromfietsers. Ik heb het gevoel dat het ook voor bromfietsers toch wel vaak schipperen is. De wegbeheerders hebben hier nog niet voldoende oog voor gehad, is mijn gevoel. Om nu maar zo te stellen dat we allemaal binnen de bebouwdekom naar het fietspad moeten, met gepaste snelheid, vind ik daarom te kort door de bocht.
mrstrom

vincent1981 schreef: 01 apr 2021, 11:25 Binnen de bebouwdekom zou je eigenlijk gewoon op de normale autoweg moeten kunnen rijden als SP'er. Ik snap dat dat bij meerdere rijstroken niet altijd even fijn is. Het heeft echter ook met gewenning te maken. Buiten de bebouwdekom is het het beste dat we op een fiets-bromfietspad zouden kunnen rijden.
Het probleem is echter dat het ook behoorlijk wegindeling afhankelijk is. Er zou dus ook goed gekeken moeten worden waar de SP'er wel veilig op de weg kan en waar niet. Hetzelfde geldt echter ook voor de bromfietsers. Ik heb het gevoel dat het ook voor bromfietsers toch wel vaak schipperen is. De wegbeheerders hebben hier nog niet voldoende oog voor gehad, is mijn gevoel. Om nu maar zo te stellen dat we allemaal binnen de bebouwdekom naar het fietspad moeten, met gepaste snelheid, vind ik daarom te kort door de bocht.
De wegbeheerders doen er niks mee. Stoplichten reageren niet op de SP, de bordjes met waar je er op en af moet zijn vaak wat rond gestrooid.
Elke wegbeheerder zou iemand in dienst moeten hebben die met een specifiek vervoersmiddel ook zo naar zijn werk gaat. Dus iemand van het team van de weginrichting moet op een SP rijden, eentje op de motor en tje wandelend etc.
Ik heb hier met de gemeente heerhugowaard contact gehad over de stoplichten, maar gevoel voor verkeersbeleving was er niet echt. Hij wilde op zich weleens een keertje proberen op de SP...... :ck:
Ron_Stromer
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2017, 13:15

Aanpassen luidt het toverwoord. Op het fietspad rijden kan, maar fullspeed als er geen mede fietsers aanwezig zijn, dit zelfde geldt voor op de weg. Gisteren zo'n joker meegemaakt die (ik zat te rijden in de auto) ineens uit het niets met zijn Strömer zat te kleven, wat denkt die kerel wel als je plotseling moet remmen? Alsof je dezelfde remweg en reactievermogen hebt als een autobestuurder? Uiteraard moest ik wel op een gegeven moment remmen om rechts af te slaan, maar kreeg een sneer (ik weet niet wat hij zei)... wat een waaghals. Ik denk dat het een gevalletje nieuwe speed-pedelec was en kijken hoe hard hij meekon lekker verantwoordelijk in de bebouwde kom waar het verkeer van rechts ook voorrang heeft. Enfin, dit gaat het topic te boven. Ik weet niet wat wijsheid is, petitie tekenen of niet...
Marcellissimo
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12:24
Merk SP: Stromer ST2 2021
Km-stand: 4750

De petitie nadert langzaam de 500 handtekeningen, and counting.

Niet om álle speed pedelecs naar het fietspad terug te jagen - want soms is dat echt niet nodig - maar wel om ons te steunen om een betere en evenwichtige wetgeving te krijgen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In dat smoelenboekgroepje waar deze petitie werd gelanceerd werden Belgen hun vragen gecanceld wanneer ze het over wetgeving / reglementering wilden hebben ... is die insteek ondertussen gewijzigd ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Marcellissimo schreef: 01 apr 2021, 19:00 .... maar wel om ons te steunen om een betere en evenwichtige wetgeving te krijgen.
Met de wetgeving is niks mis. Met de weginrichting en het gedrag van andere weggebruikers soms wel.

Jouw opmerking bevestigt nogmaals dat deze petitie kolder is.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie