Wanneer wisselen naar zomerbanden?

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Wanneer wisselen jullie naar zomerbanden? Toevallig komt mijn dealer komende zaterdag langs voor klein onderhoud en ik vroeg me af of het handig is om hen te vragen om de banden alvast te wisselen. Er komt nogal wat warmte aan, geloof ik.

Of beter nog even wachten?
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

In maart en april kan het best nog lelijk doen. Als ik jou was, zou ik nog wat wachten.
Ik zat met een gelijkaardig dilemma. Net mijn nieuwe Stromer besteld. Winterbanden laten monteren of niet? Uiteindelijk beslist het niet te doen. Tegen dat ik ermee kan rijden zijn we allicht een week of 3-4 verder. Plus, ik vond die banden best nog wel goed rijden in de sneeuw.
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Ik heb ze er nooit op gehad. Al de gehele herfst/ winter geen enkel probleem ondervonden met de originele banden.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

JDNY schreef: 18 feb 2021, 19:53 In maart en april kan het best nog lelijk doen. Als ik jou was, zou ik nog wat wachten.
Ik zat met een gelijkaardig dilemma. Net mijn nieuwe Stromer besteld. Winterbanden laten monteren of niet? Uiteindelijk beslist het niet te doen. Tegen dat ik ermee kan rijden zijn we allicht een week of 3-4 verder. Plus, ik vond die banden best nog wel goed rijden in de sneeuw.
Dat dacht ik ook, maar ik heb na even wikken en wegen toch de Continental Top Contact Winter II (zeg ik het goed?) gemonteerd op mijn ST2 - echt een wereld van verschil. Hoewel de mijne standaard op de big bens staat (die Pirellis op ST3 en ST5 worden beter gewaardeerd geloof ik?), vond ik het op zich prima rijden, ook met bochten. (snelheid aanpassen aan weersomstandigheden en je hebt eigenlijk nooit problemen) --> maar eenmaal op de winterbanden merk ik toch echt wel dat ik VEEL harder kan remmen vooraleer het achterwiel (dus ook het voorwiel) grip begint te verliezen, ook lijkt de waterafvoer aanzienlijk beter te zijn. Ik ben er dus erg blij mee. Deze banden hebben me 110 euro gekocht voor een set, ik heb al een val meegemaakt met de Stromer - een dergelijk klein bedrag is de besparing niet waard, ongeveer elk onderdeel aan de fiets is duurder dan dat... :geek:

En ik kan je vertellen, als je met 45kmh van je fiets klettert (in mijn geval door overmoedig rijden op ZEER brak wegdek) dan kan dat echt behoorlijk zeer doen... Ik had een gebroken schouderblad en mijn hand in het gips plus van top tot teen zat ik onder de schaafwonden. (ik was ook nog zo stom om die dag geen handschoenen te dragen)

OVerigens; wat ik aan zou houden, is inderdaad eind maart/eind april de bandjes terug wisselen. Zo doe ik dat bij de auto ook altijd, dan heb je het meeste aan koude ochtenden/nattigheid en gladheid al achter je! :cool2:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik doe ook niet meer zonder. Ook in de zomer rij ik op conti's. Goede grip, en een redelijke lekbestendigheid. Niks zo vervelend een band te plakken in the middle of nowhere in de regen :bu:
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Het zijn nou ook weer geen auto's. Zomer en winter dezelfde band op de juiste spanning, In alle gevallen was de Stromer in bochten goed op zn kant te rijden. Lees: in de kant te gooien.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt, het zijn geen auto 's, die hebben 4 wielen!
Mvg peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

DaanDaan schreef: 19 feb 2021, 11:17 Ik heb ze er nooit op gehad. Al de gehele herfst/ winter geen enkel probleem ondervonden met de originele banden.
Ik vind dat geen redenering omdat je niet weet wat je mist of wat het wel kan zijn. Je kan pas een geïnformeerde uitspraak doen als je beiden getest hebt. En ik heb nog niemand gezien op dit forum die na het testen van een winterband komt schrijven dat het overroepen is of hij/zij geen verschil voelt.

Je ervaart geen problemen tot het misgaat. En omdat we maar 2 wielen hebben en heel snel rijden gaat het direct goed mis.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 26 feb 2021, 10:53 Ik vind dat geen redenering omdat je niet weet wat je mist of wat het wel kan zijn. Je kan pas een geïnformeerde uitspraak doen als je beiden getest hebt. En ik heb nog niemand gezien op dit forum die na het testen van een winterband komt schrijven dat het overroepen is of hij/zij geen verschil voelt.

Je ervaart geen problemen tot het misgaat. En omdat we maar 2 wielen hebben en heel snel rijden gaat het direct goed mis.
+1
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Anderzijds bepaal je het risico voor een stuk ook zelf. Wanneer iemand bij slecht weer voorzichtig rijdt of beslist om niet te rijden, is het risico niet groter dan iemand die (te)veel vertrouwen heeft in zijn winterbanden en ook dan de grens gaat opzoeken. Als je snelheid daardoor hoger ligt, kunnen de gevolgen ook groter zijn ondanks winterbanden. Ik zou ze zeker monteren. Deed ik op de auto ook al bijna 20 jaar geleden toen iedereen me gek verklaarde om in België met winterbanden te rijden.
Plaats reactie