Er wordt een pak sneeuw en stevige vrieskou in onze regionen voorspeld.
Rijden jullie door? Welke maatregelen neem je om veilig op je werk aan te komen? Hoe voorkom je dat je zelf niet verandert in een ijslollie?
Is dit je eerste winter op de Stromer/SP of heb je al eerder met dit sneeuw- en ijsbijltje gehakt?
Wie fietst er door in de vorst en sneeuw van aankomende week?
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik werk nog steeds thuis, dus hoef er niet doorheen.
Ondertussen is dit de 6e winter op mijn SP, waarvan ik 2 winters op Schwalbe 356GT's en nu de 2e winter op Conti WinterContact fiets. In principe ga ik altijd met de fiets, behalve als er grote kans op gladheid is.
Voor komende dagen zou ik het per dag beoordelen. Het zou me hier in Noord Brabant niet eens verbazen als het inderdaad flink koud wordt en dat er maar liefst 1 cm sneeuw valt. Als die er 's ochtends al ligt pak ik de auto, als het 's ochtends droge vorst is ga ik fietsen. Terug door een paar cm verse sneeuw is prima te doen, zolang je rustig aan doet. Maar sneeuw die al ligt, waaronder eventueel aangevroren sporen zitten, is verraderlijk. Daar pas ik voor.
Ijzel is vaak prima te voorspellen. Als het vriest en er is lichte neerslag voorspeld dan pak ik de auto. Mijn ervaring is dat hoe harder het vriest hoe beter je weer kunt fietsen. Bij -8 is de kans op neerslag immers kleiner dan bij -1.
Let bij dat soort temperaturen wel goed op je kleding! Werk in lagen en zorg dat je het niet te koud en niet te warm krijgt. Denk ook aan je vingers, tenen, oren en nek. Ik zelf heb altijd warme voeten, dus daar hoef ik niets bijzonders voor te doen, maar ik heb wel snel koude handen. Voor mij is het dus extra belangrijk om goede handschoenen aan te hebben. Bevroren vingers zijn gevaarlijk, je hebt dan geen gevoel meer met je remmen (als dat überhaupt nog lukt).
Waarom fiets ik dan toch door die bittere kou? Ik vind het heerlijk! Het is heerlijk rustig op de brom/fietspaden en buitenwegen en de omgeving is super mooi
Ondertussen is dit de 6e winter op mijn SP, waarvan ik 2 winters op Schwalbe 356GT's en nu de 2e winter op Conti WinterContact fiets. In principe ga ik altijd met de fiets, behalve als er grote kans op gladheid is.
Voor komende dagen zou ik het per dag beoordelen. Het zou me hier in Noord Brabant niet eens verbazen als het inderdaad flink koud wordt en dat er maar liefst 1 cm sneeuw valt. Als die er 's ochtends al ligt pak ik de auto, als het 's ochtends droge vorst is ga ik fietsen. Terug door een paar cm verse sneeuw is prima te doen, zolang je rustig aan doet. Maar sneeuw die al ligt, waaronder eventueel aangevroren sporen zitten, is verraderlijk. Daar pas ik voor.
Ijzel is vaak prima te voorspellen. Als het vriest en er is lichte neerslag voorspeld dan pak ik de auto. Mijn ervaring is dat hoe harder het vriest hoe beter je weer kunt fietsen. Bij -8 is de kans op neerslag immers kleiner dan bij -1.
Let bij dat soort temperaturen wel goed op je kleding! Werk in lagen en zorg dat je het niet te koud en niet te warm krijgt. Denk ook aan je vingers, tenen, oren en nek. Ik zelf heb altijd warme voeten, dus daar hoef ik niets bijzonders voor te doen, maar ik heb wel snel koude handen. Voor mij is het dus extra belangrijk om goede handschoenen aan te hebben. Bevroren vingers zijn gevaarlijk, je hebt dan geen gevoel meer met je remmen (als dat überhaupt nog lukt).
Waarom fiets ik dan toch door die bittere kou? Ik vind het heerlijk! Het is heerlijk rustig op de brom/fietspaden en buitenwegen en de omgeving is super mooi
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Zodra het begint te vriezen aan de grond of ze beginnen met strooien, stop ik met stromeren. Ik vind het een te groot risico om onderuit te gaan. Geen zin in asfalt eczeem. Dat houdt doorgaans een (kleine) winterstop in.
Maar op dit moment is het weer niet de bottleneck. (Mompelt iets met thuiswerken....)
Maar op dit moment is het weer niet de bottleneck. (Mompelt iets met thuiswerken....)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Ik hoef niet meer zo nodig. Als het vriest of zelfs hevig regent neem ik de auto... Is niks mis mee toch?
Ik heb één keertje in de sneeuw gereden en toen was mijn ST-ééntje stuk.
Snap de lol er ook niet van, het was helemaal niet leuk om in de sneeuw te fietsen, maar ik wou stoer doen hé...
Als het niet anders kan is het wat anders natuurlijk maar dan rij je beter op een gewone fiets.
Ik heb één keertje in de sneeuw gereden en toen was mijn ST-ééntje stuk.
Snap de lol er ook niet van, het was helemaal niet leuk om in de sneeuw te fietsen, maar ik wou stoer doen hé...
Als het niet anders kan is het wat anders natuurlijk maar dan rij je beter op een gewone fiets.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- Marco69
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
- Locatie: Abcoude
- Merk SP: ST2 LE
- Km-stand: 13.200
Als er sneeuw of ijzel is dan pas ik.
Maar een beetje kou vind ik niet erg, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel
Thuiswerken is in mijn beroep geen optie.
Ik kleed mij altijd in lagen dat werkt het beste, dunne lagen en strak om je lichaam.
In de vroege ochtend met de hond een rondje lopen en voelen hoe het wegdek is dan maak ik mijn keuze, 1e insteek is altijd fiets.. te glad dan auto.
Het kan een uitdaging worden deze komende week.
Maar een beetje kou vind ik niet erg, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel
Thuiswerken is in mijn beroep geen optie.
Ik kleed mij altijd in lagen dat werkt het beste, dunne lagen en strak om je lichaam.
In de vroege ochtend met de hond een rondje lopen en voelen hoe het wegdek is dan maak ik mijn keuze, 1e insteek is altijd fiets.. te glad dan auto.
Het kan een uitdaging worden deze komende week.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Ik ben niet zo dapper, eerlijk gezegd had ik sinds de kerst niet meer gereden mede door het slechte weer.
Afgelopen week 2 x op de ST2 naar het werk geweest....vrees komende week niet.
Trouwens merk je het echt goed als je enkele weken niet gefietst hebt....
Afgelopen week 2 x op de ST2 naar het werk geweest....vrees komende week niet.
Trouwens merk je het echt goed als je enkele weken niet gefietst hebt....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik rijd bijna volledig door. Ik heb geen auto beschikbaar ook al staan er 3 voor het huis. De eerste paar dagen met sneeuw neem ik de bus wegens opgevroren richels, daarna zijn de fietspaden wel weer goed te berijden. Bij hevige kou een extra thermobroek en schaatsbroek. Daaronder mijn lage Daytona motorlaarzen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Ik rijd ook door . Enkel ijs houdt me tegen . Sneeuw is geen probleem met goede banden en aangepaste snelheid. Om tegen onheil me iets beter te beschermen doe ik in deze dagen mijn motorkleding aan ....en ja dat gaat prima door de ondersteuning en de mindere snelheid hoef ik niet echt hard te duwen waardoor zweten ook wegblijft. Bij een glijpartij(liefst niet....) zijn de protectoren een serieus pluspunt. De wegen die ik neem zijn kleine landwegen waar zelden strooiwagens komen vandaar dat de sneeuw niet vastgereden ligt waardoor fietsen mogelijk blijft. Ijs daarentegen blijft een dooddoener waarbij enkel spijkerbanden kunnen helpen ...en dan stopt het .
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Respect voor degene die het toch aandurven om door te rijden. Ik heb mijn lesje geleerd. Op het ene moment denk je gaat prima. Terwijl 100m verder je zomaar een ijsplaat oprijdt. Voel nog steeds mijn gekneusde ribbenkast, vooral ‘s-nachts.
Had na de valpartij wel een goede smoes om de standaard spiegel te vervangen door een mooie ergotec M-99. Dat toont een stuk fraaier dan de standaard ver uitstekende spiegel van een ST-1. Donderdag avond besteld bij bikebudget.nl en vrijdag geleverd. Was nog in de aanbieding ook.
Groet, en hou het rubber onder..... Rene
Had na de valpartij wel een goede smoes om de standaard spiegel te vervangen door een mooie ergotec M-99. Dat toont een stuk fraaier dan de standaard ver uitstekende spiegel van een ST-1. Donderdag avond besteld bij bikebudget.nl en vrijdag geleverd. Was nog in de aanbieding ook.
Groet, en hou het rubber onder..... Rene
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 30209
Kou en wind maakt mij niet zo veel uit. Bij regen op de terugweg blijf ik fietsen maar als het de hele dag al hard regent pak ik de auto.
Sneeuw en ijzel, nee geen zin op een fiets. Ben niet zomaar bang maar je hoeft het niet op te zoeken.
Sneeuw en ijzel, nee geen zin op een fiets. Ben niet zomaar bang maar je hoeft het niet op te zoeken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi