Wie fietst er door in de vorst en sneeuw van aankomende week?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er wordt een pak sneeuw en stevige vrieskou in onze regionen voorspeld.

Rijden jullie door? Welke maatregelen neem je om veilig op je werk aan te komen? Hoe voorkom je dat je zelf niet verandert in een ijslollie?

Is dit je eerste winter op de Stromer/SP of heb je al eerder met dit sneeuw- en ijsbijltje gehakt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik werk nog steeds thuis, dus hoef er niet doorheen.

Ondertussen is dit de 6e winter op mijn SP, waarvan ik 2 winters op Schwalbe 356GT's en nu de 2e winter op Conti WinterContact fiets. In principe ga ik altijd met de fiets, behalve als er grote kans op gladheid is.

Voor komende dagen zou ik het per dag beoordelen. Het zou me hier in Noord Brabant niet eens verbazen als het inderdaad flink koud wordt en dat er maar liefst 1 cm sneeuw valt. Als die er 's ochtends al ligt pak ik de auto, als het 's ochtends droge vorst is ga ik fietsen. Terug door een paar cm verse sneeuw is prima te doen, zolang je rustig aan doet. Maar sneeuw die al ligt, waaronder eventueel aangevroren sporen zitten, is verraderlijk. Daar pas ik voor.

Ijzel is vaak prima te voorspellen. Als het vriest en er is lichte neerslag voorspeld dan pak ik de auto. Mijn ervaring is dat hoe harder het vriest hoe beter je weer kunt fietsen. Bij -8 is de kans op neerslag immers kleiner dan bij -1.

Let bij dat soort temperaturen wel goed op je kleding! Werk in lagen en zorg dat je het niet te koud en niet te warm krijgt. Denk ook aan je vingers, tenen, oren en nek. Ik zelf heb altijd warme voeten, dus daar hoef ik niets bijzonders voor te doen, maar ik heb wel snel koude handen. Voor mij is het dus extra belangrijk om goede handschoenen aan te hebben. Bevroren vingers zijn gevaarlijk, je hebt dan geen gevoel meer met je remmen (als dat überhaupt nog lukt).

Waarom fiets ik dan toch door die bittere kou? Ik vind het heerlijk! Het is heerlijk rustig op de brom/fietspaden en buitenwegen en de omgeving is super mooi :ba
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Zodra het begint te vriezen aan de grond of ze beginnen met strooien, stop ik met stromeren. Ik vind het een te groot risico om onderuit te gaan. Geen zin in asfalt eczeem. :shock: Dat houdt doorgaans een (kleine) winterstop in.

Maar op dit moment is het weer niet de bottleneck. (Mompelt iets met thuiswerken....)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik hoef niet meer zo nodig. Als het vriest of zelfs hevig regent neem ik de auto... Is niks mis mee toch?
Ik heb één keertje in de sneeuw gereden en toen was mijn ST-ééntje stuk.
Snap de lol er ook niet van, het was helemaal niet leuk om in de sneeuw te fietsen, maar ik wou stoer doen hé... :roll:
Als het niet anders kan is het wat anders natuurlijk maar dan rij je beter op een gewone fiets.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Als er sneeuw of ijzel is dan pas ik.
Maar een beetje kou vind ik niet erg, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel :)
Thuiswerken is in mijn beroep geen optie.

Ik kleed mij altijd in lagen dat werkt het beste, dunne lagen en strak om je lichaam.
In de vroege ochtend met de hond een rondje lopen en voelen hoe het wegdek is dan maak ik mijn keuze, 1e insteek is altijd fiets.. te glad dan auto.

Het kan een uitdaging worden deze komende week.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik ben niet zo dapper, eerlijk gezegd had ik sinds de kerst niet meer gereden mede door het slechte weer.
Afgelopen week 2 x op de ST2 naar het werk geweest....vrees komende week niet.

Trouwens merk je het echt goed als je enkele weken niet gefietst hebt....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik rijd bijna volledig door. Ik heb geen auto beschikbaar ook al staan er 3 voor het huis. De eerste paar dagen met sneeuw neem ik de bus wegens opgevroren richels, daarna zijn de fietspaden wel weer goed te berijden. Bij hevige kou een extra thermobroek en schaatsbroek. Daaronder mijn lage Daytona motorlaarzen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ik rijd ook door . Enkel ijs houdt me tegen . Sneeuw is geen probleem met goede banden en aangepaste snelheid. Om tegen onheil me iets beter te beschermen doe ik in deze dagen mijn motorkleding aan ....en ja dat gaat prima door de ondersteuning en de mindere snelheid hoef ik niet echt hard te duwen waardoor zweten ook wegblijft. Bij een glijpartij(liefst niet....) zijn de protectoren een serieus pluspunt. De wegen die ik neem zijn kleine landwegen waar zelden strooiwagens komen vandaar dat de sneeuw niet vastgereden ligt waardoor fietsen mogelijk blijft. Ijs daarentegen blijft een dooddoener waarbij enkel spijkerbanden kunnen helpen ...en dan stopt het .
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Renalt130
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 okt 2020, 09:53
Merk SP: Stromer ST1

Respect voor degene die het toch aandurven om door te rijden. Ik heb mijn lesje geleerd. Op het ene moment denk je gaat prima. Terwijl 100m verder je zomaar een ijsplaat oprijdt. Voel nog steeds mijn gekneusde ribbenkast, vooral ‘s-nachts.

Had na de valpartij wel een goede smoes om de standaard spiegel te vervangen door een mooie ergotec M-99. Dat toont een stuk fraaier dan de standaard ver uitstekende spiegel van een ST-1. Donderdag avond besteld bij bikebudget.nl en vrijdag geleverd. Was nog in de aanbieding ook.

Groet, en hou het rubber onder..... Rene
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Kou en wind maakt mij niet zo veel uit. Bij regen op de terugweg blijf ik fietsen maar als het de hele dag al hard regent pak ik de auto.
Sneeuw en ijzel, nee geen zin op een fiets. Ben niet zomaar bang maar je hoeft het niet op te zoeken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie