Minder fietsen door thuiswerken

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sinds mijn ww-traject twee jaar geleden van 30km enkel naar 130km ging gebruik ik mijn ST2 S al niet meer voor woonwerk. Ik heb besloten om hem te houden voor recreatieve ritten, boodschappen etc. Het is een fijne bike. Daarom heb ik vorige maand de garantie verlengd naar 5 jaar in totaal (waarvan er nu dus 3 voorbij zijn).

Vanwege mijn reisafstand werkte ik al 3 dagen thuis en 2 dagen op kantoor. Sinds COVID zijn onze kantoren bijna hermetisch afgesloten. Na al die maanden hebben ook de meeste collega's die liever niet thuis werkten hun draai wel gevonden. We zijn eraan gewend geraakt. Ik spreek mijn collega's meerdere keren per dag, Teams is voor mij hetzelfde geworden als mobiel bellen.

En mijn werkgever ziet nu eindelijk in dat sturen op output in plaats van sturen op aanwezigheid grote voordelen brengt, waaronder een prettigere werk-privébalans, minder energiekosten voor de kantoren, minder brandstofkosten, minder belasting voor het milieu en een hogere, betere output vanwege minder afleiding. Meer kwaliteit en groener, voor minder geld.

Mijn werkgever bereidt zich voor op een 'nieuw normaal' dat ook na COVID zo blijft: de helft van de kantoorruimtes is afgestoten, er is fors geïnvesteerd in een stabiele en veilige ICT-infra voor thuiswerkers en in goede thuiswerkplekken. De vaste reiskostenvergoeding is afgeschaft. Dat deed bij veel collega's wel even pijn (die kregen dit de eerste maanden doorbetaald terwijl ze nooit meer reisden). Had ik met mijn leaseauto verder niks mee te doen, maar ook die zal ik per 1-1-2021 moeten inleveren. Ik vind het prima.

Waarschijnlijk ga ik na COVID nog maar één dag per week naar kantoor, omdat fysieke ontmoetingen met collega's, relatiemanagement, brainstormen, opdoen van inspiratie of gesprekken met leidinggevenden en de klant nooit helemaal vervangen kunnen worden door Teams. Maar vijf dagen per week, drie keer per dag staan ouwehoeren bij de koffieautomaat is highly overrated. Wel in mijn werkveld tenminste.

En mijn Stromer? Die blijft lekker hier. Heerlijke bike, de restwaarde is na 3 jaar toch al aardig gedaald dus voor het geld hoef ik 'm ook niet te verkopen. En omdat ik thuis werk, stap ik makkelijker even op de Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Sinds de zomer zelfs even wat meer gaan fietsen aangezien ik momenteel bezig ben met het produceren van een vaccin... schijnt een dingetje te zijn momenteel ;-).
Nu ik inmiddels ingewerkt ben probeer ik toch wel 1 dag per week vanuit huis te werken, dus zakken de kilometers weer wat.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik ben gezegend door in het onderwijs te werken. In het MBO. Live les is een vereiste om de studenten lerend te houden. Online moeten ze de camara van hun laptop aanhouden met als gevolg: ik zie suffe kopjes in bed, hangend op de bank, zelfs autorijdend.......
Gelukkig geef ik veel echt les en moet daarom dagelijks op school zijn, nu 4 dagen per week. Ik mag dus blijven fietsen tot mijn grote genoegen. De kans om Corona op te lopen op school is een van mijn mindere genoegens. 1,5 meter afstand houden op school is een continue gevecht en al mijn studenten werken/lopen stage in de zorg.
Met vr groeten Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Beetje off-topic, maar nu we het er toch over hebben: kijken jullie werkgevers al naar een passende vergoeding voor meer thuis werken? Mijn werkgever is e.e.a. aan het doorrekenen en ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen.

Die paar koppen koffie en een keer extra de wc doorspoelen boeit me niet, maar mijn stookkosten lopen wel op, met 7 dagen per week overdag de verwarming aan. Op dagen dat ik naar kantoor ging zette ik 's morgens de verwarming niet eens aan en ik was 12 a 14 uur lang van huis. Nu staat-ie alle dagen aan, op gas in een jaren '10 huis.

Of wordt er al gesproken over het afschalen van vergoeding voor lease-fietsen/SP's?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
wimvanc
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 dec 2020, 07:41
Locatie: Beerzel
Merk SP: Stromer ST3

@ Stromeur, kan je garantie tot 5 jaar verlengen? Weet je daar de prijzen van eventueel 3? en 5 jaar?
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST3 2019 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 20 ㎞. :: ⏱ ~30 min
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 10 dec 2020, 00:56 Beetje off-topic, maar nu we het er toch over hebben: kijken jullie werkgevers al naar een passende vergoeding voor meer thuis werken? Mijn werkgever is e.e.a. aan het doorrekenen en ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen.

Die paar koppen koffie en een keer extra de wc doorspoelen boeit me niet, maar mijn stookkosten lopen wel op, met 7 dagen per week overdag de verwarming aan. Op dagen dat ik naar kantoor ging zette ik 's morgens de verwarming niet eens aan en ik was 12 a 14 uur lang van huis. Nu staat-ie alle dagen aan, op gas in een jaren '10 huis.

Of wordt er al gesproken over het afschalen van vergoeding voor lease-fietsen/SP's?
Wij hebben een eenmalige bonus van 300 euro gekregen, maar dat was meer bedoeld voor aanschaf van een bureau(stoel). Over een vergoeding van de stookkosten heb ik nog niets gehoord, ik ga er ook niet over beginnen zolang mijn reiskostenvergoeding nog gewoon wordt doorbetaald (dat is nu nog steeds het geval).
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

wimvanc schreef: 10 dec 2020, 07:01 @ Stromeur, kan je garantie tot 5 jaar verlengen? Weet je daar de prijzen van eventueel 3? en 5 jaar?
We hebben een hele mooie zoekfunctie (vergrootglas rechtsboven op de pagina), daarmee vond ik dit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Mijn stookkosten zijn niet hoger dan normaal (nieuwbouwhuis met goede isolatie) en elektrakosten waren al onder 0 (zonnepanelen met meer terugleveren dan verbruiken).
Maar die koffiekosten ...... :shock: Denk dat ik zo de € 150,- per maand passeer .....

Ik mag wel allerlei aanschaffen voor een goede thuiswerkplek declareren. Routers, boosters, schermen, standaarden, bureau's, stoel, printer, cartridges, kantoorartikelen, etc. maar ook een deel van mijn internetabonnement.

Vanaf januari vervalt wel de reiskostenvergoeding. Omdat de belastingdienst vanaf 2021 thuiswerkdagen niet meer beschouwd als kantoordagen mogen deze niet meer zomaar belastingvrij uitgekeerd worden. Omdat ons pand geheel gesloten is, is er ook geen reden/ mogelijkheid om een vaste reiskostenvergoedingen uit te keren.
Mocht ik wel naar kantoor komen in de toekomst, moet ik de ww reiskosten declareren.
ST3 cool white - sport - 983Wh
ArnoB
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2019, 16:19
Locatie: GOUDA
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 36500

Bij mij zullen de stookkosten ook wel een stuk hoger gaan uitvallen. En mijn werkgever gaat vanaf januari de reiskostenvergoeding halveren, maar komt in plaats daarvan met een vergoeding voor een thuiswerkplek en een lease-fiets regeling.
Dan kunnen we evt. ook een nieuwe Stromer gaan leasen, waarbij we de premie wel zelf moeten betalen, maar met belastingvoordeel omdat het vanuit het bruto loon gaat. En daarnaast moet er 7% bijtelling betaald gaan worden over de aankoopprijs van zo'n fiets. Het is dat mijn ST2 het nu nog prima doet, maar anders had ik dat waarschijnlijk wel gedaan.
ST2 2016 (983+814Wh); Ortlieb backrollers; Lezyne 1300 XXL.
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

In België is er een financiele regeling mogelijk voor thuiswerk.
Er staat wel "kunnen". Het is dus niet verplicht.

Werkgevers kunnen tijdens de coronacrisis een tijdelijke onkostenvergoeding voor thuiswerk toekennen aan hun werknemers. Deze maandelijkse vergoeding is vrij van belasting en RSZ-bijdragen en bedraagt maandelijks € 129,48.


meer info:
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... oronavirus
Bluuf me je fikn van me velo!
Plaats reactie