Herkennen jullie ook dat etalagegedrag? Dat je soms te lang blijft staren naar iets moois, en het maar telkens niet koopt omdat er altijd iets beter zou kunnen uitkomen op een wat later moment?
Zelf ben ik al 1.5 jaar naar SP's aan het kijken. Ik ben gecharmeerd van de ST3, maar kijk op tegen het onderhoud. Ik ben gecharmeerd van de RM SC2 hs, maar vind hem te traag. Ik ben gecharmeerd van de X-speed Pinion, maar vind hem niet mooi. En ik wacht op die ideale ST 4 met riem en pinion, maarja, komt die wel? En wanneer dan?
Conclusie: ik ben een moeilijk figuur. Maar het blijft kriebelen die SP.
Ik ben dus benieuwd wat de restwaarde van een SP is. Als ik voor mezelf de optie openhoud om bijvoorbeeld na 2 jaar mijn SP te verkopen, dan kan ik mogelijk alsnog die ST4 t.z.t. kopen. Als dat niet al te veel pijn doet, dan is nu kopen mogelijk toch een goede optie.
Op het forum vond ik een post van Lomito uit 2018:
Wat denken jullie van de restwaarde in het volgende scenario:Even met dealer een praatje gemaakt over inruil en restwaarde. Niet de leeftijd van de fiets maar het aantal gereden kilometers blijkt vooral de restwaarde te bepalen. Een fiets uit 2017 die 20K heeft gereden is minder waard dan een fiets uit 2016 die 7K heeft gereden.
Wanneer je weinig kilometers per jaar maakt (zeg 0-5K) is het aan te bevelen extra garantiejaren te kopen bij een verzekeringsmaatschappij en dan 4-5 jaar door te rijden met de fiets. Rij je veel kilometers per jaar dan is het beter om geen garantie bij te kopen en elke 2-3 jaar een nieuwe fiets te kopen.
Mijn dealer vertelde dat hij bezig is met een verzekeringsmaatschappij om de garantie te verlengen.
Ik koop een ST3 van 8.000 euro. Ik rijd er in 2 jaar 10.000 kilometer mee en verkoop hem.
Ik zou er natuurlijk bij voorbaat verlengde garantie bij kunnen kopen.
- Wat is er van die 8.000 euro na 2 jaar en 10.000 km over?
- Bestaat er ook zoiets als fatsoenlijke inruil bij een dealer, zoals bij auto's?
- Is particulier verkopen dan slimmer dan inruil bij een dealer?
Groeten, Stijn