Restwaarde bij "vroege" verkoop

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Dag allemaal,

Herkennen jullie ook dat etalagegedrag? Dat je soms te lang blijft staren naar iets moois, en het maar telkens niet koopt omdat er altijd iets beter zou kunnen uitkomen op een wat later moment?

Zelf ben ik al 1.5 jaar naar SP's aan het kijken. Ik ben gecharmeerd van de ST3, maar kijk op tegen het onderhoud. Ik ben gecharmeerd van de RM SC2 hs, maar vind hem te traag. Ik ben gecharmeerd van de X-speed Pinion, maar vind hem niet mooi. En ik wacht op die ideale ST 4 met riem en pinion, maarja, komt die wel? En wanneer dan?

Conclusie: ik ben een moeilijk figuur. Maar het blijft kriebelen die SP.

Ik ben dus benieuwd wat de restwaarde van een SP is. Als ik voor mezelf de optie openhoud om bijvoorbeeld na 2 jaar mijn SP te verkopen, dan kan ik mogelijk alsnog die ST4 t.z.t. kopen. Als dat niet al te veel pijn doet, dan is nu kopen mogelijk toch een goede optie.

Op het forum vond ik een post van Lomito uit 2018:
Even met dealer een praatje gemaakt over inruil en restwaarde. Niet de leeftijd van de fiets maar het aantal gereden kilometers blijkt vooral de restwaarde te bepalen. Een fiets uit 2017 die 20K heeft gereden is minder waard dan een fiets uit 2016 die 7K heeft gereden.

Wanneer je weinig kilometers per jaar maakt (zeg 0-5K) is het aan te bevelen extra garantiejaren te kopen bij een verzekeringsmaatschappij en dan 4-5 jaar door te rijden met de fiets. Rij je veel kilometers per jaar dan is het beter om geen garantie bij te kopen en elke 2-3 jaar een nieuwe fiets te kopen.

Mijn dealer vertelde dat hij bezig is met een verzekeringsmaatschappij om de garantie te verlengen.
Wat denken jullie van de restwaarde in het volgende scenario:

Ik koop een ST3 van 8.000 euro. Ik rijd er in 2 jaar 10.000 kilometer mee en verkoop hem.
Ik zou er natuurlijk bij voorbaat verlengde garantie bij kunnen kopen.

- Wat is er van die 8.000 euro na 2 jaar en 10.000 km over?
- Bestaat er ook zoiets als fatsoenlijke inruil bij een dealer, zoals bij auto's?
- Is particulier verkopen dan slimmer dan inruil bij een dealer?

Groeten, Stijn
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
mrstrom

Denk als je naar het geld kijkt je hem niet moet kopen. Denk niet dat het echt uit kan.

en onderhoud valt erg mee. ik verwaarloos mijn ST3 ook wel eens. soms ff wassen of wat kettingsmeer erop.
En anders breng je hem wat vaker weg, ik doe 1x per jaar beurtje van 39euro, doe je dat bv. 2x, no big deal toch.

En de waarde na 2jr, kan niemand inschatten. misschien 5k? als je mazzel hebt 6k? als het tegen zit en je moet hem snel kwijt misschien 4k?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op een voertuig met 'de kop eraf' lever je als eerste eigenaar altijd het meest in.

Tel daarbij dat Stromer zijn modellen meestal drie jaar in de vloot houdt, dan zal de ST3 eind 2021/loop 2022 EOL worden. En er komt een nieuw model/opvolger/whatever. Dan wordt de ST3 stevig afgeprijsd bij de dealers en bovendien voor jouw kopers minder interessant omdat er een nieuwere Stromer is. Dat gaat ook op je restwaarde drukken.

Het hangt er ook vanaf wat je budget is. Hoeveel verlies kun je dragen op snelle verkoop en wat gaat een eventuele opvolger met riem kosten? Dat weten we nu nog niet, maar je gaat er flink op toeleggen verwacht ik.

Als het budgettair uit kan zou ik zeggen: fijn kopen wat je nu bevalt en lekker gaan genieten. Dan kun je relaxed afwachten waar fabrikanten de komende één a twee jaar mee aankomen, even de eerste ervaringen afwachten (i.v.m mogelijke kinderziektes) en dan een keer meeliften op een lekkere najaars-aanbieding ofzo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik overweeg ook een ST3. Nu rij ik een ST1. Het bod wat ik nu kreeg via de fm was 3250 euro, dit na 13 maanden en 11000 km. Een afschrijving van meer dan 2000 euro. Via marktplaats verwacht ik wel wat meer te vangen, maar toch het geeft aan dat de afschrijving groot is. Realiseer dat je accu degenereert, in mijn geval heb ik al 10 procent degeneratie. Ofwel oprijden is voordeliger. Ik heb overigens de beslissing uitgesteld tot de zomer. Dan nadert mijn gele banaan de 2 jaar en vervalt de garantie.
Met vriendelijke groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Garantie kun je verlengen als je dat zou willen.

Mijn ST2 X 2017 doet het ook nog helemaal prima. Ik ben onlangs ingegaan op een voorstel van mijn dealer om de garantie met twee jaar te verlengen. Ik had drie jaar fabrieksgarantie op mijn ST2 S, die liep vorige maand af, en de maximale totale garantieperiode bij verlenging bij deze externe partij is 5 jaar, dus twee jaar erop gedaan.

Ik zit dus lekker, mijn Es bevalt prima, en ik kijk het allemaal rustig eventjes aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb mijn st1 nu 6 maanden en ik denk na 2 jaar ongeveer 20.000km op de teller te hebben. Na deze periode is het plan om een nieuwe fiets aan te schaffen en ik ben nu al benieuwd naar de restwaarde. Ik hou vanaf de aankoop elke maand 100,- euro achteruit om het gat zo alvast wat op te vangen. Ik zie soms vraagprijzen voorbij komen op de bekende sites waarbij ik me dan afvraag of die prijzen er ook echt voor betaald worden :o
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inruil via de dealer levert altijd minder op dan zelf verkopen. Maar je hebt er ook niet de 'hassle' van (Marktplaats is a Bitch). Het is maar net wat je wil. Ik neem die hassle graag voor lief als dat me een heleboel honderden euro's meer opbrengt.

Onder de SP's is Stromer wel één van de meest waardevaste merken, plus SP is booming momenteel.

De tijd van het jaar waarin je verkoopt werkt ook door in de prijs. Nu is het misschien niet zo spannend, maar in het voorjaar, als de eerste mooie zonnige fietsdagen komen en het begint bij iedereen weer te kriebelen (zeker volgend jaar, als we hopelijk ook weer écht allemaal naar ons werk kunnen), dat is het moment om te verkopen. Aan de andere kant: in die tijd van het jaar betaal je ook de hoofdprijs bij de dealer.

Ik zou zeggen: ingaan op een najaarsaanbieding van de dealert en enkele maanden later in het voorjaar zelf je Stromer verkopen via dit forum, MP e.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 03 dec 2020, 20:41 Garantie kun je verlengen als je dat zou willen.

Mijn ST2 X 2017 doet het ook nog helemaal prima. Ik ben onlangs ingegaan op een voorstel van mijn dealer om de garantie met twee jaar te verlengen. Ik had drie jaar fabrieksgarantie op mijn ST2 S, die liep vorige maand af, en de maximale totale garantieperiode bij verlenging bij deze externe partij is 5 jaar, dus twee jaar erop gedaan.

Ik zit dus lekker, mijn Es bevalt prima, en ik kijk het allemaal rustig eventjes aan.
Helder. Maar wanneer komt die st4 met riem nou, Stromeur? Als jij mij nou garandeert dat dat gewoon pas in 2023 het geval is, dan bestel ik deze week die st3. Deal?
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Peerke1960 schreef: 03 dec 2020, 20:37 Ik overweeg ook een ST3. Nu rij ik een ST1. Het bod wat ik nu kreeg via de fm was 3250 euro, dit na 13 maanden en 11000 km. Een afschrijving van meer dan 2000 euro. Via marktplaats verwacht ik wel wat meer te vangen, maar toch het geeft aan dat de afschrijving groot is. Realiseer dat je accu degenereert, in mijn geval heb ik al 10 procent degeneratie. Ofwel oprijden is voordeliger. Ik heb overigens de beslissing uitgesteld tot de zomer. Dan nadert mijn gele banaan de 2 jaar en vervalt de garantie.
Met vriendelijke groet, Peter
Dat is zomaar 40% afschrijving in ruim 1 jaar. Maar goed, wel veel kilometers...
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 03 dec 2020, 22:30 Helder. Maar wanneer komt die st4 met riem nou, Stromeur? Als jij mij nou garandeert dat dat gewoon pas in 2023 het geval is, dan bestel ik deze week die st3. Deal?
Haha! Ik weet het niet, sorry.

Wat ik wel weet:

- Stromer werkt aan een model met riem in het hogere segment.
- Of dit model ST4 heet of wat anders daar zijn wisselende geruchten over.
- Stromer werkt aan een accu met meer capaciteit. Dit vergt een herontwerp van de bestaande frames.
- Stromer houdt er naast de meer "city"-achtige frames van de nieuwe ST1 en ST2 ook sportievere frames bij.

Als ik dat allemaal bij elkaar optel, dan kom ik uit op een model tussen de ST3 en de ST5, hoewel deze modellen waarschijnlijk allebei eind 2021/loop 2022 EOL zullen gaan omdat ze er dan drie jaar of langer zijn. De ST5 blijft misschien nog iets langer omdat die in de loop van volgend jaar nog met ABS uit komt.

In het hogere segment komt er dus een nieuw frame, een grotere accu, een riem en ABS zal ook wel blijven.

Nieuwe modellen voor het aankomende seizoen worden traditioneel aangekondigd in het najaar van het jaar ervoor (zeg september). Waarschijnlijk horen we dus rond september 2021 wat we in 2022 mogen verwachten.

Volgens mij komen er veel ingrijpende wijzigingen in één keer. Ik weet niet hoe lang Stromer hierover gaat doen of waar ze nu staan. Ik verwacht iig niks nieuws in deze richting leverbaar vóór voorjaar 2022, zou me niks verbazen als het nog later wordt. Maar dat is alleen mijn gevoel, ik heb er niks over gehoord.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie