Nieuwe enthousiaste gebruiker, en advies

Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Goede middag,

Ik ben Jeroen uit Almere 44 jaar jong, fulltime maaltijdbezorger, maar wil de overstap maken van een snorbrommer naar een speed peddelec

Ik kom hier om jullie om advies te vragen,
ik ben fulltime maaltijd delivery rijder.
Ik doe dit momenteel op een snorbrommer,maar vanwege de vele kilometers en onderhoudskosten overweeg ik de stap naar een Speedpedelec vanwege de snelheid beter voor mijn lijf en ik fiets gewoon graag.

Mijn grootste punt is Actieradius,ik rijd met mijn snorbrommer gemiddeld 130 kilometer per dag soms wat minder soms wat meer, per week rijd ik minimaal 700 kilometer.

Ik wil graag een speedpedelec(ik denk een stromer)met snelle acceleratie en vrij simpel op topsnelheid te krijgen,maar wat ik al eerder vermelde hoe kom ik aan die 130 kilometer minimaal per dag, ik wil niet op standje 1 of 2 rijden om die actieradius te kunnen halen(als ik op stand 1 2 ook makkelijk top snelheid kan halen dan is dat een ander verhaal)maar we weten allemaal als je iets snels hebt wil je ook snel)

Graag wil ik ook advies als stromer de keus is,welke stromer st 2 3 5?
En wellicht kan iemand mij iets vertellen over de onderhoudstermijnen en de kosten

Bedankt alvast

Groet Jeroen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom! Gaaf om maaltijden op een speed pedelec te gaan bezorgen. Minder vervuilend en gezond voor jezelf :ay

Als je nu snort, dan moet je met een speed pedelec wel op de rijbaan. En een helm op. Maar ik neem aan dat je je dat al wel realiseerde.

130km op een dag red je alleen met twee 984Wh accu's. Eentje om mee te rijden, andere op locatie opslaan en bij de accu-wissel meteen de eerste aan de lader hangen, zodat je in elk geval weer wat prik hebt als je het met de tweede accu net niet redt, bijvoorbeeld omdat het vriest o.i.d.

Hoe krachtiger de motor, des te groter het verbruik. Je komt met de ST5 dus minder ver dan met de ST3 op één accu. Wat de actieradius van de nieuwe ST2 met riem wordt weten we nog niet, want daar zijn naast een beperkt aantal korte tests na nog geen gebruikers-ervaringen van.

Aangezien je veel zult op- en afstappen zou ik opteren voor een Stromer met lage instap. Daarmee valt de ST5 af, want die is alleen leverbaar als Sport (zo noemt Stromer het herenmodel). De ST3 is ook leverbaar als Comfort (damesmodel). Het Sport frame van de ST2 heeft al een vrij lage instap (beetje unisex) en het Comfort model heeft een superlage instap.

Daarnaast heeft de ST2 dus een riem en naafvernellingen, nauwelijks tot geen onderhoud aan je drivetrain. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik opteren voor een ST2 Comfort (met riem dus) en twee 983Wh accu's.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ga je rijden met een rugzak, of met een krat op de bagagedrager?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Simpel,denk ik dan word het de St2 comfort met riem en 2 accu,

Maar kan ik dan aardig snel en vaak op hoogste ondersteuning?

Nog goede aanbiedingen ,prijzen voor de nieuwe St2 met riem en dubbele accu,of wellicht toch de st3 comfort met dubbele accu?

PS met een tas op mijn rug
Thanks
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bike4living schreef: 18 sep 2020, 13:26 Maar kan ik dan aardig snel en vaak op hoogste ondersteuning?
De ST2 heeft vijf versnellingen. Ik heb twee weken geleden een prototype getest op een Stromer Event in Genk, je rijdt er zo 45km/u mee. De ST3 ondersteunt nog wat sterker, maar de Twee gaat ook echt als een malle.
Bike4living schreef: 18 sep 2020, 13:26 Nog goede aanbiedingen ,prijzen voor de nieuwe St2 met riem en dubbele accu,of wellicht toch de st3 comfort met dubbele accu?
Ik verwacht nu nog geen aanbiedingen met de ST2. De ST2 LE is pas leverbaar vanaf november. Als ik jou was zou ik alvast een goeie Stromer dealer contacteren en vragen of je als-ie binnen is proefritten kunt maken op de ST2 en de ST3, zodat je kunt bepalen wat voor jou het beste werkt.

Kan zijn dat je nu zo her en der wel wat ST3 aanbiedingen tegen gaat komen, omdat het seizoen afloopt.

Maar los van aanbiedingen zou ik bij aanschaf van een ST3 of ST2 met twee 983Wh accu's sowieso proberen om wat van de prijs af te onderhandelen.

Let wel op dat je niet puur voor de goedkoopste gaat, zoals een welbekende online dozenschuiver ofzo. Kies een dealer met ervaring met Stromers en gratis leen-Stromers als je de jouwe tijdelijk moet missen, want er kan echt weleens wat mee zijn, en zo'n Stromer wordt voor jouw broodwinning onmisbaar.
Bike4living schreef: 18 sep 2020, 13:26 PS met een tas op mijn rug
Mooi. De maximale belastbaarheid van de bagagedragers is namelijk max 22,5kg, maar dan hoef je daar geen rekening mee te houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Bedankt voor de info ,onwijs blij mee.
Als de St 3 echt voelbaar meer vermogen heeft als de St 2. En ook prima volle bak kan met 2 accu's. Dan is het alleen een kwestie van testen,en bedenken wat handiger is ivm met onderhoud ,St 2 riem ....wat minder vermogen maar scheelt een klap onderhoud .Of st 3 met meer vermogen maar hogere onderhoudskosten.

Ik rij pakweg 700 800km per week, iemand bekend met de onderhouds termijnen en kosten op jaarbasis ,grofweg?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is alweer een wat oudere schatting, maar misschien kun je hier toch een beetje mee uit de voeten. Onderaan zie je de geschatte kosten per km:

viewtopic.php?p=2396#p2396

En anders is het even wachten op reactie van ST3-kilometervreters zoals Reinout ST3.

Houd er rekening mee dat een accu ook niet het eeuwige leven heeft. Maar het goeie nieuws: Stromer geeft als garantie op de accu een restcapaciteit van 70% binnen twee jaar, zónder kilometerbeperking. En op een nieuwe accu die onder garantie wordt geleverd krijg je opnieuw twee jaar garantie. Dit betekent feitelijk dat kilometervreters zoals jij elke met een beetje mazzel (dus als de accu voldoende degenereert) elke twee jaar een nieuwe accu van Stromer cadeau krijgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Top,

Hopelijk reageerd die kilometer vreter snel....hahahha.

Is een snellader aan te raden?of overbodig met dubbele accu?

Big thanks again
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je woont daar niet zo ver van een dealer met een uitstekende reputatie ... ik zou daar uitgebreid (lees: gedurende meerdere dagen) gaan testen en naast de aankoop ook eens bekijken of het niet interessant(er) is om zowel de SP als de tweede batterij te gaan leasen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Tof ,

Over welke dealer heb je het precies ?zojuist geklikt ik was wat traag ,

Leasen was toch al mijn plan eigenlijk).
Laatst gewijzigd door Bike4living op 18 sep 2020, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie