Alleen een Stromer-fiets? Of ook auto, motor bij u thuis, gezin?

Gebruikersavatar
Lune de Fiel
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 apr 2019, 15:55
Locatie: Sézenove (Switzerland)

:geek:
Hallo. Ik kan er geen onderwerp over vinden, maar ik wilde weten onder Stromer-gebruikers die dit alleen als voertuig hebben of dat je ook een auto of motor hebt. Ik ken niet het percentage mensen dat een auto heeft vervangen door een elektrische fiets of alleen de tweede auto of motorfiets. Wat gebruik je in het bijzonder voor langere reizen? (verre vrienden, naar de bergen gaan, excursies ...) je auto, trein etc? 2021 wordt spannend met de nieuwe ST-2 maar vooral met de waarschijnlijke vervanging van de ST-5 (ABS?)
Stromer & Moor/Rodeo :cool2:
Stromer ST-5
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Bij mij heeft de stromer ervoor gezorgd dat er geen tweede auto kwam. Tot aan mijn huidige baan reisde ik voornamelijk met openbaar vervoer door het hele land. Toen ik mijn huidige baan begon (voor het eerst 1 vaste plaats) stond ik voor de keuze; auto, OV of ...:
  • Ik wilde geen tweede auto voor de deur; het idee om elke dag in de file te staan leek (lijkt) me vreselijk. :bu:
  • Het OV duurt gewoon te lang op mijn huidige woon-werk helaas, anders was dat 'm zeker geworden.
  • Toen attendeerde iemand mij op de speed pedelec als optie. En toen ik dit geweldige forum tegenkwam én een hele fijne FM die mij alle gelegenheid bood, was de keuze snel gemaakt.
Vlak voor corona begaf onze (enige) auto het. Toen serieus overwogen om helemaal geen auto meer te nemen. Bakfiets aangeschaft zodat we de kids makkelijk kunnen vervoeren in de stad. Ideaal! :cool2: Na 3-4 maanden is die auto er wel weer gekomen (voor verre ritten wil ik in deze tijden geen trein pakken. Wintervakantie in Zwitserland deden we afgelopen jaren met trein en dat bevalt uitstekend.), maar die gebruiken we bijzonder weinig. Dus het gros van onze vervoersbewegingen doe ik met stromer, bakfiets, racefiets, wandelend of auto (in die volgorde). Lange ritten nu dus uitsluitend met auto. Post-corona verwacht ik de trein ook wel weer te pakken.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb een Stromer, een "analoge" commuterbike en een step :)

Daarnaast heb ik mijn auto, omdat ik in een buitengebied woon met slechte OV-aansluitingen, en omdat mijn baan 130km van huis is en mijn vader hier 220km vandaan woont. Zou ik nog in Utrecht hebben gewoond b.v., dan was de auto er met de komst van mijn Stromer zeker uit gegaan. Speed Pedelec, fiets en OV was dan de perfecte combi geweest.

Sinds COVID-19 staat mijn auto bijna helemaal stil. Ik heb 'm laatst maar weer eens door de wasstraat getrokken en meegenomen op een kort ritje over de snelweg, omdat-ie onder de vogelpoep zat en ik geen idee had of de accu het nog wel deed.

Volgens mij is het momenteel vooral de tweede auto die in gezinnen plaats maakt voor de Speed Pedelec. Heel geschikt voor doelgerichte afstanden groter dan 50km is een speed pedelec immers niet. (Recreatief is een ander verhaal.) Maar hoe meer mensen de auto over afstanden tot 50km laten staan en de SP pakken, des te beter :ay

Ook op de korte afstand vind ik speed pedelecs trouwens nog niet betrouwbaar genoeg om de auto volledig te vervangen. En in de herfst/winter is het nat en koud. Niet iedereen vindt dat prettig. Bovendien wachten we met smart op meer actieradius, zodat we ook bij vorst met volle ondersteuning verder komen dan een kilometer of 30.

Maargoed, als ik centraler zou wonen met goed openbaar vervoer, dan zou OV in combinatie met een Stromer voor mij voldoende zijn en zou ik geen auto meer hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

In ons gezin met 2 jonge kinderen hebben we eigenlijk altijd 2 auto's gehad. Na de aankoop van een speed pedelec hebben we toch de gok gewaagd en de 2e auto de deur uitgedaan, moet zeggen nooit geen spijt van gehad. :cool2:

Zelf doe ik eigenlijk alles met de speedbike en als gezin nemen we de auto. In de winter was het in het begin wel even wennen maar nu weet en wil ik gewoon niet anders meer. Naast speedbike ook nog racefiets, mtb en normale e-bike in de garage staan.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

We wonen op twee locaties en da's meteen ook de reden dat we niet zonder twee auto's kunnen ... sedert de coronacrisis brengen we zowat 100 % van de tijd op dezelfde locatie door en daardoor staat nu 1 auto zo goed als stil ... gelukkig is er nog de druppellader (tip voor jou Stromeur) die zijn batterij in topconditie houdt.

Zonder auto zou ook niet lukken omdat anders de Stromer niet bij de dealer geraakt ... :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jaap58
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2018, 09:41
Locatie: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Stromer voor woon-werk. Auto voor grote afstanden en meenemen van veel spullen
ST1X, 983W
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

De ST1X voor WW. Corsa ala 2de wagen in geval van nood. Heeft afgelopen jaar amper 1000km gelopen. De sukkelaar 😁
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Nadat de leaseauto weg ging doordat ik ander werk ging doen ging ik fietsen op een e-Bike. Toen de middenmotor stuk ging kocht ik een ST3. Mijn vrouw en 2 kinderen hebben hun eigen auto, een enkele keer leen ik er een. Ww verkeer hele jaar door op de SP. Nog 7 weken en de winterbanden gaan er weer op.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ocra

Een stromer voor WW en we hebben een auto (althans het staat op 4 wielen en heet auto maar daar is ook alles meegezegd ..) maar vooral alles met de fiets met fietskar, draag rugzak en trein. We hebben de auto met name omdat ons beide ouders een stuk weg wonen waarbij mijn schoonouders niet goed te bereiken zijn met OV. De kids vinden de reis in de trein al attractie op zich. Zit ook wel elke week op het perron om treinen te kijken :lol:
De vakanties tot nu toe ook met de trein of auto huren, ik vermijd zoveel mogelijk het vliegtuig.

edit:wat aanvulling
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik ga de gok wagen. Onze tweede auto staat te koop. Mijn vriendin heeft haar auto quasi elke dag nodig dus ik ga binnenkort enkel nog de stromer hebben voor mijn woon werkverkeer, en openbaar vervoer indien er iets zou foutlopen. Maar sommige dagen moet ik op andere plekken werken en dan lukt het niet met OV. Dan zal ik proberen dat vroeg genoeg te weten zodat ik de auto van mijn ouders kan lenen.
ST3 black 983wh
Plaats reactie