Een doordachte uitdaging met een zot randje

Pendragon
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 15:17

Beste SP’ers,

Allereerst mijn complimenten met dit mooie forum. Ik lees al enkele maanden dit forum door en laat een zeer fijn en eerlijk gevoel na. Dit is ook de reden dat ik mij op dit forum heb geregistreerd om een antwoord te vinden op mijn zoektocht naar een SP voor het WW verkeer. Maar het wordt een specialeke…

Sedert enkele jaren kijk ik hiernaar uit maar de laatste barrière is recentelijk weggenomen. Dit betreft de fietsvergoeding. In Belgie behoorde ik tot een doelgroep waar de wetgeving het pas dit jaar toe liet. Ik weet dat dat je het niet voor het geld zou mogen doen (en dit is het ook zeker niet alleen) maar het is wel een factor die de investering kan vergemakkelijken.

Bij mij ligt de uitdaging niet in het doen (want we zijn zot genoeg om het te doen en kijken er echt naar uit) maar eerder in de afstand. Ik heb namelijk een afstand van 85 kilometer (enkel) te overbruggen.
Korte schets waarom ik dit wil doen:
- Met de auto ben ik minimum 1 uur onderweg
- Ik vertrek steeds 2uur op voorhand gezien ik op vastgestelde uren moet beginnen wegens files, werkzaamheden, enz…
- Hetzelfde om terug naar huis te geraken, dit duurt soms 1,5u tot 2ubij file
- Ik ben me bewust dat dit heel wat uren op de fiets zijn maar anders zit ik ook maar in de auto dus verlies eigenlijk amper extra tijd. En een rondje fietsen doe je ook niet voor 30min als je deftig wil fietsen
- O ja, het traject is Hasselt – Antwerpen dus de Belgen op dit forum gaan dit zeer rap snappen
- En nee, ik wil niet dichter bij huis werken (veel te leuke, uitdagende job) of dichter bij huis wonen (lang leve Limburg en het groene landschap)
- Vroeger ook al de afstand via fiets (25km) – trein gedaan maar door de nu wisselende uren is dit niet meer mogelijk (en vond het toen al frustrerend dat ik niet gewoon door kon fietsen, maar SP’s waren er toen niet in de huidige vorm)

> Persoonlijk doelstellingen:
o Ik hou van de beweging (lekker gezond) en bevrijdend
o Vlot traject via Albertkanaal
o Fietsvergoeding is goedgekeurd
o Is gewoon een zalig vervoersmiddel zonder fileleed

Ik ben zelf geen held in onderhoud en mijn voorkeur gaat uit naar een riemaandrijving maar dit lijkt me momenteel nog niet van toepassing omdat de huidige generatie SP met riem precies nog wat te kort komt. De “Klever X Speed Pinion” komt nog het dichtste in de buurt, maar na de vakkundige analyse van Stromeur, lijkt me dit momenteel nog niet voldoende. Verbeter me gerust als ik verkeerd ben….

En nu de hamvraag, welke stromer zou dit wel aankunnen? Ik ga er sowieso vanuit dat ik een extra batterij meeneem.

Alvast bedankt

Pendragon
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De X-Speed PINION met twee 1,2Kwh accu's (die nu dus nog niet leverbaar zijn) is een optie.

Elke Stromer met twee 983Wh accu's kan jouw afstand aan. De vraag is vooral hoeveel je eraan uit wil geven, en welke fietshouding je voorkeur heeft. De huidige vloot bestaat uit de ST1, ST3 en ST5, en met name de ST1 zit echt heel anders dan de Drie en de Vijf. Bij de ST3 heb je twee stuurpen-opties en drie sturen. De ST5 moet goed zitten zoals-ie is, want aan de cockpit kun je niks veranderen.

Maar met die afstand snap ik wel heel goed dat je een riem wil. Anders sta je elke week de hele boel te reinigen. Misschien even afwachten wat de nieuwe ST2 met riem gaat doen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pendragon
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 15:17

Stromeur schreef: 13 aug 2020, 16:49 De X-Speed PINION met twee 1,2Kwh accu's (die nu dus nog niet leverbaar zijn) is een optie.

> Als ik het forum lees is dit pas ten vroegste voorzien in midden of eind 2020. Hier zou ik dus op zijn minst een jaar op moeten wachten

Elke Stromer met twee 983Wh accu's kan jouw afstand aan. De vraag is vooral hoeveel je eraan uit wil geven, en welke fietshouding je voorkeur heeft. De huidige vloot bestaat uit de ST1, ST3 en ST5, en met name de ST1 zit echt heel anders dan de Drie en de Vijf. Bij de ST3 heb je twee stuurpen-opties en drie sturen. De ST5 moet goed zitten zoals-ie is, want aan de cockpit kun je niks veranderen.

Maar met die afstand snap ik wel heel goed dat je een riem wil. Anders sta je elke week de hele boel te reinigen. Misschien even afwachten wat de nieuwe ST2 met riem gaat doen?
X-speed Pinion:
Als ik het forum lees is dit pas ten vroegste voorzien in midden of eind 2020. Hier zou ik dus op zijn minst een jaar op moeten wachten

Stromers:
Het eerste is al fijn om te horen :cool2: Gezien de afstand kijk ik niet zo op het investeringsbedrag. A1le opties van Stromer liggen dus open maar het verschil in prijs moet ik wel kunnen "voelen". MAw,hij moet zijn meerprijs ten opzichte van het andere model waard zijn.

Stromer met riem:
Had ik ook aan gedacht. Maar heb hier twee bemerkingen bij.
1) Enerzijds, als ik het forum correct heb nagelezen, komt eind van dit jaar uit. De leveringstermijnen zijn pas voorzien rond in het voorjaar/zomer. Ook hier dus een jaar wachten...
2)Ik heb in jullie eerste bemerkingen gelezen dat jullie toch wat vragen stellen bij onder andere de slechts 5 versnellingen. Gezien het toch wel een "nieuwe" fiets wordt gaan er vermoedelijk wel wat kinderziektes in het systeem zitten. Of zie ik dit verkeerd? Ik wil vermijden om teveel aan de kant te staan met deze kinderziektes.

Alvast bedankt voor de eerste feedback :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pendragon schreef: 13 aug 2020, 18:23 X-speed Pinion:
Als ik het forum lees is dit pas ten vroegste voorzien in midden of eind 2020. Hier zou ik dus op zijn minst een jaar op moeten wachten
De PINION met 850Wh accu is vanaf volgende maand weer leverbaar. Maar met twee 850Wh accu's ga je 85km niet met volle ondersteuning redden.

De 1,2Kwh accu is aangekondigd voor eind dit jaar. Dat duurt dus nog een maand of vier. (Nadeel is wel dat je dan dus midden in de winter start, lijkt mij niet echt de lekkerste periode om te beginnen aan zo'n afstand.)
Pendragon schreef: 13 aug 2020, 18:23 A1le opties van Stromer liggen dus open maar het verschil in prijs moet ik wel kunnen "voelen". MAw,hij moet zijn meerprijs ten opzichte van het andere model waard zijn.
Het verschil tussen de ST1 en de ST3 ga je zeker voelen, zowel in ondersteuning, kwaliteit van de afmontage als de zithouding. (Al is op dat laatste vlak de één niet beter dan de ander, dat is gewoon persoonlijk) Het verschil tussen de ST3 en de ST5 is er zeker wel, maar het is niet dermate groot dat dit het prijsverschil goed maakt. Vind ik tenminste.

Testen, testen, testen. Een goeie Stromer dealer geeft je gewoon een leen-bike mee om een week op je ww-traject te proberen en dat zou ik in jouw geval ook echt gaan doen.
Pendragon schreef: 13 aug 2020, 18:23 Stromer met riem:
Had ik ook aan gedacht. Maar heb hier twee bemerkingen bij.
1) Enerzijds, als ik het forum correct heb nagelezen, komt eind van dit jaar uit. De leveringstermijnen zijn pas voorzien rond in het voorjaar/zomer. Ook hier dus een jaar wachten...
De ST2 Launch Editon wordt in oktober 2020 verwacht. Dat duurt dus nog maar een maand of drie. Demo's komen al binnen nu en enkele weken bij de dealers binnen.
Pendragon schreef: 13 aug 2020, 18:23 2)Ik heb in jullie eerste bemerkingen gelezen dat jullie toch wat vragen stellen bij onder andere de slechts 5 versnellingen.
Die vraagtekens heb ik er ook bij, maar of dit echt een probleem is hangt af van hoeveel je schakelt. Als je van plan bent om vrijwel continu op de 11 te trappen bij een reguliere drivetrain, dan maakt die vijf-bak immers ook niks uit.
Pendragon schreef: 13 aug 2020, 18:23 Gezien het toch wel een "nieuwe" fiets wordt gaan er vermoedelijk wel wat kinderziektes in het systeem zitten. Of zie ik dit verkeerd? Ik wil vermijden om teveel aan de kant te staan met deze kinderziektes.
Helaas heeft Stromer daar inderdaad nog steeds een abonnement op. Het gaat echt al veel beter dan een jaar of drie geleden, maar First Time Right.... nope.

Wat dat betreft zou ik zeker kiezen voor een bewezen model, bijvoorbeeld de ST3 of de ST5.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Pendragon schreef: 13 aug 2020, 16:14 - En nee, ik wil niet dichter bij huis werken (veel te leuke, uitdagende job) of dichter bij huis wonen (lang leve Limburg en het groene landschap)
Je wilt niet dichter bij huis wonen? :lol:

Even serieus: met die afstand zou ik een fiets nemen die serieus ondersteund. Met een goeie bak wind tegen, maar vooral als je een keer wat pap in de benen hebt heb je dat op die afstand nodig. Uit het relaas van Stromeur over de X-Pinion haal ik dat dat nog niet jouw fiets is.
Bij Stromer zou ik de ST1 om die reden ook laten voor wat hij is. De ST3 is hiervoor veel geschikter, uiteraard met 2 blauwtjes.
Als alternatief zou je een Speedped kunnen overwegen. Met 2kWh accu en riem heb je dan een beer van een fiets, zonder accu wissel gedoe en weinig onderhoud... Het is alleen de vraag of er een dealer in jouw buurt zit :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Je schrijft: vlot traject langs Albertkanaal, maar weet dat je op veel jaagpaden langs de waterlopen in Vlaanderen normaal niet met een SP mag rijden. Of het moet een fietssnelweg zijn.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Pendragon
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 15:17

FreddyH schreef: 13 aug 2020, 19:25
Pendragon schreef: 13 aug 2020, 16:14 - En nee, ik wil niet dichter bij huis werken (veel te leuke, uitdagende job) of dichter bij huis wonen (lang leve Limburg en het groene landschap)
Je wilt niet dichter bij huis wonen? :lol:

Even serieus: met die afstand zou ik een fiets nemen die serieus ondersteund. Met een goeie bak wind tegen, maar vooral als je een keer wat pap in de benen hebt heb je dat op die afstand nodig. Uit het relaas van Stromeur over de X-Pinion haal ik dat dat nog niet jouw fiets is.
Bij Stromer zou ik de ST1 om die reden ook laten voor wat hij is. De ST3 is hiervoor veel geschikter, uiteraard met 2 blauwtjes.
Als alternatief zou je een Speedped kunnen overwegen. Met 2kWh accu en riem heb je dan een beer van een fiets, zonder accu wissel gedoe en weinig onderhoud... Het is alleen de vraag of er een dealer in jouw buurt zit :bn:
:roll: huis is werk ;p

Ik heb de speedped eens opgezocht. Ik was hier nog niet gekend mee. Lijkt inderdaad interessant maar inderdaad maar één dealer in Nederland maar als ik op de website ga van deze dealer vind ik er niet direct iets van terug. Ook naar reviews binnen Nederland en België nog weinig terug te vinden. Ik vond op dit forum wel een link naar een vergelijking, geplaatst door Golvas inzake een vergelijking tussen de Speedped, ST3 en ST5, maar deze link geeft een foutmelding bij mij. Deze info heb ik dus niet kunnen raadplegen.
Pendragon
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 15:17

Ena1968 schreef: 13 aug 2020, 19:41 Je schrijft: vlot traject langs Albertkanaal, maar weet dat je op veel jaagpaden langs de waterlopen in Vlaanderen normaal niet met een SP mag rijden. Of het moet een fietssnelweg zijn.
De route via het jaagpad Albertkanaal tussen Hasselt en Antwerpen betreft de F5 fietssnelweg. Ik ga er dus vanuit dat een SP hier wel is toegelaten al vind je soms wat tegenstrijdigheden terug omtrent de snelheden op verschillende websites. Maar ja, das dan ook weer typisch belgisch zeker...
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Wat een geweldig plan en vooruitzicht! Een paar bedenkingen.

1 Qua onderhoud

Je totale dagelijkse afstand bedraagt 170 km., dus in de hypothese dat je die afstand iedere werkdag aflegt, zit je dichtbij 4.000 km. per maand.
Omdat je aangeeft geen held in onderhoud te zijn, is je keuze van dealer cruciaal: (i) snel en tijdig onderhoud, (ii) vervangfiets.

Ketting en derailleur eisen misschien meer onderhoud dan een Gates-belt, maar vergeet ook niet dat zo’n riem ook niet totaal onderhoudsvrij is: af en toe op moet hij de juiste spanning gebracht.
Een paar jaar geleden had ik een fiets met zo’n belt en - zelf niet zo’n held in onderhoud als jij - mocht ik er toch ook af en toe mee naar de FM. Een mirakeloplossing lijkt het niet.

2 Qua rijcomfort

Gezien je dagelijkse afstand lijkt comfort een belangrijk punt.
Na met verschillende SP's te hebben gereden, is mijn ervaring dat er in het Stromer-gamma qua comfort niets boven een ST5 gaat.
ST3 (waarop ik nog niet kon rijden), zal dicht in de buurt komen, alhoewel je hier enkele nuttige extra’s mist.

3 Andere overwegingen

Twee accus is alvast een goed idee. In lage ondersteuning moet het met één accu kunnen, maar voor de hoogste ondersteuning is een tweede accu onmisbaar.
Uiteraard denk je best aan een extra oplader voor op het werk.

Ziehier mijn paar eurocenten.

Succes bij de uitvoering van je plan!
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Pendragon
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2020, 15:17

Hey Krid,

Bedankt voor je bijdrage. Zijn inderdaad nuttige aandachtspunten.

Qwa afstand gaan er inderdaad wel wat kilometers per maand gemaakt worden. Ik verwacht 3/4 van de shiften met de fiets te doen. Ik heb wat extra materiaal en kledij nodig en die krijg ik niet allemaal met de fiets mee. Vandaar dat er af en toe nog wel eens de wagen tussen zal zitten. Bovendien heb ik mij ook voorgenomen om bij stormweer en temperaturen onder het vriespunt (route langs kanaal) de fiets aan de kant te laten. Regenweer zal me echter niet tegenhouden, integendeel....

Qwa onderhoud zal ik wel uitvoeren wat nodig is. Maar afspuiten (voorzichtig dan toch) is iets gemakkelijker als de ketting ontvetten, opnieuw insmeren, enz... .

Ik deel je mening dat de fiets liever wat vroeger en tijdig op onderhoud gaat dan pas als er mankementen zijn.

Ondertussen ben ik er vrij zeker van dat het een stromer gaat worden. Ondanks zijn beperkte gebreken zie je hem toch altijd beter presteren als andere SP's. Momenteel zou ik ook nog de Speedped overwegen maar gezien de verspreiding van deze fiets in BENELUX nog in zijn kinderschoenen staat lijkt me dit voor mij nog te vroeg om hierin de gok te wagen. Enigste dealer is in Nederland.

Nu liggen de twijfels bij de volgende fietsen:
ST3, ST5 of ST2020

En nu de hamvraag waar ik nog op zoek ben, een goede dealer vinden zoals jij en andere al hebben aangegeven. En daar zit ik nog wat in het ongewisse...

1ste optie (voorkeur) is omgeving woonplaats:
Dit betreft Hasselt en omstreken

2de optie is omgeving werkzone:
Dit betreft Antwerpen (koekenstad)

Zijn er SP'ers die mij hierin kunnen adviseren in het vinden van een goede dealer? Ik wil gerust wel tot 30min rijden om een goede dealer te vinden, dus moet niet vlak bij de deur zijn.

Greetz
Plaats reactie