Van Speed Pedelec naar ebike

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is hier veel drukker met fietsers. De situatie hier is totaal niet te vergelijken met die in Amerika. Ik moet er niet aan denken dat hier een overdaad aan opgevoerde Van Moofjes, Klevers en weet ik wat nog meer met 33km/u over de fietspaden in b.v. de drukke binnensteden gaat jakkeren.

Zijn we straks eindelijk van die snorfietsen af, krijgen we dit weer. :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik heb een jaartje met de gewone fiets (Koga F3) 14 km naar mijn werk en terug gefietst. Op de terugweg haalde ik de e-bikers steevast in, gewoon op het fietspad. Had wat mij betreft dus geen kwaad gekund als die e-bikers wat meer hadden doorgereden, dan had ik mooi in het wiel kunnen zitten.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor degenen die op een normale fiets dik 25 km/h fietsen (waarvoor een gewone e-bike dus zwaar irritant is) zou die 32 km/h zeer OK zijn. Maar voor degenen die zelf typisch 18-20 km/h fietsen is die snelheid minder vanzelfsprekend.

Pak er dan de door Stromeur aangehaalde drukke fietspaden bij (in sommige gebieden) en de senioren die hier massaal gebruik maken van de e-bikes dan ben ik denk ik wel blij met die 25 km/h grens. Ik zie hier in het dorp regelmatig wat oudere e-bikers fietsen waarbij... vriendelijk gezegd: het reactievermogen niet meer voldoende is voor de gereden snelheid.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 03 jun 2020, 23:02 Ik zie hier in het dorp regelmatig wat oudere e-bikers fietsen waarbij... vriendelijk gezegd: het reactievermogen niet meer voldoende is voor de gereden snelheid.
Zelfde hier. In mijn wijk staan meerdere seniorencomplexen. Als ik met de auto het deel van mijn wijk uit rijd en de weg op draai die naar al die complexen gaat, waarbij ik komend van rechts voorrang heb.... Ik had er de afgelopen jaren al enkele tientallen dood kunnen rijden, terwijl echt het geen onoverzichtelijk kruispunt is.
De senioren die van links aankomen op hun e-bike, met de turbo-knop ingedrukt zouden me op tijd kunnen zien en zouden op tijd kunnen remmen, als ze niet a: 25km/u hadden gereden, b: >65 jaar oud waren geweest en c: zich nog zouden herinneren wat ook alweer een gelijkwaardig kruispunt is.

En voor wie zegt dat mensen op de racefiets ook harder dan 25km/u gaan (want die krijgen we hier meestal meteen achteraan): weet ik, hartstikke leuk buiten de bebouwde kom mits er voldoende ruimte is op het fietspad, lekker doen. Maar ik word doodziek van die lone wolves en kuddes reuen op knetterdrukke fietspaden.

Alles staat of valt met de kwaliteit en breedte van het fietspad en hoe druk het daarop is. Ik vind het door de beugel genomen een goeie zaak dat 30km/u e-bikes (ook nog met mensen erop zonder helm en zonder verzekering) in NL niet zijn toegestaan en ik hoop ook niet dat dit verandert. Sterker nog, Ik zou graag zien dat er strakker wordt gehandhaafd op illegaal opgevoerde e-bikes en dat die "Amerikaanse stand" op e-bikes die hier verkocht worden wordt verboden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Henry schreef: 02 jun 2020, 19:19 Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Klever X Commuter.
Op de site van Klever zie ik de X Commuter niet staan. Ik zie wel de X Power en de X Comfort staan. Heb je het geluk gehad dat je nog een 2019 model met korting hebt kunnen bemachtigen?
Na een kleine week rijden op de Klever X Commuter kan ik een indruk geven van de eerste ritten die ik maakte.
Naast mijn reguliere woonwerkverkeer van 16km enkel gebruikte ik hem voor korte ritten binnen het dorp waar ik woon.
Mijn eerste indruk is positief en wil ik op bouwkwaliteit en rijeigenschappen toelichten.

Indruk bouwkwaliteit X Commuter.

Het is een fiets die degelijk in elkaar zit. De ongoing test van de Klever Pinion elders op het forum beschrijft dit al.
De kabelverbinding van balhoofd naar frame vraagt aandacht. Ik ben ook benieuwd naar de houdbaarheid van de kabeldraadjes op lange termijn door bewegen van het stuur.

Bij de montage van losse onderdelen zoals achterspatbord (volgt niet de ronding van de band), achterdrager(scheef met het spatbord verbonden) en reflector(scheef op het spatbord geschroefd) lijken er wat schoonheidsfoutjes te zitten maar mijn overall indruk is dat de bouw van de fiets zeer doordacht en degelijk is.
De AXA Blueline 30 geeft in mijn beleving ontoereikende verlichting op een fiets die 365 dagen voor ww verkeer wordt ingezet. Op de dijk waar ik fiets heb ik onvoldoende aan deze lamp en zoek naar een geschikte vervanger. Grappig detail van de designer is de blauwkleurige verlichting aan de achterzijde van het lampje waarmee het zilvere Klever Logo wordt verlicht.

De kabels zijn vanaf de bedieningselementen naar het frame mooi via de vaste stem van het stuur verlegd. Dit doet iets aan de ST3 denken maar dan op een iets eenvoudiger manier. Hierin onderscheidt Klever zich het meest duidelijk van Stromer vind ik. Waar het bij Stromer intelligent doordacht maar soms ook wat ingewikkeld lijkt is de Klever meer Nononsense. Zoals al eerder beschreven is de stem niet te vervangen voor een ander model en dat is best jammer voor wie zijn houding wil aanpassen. Er kan daardoor ook geen stuurvering op.

De kleurstelling zilver/zwart past naar mijn mening goed bij de fiets en het viel me op dat sommige voetgangers de fiets nakijken.

De frame, voorvork, brug en velgen zijn allemaal strak zoals je van een nieuwe fiets verwacht. Er zijn geen onnodige openingen/ kieren te vinden bij de overgangen. De lassen zijn minder mooi gecamoufleerd dan ik van de ST2s gewend ben en ook de duurdere Klever lijken hierin niet af te wijken. Dit kan mooier maar dat heeft een prijs.

Het stuur voelt lekker smal en heeft net genoeg rise en rake voor me. De standaard handvatten zijn van het allergoedkoopste soort sponsjes en heb ik direct voor leren Brooks vervangen.

De Ergotec trappers zijn niet mooi maar tijdens regen voldoende functioneel. De X Commuter verdient een mooi paar dus die komen nog.

Rijgedrag:
Wat me het meest opvalt tussen de X Commuter L en de ST2s 22" is de hoogte van de trapas in het frame. Deze zit bij de Klever veel hoger. Helaas kan ik de fietsen niet meer naast elkaar vergelijken maar het zadel moet ik veel hoger instellen om in dezelfde houding als op de ST2S te kunnen fietsen. Hierdoor ligt mijn zwaartepunt iets hoger en is de opstap lastiger en ook afstappen minder makkelijk.
Wanneer je geen moeite hebt met een gedrongen zit en minder gestrekte benen valt dit niet op maar door mijn voorkeur ervaar ik dit verschil duidelijk.

Natuurlijk is de ondersteuning van de e-bike veer minder krachtig. Vooral tijdens manoeuvres in het verkeer mis ik nu de boost. Omdat mijn woonwerk route in de stad nu door een parkachtige omgeving loopt vrijwel zonder verkeer heb ik hiervan niet veel last maar het verschil is heel evident. Ook op de lange stukken langs de provinciale weg en de dijk ligt de top van de fiets natuurlijk veel lager en hierdoor de gemiddelde snelheid ook.

De ondersteuning stond steeds in de hoogste stand en verbruik dan op een enkele rit van 16 km gemiddeld 20% van de 845 accu. De eerste dagen waren redelijk winderig en met zomers weer zal dit iets gunstiger uitpakken. Toch lijkt het verbruik van de aandrijflijn best fors.

De balans op de fiets is heerlijk. Hij rijdt lekker voorspelbaar door bochten en ook de radius in de bocht aanpassen gaat prima. De X Commuter heeft een stabiel rijgedrag dat me zeer bevalt. De Schwalbe X Moto's zijn oversized en dat geeft de fiets een stoer uiterlijk maar blijft op de asfalt ook prima. Mijn eerste indruk is dat ze iets betrouwbaarder tijdens regen zijn dan de Big Bens maar ik heb nog heftig met ze hoeven remmen. De banden geven lekker veel comfort maar worden wel door Conti's vervangen omdat ik daar meer vertrouwen in heb.

Tot nu toe ben ik nog niet enthousiast over de Tektro Gemini remmen.
Ze missen de fijne doseerbaarheid die de Magura ST5 heeft en ik overweeg ze te vervangen voor een setje MT 5e, 7 of 8.

Het design van de Gemini's past wel erg goed bij de fiets. Ik geef het nog een paar weken om te zien of het remmen verbetert.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooie review, dankjewel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Na iets meer dan een maand zijn de eerste aanpassingen aan de fiets gedaan.
De Tektro remmen zijn vervangen door Magura MT8 Trail HC Carbon, de pedalen zijn vervangen door Tout Terrain Black Label combipedalen, de Schwalbe’s zijn vervangen door Pirelli’s, schuimrubber handvaten zijn door Brooks leer/RVS vervangen en de lamp wordt dit weekend vervangen door een Supernova M99 mini pro.

Er zit een Elite L’eroica RVS fles in de Lezyne bidon/gereedschaphouder aan de zadelpen.
Het slot is een Abus Granit X in RVS uitvoering.

Ik mis in de aanloop naar de kortere dagen van het jaar de bouwlamp van de ST2S en zet daarom een lichte uitvoering van deze lamp op de Klever.
Hiermee is dan ook het budget dat ik na de verkoop van de ST2S overhield opgebruikt en heeft de fiets de voorzieningen en uitstraling die ik wens.

Hij loopt als een zonnetje en ik ben ondertussen gewend aan de lagere snelheid.
Hij is uitgebreid in de regen getest en doorstaat dit tot nu toe prima.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Echt raar dat jullie in Nederland niet op het fietspad mogen rijden met een speed pedelec. Nu wil ik de fietspaden in België niet gaan vergelijken me die in Nederland :roll: maar hier mag het tenzij het verboden is.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Mijn vrouw en ik fietsen nu in Drenthe tijdens vakantietijd. Het valt me op hoe smal tweerichtingsfietspaden hier gemiddeld zijn. Schitterende natuurparken met enorm smalle paden. Langs bospaden snap ik het maar waar asfalt slingerend is aangelegd zie je de zuinigheid van wegbeheerders terug. Het is uitkijken met minder ervaren fietsers en ouderen die de vaardigheid minder beheersen. Bosjes mensen met de telefoon in de hand (waarom :ck: )
Op drukke trajecten mag je als geoefende ontwijker aan de bak. Blij met m’n SP ervaring hier. Veel eenzijdige bijna ongevallen. Gelukkig m’n gezondheid skills enkel op de camping en niet onderweg hoeven inzetten.
Veilige vakantie km’s gewenst.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aantal berichten verplaatst naar een relevanter topic:

viewtopic.php?p=86229#p86229
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie