Na gebruik speed bike is gewoon fietsen nooit meer hetzelfde

wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren? Ik heb altijd zeer fanatiek aan wielrennen gedaan. Jaarlijks fietste ik altijd tot zo'n 10k per jaar. Vanwege boezemfibrilleren doe ik het nu rustig aan en zoek ik niet meer de hoge hartslagen op.

Echter heb ik sinds een tijdje een st5 en bevalt mij dit uitstekend. Woon werk kilometers van zo'n 60km per dag zijn probleemloos af te leggen. Voorheen altijd op de racer nu op de St5.

Wat ik merk is dat het gewone fietsen compleet anders is geworden. Je bent gewend aan snel op gang komen en met speels gemak snelheden tot boven de 45km per uur af te leggen. Deels verpest door de speed bike maar eigenlijk ook wel begrijpelijk aangezien je het niet kan vergelijken met elkaar. En ja je kan de motor aanpassen en de mate van ondersteuning. Maar eigenlijk is dat zonde als je een speed bike hebt. Je wil tenslotte iedere dag knallen op dat ding.

Ik ben benieuwd of jullie het normale fietsen op de gewone of racer ook anders ervaren?
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Dit was ook mijn huivering om over te stappen. Het fietsen naar mijn werk bevalt echter zo goed dat ik dat vanaf morgen ook op een SP kan doen. De enkele reis van 24 km op een gewone fiets duurt nu zo'n 65 tot 70 minuten. Dat zal flink minder worden.

Voor de ritjes in het dorp hou ik wel mijn gewone fiets aan en voor het bos de mountainbike. Maar ik ben ook benieuwd hoe dat gaat bevallen en of het "gewone fietsen" niet een beetje een afknapper gaat worden.

Maar goed, daar kom je maar op één manier achter,.......doen!

Marco
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De eerste keren "gewoon" fietsen na een tijdje SP is inderdaad erg raar, maar na een aantal keren ben je het beide weer gewoon een is er niks aan de hand. Althans, zo werkt het bij mij.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb mijn gewone fiets verkocht en heb alleen een ST3.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
mrstrom

FreddyH schreef: 05 mei 2020, 23:15 De eerste keren "gewoon" fietsen na een tijdje SP is inderdaad erg raar, maar na een aantal keren ben je het beide weer gewoon een is er niks aan de hand. Althans, zo werkt het bij mij.
Hier precies hetzelfde. Eerste tijd een raar gevoel, nu 2 aparte dingen en beide goed, zodra je er opstapt.
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Naast mijn woon-werk kilometers blijf ik nog sporten en krachttraining doen om de boel op spanning te houden :)

Ik zie het rijden op een speed bike dus ook meer als een vervoermiddel dan een vervanging voor het sporten. Zeker in deze idioten periode is het misschien een goede reden om niet de bus of trein te pakken en lekker op een speed bike naar je werk te gaan. Geen issues met mond kapjes of 1.5 meter afstand houden
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Hoe was het gegaan vanmorgen is het nog gelukt om je big Smile van je gezicht te halen tijdens het fietsen?
StroMarco schreef: 05 mei 2020, 22:37 Dit was ook mijn huivering om over te stappen. Het fietsen naar mijn werk bevalt echter zo goed dat ik dat vanaf morgen ook op een SP kan doen. De enkele reis van 24 km op een gewone fiets duurt nu zo'n 65 tot 70 minuten. Dat zal flink minder worden.

Voor de ritjes in het dorp hou ik wel mijn gewone fiets aan en voor het bos de mountainbike. Maar ik ben ook benieuwd hoe dat gaat bevallen en of het "gewone fietsen" niet een beetje een afknapper gaat worden.

Maar goed, daar kom je maar op één manier achter,.......doen!

Marco
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

wiseguy schreef: 05 mei 2020, 22:20 Ik ben benieuwd of jullie het normale fietsen op de gewone of racer ook anders ervaren?
Uiteraard wordt dat anders ervaren ... in mijn - wat jij noemt - "normale fiets" heb ik dan ook het volste vertrouwen : hij heeft me - na zowat 40 jaar - nog nooit in de steek gelaten.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ronk
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2019, 23:09
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST 1x 2018
Km-stand: 8500

Geldt niet voor mij. Was er wel een beetje bang voor, maar ik zie het uiteindelijk toch als twee geheel verschillende dingen: de speedelec voor ww- verkeer met een sportieve inslag; de racefiets vooral voor het sporten en ter ontspanning. De snelheid is geringer en de inspanning is groter.
ST 1x 2018; ocean blue; 31 km enkel.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Wij waren daar ook bang voor, en hebben daarom een strikte regel: de SP is voor woon-werk, alle andere fietsbewegingen doen we op een motorloze fiets. Ons bevalt dat erg goed,. De SP is voor mij ook. Niet geschikt voor recreatie, te veel noodzaak voor concentratie op de weg en het andere verkeer, te weinig mogelijkheden om lekker te genieten van de inspanning en de omgeving.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie