kan het fietsen zonder accu kwaad?

gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

Bram Roose schreef: 28 mar 2020, 21:21 Ik probeerde dit te doen: ik moest een kleine verplaatsing maken terwijl mijn accu lag op te laden op mijn werk om terug thuis te geraken.
Dit lukt dus niet, zoals Freddy zegt: toeteren en motor die blokkeert.
Nou geachte reageerders,
Ik heb de accu gewoon als experiment uit mijn Stromer gehaald. De fiets toetert af en toe (het licht doet helemaal niets, het knippert niet of iets dergelijks, de motor blokkeerde absoluut niet), wel lijkt het alsof je minder weerstand in het achterwiel ervaart als de accu uit de fiets gehaald is.

Natuurlijk fiets ik altijd met een opgeladen en in de fiets geplaatste accu.

Wilde gewoon eens ervaren hoe de fiets zou rijden zonder geplaatste accu. Het is dus te doen en het lijkt erop, zoals eerder hierboven vermeld, dat het fietsen zonder geplaatste accu in de fiets, er minder weerstand op het achterwiel is.

Voor de rest geniet ik elke dag van mijn ST1x. Het blijft voor mij de ideale vervanger van de auto.
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

dit vond ik in de handleiding over het rijden met de Stromer zonder dat de accu in de fiets geplaatst is, ik heb echter niets kunnen vinden over dat je niet zou mogen fietsen zonder een in de fiets geplaatste accu....
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-03-29 om 13.26.50.png
Schermafbeelding 2020-03-29 om 13.26.50.png (45.55 KiB) 3846 keer bekeken
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het staat er toch?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

gerardlieshout schreef: 29 mar 2020, 13:11 Nou geachte reageerders,
Als je liever hebt dat we niet reageren dan stel ik voor dat je geen vraag stelt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

gerardlieshout schreef: 29 mar 2020, 13:11

Nou geachte reageerders,
Ik heb de accu gewoon als experiment uit mijn Stromer gehaald. De fiets toetert af en toe (het licht doet helemaal niets, het knippert niet of iets dergelijks, de motor blokkeerde absoluut niet), wel lijkt het alsof je minder weerstand in het achterwiel ervaart als de accu uit de fiets gehaald is.
Wij rijden ook met en ander fiets. Ik heb de ST3. Bij mij lijkt het alsof je kan trappen en om de zoveel meter wordt je ineens tegengehouden door de motorrem, alsof die oplaadt tijdens het trappen ervoor als een dynamo en dan de boel dichtknijpt. Ik ben dus snel teruggereden en heb mijn accu die lag te laden er toch weer ingestoken.
ST3 black 983wh
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Interessant! Die waarschuwing van de Stromer handleiding geeft alleen een argument tov de batterij klep. (Die zit bij mij sowiezo met een klitteband in het midden vast om hem netjes aan de laten sluiten). En niet ten opzicht van de electronica

Ik moet de schuur achterom bereiken en haal vaak de accu eruit om binnen (lekker bij 20graden) op te laden/bewaren. Ik fiets daarbij normaal even dat stukje om ons blok heen om hem in de schuur te zetten. Mijn ST1x gaat niet toeteren (zit er niet op) wel gaat netjes het licht aan als ik eenmaal een drempel snelheid heb bereikt. De motor werkt dan als dynamo. Wat anderen hier op het forum wordt beschreven als resonatie / vibratie van de motor gebeurd bij mij juist in dynamo stand.

Recuperatie werkt natuurlijk niet zonder accu; want zonder accu kan de energie nergens heen. Zelfde als de accu nog helemaal vol is.

Volgens mij is er technisch gezien niets op tegen toch?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan het niet overzien. Ik zie alleen in zo ongeveer elke handleiding van elke SP die ik onder ogen heb gehad dat het niet de bedoeling is om met je SP te gaan rijden zonder dat de accu erin zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
incuflex
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mei 2018, 09:54

Stromeur schreef: 31 mei 2020, 12:18 Ik kan het niet overzien. Ik zie alleen in zo ongeveer elke handleiding van elke SP die ik onder ogen heb gehad dat het niet de bedoeling is om met je SP te gaan rijden zonder dat de accu erin zit.
Het zou nogal raar zijn moest het wel de bedoeling zijn :ck: :bj
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Kan totaal geen kwaad. Het staat ook in de handleiding. Het klopt dat het sullig staat want je moet wel het helmpie op. ;-)
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat staat er in de handleiding?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie