Keuzes en twijfels ST2? ST3? Demo?

FastFriend
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2020, 16:54

Ik ben aan het oriënteren voor een speed pedelec, kreeg het advies wat meer te bewegen, vind de sportschool niks, wandelen vervelend tenzij avontuurlijk en een uitdaging en naar m’n werk moet ik vaak tussen de file door.
Woon-werkverkeer retour is 60 km
Ik weet nog niet wat het voor me gaat betekenen, maar heb al een auto, welke ik eigenlijk enkel met heel slecht weer gebruik, en vakantie, en vervoer van grote spullen. Toch gemiddeld 2 keer per week ermee weg. Een motor voor woon-werkverkeer en de leuke vakanties ( die zonder m’n vrouw.. maar beiden gaan echt niet weg) en de fiets zou toch weer extra zijn. De toegevoegde waarde zit hem in het noodzakelijke bewegen en de combi met woon-werkverkeer.

Kan een nieuwe ST3 kopen, moet dan juiste accu in, mss tweede lader erbij, tas, helm, fietskleding, toch al snel 8000 euro
Kan een demo ST2 kopen voor 5500, maar moeten ook dat soort zaken bij, dus gaat naar 6000 euro
Kan een amper gebruikte ST2 uit 2016 kopen met alle spullen en 950 km voor 4500

De demo komt bij dozenschuiver vandaan, dus ik zou naar Edam moeten voor deskundig onderhoud en beperkte garantie ( ik verwacht hoogstens fabrieksgarantie op onderdelen en niet op arbeid )

De gebruikte particulier komt met boekjes, onderhoushistorie en is vrijwel in nieuwstaat

Wat is nu wijsheid, m’n portemonnee wordt niet blij van die 8K voor een ST3, dat is helder. Zomaar om te proberen is dat veel geld en hoge afschrijving bij niet bevallen.
Met de demo geldt dat ergens ook, maar is de pijn een stuk minder
En bij de ‘gebruikte in nieuwstaat’ is het weer wachten wat je koopt. Garantie tot de deur maar wel 1500 euro over welke ik kan gebruiken voor noodzakelijk onderhoud.
Dus hoe zit het met een ST2 uit 2016 ten opzichte van een ST2 uit 2018
Kinderziektes?

Even een keertje een lenen zal niet helpen. Dit moet een dingetje voor langere tijd worden om echt te werken, en de motivatie is er wel.
Maar ergens een voor een paar maanden huren heb ik nog niet gevonden
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST2 en de ST3 zijn twee totaal verschillende Stromers: andere wegligging, ander stuurgedrag, andere zit. Ik zou eerst testritten maken, besluiten welk model voor jou het beste zit en pas daarna gaan bekijken wat er - van het model van jouw keus - te verkrijgen is aan nieuw, demo en 2e hands.

Stromer van een dozenschuiver kopen zou ik persoonlijk nooit doen. Maar wil je het toch, tik de koop dan pas af als je een goede adoptiedealer hebt gevonden. Stromer dealers zijn n.l. niet verplicht om een Stromer van een andere dealer in onderhoud te nemen en lang niet elke dealer zit er (terecht) op te wachten om de rotzooi/kruimels van een dozenschuiver op te ruimen zonder zelf de omzet uit verkoop te hebben gehad. Maar er zijn ook Stromer dealers die daar helemaal geen probleem van maken.

Die ST2 van 2016: zou ik links laten liggen vanwege potentiële degeneratie van de accu. Al zou je iig eens kunnen checken wat de staat van de accu is in de OMNI. (Die geeft "Zeer Goed" weer als de conditie tussen de 100 en 75% ligt, maar 75% is dus al erg weinig). Ik vraag me af of iemand die drie jaar niet naar zijn Stromer omkijkt de accu conform de geldende richtlijnen (temp. opslag, lading opslag, periodiek bijladen) zal hebben opgeslagen. Daarnaast: als deze Stromer kinderziektes heeft, dan zijn die ws tijdens het zeer beperkte gebruik niet naar voren gekomen, en jij hebt nu geen garantie meer. Ik vind de prijs ook te hoog.

Maargoed, ik zou beginnen met stap 1.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Je kunt ook nog een nieuwe ST1 met 983 Wh accu overwegen, die kost ongeveer 5500 euro (met tweede lader en evt andere benodigdheden rond de 6000 denk ik).

Het allerbelangrijkst is dat je een dealer zoekt die jou een Stromer uitleent waarmee je het woon-werk traject gaat uitproberen. Misschien vind je het absoluut niet te doen en ben je daar na 1 dag al achter. Of je vind het zo leuk dat je graag voor het allerbeste gaat en een ST5 aanschaft. Het liefst probeer je de fiets 2 dagen met elk type dat je wil testen (ST1, ST2, ST3), maar 2 dagen met een Stromer (ongeacht het type) lijkt me sowieso wel wenselijk.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Even los van het model en het jaartal: 60 km retour kun je overbruggen met verschillende accu’s.

Ik heb een ST3 met 983 Wh accu. In de zomer kom ik zeker 70 km ver op 1 volle accu, zonder me te hoeven inhouden v.w.b. de snelheid. In de winter met wat meer tegenwind ben ik blij als ik de 55 km haal.

Een accu verliest na verloop van tijd zijn capaciteit. Als je voor een kleine accu gaat, krijg je sneller met “accustress” te maken dan wanneer je voor de grootste accu gaat.

Iets over de lader: de nieuwe 246 lader maakt geen geluid, dit in tegenstelling tot de oude 245 lader waarvan de ventilator flink wat lawaai produceert. Als je de accu in een kantoortuin bijlaadt voor de terugrit, dan zou ik altijd voor een 246 lader kiezen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoran schreef: 04 mar 2020, 15:08 Of je vind het zo leuk dat je graag voor het allerbeste gaat en een ST5 aanschaft.
Hmm, wellicht een kwestie van perspectief, maar ik vind de ST5 zeker geen betere Stromer dan de ST3. Hij is wat luxer, maar heeft ook grote nadelen tov de ST3 (en dan doel ik niet op de prijs).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
FastFriend
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2020, 16:54

Ik ben nu al dagen aan het inlezen, dacht aan ST2 want beter dan ST1 qua type motor en weggedrag
Volgens diverse Posts dus, ik ben een echte noob

Vind het best geld, en dan nog zoveel ‘kinderziektes’ zelfs na zoveel jaar
Maar ook op andere fora bij de andere betere fietsen kom je dezelfde soort problematiek tegen
Dus wat is wijsheid

Motor blijven rijden?
Prima oplossing hoor, ik doe het graag en veel
Maar heb kantoorbaantje, en na 20 jaar zitten begint me het fysiek wat op te breken

Nogmaals, ben geen sportschool type, hardlopen lukt niet meer, elke dag uur wandelen is ook passen en meten
En dat uurtje reizen is al ingepland
Nu nog de juiste fiets, waarbij vooral betrouwbaarheid en betaalbaarheid twee belangrijke eisen zijn
Mede daarom wat bedenkingen bij de ST3 en helemaal de ST5
Dat zijn bedragen die heb ik nog nooit aan auto of motor uitgegeven

Even heel praktisch, hoe doen jullie dat met zadelpijn?
Jaar of 10 geleden ook met enige regelmaat met gewone trapfiets woon-werkverkeer gedaan, toen nog 14 A15 km, maar dat was wel dingetje
M’n hele zaakje in diepe rust zogezegd als ik aankwam
Dan kwam m’n bloedsomloop weer op gang en oei 😳😳

Tintelende ervaringen welke ik in spannender tijden liever ervaarde
Laatst gewijzigd door FastFriend op 04 mar 2020, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FastFriend schreef: 04 mar 2020, 21:13 Ik ben nu al dagen aan het inlezen, dacht aan ST2 want beter dan ST1 qua type motor en weggedrag
Dat het weggedrag van de ST2 beter is dan de ST1 is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik denk dat de meesten de ST1 juist prettiger vinden. Testen.

De ondersteuning van de ST2 is iets krachtiger dan die van de ST1. Met beide haal je met gemak 45km/u, maar als de omstandigheden tegen zitten (bv veel tegenwind) zakt de snelheid van de ST1 wat meer in. Op basis van het verschil in ondersteuning zou ik nooit een oude ST2 of demo van een dozenschuiver verkiezen boven een nieuwe ST1, daar is het verschil echt te klein voor. (Ik kan wel enkele andere redenen bedenken.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
FastFriend
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2020, 16:54

Stromeur schreef: 04 mar 2020, 21:19
FastFriend schreef: 04 mar 2020, 21:13 Ik ben nu al dagen aan het inlezen, dacht aan ST2 want beter dan ST1 qua type motor en weggedrag
Dat het weggedrag van de ST2 beter is dan de ST1 is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik denk dat de meesten de ST1 juist prettiger vinden. Testen.

De ondersteuning van de ST2 is iets krachtiger dan die van de ST1. Met beide haal je met gemak 45km/u, maar als de omstandigheden tegen zitten (bv veel tegenwind) zakt de snelheid van de ST1 wat meer in. Op basis van het verschil in ondersteuning zou ik nooit een oude ST2 of demo van een dozenschuiver verkiezen boven een nieuwe ST1, daar is het verschil echt te klein voor. (Ik kan wel enkele andere redenen bedenken.)
H.A. ! Goede motivatie 👍
Wat zijn de andere redenen?
Want wat kan er fout zijn aan een goedkopere overjarige fiets nieuw uit doos welke ik bij goede dealer laat onderhouden?
Hij kan deze fiets niet meer leveren, maar het scheelt wel 1500 euro met vergelijkbare nieuwe
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FastFriend schreef: 04 mar 2020, 21:24 H.A. ! Goede motivatie 👍
Wat zijn de andere redenen?
Met name het verhoogde comfort en de stabiele wegligging maken dat veel mensen de ST1/ST3 prettiger vinden dan de oudere modellen met 26" wielen. Maar ik vind de ST2 persoonlijk fijner rijden. Zelf heb ik een ST2 S 2017 en hoewel ik de ST3 en de ST5 hele knappe fietsen vind, gaat mijn ST2 S er niet voor weg.

Verder is de ST2 afgemonteerd met betere onderdelen dan de ST1. Met de ST3 ontloopt het elkaar niet zo heel veel, behalve dat op de ST2 meer merken van "grote namen" (zoals Magura, Shimano e.d.) zijn gemonteerd, maar dat zegt niks over de kwaliteit. Ook heb ik meer vertrouwen in de velgen van de ST2 dan die van de ST3 (de ST1 moet zich nog bewijzen, die is er nog niet lang genoeg) en niet iedereen is gecharmeerd van de eject-knop voor het accuvak. De ST2 heeft "gewoon" een sleuteltje. De ST3 heeft wel betere banden en een betere koplamp dan de ST2, en ook de koplamp van de ST1 is net wat beter.
FastFriend schreef: 04 mar 2020, 21:24 Want wat kan er fout zijn aan een goedkopere overjarige fiets nieuw uit doos welke ik bij goede dealer laat onderhouden?
Als jij op die demo-ST2 de volle twee jaar fabrieksgarantie krijgt, als je adoptiedealer geen kosten voor arbeidsloon in rekening brengt bij werkzaamheden onder garantie, en als de kwaliteit van de accu nog dik in orde is: niks. (Het is voor mij ook gewoon een principe dat ik niks koop bij bep. dozenschuivers, maar dat principe hoeft niet iedereen met mij te delen natuurlijk.)

Het is in ieder geval niet zo dat het ene model meer of minder kinderziektes heeft dan het andere. Stromers hebben (helaas) allemaal nog zo hun nukken, en dan is vooral een goede dealer die alles snel en feilloos oplost van groot belang.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
FastFriend
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2020, 16:54

Dank voor je heldere uiteenzetting 👍
Goede argumenten helpen me bij het bepalen van mijn keuze

En vrijdag maar eens met de dealer in Edam praten wat hij voor me kan betekenen
Plaats reactie