Met welke fiets is dit haalbaar?

Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Heren/Dames,

Al een tijdje denk ik erover om een Speed pedelec te kopen omdat ik graag op de fiets naar het werk wil (29km enkele reis). Vandaag dit weer eens op de racefiets gedaan en vanochtend (van west naar oost) zoals verwacht in een uur rijden op werk aangekomen. Vanmiddag met regen en harde wind vanuit het westen deed ik er 1 uur en 20 minuten over en dit duurt me gewoon echt te lang. Onderweg had ik genoeg tijd om na te denken dus vroeg ik vroeg me af wat voor type Stromer (of andere fiets) en accu ik nodig zou hebben om met deze wind (ik denk windkracht 6) thuis te komen. Ik weet dat dit van meerdere factoren afhangt dus ik ga van het volgende uit. Ik weeg 85kg en moet, laten we zeggen, 30 km overbruggen in de winter met windkracht 6 tegen en wil hierbij minimaal 30km per uur kunnen fietsen onder een redelijke inspanning. Is dit te doen met een St1 waar mijn voorkeur naar uit gaat? Ook vroeg ik mij nog af of er ook andere merken eventueel aansluiten bij mijn wensen. Ik ben bang dat het met een 500Wh accu en bosch midden motor lastig wordt … (?) :bn:
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je bij kunt laden op je werk haal je die 30km enkel en 30km/u bij windkracht 6 tegen op elk model Stromer met 983Wh accu. Al gaat de snelheid makkelijker naarmate de motor krachtiger (en de Stromer duurder) is. Klever X-Speed met 850Wh gaat in afstand net wel/net niet als de omstandigheden tegen zitten, dus dan twee accu's nemen of wachten op de aangekondigde 1250Wh accu.

Bosch middenmotor met 500Wh accu: vergeet het maar. Actieradius zal sowieso een probleem worden. 30km/u snelheid met windkracht 6 tegen wordt ook geen makkie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als je voor een Stromer gaat, dan zou ik sowieso voor een 983 Wh batterij kiezen ... kan je laden op je werk ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Alle Stromers kunnen je helpen die 30 km te overbruggen. De vraag is alleen:
- voor de keuze van het model: met welke fietshouding wil je op de fiets zitten? Vind je 45 km/uur rijden een “must” of is 42 km/uur ook goed.
- voor de keuze van de accu: hoeveel energie wil je zelf bijdragen? Hoeveel geld heb je te besteden?

Persoonlijk zou ik altijd een 983 Wh accu nemen. Om windkracht 6 tegen te trotseren, zul je de accu mogelijk op het werk moeten opladen. De oude acculader produceeert een hoop lawaai (ventilator), de nieuwe lader doet dit laden geruisloos. Het volledig opladen van een lege 983 Wh accu kost je met zo’n oplader je een kleine 5 uur.
Daarnaast neemt de capaciteit van een accu door gebruik af. Van een 983 Wh accu heb je langer plezier dan een 814 Wh accu.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Stromeur schreef: 21 feb 2020, 20:22 Als je bij kunt laden op je werk haal je die 30km enkel en 30km/u bij windkracht 6 tegen op elk model Stromer met 983Wh accu. Al gaat de snelheid makkelijker naarmate de motor krachtiger (en de Stromer duurder) is. Klever X-Speed met 850Wh gaat in afstand net wel/net niet als de omstandigheden tegen zitten, dus dan twee accu's nemen of wachten op de aangekondigde 1250Wh accu.

Bosch middenmotor met 500Wh accu: vergeet het maar. Actieradius zal sowieso een probleem worden. 30km/u snelheid met windkracht 6 tegen wordt ook geen makkie.
Bedankt voor je antwoord. Jij fiets vanuit Harlingen richting het oosten een soortgelijke afstand begreep ik uit een ander forum of zit ik er naast? Ik fiets dat stuk ook en hoop windtegen een keer een SpeedPedelec te zien. Ze zijn schaars hier volgens mij .. Is het met de middelste accu ook te doen denk je??
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Golvas schreef: 21 feb 2020, 20:23 Als je voor een Stromer gaat, dan zou ik sowieso voor een 983 Wh batterij kiezen ... kan je laden op je werk ?
Ja ik kan laden op het werk. Een st1 met de grootste accu zou idd het mooist zijn.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Henry schreef: 21 feb 2020, 20:27 Alle Stromers kunnen je helpen die 30 km te overbruggen. De vraag is alleen:
- voor de keuze van het model: met welke fietshouding wil je op de fiets zitten? Vind je 45 km/uur rijden een “must” of is 42 km/uur ook goed.
- voor de keuze van de accu: hoeveel energie wil je zelf bijdragen? Hoeveel geld heb je te besteden?

Persoonlijk zou ik altijd een 983 Wh accu nemen. Om windkracht 6 tegen te trotseren, zul je de accu mogelijk op het werk moeten opladen. De oude acculader produceeert een hoop lawaai (ventilator), de nieuwe lader doet dit laden geruisloos. Het volledig opladen van een lege 983 Wh accu kost je met zo’n oplader je een kleine 5 uur.
Daarnaast neemt de capaciteit van een accu door gebruik af. Van een 983 Wh accu heb je langer plezier dan een 814 Wh accu.
40 per uur is meer dan prima en mbt besteden van geld zit ik niet ruim maar ben geen dromer en weet wat het kost. Kijk daarom wel uit naar een goeie 2e hands of overjarig model zoiets .. Dat ik van de grotere accu meer plezier heb geloof ik idd wel.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Max Cady schreef: 21 feb 2020, 21:11 Bedankt voor je antwoord. Jij fiets vanuit Harlingen richting het oosten een soortgelijke afstand begreep ik uit een ander forum of zit ik er naast? Ik fiets dat stuk ook en hoop windtegen een keer een SpeedPedelec te zien. Ze zijn schaars hier volgens mij .. Is het met de middelste accu ook te doen denk je??
Klopt! Ik reed Harlingen - Leeuwarden (30km enkel) voor mijn werk. Inmiddels werk ik in Harderwijk, dus ik rij daar niet meer. Ik ken via dit forum twee andere Stromeraars die ook op dat traject te vinden zijn, eentje met een ST5 en eentje met een ST2 S, maar ben ze nooit in het wild tegen gekomen. (Wel op afspraak.)

Verder zijn speed pedelecs hier in Friesland inderdaad enorm schaars. Er is nog een forumlid dat in de buurt van Drachten rijdt, maar meer ken ik er niet.

Ik deed dat traject met een ST1 X 2017 met 614Wh accu, en dat ging uitstekend, met bijladen op het werk. Die 30km haalde ik echt makkelijk, maar ik ben wel klein (1,64m) en licht (54kg). Met een lekker windje mee hield ik in de zomer meestal rond de 50% accu-capaciteit over. Met windkracht 5 tegen op de terugweg soms maar 20%. In de winter was 30km met volle ondersteuning niet mogelijk.

De ST3 en de ST5 verbruiken een pak meer dan mijn "oude" ST1 X. Ik denk dat het verbruik van de nieuwe ST1 redelijk vergelijkbaar tot iets hoger is. Met 814Wh accu ga je die 30km echt wel redden. Alleen of het in de winter ook een makkie is, dat durf ik niet te zeggen. Plus een accu degenereert. Als je budget het toelaat, zou ik als het even kan de 983Wh accu nemen. Heb je langer meer aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Stromeur schreef: 21 feb 2020, 21:37
Max Cady schreef: 21 feb 2020, 21:11 Bedankt voor je antwoord. Jij fiets vanuit Harlingen richting het oosten een soortgelijke afstand begreep ik uit een ander forum of zit ik er naast? Ik fiets dat stuk ook en hoop windtegen een keer een SpeedPedelec te zien. Ze zijn schaars hier volgens mij .. Is het met de middelste accu ook te doen denk je??
Klopt! Ik reed Harlingen - Leeuwarden (30km enkel) voor mijn werk. Inmiddels werk ik in Harderwijk, dus ik rij daar niet meer. Ik ken via dit forum twee andere Stromeraars die ook op dat traject te vinden zijn, eentje met een ST5 en eentje met een ST2 S, maar ben ze nooit in het wild tegen gekomen. (Wel op afspraak.)

Verder zijn speed pedelecs hier in Friesland inderdaad enorm schaars. Er is nog een forumlid dat in de buurt van Drachten rijdt, maar meer ken ik er niet.

Ik deed dat traject met een ST1 X 2017 met 614Wh accu, en dat ging uitstekend, met bijladen op het werk. Die 30km haalde ik echt makkelijk, maar ik ben wel klein (1,64m) en licht (54kg). Met een lekker windje mee hield ik in de zomer meestal rond de 50% accu-capaciteit over. Met windkracht 5 tegen op de terugweg soms maar 20%. In de winter was 30km met volle ondersteuning niet mogelijk.

De ST3 en de ST5 verbruiken een pak meer dan mijn "oude" ST1 X. Ik denk dat het verbruik van de nieuwe ST1 redelijk vergelijkbaar tot iets hoger is. Met 814Wh accu ga je die 30km echt wel redden. Alleen of het in de winter ook een makkie is, dat durf ik niet te zeggen. Plus een accu degenereert. Als je budget het toelaat, zou ik als het even kan de 983Wh accu nemen. Heb je langer meer aan.
Bedankt voor je reactie. Ik voeg bij Franeker in vanaf een dorp en dan is het zoals je weet een lang recht stuk richting Leeuwarden. De volledige ondersteuning zal ik denk ik niet gebruiken (doe het nu op de racefiets) maar weet nu ongeveer welke accu wat doet. Het mooiste is uiteraard de grootste accu zoals verwacht. Vanuit het noorden is de zaak in Groningen het meest dichtbij om een testrit te maken etc?
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Max Cady schreef: 21 feb 2020, 22:06 Bedankt voor je reactie. Ik voeg bij Franeker in vanaf een dorp en dan is het zoals je weet een lang recht stuk richting Leeuwarden.
Yep, met de rotonde bij Dronrijp als enige "onderbreking", en verder is het blazen maar.
Max Cady schreef: 21 feb 2020, 22:06 Vanuit het noorden is de zaak in Groningen het meest dichtbij om een testrit te maken etc?
Die zullen je in ieder geval uitgebreid de kans geven om een Stromer te testen. Er schijnt ook een goeie Stromer dealer in Hoorn te zitten. Grote zaak met meerdere merken. Daar ben ik alleen zelf nog nooit geweest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie