Met welke fiets is dit haalbaar?

Gebruikersavatar
piotr
Pro
Pro
Belarus
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2018, 10:58
Locatie: Annen, Drenthe

Schullie1989 schreef: 30 jun 2020, 00:54
Ik heb eigenlijk maar 1 simpele vraag. Ik heb woonwerk verkeer van 45km enkele reis. Is dit überhaupt mogelijk op een Stromer? Het gaat om het traject Rijssen - Apeldoorn. Redelijk rechttoe-rechtaan;-).
Dat gaat, enkele reis, prima lukken met de grootste accu. Retour niet. Laden op het werk dus.
Stromer ST2, 814Wh, SP Connect, Osprey Sycnro, SQLab innerbarends, CatEye BM-45, Crane Bell Suzu mini, Shimano PDM-324, Kinect 2.1. GEEN Ortliebs.
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag

ST1 2020, 983Wh.

Forum waarschuwing ontvangen
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Ik rij op een ST 1 met 102 kg en 10 kg bagage met wind 6 vol tegen ( vandaag nog gedaan ) binnen het uur die afstand van 30 km. Als accu de 120 km actieradius ( de middelste ) haalt ie lang niet. Bij deze wind nog 43 a 48% over. let wel in de route zit een klim van 69 meter en veel verlies met al die stoplichten, wegopbrekeningen en gedraai.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Schullie1989 schreef: 30 jun 2020, 00:54 Ik heb eigenlijk maar 1 simpele vraag. Ik heb woonwerk verkeer van 45km enkele reis. Is dit überhaupt mogelijk op een Stromer? Het gaat om het traject Rijssen - Apeldoorn. Redelijk rechttoe-rechtaan;-).
Hoi Schullie,

Tja... Ik denk dat dit mogelijk is. Maar neem het volgende in overweging mee om teleurstelling te voorkomen:

Ik heb een ST2 en rij 3 keer per week 44,7 km enkele reis Van Hallum naar Drachten, en vise versa. Ik weeg zelf 95 kg.
Ik rij deze enkele reis afstand in ongeveer 1 uur en enkele minuten bij een cruisesnelheid van ongeveer 42(echte) km/u. Door de tegenwind krijg ik de snelheid vaak niet veel hoger, want dan moet ik wel heel intensief op de pedalen.
Ik kon dit het eerste jaar met een blauwe accu doen en hield dan tussen de 10 en 25% capaciteit over, afhankelijk van de buitentemperatuur en tegenwind. Nu we een jaar verder zijn, lukt me dit niet meer zonder batterijstress.

Ik heb in de wintermaanden een aantal keer gehad dat de batterij voortijdig leeg was, bij kou en tegenwind.
Dat betekend dat er dan gewoon stevig gefietst moet worden om nog enigszins vooruit te komen.

Ik heb nu een 2e blauwe accu die ik mee neem in mijn fietstas om dat te voorkomen. Ik rij nu de ene batterij tot 40% leeg, (ergens halverwege de route) en doe dan de 2e batterij er in. Die is bij aankomst vaak nog 60 -70% vol.
Dit bevalt mij erg goed. Nooit meer stress over de capaciteit...

PS: Op het werk heb ik de orginele oude oplader liggen, thuis een nieuwe, die is namelijk helemaal stil.
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
koert
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2020, 10:33

Ik heb de 820 watt batterij maar red de afstand naar werk 35 kilometer met wind tegen ook niet in ondersteuning 3
dit met mijn ST1.. hij was al bij 25 kilometer in het rood, gisteren naar de dealer geweest, andere batterij gewisseld en is nu wat beter, maar al die cijfers over bereik zijn over het algemeen wel erg positief hoor, je kan er echt wel een derde van af trekken in de praktijk, fiets is top maar de batterij technologie blijft wat mij betreft nog wel wat achter, dat zie je ook bij elektrische auto's, het haalt het nog lang niet bij een verbrandingsmotor, maar goed we moeten ergens beginnen he?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Over twee jaar mogelijk een 1200 Wh batterij, wie weet. ( en een andere fiets omdat de batterij niet past in de "oude stromers".☹). En anders je ondersteuning aanpassen, lagere zithouding, afvallen, strakke kleding, 3 km lagere snelheid aanhouden, zelf meer wattjes leveren.......
Met vriendelijke groeten,
Peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

koert schreef: 22 okt 2020, 09:26 Ik heb de 820 watt batterij maar red de afstand naar werk 35 kilometer met wind tegen ook niet in ondersteuning 3
dit met mijn ST1.. hij was al bij 25 kilometer in het rood, gisteren naar de dealer geweest, andere batterij gewisseld en is nu wat beter, maar al die cijfers over bereik zijn over het algemeen wel erg positief hoor, je kan er echt wel een derde van af trekken in de praktijk, fiets is top maar de batterij technologie blijft wat mij betreft nog wel wat achter, dat zie je ook bij elektrische auto's, het haalt het nog lang niet bij een verbrandingsmotor, maar goed we moeten ergens beginnen he?
Ben je toevallig 1m90+ en 90+ kg? Ik heb namelijk een paar maanden 56 km gedaan op 1 acculading, met 37 km/u als gemiddelde (bijna alles in de drie, dorpjes in de 2) en ik heb het altijd gehaald. Soms had ik zelfs meer dan 25% over. Een keer heb ik hem tot 1% leeggereden, maar dat was met windkracht 6 tegen op de terugweg. Verbruik wat hier genoemd wordt door anderen klopt dus gewoon, maar is afhankelijk van veel factoren.
Stromer ST1 2019, rood
koert
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2020, 10:33

Ik heb de ST1 met 820 watt accu ik vindt de actie radius van de accu wel wat tegenvallen, ik heb nu een vervangende accu omdat de andere al na 25 kilometer in het rood dook bij wind tegen ? de vervangende accu presteert wat dat betreft wel wat beter maar ook met deze accu zal ik de 35 kilometer met windkracht 6 tegen helaas niet halen in de ondersteuning 3, dat is voor mij wel een belangrijke voorwaarde, anders haal je sowieso bij windkracht 6 niet eens de 40 kilometer per uur maar mag je blij zijn met 30, dan kan je net zo goed een normale e bike kopen, die haalt ook wel de 27 dus slechts 3 kilometer langzamer...
Als je het geld er voor over hebt zou ik voor de 900 watt accu gaan, dan zal je waarschijnlijk wel de 30 kilometer in de hoogste stand gaan halen, de ST3 of 5 heeft weliswaar een sterkere motor maar die vraagt dus ook meer stroom dus weet niet of dat handig is als actieradius belangrijk voor je is plus dat ie flink duurder is...
Plaats reactie