Pagina 4 van 7

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 09:02
door Tomasj
Stromeur schreef: 07 mar 2020, 02:01 De vraag zou moeten zijn 1. Hoeveel technische problemen (excl. gebruikersfouten) eigenaren die meer dan 10k km per jaar rijden ondervinden en 2. In hoeverre deze problemen ertoe leiden dat zij hun Stromer niet (langer) beschouwen als alternatief voor de auto.
Het gaat niet zo zozeer over het aantal defecten per jaar, eerder over de kost om het te herstellen en de problemen in de supply chain om de nodige wisselstukken te voorzien.
Indien je om de 20000 km een nieuwe motor en batterij moet kopen omdat het achterwiellager versleten is en de batterij gaar is, wordt een Stromer echt wel duur. Ik weet dat Stromer wel de opmerking heeft gemaakt dat ik al 25000 km had en dus even suggereerde dat ik misschien geen recht meer had op garantie. FM heeft dat afgeblokt.
En ik weet dat bvb Klever op dat vlak geen alternatief blijkt te zijn, want die hebben ook problemen en doen veel moeilijker over de garantie
Jouw mening is bekend; je wacht al weken op een motor die je dealer en Stromer niet op voorraad hebben en je bent er klaar mee. Maar om het concreet breder te trekken zou dit wel een interessant onderzoek zijn. Kan Stromer ook nog wat van leren.
Heeft an sich niets met mijn situatie te maken. Gaat gewoon over de standtijd van een aantal onderdelen

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 09:18
door mboelis
Een onderhoudsbeurt bij de FM heeft ook geen enkele toegevoegde waarde wat betreft levensduurverlenging door smering van lagers in wielen, trapas en balhoofd. Ze komen niet eens voor in de lijst in het serviceboekje bij 9000 km. Van alles wordt gecontroleerd behalve de dure onderdelen die kapot gaan. De complete kettingaandrijving wel en dat is het slijtageonderdeel waar we ons de minste zorgen over maken.
Screenshot van serviceboekje in app
Screenshot van serviceboekje in app
9B21AB67-C62D-43C9-B9FC-7EB2BBD88784.png (173.13 KiB) 3623 keer bekeken

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 09:59
door Golvas
De ene FM is de andere niet, die ervaring heb ik al eventjes.

Er werd op mijn ST2 een onderhoudsbeurt uitgevoerd toen hij bij de FM was voor de vervanging van de controller en de wicket cable ... bij het binnenbrengen van de fiets heeft de technieker met me besproken wat hij allemaal ging uitvoeren en wat de eventuele extra aandachtspunten waren.

Afbeelding

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 13:12
door Stromeur
Henry schreef: 07 mar 2020, 07:59 Wanneer je als ontwikkelaar niet zelf voor de dure ontwikkelkosten van dit soort onderdelen wilt opdraaien
Het is vooral de consument die niet voor die hoge kosten wil opdraaien...
Henry schreef: 07 mar 2020, 07:59 dat die onderdelen goed verkrijgbaar, uit voorraad leverbaar zijn
Ik vind het onbegrijpelijk dat Stromer nog steeds hick-ups heeft in de voorraad (of het hou onderdelen zijn of complete fietsen) en dat mag gewoon niet gebeuren als mobiliteit je core business is. Ik heb geen idee waar ze nou deze keer bij Stromer weer de mist in zijn gegaan en ik vind het ook onbegrijpelijk dat Stromer het - weer - voor elkaar krijgt om, als iets op is, geen betrouwbare leverdatum af te geven. Maar vergeet niet dat alle onderdelen het grootste deel van het jaar gewoon verkrijgbaar zijn, alleen dan hoor je niemand.

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 13:25
door Henry
Als producent/ontwikkelaar van een nieuw product kun je er voor kiezen de componenten waaruit dat product is samengesteld zelf te ontwikkelen. In geval van een speed pedelec zijn er genoeg producten uit de Race- en MTB-wereld beschikbaar. Dat scheelt je een flinke bak geld aan ontwikkelkosten. Een speed pedelec krijgt wel te maken met grotere krachten (en dan doel ik in he bijzonder niet op het gewicht van de speed pedelecer), waarvoor de producten uit die Race- en MTB-wereld wellicht minder geschikt zijn. Denk daarbij aan de combinatie van het totaal met de hogere snelheid en het soms niet altijd perfecte wegdek.

Als je dus bewust kiest voor "te lichte" onderdelen, dan moet de rest in orde zijn:
- verkrijgbaarheid verbruiksmaterialen,
- vervangbaarheid van die materialen.

Door meer "mainstream producten" te kiezen, hoef je als producent ook minder druk te maken over de verkrijgbaarheid van die verbruiksmaterialen.

Als je product goed is en er geen echte concurrentie is, dan kopen de mensen je product toch wel. Reputatieschade omdat het te lang duurt voor je probleem verholpen is (doordat materialen niet verkrijgbaar zijn), kan aan de andere kant funest zijn.

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 14:19
door JeroenB
Stromeur schreef: 07 mar 2020, 13:12
Ik vind het onbegrijpelijk dat Stromer nog steeds hick-ups heeft in de voorraad.
Vergeet niet dat dit nog steeds een klein bedrijf is met een beperkte markt die pas de laatste 2 jaar boomt. Heel abnormaal zijn leveringsproblemen dan niet. Vervelend wel maar dat is de prijs die je betaald als je early adopter bent van een populair product.
Stromeur schreef: 07 mar 2020, 13:12 Maar vergeet niet dat alle onderdelen het grootste deel van het jaar gewoon verkrijgbaar zijn, alleen dan hoor je niemand.
Dat is voorlopig ook mijn ervaring. Maar ook nog geen grote problemen gehad.

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 16:08
door Stromeur
Henry schreef: 07 mar 2020, 13:25 Als producent/ontwikkelaar van een nieuw product kun je er voor kiezen de componenten waaruit dat product is samengesteld zelf te ontwikkelen. In geval van een speed pedelec zijn er genoeg producten uit de Race- en MTB-wereld beschikbaar.
En dan heb je het over motoren, controllers, displays e.d.? :bn: Alles wat SP-specifiek is, dus de elektronica incl. accu en het frame, die laat Stromer ontwikkelen. Daar zijn geen andere opties voor, tenzij je als merk mee wil liften op de Bosch middenmotor bouwpakketjes e.d. Ik ben heel blij dat Stromer dat niet doet.

De mechanische onderdelen op een Stromer komen al sinds het begin van het bestaan van Stromer uit de MTB-wereld. Het zijn gewoon bekende merken (remmen, versnellingen, velgen, lagers, trappers, cranks etc. etc.) die - indien vereist - door de typegoedkeuring zijn gegaan en ge-rebrand zijn. Deze onderdelen uit de MTB-wereld voldoen allemaal voor het gebruik op een SP.

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 16:09
door Stromeur
JeroenB schreef: 07 mar 2020, 14:19
Stromeur schreef: 07 mar 2020, 13:12 Maar vergeet niet dat alle onderdelen het grootste deel van het jaar gewoon verkrijgbaar zijn, alleen dan hoor je niemand.
Dat is voorlopig ook mijn ervaring. Maar ook nog geen grote problemen gehad.
Ik wel; bij mijn ST1 X is een complete riedel aan onderdelen vervangen. Maar ik heb nooit langer dan 24 uur stil gestaan, want mijn dealer had de onderdelen op de plank of haalde ze uit een nieuwe Stromer, zodat ik niet hoefde te wachten. En ik heb altijd een gratis leen-Stromer aangeboden gekregen, dus ik zag geen reden om erover in de gordijnen te klimmen.

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 18:26
door FreddyH
Stromeur schreef: 07 mar 2020, 16:09 Ik wel; bij mijn ST1 X is een complete riedel aan onderdelen vervangen. Maar ik heb nooit langer dan 24 uur stil gestaan, want mijn dealer had de onderdelen op de plank of haalde ze uit een nieuwe Stromer, zodat ik niet hoefde te wachten. En ik heb altijd een gratis leen-Stromer aangeboden gekregen, dus ik zag geen reden om erover in de gordijnen te klimmen.
In de afgelopen 1,5 - 2 jaren is er dan wel een enorme markt geexplodeerd in België. In de tijd dat jij jouw ST1x had was het aantal Stromers dat per maand verkocht werd fors lager...

Re: Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Geplaatst: 07 mar 2020, 18:40
door Stromeur
... en daarmee de onderdelenvoorraad bij Stromer ook. Het onderdelenmagazijn in DE bestond toen nog niet eens en controllers waren toen ook weleens op.