Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Gebruikersavatar
Lune de Fiel
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 apr 2019, 15:55
Locatie: Sézenove (Switzerland)

haaaa 3 opeenvolgende positieve beoordelingen. :cool2: Eindelijk. Een merk dat snel groeit, moet er inderdaad voor zorgen dat de service goed blijft. In tegenstelling tot een klassieke fiets of zelfs een auto, is het onmogelijk om uw Stromer in een garage te laten repareren of repareren.
Stromer & Moor/Rodeo :cool2:
Stromer ST-5
driver
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2019, 14:22

Ik heb sinds januari een ST1 LE (de gele) en hij gaat als een speer.
Nu een 1.800 km door weer en wind en "voorlopig" nog geen foutmeldingen.
Enige jammer aan de fiets is de lengte van de spatborden (verholpen via Jeroen van Zijp techniek) en de verlichting die te beperkt is.
ocra

aaddoes schreef: 03 mar 2020, 12:27 Ik kan niet oordelen over ervaringen van andere gebruikers, maar ik rij al 5,5 jaar en ongeveer 30.000 km met veel plezier op een Stromer. Eerst een ST1 en sinds 2017 een ST2. De enige storingen die ik tot nu toe gehad heb is dat de fiets een enkele keer software matig vast staat wat met het verwijderen van de accu is op te lossen. Ook word de laadcyclus van de accu bij aanvang wel eens gestopt, maar dat is door het afkoppelen en opnieuw aansluiten van de fiets op de lader ook op te lossen. Ik rij nog met FW versie 3.4.2.1 Dit omdat de onderhoud monteur die jaarlijks aan huis de fiets serviced van mening is dat als iets goed werkt je het ook niet hoeft te veranderen. Misschien dat ik hierdoor wat slimme aanpassingen mis, maar dat is bij het gebruik niet te merken. Ik lees op het forum ook regelmatig over problemen na een software update .
Conclusie: Het is niet altijd kommer en kwel en de tevreden rijders hebben op het forum ook weinig te melden over klachten over de fiets. Doordat de ontevreden rijders dat wel doen ontstaat er naar mijn mening een vertekent beeld over de kwaliteit van welk merk dan ook. Neemt niet weg dat je altijd een “maandagochtend fiets” kan treffen en dan niet te benijden bent.
Denk dat het aan de intensiteit ligt hoe je er meerijd. Ik zelf reed (sinds kort niet meer) 12,5 - 15k km mee en alhoewel het concept in principe juist werkt voor ww van deze orde is de fiets dat simpelweg niet. Denk dat de ST2(s) van rond 2017 positieve uitschieters zijn. Heb zelf een ST1x 2017 en als ik nog steeds zoveel per jaar zou fietsen zou ik hem omruilen. maar ja voor wat?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de huidige line-up van Stromer:

De ST1 X doet het vanaf 2018 echt prima (het 2017 model was inderdaad een zorgenkindje, ik weet er ook alles van).

De ST5 heeft bij de lancering nogal wat problemen gekend, maar sinds die opstartproblemen eruit zijn hoor ik er eigenlijk nooit meer iemand over klagen.

Van de ST3 hebben we de problemen inmiddels wel in beeld; direct na de lancering connectoren in het accuvak die slecht contact maakten (is opgelost), overgevoelige trapsensor, dubieuze kwaliteit velgen, krom trekkende afdekplaat van het controllervak (wordt aan gewerkt) en lak van de motor die los laat. Wat mij betreft teveel om de Drie - die ik verder een onwijs fraaie bike vind - uit te roepen tot de beste Stromer-optie van dit moment.

De ST1 is er nog vrij kort, maar hij lijkt (*afkloppen) op een enkel incident na vrij van opstartproblemen te zijn. Laten we hopen dat dat zo blijft.

Al met al ben ik nog steeds heel erg blij met mijn ST2 S 2017, dus ik kijk de ontwikkelingen bij Stromer en de concurrentie rustig nog even aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

aaddoes schreef: 03 mar 2020, 12:27 Ik rij nog met FW versie 3.4.2.1 Dit omdat de onderhoud monteur die jaarlijks aan huis de fiets serviced van mening is dat als iets goed werkt je het ook niet hoeft te veranderen. Misschien dat ik hierdoor wat slimme aanpassingen mis, maar dat is bij het gebruik niet te merken. Ik lees op het forum ook regelmatig over problemen na een software update .
FW 3.4.2.1 is nu eenmaal de meest recente softwareversie voor jouw ST2 zijn OMNI ... meer hoef je daar dus niet achter te zoeken. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

ST1X2018:
Over het fietsen, functionaliteit, rijgedrag, niks over te klagen

Met de start van de fietslease op het bedrijf (februari 2018) staan er gigantisch veel st1x'en op de fietsparking op mijn werk.
Bij meer als de helft is er ofwel de motor, controller of batterij al vervangen.
(Zelf al nieuwe batterij, controller en lader stuk gehad)
Het blijft een zalige fiets ,maar je hoort dat het vertrouwen een beetje weg is bij het personeel hier .
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ben benieuwd hoe al die mensen bij het aflopen van hun lease-termijn er in staan.

Als het lease-contract voorziet in kosteloos vervangend vervoer, dan is er voor jullie geen reden om naar iets anders uit te zien als:
- de hulpdienst snel ter plaatse is;
- het vervangend vervoer inderdaad inclusief is en minimaal een gelijkwaardig alternatief is;
- de storing aan je eigen Stromer snel is opgelost en vervolgens niet meer terug komt;
- het hele proces je niet teveel tijd kost;
- het volgend contract niet heel veel duurder is.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Winters schreef: 06 mar 2020, 07:08 ST1X2018:
Over het fietsen, functionaliteit, rijgedrag, niks over te klagen

Met de start van de fietslease op het bedrijf (februari 2018) staan er gigantisch veel st1x'en op de fietsparking op mijn werk.
Bij meer als de helft is er ofwel de motor, controller of batterij al vervangen.
(Zelf al nieuwe batterij, controller en lader stuk gehad)
Het blijft een zalige fiets ,maar je hoort dat het vertrouwen een beetje weg is bij het personeel hier .
De mensen die hier aangeven dat ze geen problemen met de fiets hebben, hebben relatief weinig km gereden.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe vooral elektrische problemen heb gehad, maar nu dus dat lager. Ik heb de indruk dat een stromer onvoldoende betrouwbaar is om een echte vervanger te zijn van een wagen, wanneer je 10000-15000 km per jaar doet.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 07 mar 2020, 00:19 De mensen die hier aangeven dat ze geen problemen met de fiets hebben, hebben relatief weinig km gereden.
Dat is een stevige uitspraak. Kun je dit empirisch onderbouwen of baseer je het enkel op je eigen ervaring?

Uit het Grote Lekke Banden Overzicht, de Club 10k en de Club 20k b.v. blijkt dat wel meer actieve forumleden fors wat km's wegtikken:

viewtopic.php?f=8&t=1746
viewtopic.php?f=16&t=1988
viewtopic.php?f=16&t=2738

De vraag zou moeten zijn 1. Hoeveel technische problemen (excl. gebruikersfouten) eigenaren die meer dan 10k km per jaar rijden ondervinden en 2. In hoeverre deze problemen ertoe leiden dat zij hun Stromer niet (langer) beschouwen als alternatief voor de auto.

Jouw mening is bekend; je wacht al weken op een motor die je dealer en Stromer niet op voorraad hebben en je bent er klaar mee. Maar om het concreet breder te trekken zou dit wel een interessant onderzoek zijn. Kan Stromer ook nog wat van leren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tomasj schreef: 07 mar 2020, 00:19...Ik heb de indruk dat een stromer onvoldoende betrouwbaar is om een echte vervanger te zijn van een wagen, wanneer je 10000-15000 km per jaar doet.
Ik denk dat je hier een goed punt te pakken hebt.

Toen ik jaarlijks rondjes fietste op een racefiets (koersfiets) werd regelmatig in het fietsgroepje gekeken hoeveel kilometers iedereen er in een jaar had afgelegd. De echte fanatiekelingen reden 10.000 km in een jaar weg op hun racefiets. Velen bleven daar ruim onder.

Met de SP is het relatief eenvoudig om 12.000 km per jaar weg te rijden. Als je dagelijks een enkele woon-werk rit hebt van zo’n 45 min kom je daar met wat recreatieve ritjes in het weekend met het grootste gemak zelfs ruim boven.

Dit soort afstanden vragen wat van het materiaal: het vraagt om betere kwaliteit en niet om mindere kwaliteit, met name van de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de aandrijftrein (tandwiel voor, ketting en cassette achter), lagers in de wielen en trapas, remmen (schijf en blokken), accu en motor.

Wanneer je als ontwikkelaar niet zelf voor de dure ontwikkelkosten van dit soort onderdelen wilt opdraaien, moet je er voor zorgen dat je kwalitatief goede onderdelen toepast, dat die onderdelen goed verkrijgbaar, uit voorraad leverbaar zijn en dat deze onderdelen door je ontwerp eenvoudig te vervangen zijn. Op deze manier verzacht je het leed voor de eigenaar, veroorzaakt door de versnelde slijtage.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de keuze voor materialen bij de nieuwe ST1 hier een verbetering in laat zien. Ik denk wel dat men bij Stromer zich dit onvoldoende heeft gerealiseerd.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie