Kostenplaatje

Bouke
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2020, 19:35

Dag allen,

Afgelopen week heb ik een aantal proefritten gemaakt op een Stromer (ST1 / TS1x / ST3) en ben erg enthousiast over deze SP's. Ik wil uit de auto en op de fiets om dagelijks / zo veel mogelijk naar mijn werk te fietsen (45km retour).

Mede op basis van de info die ik op dit forum gevonden heb heb ik een schatting gemaakt van de kosten (op jaarbasis).
Uitgangspunten:
- 45 km retour per dag
- totaal zo'n 7000km /jaar
- Aanschafprijs SP: €6000
- 1000W accu
- Verzekering WA Casco Utrecht

Ik kom uit op zo'n €2000,- per jaar. Best fors vind ik. Mogelijkheid is om alleen WA te verzekeren (SP staat thuis en op werk binnen, maar ben dan ook niet verzekerd tegen schade door bv valpartij)

Denken jullie dat mijn schatting reëel is?
Schermafbeelding 2020-02-17 om 21.57.05.png
Schermafbeelding 2020-02-17 om 21.57.05.png (19.9 KiB) 4291 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Onze Henry heeft hier ook weleens een berekening op los gelaten. Is wel interessant om even door te kijken, zeker omdat het is omgerekend naar de kosten per km:

viewtopic.php?f=5&t=168&hilit=kosten+onderhoud#p2396
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kosten voor kleding zal vooral in het begin fors zijn. Daarna valt het mee.

Ik fiets in wielerkleding, sommige dingen heb ik al 10 jaar of zo.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik fiets in buitensportkleding: idem, gaat jaren mee. (Draag het bovendien op de fiets, te paard en tijdens het wandelen of gewoon-gewoon als ik dat wil.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bouke schreef: 17 feb 2020, 22:03 Ik kom uit op zo'n €2000,- per jaar. Best fors vind ik. Mogelijkheid is om alleen WA te verzekeren (SP staat thuis en op werk binnen, maar ben dan ook niet verzekerd tegen schade door bv valpartij)
Ik ben alleen WA-verzekerd, inderdaad ook omdat ik mij over diefstal geen zorgen maak, en op hele rustige wegen rijd. Maar, sinds het bestaan van dit forum heb ik wél gezien hoe snel en hard de schade op kan lopen bij een valpartij. Stromer onderdelen zijn peperduur en als je frame beschadigd is dan is je Stromer meteen total loss, want Stromer levert geen losse frames.

Wel iets om in het achterhoofd te houden.

Zie ook:
viewtopic.php?f=16&t=819
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Bouke, ik doe mijn fietsonderhoud voornamelijk zelf. Als je in je leven het onderhoud van een fiets zelf hebt gedaan, dan is het onderhoud van een e-bike of speed pedelec echt niet moeilijker. Bij een e-bike of speed pedelec zit er wel een accu, motor, controler en wat kabels extra aan. Op het internet en dit forum vind je genoeg handleidingen/filmpjes hoe je bepaalde dingen moet aanpakken.

Als je het onderhoud laat doen, dan kunnen de onderhoudskosten wel eens flink hoger uitvallen. Ik heb bij bezoekjes aan mijn FM mensen bedragen van €200-€300 zien afrekenen voor gebruikte materialen + uurloon. Aangezien je al snel een paar maal per jaar bij de FM langs moet gaan, de FM terecht preventief onderhoud verricht, kan de onderhoudsrekening flink oplopen.

Als je het onderhoud zelf doet, dan vraagt dat in eerste instantie wel om een investering in kennis, gereedschap (momentsleutel, schroevendraaier, etc) en materialen (kettingen, kransjes, schoonmaakmaterialen), maar die kosten heb je in 1 jaar terugverdiend.

Wat de berekening laat zien, is dat je met de onkostenvergoeding kostenneutraal de woon-werk afstand kunt afleggen, daar waar je met de auto er altijd geld op moet toeleggen.
Witte ST3 van maart 2019
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Bouke schreef: 17 feb 2020, 22:03 Dag allen,

Afgelopen week heb ik een aantal proefritten gemaakt op een Stromer (ST1 / TS1x / ST3) en ben erg enthousiast over deze SP's. Ik wil uit de auto en op de fiets om dagelijks / zo veel mogelijk naar mijn werk te fietsen (45km retour).

Mede op basis van de info die ik op dit forum gevonden heb heb ik een schatting gemaakt van de kosten (op jaarbasis).
Uitgangspunten:
- 45 km retour per dag
- totaal zo'n 7000km /jaar
- Aanschafprijs SP: €6000
- 1000W accu
- Verzekering WA Casco Utrecht

Ik kom uit op zo'n €2000,- per jaar. Best fors vind ik. Mogelijkheid is om alleen WA te verzekeren (SP staat thuis en op werk binnen, maar ben dan ook niet verzekerd tegen schade door bv valpartij)

Denken jullie dat mijn schatting reëel is?

Schermafbeelding 2020-02-17 om 21.57.05.png
De aanschaf van een ST1(X) is gelukkig geen 6000 euro hoor. Om je een beter inzicht te geven in wat de werkelijke kosten zijn, voor €5500 heb ik het volgende gekregen:
- ST1, rood met 983Wh accu
- Abus pedelec helm met vizier
- Abus slot plus 130 cm ketting
- 1 zwarte Ortlieb roller tas
- Gratis eerste servicebeurt
- Kosten van het op kenteken zetten
- 1500 km gebruik gemaakt van een leenfiets terwijl ik op de fiets wachtte (dit was voor mij eigenlijk het belangrijkste anders kon ik niet handig op mijn werk komen)

De verzekering heb ik apart afgesloten die is wel fors goedkoper dan de jouwe (iets meer dan 200 euro per jaar).

Ik denk dat je een ST1X misschien nog wel iets scherper geprijsd kunt krijgen ergens. Aan kleding heb ik een reflectievest, gaiters en handschoenen gekocht, samen zo'n 100 euro schat ik en ik hoop dat ze wel langer dan 7000 km mee gaan. Ik draag altijd een gewone broek (oké die zal wel sneller slijten) en een hardloopshirtje (met jas en reflectievest in de winter).

Daarnaast heb ik nog aangeschaft: Spatbordverlengers, Lezyne 1300 XXL lamp, een andere cassette met montage. Samen iets van 150 euro (andere cassette zou ik direct om vragen bij aanschaf).
Stromer ST1 2019, rood
Aarjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 sep 2019, 15:12

Stromeren is geen goedkope hobby....

De eerste twee jaar heb je natuurlijk volledige garantie, maar dat 3e jaar is de onzekere factor.

Ik ben oktober vorig jaar begonnen, en vooral in het begin heb je al die extra kosten.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind goede kleding echt een must.
Heb geen auto meer, dus ook bij slecht weer zit ik op de Stromer.
Probeer altijd wel de koopjes te vinden, maar goede spullen zijn duur.
Staat tegenover dat stromeren met de goede kleding geen straf is in slecht weer :bp:
Met 600 euro startbudget kom je wel een heel eind hoor.

Vergeet je banden niet; zou zeker adviseren om winterbanden aan te schaffen!

Verder denk ik dat je de afschrijving wat te rooskleurig inschat.
Naar mijn mening verliest alleen al de accu in 3 jaar een zeer groot deel van zijn waarde.

Vergeet niet, dat je door te stromeren een stuk fitter wordt, dus die sportschool kun je wel opzeggen :cool2:
🇳🇱 🚲 Stromer ST3 XL matt black 🔋 Li-ion 983Wh 📆 sinds 27 sept. 2019 🏠 ->21km-> 🏭 extra's: Kinekt 2.1, spatbordverlenger 175mm en een 49 cent bel van de Action
Bouke
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 feb 2020, 19:35

Dag allen,

Dank voor de reacties. Ik leg de focus nu erg op de kosten, wil wel even laten weten dat ik me ervan bewust ben dat dat maar een aspect is en dan andere zaken (mileu, bewegen, rust in m’n hoofd) minstens net zo belangrijk zijn. :D

@ Henry, dank voor je berekeningen. Van je post heb ik idd een screenshot op mijn computer staan. Met mijn huidige berekening kom ik uit op een km prijs van zo’n €0,30 (€2082/7000km). Dan rij ik toch goedkoper in m’n diesel ;) .
Qua onderhoud zal ik eenvoudige dingen zelf kunnen doen

Kleding; ja klopt, ik heb ook bakken vol (oude) kleding gebruikt voor wielrennen. Toch was mijn idee om in m’n spijkerbroek en overhemd te gaan fietsen zodat ik me niet hoef om te kleden op m'n werk.

@ Stromeur; verzekering voor ongevallen zeker iets om in m’n achterhoofd te houden. Een kleine valpartij loopt al snel in de papieren lees ik.

@ Zoran; dat is inderdaad een betere deal! Alleen de ST1x met 983Wh accu (incl. rijklaar, kenteken en leges) komt volgens de dealer al uit op €5700,- :ai (daar is al €290 van de adviesprijs af, maar nog niet over onderhandeld) Jij denkt dat het een stuk scherper geprijsd kan? Mocht ik tot aanschaf overgaan wil ik ook een betrouwbare dealer (bij voorkeur in Utrecht) en geen ‘webwinkel’

@ Aarjan; Ok, afschrijving misschien nog iets meer,.... Sportschool ga ik geen besparing vinden. Doe m’n schoenen aan en ga het bos in hardlopen :cool2:
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Uit het ST1 topic:
PeeBee schreef: 10 feb 2020, 22:02 Er mogen geen commerciele zaken worden gepost op dit forum (heb ik begrepen) maar omdat dit om 1 fiets gaat is het toch misschien. mogelijk iemand blij te maken: hier in Amstelveen stopt een fm met Stromer. Hij heeft er nog eentje staan: een oranje ST1x in 20". Heeft hooguit wat demo-kilometers en een heel zacht prijsje. Als je wit weten waar hoor ik dat graag...
Misschien is dit een optie? Zo ja, dan moet je PeeBee dus even een persoonlijk berichtje sturen.
Stromer ST1 2019, rood
Plaats reactie