Prijs kwaliteit Speed Pedelecs

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Persoonlijk vond ik het wel een interessante discussie die Visser startte.
Maar deze werd gesloten omdat hij wat ondergesneeuwd werd in emoties en er een wij-zij sfeer ontstond waardoor de inhoud niet meer kon bediscussieerd worden.


Toch wil ik een poging doen om het topic opnieuw te openen en met jullie van gedachten te wisselen hierover, in alle sereniteit.

Ik probeer de pro te duur en contra te duur elementen hier samen te vatten, misschien kunnen we er dan verder op ingaan.

Speedbikes zijn niet te duur:

- Het is een nieuwe markt en er is heel veel R&D kost die moet verdeeld worden over niet zo heel veel fietsen. Dit in vergelijking met auto's en brommers waar je duidelijk meer 'onderdelen' of 'technologie' voor je geld krijgt. Dit punt wordt deels onderuit gehaald door de enorme explosie in verkoop van de Stromers. Maar het is inderdaad nog niet niet te vergelijken met brommers en auto's qua aantallen.
- Er is een hele keten die moet onderhouden worden: Merk, FM, promotie, personeel, leveranciers, onderdelen die defect gaan en in garantie moeten vervangen worden,...
- Stromer is een premium segment, zij lopen voor, doen grote investeringen en moeten dit ook terug kunnen verdienen. Andere merken kunnen gewoon volgen wat succesvol is.
- Andere merken zoals Klever vragen ook flinke bedragen. In een vrije markt zouden ze er ferm onder gaan moest dat mogelijk zijn om meer marktaandeel te veroveren. Feit dat dit niet gebeurt zegt waarschijnlijk dat de kosten voor iedereen toch wel vrij hoog liggen.
- Fabriek stromer ligt in zwitserland, ze doen dus niet aan lage loonlanden uitbuiting waardoor de consument wel eerlijke prijzen voor uurlonen doorgerekend krijgt.

Speedbikes zijn wel te duur:

- De argumenten hierboven gaan ook op voor racefietsen en mountainbikes (personeel, R&D, verdelers,...), maar toch zijn die niet te duur als je ze afzet tegenover het apart kopen van de onderdelen. Hier is het zeker ook niet zo dat ze dit kunnen verdelen over honderdduizenden exemplaren want elk merk heeft tal van submodellen die elk niet zo heel veel over de toonbank gaan. Hoe kan het dat je hier wel een billijke prijs betaalt?
- de technologie is er nu al een tijdje en is helemaal niet meer zo duur in aankoop. Er zitten geen cutting edge rohlhoff of Pinion systemen in de stromer, maar wel onderdelen uit de MTB wereld en de courante electro wereld, de prijzen zouden dus moeten dalen of minstens stabiliseren en zeker niet stijgen.
- Er is nog onvoldoende concurrentie met stromer waardoor zij hele hoge prijzen kunnen blijven vragen. De fiets van Freddy vb (bulls green mover) was een waardig alternatief en heel scherp geprijsd, maar is al twee jaar niet meer te koop.
- Het is hetzelfde met niet speedbikes: bakfietsen, gewone premium ebikes, ... deze worden ook duurder elke nieuwe versie, terwijl de accu's, motoren etc even krachtig blijven. Afwerkingskwaliteit stijgt wel bij sommigen.
- Er is met de klimaatopwarming etc een hype ontstaan om meer te bewegen en minder met de auto te rijden. Mensen hebben hier geld voor over, fietsenmerken spelen hier handig op in en romen meer af dan ze eigenlijk zouden moeten.

In conclusie denk ik (en visser met mij) dat het heel de E-bike wereld toch met een asymmetrie zit tussen prijs en kwaliteit/onderdelen.
Vanzelfsprekend hoor ik graag andere meningen en zou ik het liever hebben als ik na aanvullingen in dit topic zou kunnen zeggen dat mijn fiets zijn prijs helemaal waard is.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kortweg denk ik dat de relatief hoge prijs van (bepaalde/de meeste) speed pedelecs wordt bepaald door een combinatie van drie factoren: innovatie, schaal en trend.

Innovatie kost (met name in de opstartperiode) bakken geld. Stromer zit pas sinds vorig jaar - 9 jaar na de oprichting van het bedrijf- voor het eerst in de zwarte cijfers. Bestaande fietsenmerken die de SP erbij doen ontwikkelen niks zelf en kiezen voor een kant & klaar pakket van b.v. Bosch. Dit is goedkoper (schaal) dan eigen ontwikkelde producten (motor, accu, interface, circuit). Maar deze laatste bikes zijn minder populair dan de merken die zich in de Speed Pedelec hebben gespecialiseerd. Mijn idee daarover: die bekende fietsmerken met middenmotor zijn niks meer dan een reguliere (e-)bike met motor en accu. Ik vind ze niet fijn rijden, ik vind ze niet snel genoeg rijden en ik vind ze niet ver genoeg rijden. Voor mij reden om te kiezen voor een gespecialiseerd SP-merk met een hogere prijs.

Schaal: is hierboven al aan bod gekomen. Speed Pedelecs zijn relatief nieuw. Hoe kleiner de schaal, des te hoger de productiekosten. Stromer verkocht in 2018 ongeveer 10.000 bikes wereldwijd. Dat is helemaal NIKS in vergelijking tot de grote fietsenjongens, zoals Accell Group met een omzet 1.094,3 miljoen in 2018.

Trend: groen, duurzaam, filevrij, lichaamsbeweging: allemaal rete-hip, we doen er graag aan mee en willen er ook voor betalen. Dit is het énige punt waarop fabrikanten of dealers kunnen proberen om extra marge te pakken. Zolang wij betalen wat zij voor een product vragen, blijven de prijzen zoals ze zijn. Of de prijzen láger kunnen dan dat ze op dit moment zijn, hangt echter evengoed af van voorgaande factoren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Bijkomend punt: de Belgische regeling voor fietsvergoedingen is te royaal waardoor zelfs een dure fiets als de ST3 aangeschaft kan worden tegen minimale kosten voor de gebruiker. Dit heeft een sterk marktverstorende werking en geeft nog minder incentive om de prijzen laag te houden.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De situatie in België bepaalt niet de prijzen voor heel Europa. (Maar een prijsdrukkend effect zal het zeker niet hebben, dat klopt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Zoran schreef: 19 dec 2019, 12:31 Bijkomend punt: de Belgische regeling voor fietsvergoedingen is te royaal waardoor zelfs een dure fiets als de ST3 aangeschaft kan worden tegen minimale kosten voor de gebruiker. Dit heeft een sterk marktverstorende werking en geeft nog minder incentive om de prijzen laag te houden.
Dit is niet helemaal waar. Zie dit topic over vergoedingen en kosten: viewtopic.php?f=17&t=3196&p=73443&hilit ... tis#p73443
Ik moet met mijn 15 cent per kilometer vergoeding bijvoorbeeld ongeveer 80 000km rijden om break even te draaien met mijn ST3 (total cost of ownership). Dat lijkt me moeilijk haalbaar...
ST3 black 983wh
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 19 dec 2019, 12:49 België bepaalt niet de prijzen voor heel Europa.
Natuurlijk bepaalt België niet in zijn eentje alles, maar het marktaandeel is volgens mij wel groot genoeg om invloed te hebben.

Hoeveel van die 10.000 Stromers in 2018 die jij noemde zijn er in België verkocht? Een hoop, als ik dit topic daarover zo bekijk: viewtopic.php?f=6&t=1466&start=10
Daar wordt gesproken over 8520 SPs in België in 2018. Dat zijn dan natuurlijk niet allemaal Stromers, maar een flink deel wel. In 2018 was in Nederland het marktaandeel van Stromer 872/2405 = 36.3% (viewtopic.php?t=2097). Met hetzelfde marktaandeel als in Nederland zou België verantwoordelijk zijn voor 30% van de totale verkoop. Dat lijkt me ruim genoeg om invloed te hebben op de prijs. Natuurlijk kan het marktaandeel van Stromers ook groter of kleiner zijn (heeft iemand die gegevens?), maar in ieder geval is het een belangrijke speler.
Stromer ST1 2019, rood
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Ik begrijp ook de reactie van Visser wel, maar of die nu op de fietsen van toepassing is dat is inderdaad de vraag, omdat de subsidieregeling in de overige landen niet zo buitensporig is als in België: Ik denk daarbij voornamelijk aan de electrische auto's waarvan de prijs bepaald wordt door de subsidies, dat is geen nieuwtje.

Voor fietsen is er nou eenmaal een doelgroep die veel wil betalen. Kijk ook eens naar merken als santos en idworx: fietsen zonder motor van meer dan 4k€ gaan daar als broodjes over de toonbank. Goede marketing heet dat.

Zolang de 'grote merken' vasthouden aan het kant-en-klaar pakket van Bosch zoals Stromeur aangeeft, en dus alleen maar willen mee profiteren van de electrische-fiets-markt zonder zelf iets daaraan toe te voegen, kunnen merken als Stromer hun prijzen blijven handhaven.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Bram Roose schreef: 19 dec 2019, 13:03
Zoran schreef: 19 dec 2019, 12:31 Bijkomend punt: de Belgische regeling voor fietsvergoedingen is te royaal waardoor zelfs een dure fiets als de ST3 aangeschaft kan worden tegen minimale kosten voor de gebruiker. Dit heeft een sterk marktverstorende werking en geeft nog minder incentive om de prijzen laag te houden.
Dit is niet helemaal waar. Zie dit topic over vergoedingen en kosten: viewtopic.php?f=17&t=3196&p=73443&hilit ... tis#p73443
Ik moet met mijn 15 cent per kilometer vergoeding bijvoorbeeld ongeveer 80 000km rijden om break even te draaien met mijn ST3 (total cost of ownership). Dat lijkt me moeilijk haalbaar...
Ik ken het topic, maar het gaat er ook niet om of een gebruiker helemaal gratis kan fietsen. Het gaat erom of de vergoeding zo royaal is dat mensen een duurdere fiets kopen dan ze anders zouden doen. Ik denk van wel.

In Nederland zie je eenzelfde effect met lease-auto's. Elektrische lease-wagens tot 50.000 euro kunnen (dit jaar nog) zeer voordelig worden aangeschaft. Alleen al in mijn wijk zijn er de afgelopen herfst 3 Tesla's bij gekomen, terwijl die mensen anders nooit voor zo'n relatief dure auto waren gegaan. Ik denk dus niet dat het toevallig is dat de $35000 (in de USA) kostende Model 3, hier in Nederland zo'n 48.000 euro kost.
Stromer ST1 2019, rood
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Zoran schreef: 19 dec 2019, 13:44 Ik ken het topic, maar het gaat er ook niet om of een gebruiker helemaal gratis kan fietsen. Het gaat erom of de vergoeding zo royaal is dat mensen een duurdere fiets kopen dan ze anders zouden doen. Ik denk van wel.

In Nederland zie je eenzelfde effect met lease-auto's. Elektrische lease-wagens tot 50.000 euro kunnen (dit jaar nog) zeer voordelig worden aangeschaft. Alleen al in mijn wijk zijn er de afgelopen herfst 3 Tesla's bij gekomen, terwijl die mensen anders nooit voor zo'n relatief dure auto waren gegaan. Ik denk dus niet dat het toevallig is dat de $35000 (in de USA) kostende Model 3, hier in Nederland zo'n 48.000 euro kost.
interessante gedachte
ST3 black 983wh
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Stromeur schreef: 19 dec 2019, 11:47 Kortweg denk ik dat de relatief hoge prijs van (bepaalde/de meeste) speed pedelecs wordt bepaald door een combinatie van drie factoren: innovatie, schaal en trend.

Innovatie kost (met name in de opstartperiode) bakken geld. Stromer zit pas sinds vorig jaar - 9 jaar na de oprichting van het bedrijf- voor het eerst in de zwarte cijfers. Bestaande fietsenmerken die de SP erbij doen ontwikkelen niks zelf en kiezen voor een kant & klaar pakket van b.v. Bosch. Dit is goedkoper (schaal) dan eigen ontwikkelde producten (motor, accu, interface, circuit). Maar deze laatste bikes zijn minder populair dan de merken die zich in de Speed Pedelec hebben gespecialiseerd. Mijn idee daarover: die bekende fietsmerken met middenmotor zijn niks meer dan een reguliere (e-)bike met motor en accu. Ik vind ze niet fijn rijden, ik vind ze niet snel genoeg rijden en ik vind ze niet ver genoeg rijden. Voor mij reden om te kiezen voor een gespecialiseerd SP-merk met een hogere prijs.

Schaal: is hierboven al aan bod gekomen. Speed Pedelecs zijn relatief nieuw. Hoe kleiner de schaal, des te hoger de productiekosten. Stromer verkocht in 2018 ongeveer 10.000 bikes wereldwijd. Dat is helemaal NIKS in vergelijking tot de grote fietsenjongens, zoals Accell Group met een omzet 1.094,3 miljoen in 2018.
Ik verwacht dat SP's op termijn inderdaad goedkoper gaan worden. Dat kan op twee manieren;
- Reguliere fietsenbouwers krijgen op termijn het concept wel goed onder de knie
- De specialisten krijgen voldoende volume

Waarbij e.e.a. elkaar niet uitsluit uiteraard.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie