Stromeren bij kans op gladheid

Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Veel beterschap asm12z

Ik heb ook nog een paar dagen op de pirelli's in het koude weer moeten rijden en ze zijn er inderdaad echt niet geschikt voor.
Heb ook een paar keer een wiel voelen schuiven, maar gelukkig de controle kunnen houden.

Ondertussen liggen er bij mij de Vee winterbanden onder en deze plakken wel goed aan de weg.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

Tnx Jeroen

Gisteren mijn fiets binnen gedaan bij mijn FM voor een grondige check.
Ondertussen gevraagd om ook de Vee’s erop te leggen. En nu wachten tot de 2de helft van januari tot ik terug op de fiets kan.

Grtz
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Sederd gisteren ook de Vee’s er laten opleggen...... toch veel meer grip en ook zekerheid :D
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Beste mensen op ijzel of vastgereden sneeuw is geen een band "veilig" op gladdigheid moet de snelheid er gewoon af winterbanden op een tweewieler zonder ABS is schijnveligheid als je voorganger wel ABS heeft. Het "veilige gevoel" zit tussen de oren.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Idd. Liever een paar dagen niet op de Stromer bij gladheid, dan enkele maanden herstellen van een val... :ay
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

WFVst5 schreef: 12 dec 2019, 18:04 Beste mensen op ijzel of vastgereden sneeuw is geen een band "veilig" op gladdigheid moet de snelheid er gewoon af winterbanden op een tweewieler zonder ABS is schijnveligheid als je voorganger wel ABS heeft. Het "veilige gevoel" zit tussen de oren.
De reden dat ik de winterbanden er op leg is omdat de Pirelli's ook zonder ijzel of vastgereden sneeuw al aan het schuiven durven gaan, met de Vee banden heb ik dit nog niet ondervonden in de zelfde omstandigheden.
pvg schreef: 12 dec 2019, 21:46 Idd. Liever een paar dagen niet op de Stromer bij gladheid, dan enkele maanden herstellen van een val... :ay
Helaas geen optie voor mij.
Vanaf 01/01/2020 geraak ik met de wagen niet meer tot mijn werk (Lage Emissie Zone) en met het openbaar vervoer is er geen verbinding die mij tijdig op het werk brengt (om nog te zwijgen van de reistijd die verdubbelt).

Vroeger opstaan en langzamer stromeren zal de enige optie zijn dan :bn:
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De limiet opzoeken op de openbare weg is volgens mij nooit verstandig, dus je snelheid aanpassen aan de omstandigheden is de enige juiste keuze.

Houd bij gladheid (bevriezing, modder, regen, etc.) rekening met het feit dat je bijna nooit op "een strak biljartlaken" rijdt. Je moet in staat zijn om oneffenheden in het wegdek, kleine stuurbewegingen, etc. kunnen opvangen. Ga er maar vanuit dat je jouw eigen evenwicht- en stuurmanskunsten bij bevriezing overschat, dus neem voor alle zekerheid flink wat snelheid terug. Je kunt beter 10 minuten langer over je rit doen, dan dat je een omweg via een ziekenhuis moet maken. Die omweg kost je al snel meerdere uren en is naast slecht voor jezelf ook slecht voor je Stromer.

Wat FreddyH al eerder heeft aangegeven over fietsen bij gladheid: fiets je met SPD's, ontkoppel je schoenen. Een combinatietrapper toont hier het voordeel boven een trapper met een dubbele SPD-zijde.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Dat is inderdaad het plan :ay
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik heb de Pirelli's nog niet aan het schuiven gehad heb de druk erg laag, en weeg rond 80kg. leg de fiets wel plat alsof ik met de motor rij.....hoe meer met aangespannen poepert des te eerder ga je aan de schuif..........2 wielers zijn altijd in gevecht met de zwaartekracht :D :D
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

WFVst5 schreef: 14 dec 2019, 17:06 hoe meer met aangespannen poepert des te eerder ga je aan de schuif
Wat wil je hier juist mee zeggen? Ik vrees dat "aangespannen poepert" voor mij een onbekende uitspraak is :D
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Plaats reactie