Kwaliteit/levensduur ST1 vs ST3

Celf
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2019, 19:01

Hey iedereen

Binnenkort ga ik een speed pedelec aanschaffen. Na veel rondkijken (en toch maar even de Klever getest te hebben :D ) heb ik besloten dat het toch een Stromer zal worden. Ik zit nu wat vast met mijn beslissing tussen een ST1 en ST3, waarbij testritten nog niet echt geholpen hebben. Ik ga eens checken of ik de fiets meerdere dagen kan testen in de hoop dat dit kan helpen.

Een belangrijk element in mijn keuze is echter de kwaliteit en de voorziene levensduur van de fiets. De accu zal uiteraard achteruit gaan, maar hoe zal dit met alle andere onderdelen gaan? Ik zal op jaarbasis ongeveer 11.000 km woon-werk verkeer doen en vermoedelijk ook wat meer privé ritten waar ik nu de auto voor gebruik. De investering voor de fiets zou na 3-4 jaar terugbetaald zijn.

Is er qua verwachte levensduur enig verschil tussen de ST1 en ST3? Mag ik er bijvoorbeeld vanuit gaan dat de ST3 de tand des tijds toch wat beter zal doorstaan door de, net iets betere, keuze van onderdelen of zal hier helemaal geen verschil in zitten?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Volgens mij is er op dat vlak weinig kwaliteitsverschil. De ST1 en 3 verschillen intern niet veel. De 1 is nog maar net in productie wat betekent dat ie zich nog wel moet bewijzen. Je ziet wel wat aanloopproblemen zoals het niet sluiten van het accuvak.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik verwacht dat de verschillen minimaal zullen zijn. Sterker nog: de aandrijflijn (ketting/tandwielen) zijn juist bij de ST1 wat gunstiger (dikkere ketting want 9 speed ipv 11).

De dingen die echt duur zijn om te vervangen zijn grotendeels gelijkwaardig (motor) of zelfs exact gelijk (accu). Het enige wat ik niet weet is hoe het zit met de velgen op de ST1 vs de ST3 (omdat je volgens Stromer een volledig wiel met motor zou moeten vervangen als de velg kapot gaat), maar dat is nu ook weer niet iets dat dramatisch slijt. En als dat buiten garantie gebeurt dan zou ik gewoon een andere velg erop laten spaken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De ST1 geeft je de meeste waarde voor het geld.
Witte ST3 van maart 2019
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Bekijk het even vanuit een andere invalshoek... Comfort tegen meerprijs of degelijk tegen een lager budget.
Hoe ver is je rit ? Vind je ergonomie belangrijk? De ST1 en ST3 gebruiken voor 90% dezelfde onderdelen ... Zoals hierboven reeds gesteld ST1 betere aandrijflijn wat kosten betreft (aankoop en sterkte) ST3 kan vlotter schakelen (comfort).
Buiten zeker een paar dagen testrijden ook even de onderhoudskosten afwegen een dan beslissen.
Succes met je keuze!
PS Levensduur wordt voor 90%bepaald door gebruik ,route en onderhoud... ;)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Alle noodzakelijke upgrades / verbeteringen (batterij, deftige banden, (ring)slot, spatbordverlenger(s), spatlap, zadelpen, bel, usw.) kosten bij beide fietsen exact hetzelfde, wat betreft ergonomie is de ST1 zelfs beduidend goedkoper (stuurpen) en hij biedt zelfs meer mogelijkheden op dat vlak ... als je (onder alle omstandigheden) kan leven met het verschil in ondersteuning, dan wordt de ST1 jouw nieuwe SP.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De ST1 en ST3 zijn verschillende fietsen. Kijk naar de verschillen in het frame.
Levensduur verschillen lijken me minimaal.
Afschrijving is bij de duurdere variant groter.
De ST1 lijkt me daarom waardevaster.
Verschillen zitten in gemonteerde groep en onderdelen zoals stuur en verlichting. Softwarematig is de 3 iets uitgebreider.

De 1 lijkt meer waar voor je geld te geven.
Ik zou kiezen op basis van ergonomie en prijs.

Voor de opvolger van mijn 2 jaar ervaren ST2s over 2 jaar kijk ik daarom meer naar de 1 dan de 3. Daarnaast komen er langzaam aantrekkelijke alternatieven bij concurrenten van Stromer. Wanneer deze de range verhogen door grotere accu’s kan het best zijn dat ik dan voor een Pinion met beltaandrijving en achterwielmotor bij een conculega ga.

Succes met je overwegingen. Beide fietsen lijken me goed.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Celf
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2019, 19:01

Bedankt voor de reacties allemaal! Hopelijk krijg ik de knoop snel doorgehakt :lol:
Woonwerk
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2019, 08:25

Eerste bijdrage als nieuw lid. Ik heb nog maar twee maand een st3 geleased via KBC lease. Verende voorvork laten monteren, wat gelukkig mee in de leasing zit. De verende voorvork rijdt wel erg aangenaam maar is duur. Om eerlijk te zijn vind ik de st3 iets te duur voor hetgeen die biedt. Licht is evenzeer als bij de st1 onvoldoende dus extra lamp gekocht. Spiegel is te breed en onstabiel, dus andere spiegel gekocht. Afsluitplaat batterijvlak staat wat bol en dit al gemerkt na 100km. Ik vond de st2 testfiets veel snediger dan de st3, dus daar moet je het ook niet voor doen. De Klever viel af qua keuze omdat die 65 km per dag op één lading maar net aan kon. Tot nu toe heb ik 12000km woonwerk gereden met een Flyer upstreet met belt drive. Voordien af en toe op eigen kracht. Voor de helft van de prijs voor de upstreet heb ik niet de indruk maar de helft van comfort en mogelijkheden gehad te hebben.
Waarmee ik wil zeggen, denk goed na voor je beslist. Het is niet omdat je meer betaalt dat je ook in verhouding meer krijgt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Woonwerk schreef: 20 nov 2019, 17:49 Licht is evenzeer als bij de st1 onvoldoende dus extra lamp gekocht.
Ik vind dat de ST3, op de Supernova M99 PRO na, de beste lamp ooit heeft op een Stromer. Hij heeft zelfs een high beam functie. Dat heeft de ST1 lamp niet, dus daarmee is de koplamp van de ST3 niet te vergelijken. (Ze zijn sowieso niet te vergelijken.) Het enige vervelende aan de ST3 koplamp is het zgn. "Roxim-gat".
Woonwerk schreef: 20 nov 2019, 17:49 Spiegel is te breed en onstabiel
Het formaat van de spiegel is wettelijk bepaald. Deze spiegel zit ook op de ST5 en die is er inmiddels 1,5 jaar. Ook rijden er veel ST3's rond. Je bent de eerste die de spiegel instabiel vindt. Wat is er instabiel aan en waarom heb je die dan niet onder garantie laten vervangen?
Woonwerk schreef: 20 nov 2019, 17:49 Afsluitplaat batterijvlak staat wat bol en dit al gemerkt na 100km.
Komt helaas vaker voor bij de ST3 en mag inderdaad niet gebeuren. Gewoon laten vervangen onder garantie.
Woonwerk schreef: 20 nov 2019, 17:49 Ik vond de st2 testfiets veel snediger dan de st3, dus daar moet je het ook niet voor doen.
Dat is logisch, want de ST2 heeft 26" wielen en de ST3 27,5" wielen. Daar staat tegenover dat de ST3 stukken stabieler op de weg ligt. Het is dus maar net wat je ding is. Waarom heb je geen ST2 gekocht? Had je een hoop geld gescheeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie