Stromer / Speed Pedelec protest-actie

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

brommert schreef: 25 nov 2019, 10:01 Liever beetje onder de radar blijven en tussen de mazen van de regelgeving. My2cnts.
Tussen de mazen van de regelgeving raad ik iedereen af nadat mijn Speed Pedelec na van achteren aangereden te zijn €2500,- schade blijkt te hebben.
Wanneer je als SP een schade veroorzaakt waarbij letsel optreedt zou dit zomaar een veelvoud van dit bedrag tot gevolg kunnen hebben. Heb je je hierbij niet aan de wet gehouden dan lijkt het me een zeer lastige positie voor je als SP’er.
Wanneer je dit risico accepteert is dat aan jou.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 24 nov 2019, 10:47
JulesM schreef: 24 nov 2019, 09:44 Deze keer hebben Jules Meijerink en Jesse van Elsberg besloten de Kopgroep te verlaten.
Hey Jules en Jesse, wat ontzettend jammer! Ik vond jullie nou net de twee meest waardevolle kopgroepleden. Dus mijn wenkbrauwen gaan er natuurlijk wel eventjes van omhoog. Ik lees ook - letterlijk - dat de gelederen direct weer gesloten moeten worden.

Hoe dan ook: onwijs bedankt voor jullie inzet voor de speed pedelecers, en heel veel speed pedelec-plezier in de toekomst natuurlijk :ay
De reden voor mijn deelname was "binnen afzienbare tijd" iets voor elkaar krijgen. Ik heb afgelopen jaren deelgenomen aan diverse gesprekken met overheden. Den Haag laat het tot nu toe over aan de lagere overheden. We zijn het gesprek aangegaan via het veiligheidsaspect maar ook via het duurzame alternatief voor de auto. De urgentie die wij met z'n allen voelen om snel iets te doen aan de belabberde wetgeving wordt hier en daar lokaal wel gevoeld maar om echt iets voor elkaar te krijgen moet er nog veel gebeuren. Ik kon mezelf niet meer motiveren dus was het moment daar om te stoppen. Ik hoop dat er anderen zijn die er met frisse energie tegenaan willen gaan.

We hebben het ook regelmatig gehad over een protestactie tijdens de kopgroepbesprekingen. Een vuist maken is lastig zeker tussen alle grote demonstraties van de afgelopen tijd nog even los van praktische en eventuele juridische bezwaren. We hebben het ook wel eens gehad over een ludieke door een groep kamerleden te vragen met aantal ervaringsdeskundigen op een SP (ook met middenmotor....) te stappen en door het verkeer te gaan rijden in Den Haag in de ochtend of avondspits. Ik geloof zelf meer in dat soort acties gezien het feit dat we maar een relatief kleine groep zijn.
Ik zal me blijven inzetten voor een betere plek op de weg van de SP via mijn werk.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

ocramarco schreef: 25 nov 2019, 12:49 Enra heeft hier wel eens uitspraken over gedaan, en komt er op neer dat het niet per definitie zo is dat er niet uitgekeerd word.
Ik verwacht dat het voor ENRA en de verzekering van de tegenpartij een groot verschil maakt of ze een kapotte SP of blijvende invaliditeit moeten vergoeden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat weet ik wel zeker.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Persoonlijk vind ik een protestactie geen goed idee. Dit gaat alleen aversie opleveren. Ook omdat speed pedelec rijders een kleine groep mensen zijn en de meeste mensen nog steeds geen idee hebben wat dat nu eigenlijk is. Het is veel belangrijker dat er goede voorlichting komt en dat er meer uitzonderingen komen voor S.P.-ers om toch op fietspaden te rijden, zoals provincie Gelderland reeds gedaan heeft.
Resumerend over een protestactie: Kleine groep, nauwelijks impact, nagenoeg onbekend bij de meeste mensen, aversie opwekkend -> een slecht idee.

Ik vind sowieso dat er de laatste tijd al veel te veel geprotesteerd wordt in dit land.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

vincent1981 schreef: 26 nov 2019, 09:01 Het is veel belangrijker dat er goede voorlichting komt en dat er meer uitzonderingen komen voor S.P.-ers om toch op fietspaden te rijden, zoals provincie Gelderland reeds gedaan heeft.
En hoe ga je het voor elkaar krijgen dat er meer voorlichting komt en dat er meer uitzonderingen komen? Niet dat ik op een protest aktie wil aansturen, maar gewoon als oprechte vraag...

In 2017 is de wetgeving dat we niet op een fietspad mogen rijden ingegaan. Toen vond de regering het blijkbaar niet nodig om hierover een voorlichtingscampagne op te zetten. Waarom zou dat nu anders zijn?

Ik vind overigens dat er nog veel te weinig geprotesteerd wordt. Of eigenlijk anders gezegd: we pikken veel te veel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

FreddyH schreef: 26 nov 2019, 09:21 En hoe ga je het voor elkaar krijgen dat er meer voorlichting komt en dat er meer uitzonderingen komen? Niet dat ik op een protest aktie wil aansturen, maar gewoon als oprechte vraag...
Lobby-werk...
Aankaarten bij vrienden/kennissen in je kring die bv in de raad zitten of andere positie waar ze enige invloed kunnen hebben op het beleid. Ik denk dat Vincent een goed punt heeft dat een protest actie echt niks uithaalt tussen het boeren, bouwers, zorgers en educatie "geweld" dat momenteel plaatsvind. Dan gaat een optochtje van 100 fietsen gewoon een sneue vertoning worden.
Het idee van Elsje om de beleidsmakers uit te nodigen voor een tourtje op een Gazelle SP oid zet dan meer zoden aan de lijkt mij. En zorg dan wel dat je de ambtenaren hebt en niet de wethouders.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ik snap FreddyH zijn punt wat betreft hoe het voor elkaar te krijgen is dat er betere voorlichting komt. Dat is een lastig punt, maar is misschien aan te kaarten door de huidige minister van Verkeer en Waterstaat aan te schrijven en haar ambtenaren, via ingezonden stukken aan de krant, het plaatsen van stickers bij/op verkeerslichten of flyeren....ik noem maar wat dingen.

Ik vind dat we in een van de beste landen ter wereld wonen waar allerlei zaken uitstekend geregeld zijn. Dat in achtnemende en dan zien hoeveel wij klagen en dan nu ook nog protesteren vind ik apart en geen goede weergave van hoe goed wij het eigenlijk hebben.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Sinds ik bij een kopstaartbotsing op de rijbaan door een 🚘 overhoop werd gereden en de bestuurder enkel verbaasd was dat ik op de weg fietste besefte ik me dat we dit in NL helemaal niet zo goed geregeld hebben.

Toen ik in het Proces-Verbaal las dat ik in een Golf reed en de andere partij een Apple Mac Pro werd dit alleen maar versterkt.

Ik ben tevreden met vrijwel alles waarover we in NL kunnen beschikken maar de veiligheid op de weg en gerechtelijke bescherming voor SP’s is slecht geregeld.
Bijlagen
82C409AD-2D7E-420A-A83F-69588DAB1053.jpeg
82C409AD-2D7E-420A-A83F-69588DAB1053.jpeg (1.92 MiB) 2911 keer bekeken
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

@Stromend
Wat je overkomen is is zeker niet fijn. De afloop van de gehele situatie is op dit moment ook een slechte zaak. Ik hoop dat dat zich snel gaat verbeteren, want dat is nodig. Dit soort zaken dient gewoon serieus genomen te worden. Een aanrijding is niet niks. Zeker de oudere garde die altijd maar klaagt over de jeugd moet een goed voorbeeld geven. Ik hoop dat alles snel weer goed geregeld gaat zijn voor je en wens je natuurlijk beterschap.

Het feit dat degene verbaasd is dat je op de weg rijdt is wel een teken dat de voorlichting over de speed pedelec nog stukken verbeterd moet worden. Minister Schultz van Haegen had wel aangegeven hier op in te zetten in 2017, maar ik heb hier verder niets van meegekregen. Nu moet ik bekennen dat ik al enige tijd geen TV meer kijk dus veel reclame hierover misschien door mij gemist is. Mijn vermoeden is echter dat er nauwelijks voorlichting geweest is. Ook kijkende naar de reactie die ik zelf geregeld nog krijg uit het verkeer terwijl we al weer ruim 2 jaar verder zijn ("heh, wat is dat dan?", "hier kun je weer naar het fietspad, ga maar voor mij langs", etc).
Plaats reactie