Stromer / Speed Pedelec protest-actie

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 21 okt 2019, 09:11 Ik ook niet. Want ook voor bovenstaand gedoe wilde De Kopgroep het Stromer Forum al niet betrekken. Dat heeft dus niks met een conflict te maken, maar met een algehele houding van De Koprgroep.
Het is ook die houding die de oorzaak van het conflict was. Aangezien ze die houding in dat draadje zelf nogal overtuigend laten zien mag de lezer zelf zijn/haar oordeel vormen :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oke, duidelijk. De Kopgroep gaan we er dus niet bij betrekken, maar ik kan me wel vinden in de reactie van RikC en Stromend. Hoe nu verder?
Jorismak schreef: 21 okt 2019, 08:46Ben ik de enige hier die hierbij denkt "ga nou niet ook een protestactie proberen te doen, alsof het 'in' is op dit moment. Je krijgt er alleen maar negatieve aandacht mee" ??
Negatieve aandacht moet je niet willen hebben, maar de alsmaar gladdere wegen zorgen er wel voor dat ik steeds minder trek heb om met 40+ km/uur tussen de auto's te begeven. Zelfs op het brom/fietspad is een snelheid van 40 km/uur op plekken waar herfstblaadjes, beukennootjes, kastanjes, eikels, modder, waterplassen etc. liggen zeer onverstandig.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Of je moet en bijzondere dag plannen? de ANWB, kopgroep en de Fietsersbond zien ons liever gaan dan komen hoor. :dwarf:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Laten we dan tweede paasdag plannen. Bijna Iedereen heeft dan vrij en gaat dan naar de camping, tuincentrum of woonboulevard. Loeidruk op de weg maar niemand op weg naar zijn werk. Economische impact minimaal.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dat is best een goede gedachte maar is tweede kerstdag vanwege de slechte omstandigheden dan niet geschikter?
Allemaal een kerstmannen muts met verlichting op de helm, t-shirt met de boodschap over de winterjas en je bent als stoet een ludieke trekpleister.
Fiets met z’n allen langs de 3 FM actie en je hebt gratis media exposure.
De organisatie van zo’n fietstocht met 25 collega’s naar het laatste “glazen Huis” in Apeldoorn twee jaar geleden is me goed bevallen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
M.R.Bosman
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:30
Locatie: Kruisweg

Goedenavond,

Ben nieuw op deze side bezit nog niet zolang een Stromer 2 LTD. Maar wat ik niet kan achterhalen na alle berichten te hebben door gelezen waarvoor deze bekeuring is ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Michel Bosman
Kruisweg ( Groningen )
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

M.R.Bosman schreef: 22 okt 2019, 20:21 Maar wat ik niet kan achterhalen na alle berichten te hebben door gelezen waarvoor deze bekeuring is ontvangen.
Dan miste je deze bijdrage ? :roll:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
M.R.Bosman
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:30
Locatie: Kruisweg

Dank je wel Golvas. Is mij nu duidelijk
JulesM
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2017, 21:28
Locatie: Odijk
Merk SP: ST1 (2016)
Km-stand: 16.000

En je kan natuurlijk altijd deel gaan uitmaken van de kopgroep

Beste leden van De Speed-Pedelec Groep,



Nieuwe leden

Wij, de Kopgroep, zoeken nieuwe enthousiaste speedpedelec-rijders die ons willen helpen om de speedpedelec in Nederland een goede en veilige plaats op de weg te geven. We zoeken mensen die kunnen werken met verschillende overheden, lokaal en centraal, en begrijpen hoe je daar langzamerhand tot resultaat kunt komen. Je hoeft geen ervaring te hebben, maar wel gezond verstand en bereid zijn om onze standpunten op een verstandige manier over tafel te krijgen. Tot op heden hebben we daarmee bereikt dat we op de kaart staan bij alle officiële instanties die betrokken zijn bij de regelgeving voor de Speed-Pedelec. Mensen met contacten bij overheidsinstanties zijn zeer welkom, maar vooral ook mensen die een lange adem hebben.



Komen en gaan

De Kopgroep is al een flink aantal jaren onderweg en daarin hebben we verschillende leden zien komen en gaan. Deze keer hebben Jules Meijerink en Jesse van Elsberg besloten de Kopgroep te verlaten. Dat vinden wij jammer, Jules en Jesse hebben zich de afgelopen jaren geweldig ingezet voor de Kopgroep. Namens de Kopgroep, heel erg bedankt Jules en Jesse!



Onderhoud Website

Hoewel we enthousiast gestart zijn met een website, is het nodig dat deze regelmatig onderhouden wordt (wij gebruiken Wordpress). Wij hopen een nieuw kopgroeplid te vinden die deze taak erbij (of alleen) zou willen en kunnen doen, en ideeën heeft om de website sneller, leuker en beter te maken.



De Kopgroep

Op dit moment bestaat deze uit Martin de Vries, Hans Stumpel, Raymond P L Comvalius, Loes Zwaard en Regnier De Jong Schouwenburg. We vergaderen ca. elke 6-8 weken in de buurt van Utrecht van 19:30-21:30.

Stuur je reactie naar: kopgroep@s-pedelec.nl of een PB naar één van de Kopgroepleden.

Alvast dank,
Gebruikersavatar
Martin-sps
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2018, 17:14
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 15000

Graag wil ik vanuit de Kopgroep iets zeggen op de oproep om publieke actie te willen voeren. Ik zie dat in deze discussie er veel over de Kopgroep en haar vermeende opvattingen hierover wordt gezegd. Daarom lijkt het me goed te reageren.

In de eerste plaats deelt de Kopgroep het 'ongeduld' over het feit dat er na ruim 2 jaar weinig zichtbare actie is ondernomen om iets aan de positie op de weg van de speed-pedelec rijder te verbeteren. Toch gebeurt er wel degelijk iets:
  • De provincie Groningen heeft het ontheffingsbeleid van de Provincie Groningen overgenomen
  • Rotterdam en Utrecht overwegen een proef met een totale of op naam gestelde ontheffing voor alle fietspaden
  • De provincie Utrecht is aan het onderzoeken of en hoe de speed-pedelec op snelfietspaden kan worden toegelaten
  • Bij meerdere wegbeheerders is de speed-pedelec een punt van aandacht om 'iets' mee te doen
Is dit allemaal bevredigend? Nee, natuurlijk niet, want het is allemaal nog te mager en te voorzichtig. Wel weten we dat we meer medestanders hebben dan soms zichtbaar is: sowieso de ANWB maar stiekem ook een heel groot deel van de Fietsersbond.

Nu over het actievoeren. Dat is iets wat we in de Kopgroep meerdere malen besproken hebben. Waarom hebben we dan tot nu toe niets gedaan? In de eerste plaats is het organiseren van zoiets zeer tijdrovend. Dat mag geen excuus zijn, maar is wel complicerend. Een tweede belangrijk aspect is de verantwoordelijkheid t.a.v. de veiligheid van onszelf en andere weggebruikers. Een actie 'in het verkeer' is wat anders dan een samenscholing op het Malieveld. Zo'n actie moet anyhow worden aangemeld. Ik heb geen idee wat de reactie van de politie zal zijn op een dergelijke actie. Het zou zo kunnen dat men de actie zodanig beveiligd dat het beoogde effect, n.l. laten zien hoe hinderlijk het is om met 30 km/h op de rijbaan te rijden, niet wordt behaald. Los daarvan heeft niemand zin om zijn kostbare tijd te besteden aan een rechtsgang vanwege het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid tijdens een demonstratie.

Ondanks suggesties daarover zijn we niet bevreesd voor de relatie met onze gesprekspartners. Die begrijpen echt wel waarom we dit zouden doen en hebben er misschien nog wel respect voor ook.

Dan nog iets over draagvlak. Eerst bij onszelf: wie doen er mee? De locatie moet Den Haag zijn of anders een andere aansprekende plek. Niet Amsterdam, want dan verzuip je in de snorfietsendiscussie. Iedereen moet dus met zijn fietsje op de drager zich 's morgens vroeg voor de spits in Den Haag melden. Hoeveel gaan dat doen?

Maar dan het belangrijkste waar we over na moeten denken: vinden we eigenlijk wel voldoende draagvlak in de publieke opinie. Ik denk dat we die misschien nog wel eens ernstig kunnen overschatten. Veel mensen vinden het helemáál geen goed idee om ons op het fietspad toe te laten (zie de snorfiets ellende). Tussen 22 miljoen fietsen zijn wij 'maar' met 17.000. Onze actie kan dus ook een tegengesteld effect hebben. Ik wil hier niet stellig over zijn: we weten het gewoon niet. Maar het is wel een heel belangrijk iets om over na te denken. Dat betekent dat de vorm (lokatie) van de actie cruciaal is om het juiste effect te bewerkstelligen.

Tenslotte: ik zie dat er bij sommigen animositeit t.a.v. de Kopgroep heerst. Mijn antwoord daarop is: als je met zo'n kleine doelgroep iets wil bereiken, houd dan vooral de rijen gesloten en maak gebruik van elkaars mogelijkheden en contacten. Of kom ons gewoon helpen de lobby uit te bouwen en als er het er op aan komt een actie te organiseren.
Plaats reactie