Gebeld door Fietsenwinkel.nl ST2 S / ST1 X niet meer gebruiken??

Mooiweerfietser
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 okt 2019, 11:05
Locatie: Zuid-Holland NL

Ik kan dit uit eigen ervaring bevestigen. Mijn ST1X wordt niet uitgeleverd omdat deze niet veilig is (samen met nog 300 andere). Stromer heeft een lijst met riskante framenummers aan de dealer(s) verstrekt. Er zou vandaag een software-update plaatsvinden om het probleem (opnieuw!?) op te lossen.
Laatst gewijzigd door Mooiweerfietser op 12 nov 2019, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1ᵡ 2019 22" Charcoal 814Wh
G.2 by.Schulz verende zadelpen | Ortlieb Trunk-Bag | Garmin Edge Explore | ABUS YourPlus slotenset | Uebler X21S fietsendrager
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kijk aan, informatie vanuit de eerste hand. Dank voor je melding.

Gaat dit weer over hetzelfde probleem? (Risico op doorbranden zekering op de controller bij het opstarten?) Heeft fw.nl aan je gemeld wanneer Stromer dit denkt te hebben opgelost?

Ik ga weer een rondje bellen morgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mooiweerfietser
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 okt 2019, 11:05
Locatie: Zuid-Holland NL

Stromer zou het hardnekkige probleem (het gaat om dezelfde problematiek als vorige maand) eerst eind vorige week opgelost hebben. Dat is verschoven naar "dinsdag 12 november"'. Ze hebben dus nog een uurtje....
ST1ᵡ 2019 22" Charcoal 814Wh
G.2 by.Schulz verende zadelpen | Ortlieb Trunk-Bag | Garmin Edge Explore | ABUS YourPlus slotenset | Uebler X21S fietsendrager
ocra

Mooiweerfietser schreef: 12 nov 2019, 22:39 Ik kan dit uit eigen ervaring bevestigen. Mijn ST1X wordt niet uitgeleverd omdat deze niet veilig is (samen met nog 300 andere). Stromer heeft een lijst met riskante framenummers aan de dealer(s) verstrekt. Er zou vandaag een software-update plaatsvinden om het probleem (opnieuw!?) op te lossen.
Dit is interessant dat zou betekenen dat er een selecte groep niet in orde is geweest. Je ziet vaak bij fabricage fouten dat de hardware vervangen wordt als daar iets mis mee blijkt te zijn. Zouden ze tussendoor een ontwerp wijziging hebben gehad die niet bevallen is?

Ik vind het nog steeds slecht dat er geen enkele exacte informatie hierover is wat er nou aan de hand is. Ze winnen niet de transparantie prijs in ieder geval.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik begreep vanmorgen van fw.nl dat het gaat om een batch nieuwe ST1 X-en die nog niet aan klanten waren uitgeleverd. Fw.nl heeft in de afgelopen periode wel nog ST1 X-en uitgeleverd die buiten de getroffen framenummers vielen, en die volgens Stromer voorzien zijn van een "veilige" controller gecombineerd met de laatste FW-update. Deze onlangs uitgeleverde ST1 X-en zijn volgens Stromer dus wel veilig.

Volgens fw.nl wordt de FW-update voor deze laatste getroffen batch vandaag van Stromer verwacht.
ocramarco schreef: 13 nov 2019, 08:31 Ik vind het nog steeds slecht dat er geen enkele exacte informatie hierover is wat er nou aan de hand is. Ze winnen niet de transparantie prijs in ieder geval.
Is in dit geval ook niet nodig vanuit Stromer, want het gaat om nieuwe Stromers die nog niet zijn uitgeleverd aan klanten. Stromer heeft de dealer geïnformeerd over de getroffen framenummers en de dealers informeren -indien van toepassing- hun klanten, zoals ook fw.nl nu weer gedaan heeft omdat dit kennelijk vertraging opleverde voor sommige uitleveringen aan klanten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 23 okt 2019, 11:42 Stromer factureert vanuit Duitsland (zie "D" bij vakje R14 op het vignet 705, dit vignet wordt afgeleverd door de Belgische douane) aan de (in mijn geval) Belgische dealer ... het is de dealer die de fiets in België importeert (de dealer zijn gegevens staan bij vakje R12)
Ik was er nog niet aan toegekomen om deze vraag aan fw.nl voor te leggen. Ik heb dit nu alsnog gedaan. Fw.nl koopt de bikes wel direct in Zwitserland. Daarnaast heeft elk bedrijf in de supply chain dezelfde verantwoordelijkheid; de verantwoordelijkheid als distributeur of leverancier verschilt niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Stromeur schreef: 13 nov 2019, 10:59
Golvas schreef: 23 okt 2019, 11:42 Stromer factureert vanuit Duitsland (zie "D" bij vakje R14 op het vignet 705, dit vignet wordt afgeleverd door de Belgische douane) aan de (in mijn geval) Belgische dealer ... het is de dealer die de fiets in België importeert (de dealer zijn gegevens staan bij vakje R12)
Ik was er nog niet aan toegekomen om deze vraag aan fw.nl voor te leggen. Ik heb dit nu alsnog gedaan. Fw.nl koopt de bikes wel direct in Zwitserland. Daarnaast heeft elk bedrijf in de supply chain dezelfde verantwoordelijkheid; de verantwoordelijkheid als distributeur of leverancier verschilt niet.
Dit is niet waar kijk maar in de richtlijn 2001/95/EG, is sterk afhankelijk per onderdeel. In dit geval ivm risico inventarisatie en communicatie wel, maar niet per definitie hetzelfde verantwoordelijkheid dus.
ocra

Stromeur schreef: 13 nov 2019, 10:56
ocramarco schreef: 13 nov 2019, 08:31 Ik vind het nog steeds slecht dat er geen enkele exacte informatie hierover is wat er nou aan de hand is. Ze winnen niet de transparantie prijs in ieder geval.
Is in dit geval ook niet nodig vanuit Stromer, want het gaat om nieuwe Stromers die nog niet zijn uitgeleverd aan klanten. Stromer heeft de dealer geïnformeerd over de getroffen framenummers en de dealers informeren -indien van toepassing- hun klanten, zoals ook fw.nl nu weer gedaan heeft omdat dit kennelijk vertraging opleverde voor sommige uitleveringen aan klanten.
Niet alles hoeft te gebeuren bij gratie van verplichting. Hier kan je best transparant over zijn en zeker na de grote belronde van fietsenwinkel.nl. Als Stromer het niet kon Fietsenwinkel op zijn minst nogmaals met iedereen contact opnemen om het uit te leggen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 14 nov 2019, 16:21 Niet alles hoeft te gebeuren bij gratie van verplichting.
Stromers policy is dat communicatie met de consument via de dealers loopt. De dealers zijn, direct na de solo-actie van fw.nl, van het officiële standpunt van Stromer op de hoogte gebracht.

Stromer is dus wel degelijk transparant, alleen ze zetten de dealers ertussen.
ocramarco schreef: 14 nov 2019, 16:21 Als Stromer het niet kon Fietsenwinkel op zijn minst nogmaals met iedereen contact opnemen om het uit te leggen.
Fw.nl heeft iedereen die door het staartje van dit probleem wordt geraakt (te weten: klanten wiens ST1-X levering vertraagd werd) gebeld. Ik zie niet in waarom fw.nl ook iedereen moet bellen bij wie het probleem een maand geleden al is verholpen. Alle andere dealers hebben van Stromer dezelfde lijst met framenummers ontvangen.

Stromer komt nooit zijn hok bij een PR-ramp. Voor consumenten misschien irritant, men eist een verklaring van Stromer zelf. Maar persoonlijk vind ik dat vooral een emotionele reactie. Want iedereen die écht wil weten hoe het zit kan gewoon zijn dealer bellen. Ik heb er vier gesproken (waaronder fw.nl en mijn eigen dealer) en ik heb van alle vier volstrekt heldere informatie gekregen.

Maargoed, consumentenvertrouwen is grotendeels emotie. Een officieel statement vanuit Stromer was waarschijnlijk handig geweest om de gemoederen te sussen. Inhoudelijk verwacht ik niks zinnigs van zulke verklaringen, van welke fabrikant dan ook, dus ik hecht er geen waarde aan. Maar als mensen graag door de Stromer-PR-wasstraat willen, dan had Stromer het net zo goed wel kunnen doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Dan denken we daar fundamenteel anders over. Overigens zijn er wel aantal uitgangspunten die niet perse zo zijn. Stromer kan ook technische inhoudelijke openheid geven en niet PR gericht. Het is geen keuze tussen de twee zaken die jij benoemd.

Ik vind dat bij dit soort producten waar de fabrikant dusdanige macht heeft bij het functioneren van de fiets en weldegelijk na de fabricage een relatie blijft bestaan tussen product en fabrikant (want push software) dat er best meer openheid over dit soort dingen mag zijn.
Plaats reactie