Bij mij mogen ze ook aanhaken, geen probleem. Ze mogen trouwens ook voor me rijden en mij uit de wind houden, ook geen probleem mee.
Waar ik geen zin meer in heb is op een eigen racefiets/koersfiets in een vriendengroepje op de zondagochtend een rondje (tegen minimaal 30-35 km/uur) te rijden.
Schadevrij Stromeren? Niet eens een week :-(
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Had vorige week een 45 km fietser in mn achterwiel. Dit was de afspraak. Echter ik was wel aan het werk, de alexanderbrug op. Wouww, ik had respect voor die fietser........
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Daniel1975 schreef: ↑14 okt 2019, 18:20 Ligt volledig aan je traject. Voor mij is 45km/u wel de norm op de lange rechte stukken die ik rij. En van mij mogen renners aanhaken; renners die 45 échte km’s/u kunnen rijden kunnen over het algemeen ook sturen.
(Al weet ik dat anderen daar ander over denken hier)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Voor die mannen is het ook werken maar zij doen dit zowat elke dag omdat het werk isPeerke1960 schreef: ↑14 okt 2019, 22:57 Had vorige week een 45 km fietser in mn achterwiel. Dit was de afspraak. Echter ik was wel aan het werk, de alexanderbrug op. Wouww, ik had respect voor die fietser........
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Ik heb heel veel respect voor de wielersporter, ik zou het niet kunnen zo snel op een "gewone" fiets rijden. Maar niet achter mij graag. Denken dat je dan in een noodsituatie op een veilige manier kan "sturen" daar heb ik namelijk niet zo'n vertrouwen in.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Fietsers krijgen sowieso niet zomaar aquaplaning. Boeing heeft het uitgezocht en uitgebreide modellen gemaakt want een vliegtuig wat aquaplaned bij het landen willen ze graag voorkomen (Nou ja, veiligheid boeit ze duidelijk niet heel veel, gezien de 737 MAX perikelen). Schijnbaar heeft een van de ingenieurs een fietsband in die modellen gestoken.
Wat blijkt: aquaplanning ligt hoofdzakelijk aan de vorm van de banden, de druk en de snelheid.
Autobanden hebben een vierkante vorm (nee niet dat deel van de vorm. Van voren gezien), waar fietsbanden rond zijn. De ronde vorm drukt water veel gemakkelijker naar de zijkant weg terwijl de vierkante vorm het water naar voren duwt. Waar de band vervolgens overheen probeert te rollen.
Auto's hebben over het algemeen een lagere bandendruk (helemaal bij 8 bar racebanden, maar ook een SP heeft dacht ik meestal zo'n 3 bar, terwijl een auto vaak rond de 1.8-2.2 bar heeft)
De snelheid van een auto is vaak veel hoger, wat het effect versterkt (meer water wegdrukken).
Al met al zou een racefietsband schijnbaar zo'n 300 km/h moeten rijden om ueberhaupt aquaplaning te kunnen vertonen. Een bredere SP band met een lagere druk zal minder hard moeten gaan, maar er is zoveel marge dat ik me er niet al te veel zorgen over zou maken.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Klopt helemaal met mijn ervaring. Met alle verschillende banden die ik gehad heb* ben ik door enorme plassen gegaan, ook met 40+ km/h. Nooit iets van neiging tot aquaplanning gemerkt.
*) Schwalbe Energizer Pro, Schwalbe Energizer Plus (grip in natte bochten vond ik belabberd, maar aquaplanning was geen issue), Schwalbe Marathon GT365, Conti Top Contact II.
*) Schwalbe Energizer Pro, Schwalbe Energizer Plus (grip in natte bochten vond ik belabberd, maar aquaplanning was geen issue), Schwalbe Marathon GT365, Conti Top Contact II.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]