Het verschil is toch erg groot hoor. Geen haar op mijn hoofd dat overweegt om met mijn zomerbanden de winter in te gaan
Schadevrij Stromeren? Niet eens een week :-(
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eén van onze (helaas) eveneens ervaringsdeskundigen, zowel met motorrijden als ongeval met Stromer, heeft hier ook weleens wat over geschreven. Er zijn overeenkomsten, maar zeker ook verschillen (positie remmen, vering, ABS, allemaal van invloed op de wegligging):
viewtopic.php?f=16&t=2662&hilit=workshop+speed+pedelec
Ik denk dan weer wel dat motorrijders zich op een SP extra bewust zijn van hun kwetsbaarheid (zich dus niet snel oppermachtig voelen) en begrijpen hoe ze hun positie op de weg moeten opeisen.
Ik heb het nooit echt bijgehouden, maar mijn indruk is sowieso dat de meeste valpartijen met een Stromer plaatsvinden in de eerste weken dat iemand de Stromer heeft, of iemand nu motorrij-ervaring heeft of niet. En zeker nu het herfstig wordt acht ik dat risico extra groot.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Verrassingen kunnen altijd een ongeval tafereel veroorzaken, zoals wit glad geverfde strepen op wegen, bladeren, kiezelsteentjes, enz... Een veel voorkomend probleem bij motorrijders is, dat ze hun plaats op de weg niet in ere houden bij het nemen van bochten, bochten nemen waar ze geen overzicht op hebben, enz.. Geregeld zie je 'n motorrijder die in het decor terecht komt, kwestie dat ze niet weten hoe je een motor dient bij te sturen in 'n bocht...
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Hier ook jaren motor gereden (ca 25), inmiddels ook op twee stromers enkele maanden. Beiden gelukkig nooit een ongeval of slippartij gehad (klopklop)
Ik denk zelf dat je op de motor vaak in minder lastige situaties komt, geen groepen fietsers fietspadbreed met de telefoon hangend op het stuur en een koptelefoon. Ook schatten automobilisten en fietsers je anders in op de motor dan op de fiets. Blijft verassend als die fiets er zo snel is...aan de voorkant niet te zien op het een 25 km/h of 45 km/h variant is....vroeger had je van die mooie (uche) gele of oranje plaatjes voorop. Ook probeer je met de fiets misschien toch net even ergens langs te glippen.
Tevens ligt een motor (althans die ik gereden heb) een stuk stabieler, als je vol in de ankers moet dan sta je ook echt eng snel stil ! Bij de stromer heb ik enkele keren gehad dat de kont serieus omhoog kwam bij een noodstop. En inderdaad laatste jaren ABS op de motor....heerlijke toevoeging.
Ik denk zelf dat je op de motor vaak in minder lastige situaties komt, geen groepen fietsers fietspadbreed met de telefoon hangend op het stuur en een koptelefoon. Ook schatten automobilisten en fietsers je anders in op de motor dan op de fiets. Blijft verassend als die fiets er zo snel is...aan de voorkant niet te zien op het een 25 km/h of 45 km/h variant is....vroeger had je van die mooie (uche) gele of oranje plaatjes voorop. Ook probeer je met de fiets misschien toch net even ergens langs te glippen.
Tevens ligt een motor (althans die ik gereden heb) een stuk stabieler, als je vol in de ankers moet dan sta je ook echt eng snel stil ! Bij de stromer heb ik enkele keren gehad dat de kont serieus omhoog kwam bij een noodstop. En inderdaad laatste jaren ABS op de motor....heerlijke toevoeging.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
Bij nat en groen geven ze het "attentiesignaal" af.......tot hier en niet verder net als op mijn laatste BMW motorfiets.....Metzler en Michelin tot in de treuren gebruikt en VRO's mee gedaan op Lelystad daar zul je mee moeten handelen als je dat niet doet ga je op je plaat, andre banden geven "schijnveiligheid" omdat ze niet waarschuwen en gezien het aantal SPers hier die zweren bij winterbanden.........ik hoef ze duidelijk niet, liever 30 sec later op mijn werk en thuis zoveel scheelt het echnie.Daniel1975 schreef: ↑12 okt 2019, 16:09 Pff, balen. Tramrails en witte strepen zijn de gemeenste plekken op het wegdek.
De Pirelli’s op de 3 zijn op het droge dikke prima. Bij nat voelt het niet helemaal oke, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen twijfelsituatie meegemaakt.
Op mijn (inmiddels ex) ATB zaten op de wegwielen Kojaks en heb hier zelfs mee in de sneeuw (ook vastgereden) woon<>werk gereden het is oppassen geblazen maar het kan.
Op de terreinwielen zaten na veel proberen Vittoria Terreno XC Race. Dit waren de enigste banden waar ik "vollebak" alles mee aankon.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik wil zeker wel winterbanden. Niet om harder te rijden (mijn route kan niet sneller dan ik nu al doe), maar om extra reserve te hebben.
Kan bij een riskant moment (ook door niet-eigen toedoen) net het verschil zijn.
Kan bij een riskant moment (ook door niet-eigen toedoen) net het verschil zijn.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mét winterbanden doe ik als de omstandigheden minder worden ook rustig aan. Maar ik vond het wel lekker om meer marge te hebben dan nodig.
Vorig jaar ben ik op mijn werk verrast door een enorme sneeuwbui. Op de weg naar huis zag ik auto's alle kanten op slippen. Een stukje wat de weg iets omhoog loopt naar een grote brug daar kwamen de auto's zelfs niet omhoog.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet hoe gewone banden daar gereageerd hadden, maar met mijn all-seasons (Schwalbe 365GT) had ik weinig last. Tijdens zo'n tocht ben ik liever verbaasd over de grip die ik heb, dan het risico te nemen op ellende. Die ellende kost namelijk altijd meer dan een paar goede banden.
Dat dus.Daniel1975 schreef: ↑13 okt 2019, 19:48 Niet om harder te rijden (mijn route kan niet sneller dan ik nu al doe), maar om extra reserve te hebben.
Kan bij een riskant moment (ook door niet-eigen toedoen) net het verschil zijn.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Eens met FreddyH. Als je altijd de limiet opzoekt, komt er vanzelf ook wel eens een moment dat je over die limiet heen gaat. Lijkt me dus niet zo verstandig. Voor mij is bijvoorbeeld 45 km/uur fietsen al lang niet meer de norm, ook al weet ik dat mij ST3 die snelheid redelijk eenvoudig kan halen. Ik doe om die reden ook niks met Strava en ben ik ook klaar met de racefietsvriendengroepjes.
Witte ST3 van maart 2019
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ligt volledig aan je traject. Voor mij is 45km/u wel de norm op de lange rechte stukken die ik rij. En van mij mogen renners aanhaken; renners die 45 échte km’s/u kunnen rijden kunnen over het algemeen ook sturen.
(Al weet ik dat anderen daar ander over denken hier)
(Al weet ik dat anderen daar ander over denken hier)