Strategie om defensief te rijden.

JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Ik heb een ST3 besteld voor woon-werk en vrees dat ik na een tijdje zo gewoon aan de snelheid ga worden dat Ik op bepaalde segmenten te snel zou rijden.
Ik rij gelukkig al 3 jaar met racefiets naar het werk (40km enkel) en ik daardoor heb ik al wat ervaring welke stukken gevaarlijker zijn.
Ik heb me voorgenomen op deze gevaarlijke stukken niet sneller dan 30 km/h te rijden. Ik hoop dat ik me daaraan ga houden.

Hoe gaan jullie om de verleiding te weerstaan om niet te snel te rijden?
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jezelf beseffen hoe kwetsbaar je bent helpt. Als je een keer goed gevallen bent dan weet je dat weer. En elke keer dat het nét goed gaat helpt je ook herinneren.

Het grote probleem is denk ik de eerste periode dat je de fiets hebt. Het is zo'n enorme kick om hard te fietsen dat je dat vaak gewoon overal wilt doen. Op een gegeven moment ga je je beseffen dat even afremmen als het onoverzichtelijk is/erg druk is/etc. niet zo dramatisch veel doet met je reistijd. Nu zit ik veel meer in een "go with the flow" houding op de fiets, is veel prettiger.

Wat ook enorm helpt is een camera op je fiets monteren en de beelden terugkijken. Achteraf kijk je vaak anders naar de situatie en dan ga je sneller die snelheid anders bekijken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenB schreef: 18 sep 2019, 20:50 Hoe gaan jullie om de verleiding te weerstaan om niet te snel te rijden?
Hele goeie en relevante vraag.

Toen ik mijn ST1 X net had, moest en zou ik zoveel mogelijk op topsnelheid rijden. Ik had 6.000 euro neergelegd voor een bike die 45km/u kan, en ik had 'm niet gekocht om ermee in een recreatief sukkelgangetje naar mijn werk te tuffen. Gas op die lollie.

Maar na een maar maanden en enkele "pfoe dat ging maar net goed"-momentjes realiseerde ik me dat het meer geluk dan wijsheid was dat ik nog niet onderuit was gegaan in een bocht of betrokken was geraakt bij een aanrijding (even los van wiens schuld dat dan zou zijn).

Ik was mezelf onnodig aan het opjagen. Ik ben opgehouden met jakkeren. Het is allemaal Zo Niet Belangrijk. Begrijp me niet verkeerd: flink doorgassen is heerlijk, het geeft ook een lekkere endorfine-kick. Maar mijn gezondheid is me lief.

Overigens versta ik onder defensief rijden niet dat ik mezelf op specifieke plekken een maximum snelheid opleg. Ik rijd anticiperend. Dit betekent dat ik er altijd rekening mee houd dat andere weggebruikers mij niet zien of - als ze mij wel zien - mijn snelheid verkeerd inschatten. Ik zorg ervoor dat ik altijd op tijd kan stoppen. Ook mentaal hou ik mijn gemak, al erger ik me soms helemaal kapot aan scholieren, ouderen en verkeershufters op vier wielen.

Wat ook goed helpt, is "Het grote ongevallen topic" doorlezen:

viewtopic.php?f=16&t=819

Als je valt, kunnen de consequenties heel ernstig zijn. Dat je Stromer total loss is, dat is één ding. Maar sommige mensen zijn dermate zwaar gewond geraakt dat ze blij mogen zijn dat ze nog leven, ook al zijn ze vele maanden verder nog steeds niet volledig aan het werk. Sommigen zijn na een klap zo geschrokken dat ze helemaal niet meer op de Stromer zijn gestapt.

Je denkt dat dit alleen anderen overkomt, maar dat is niet zo. Er zijn mensen zwaar onderuit gegaan die ik dankzij dit forum persoonlijk heb leren kennen. Dan komt het dichterbij. Zo'n ongeluk wil je gewoon niet meemaken. (Ik schrik me elke keer weer kapot als dat topic een nieuwe bijdrage heeft...)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Eens met Stromeur (ook wat betreft schrikken als er weer bijdragen in het ongevallen topic staan :shock: )

Ik heb drie 30km zones op mijn ww-route. Ik hou mezelf dan het beste in door gewoon de ondersteuningsstand op 1 of 2 te zetten, dan schiet je minder makkelijk ongemerkt door naar een hogere snelheid.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Defensief rijden vang je niet met zelfopgelegde regeltjes. Het is een combinatie van verkeersinzicht, fietsvaardigheid, actuele gemoedstoestand en gezond verstand. Dit alles afgetopt met een gezonde portie geluk.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Idd een keer (bijna) vallen en/of een aanrijding krijgen, maakt je heel bewust van je kwetsbaarheid in verschillende situaties... maar dat is niet de fijnste/veiligste manier om tot dit besef te komen. (Vandaag weer voor het eerst op mijn fiets na een aanrijding/val 3 weken terug. Zowel ik als fiets zijn net hersteld. :ay )

Ga op een rustige polderweg oid eens oefenen hoe lang je remweg is bij verschillende snelheden. (Tot tegen het slippen aan.) Probeer dat ook op verschillende ondergronden. Dan ga je je langzaam beseffen welke snelheid in welke situatie verantwoord is. In mijn geval stond er een rubber streep van bijna 10m op de weg, dus ik zag het gevaar aankomen, maar toch was dat niet voldoende om de tegenpartij (fietser die geen voorrang verleende) te ontwijken.
Begin niet met een natte klinkerweg, want dan durf je de weg niet meer op... :ai
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik pas in eerste instantie mijn route aan. Ik wil niet zomaar op eender welke weg rijden met de speed-pedelec. De kortste weg naar 't werk is 47 km, maar ik rijd iedere dag 7 km extra, om onveilige situaties te vermijden.
Daarnaast tracht ik de eerste keer dat ik een nieuwe weg afleg, dat gedurende de dag te doen.
Ik gebruik de fiets voornamelijk op een vaste route, waar je na 50 x echt wel elk putje en barstje in de weg kent.
Ik neem nergens mijn voorrang, en zorg ervoor dat ik altijd kan stoppen, ook voor mensen die geen voorrang hebben op me.
Ik vertraag om fietsers voorbij te steken indien het fietspad smal is en probeer ervoor te zorgen dat de fietser weet dat ik er aan kom (even achteruit trappen met die trappers of gewoon bellen)
Ik steek geen fietsers voorbij op kruispunten (want die durven nog wel eens op 't laatste moment naar links rijden dan)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 18 sep 2019, 21:19 Defensief rijden vang je niet met zelfopgelegde regeltjes. Het is een combinatie van verkeersinzicht, fietsvaardigheid, actuele gemoedstoestand en gezond verstand. Dit alles afgetopt met een gezonde portie geluk.
Helemaal waar. Maar de verhouding tussen de eerste punten en die laatste (geluk) ligt bij veel mensen helemaal scheef. Bij mij in het begin ook, omdat ik mezelf nodeloos opjoeg. Ook ligt zelfoverschatting op de loer.

Ik streef er altijd naar om de factor "geluk" tot nul te reduceren. Dat haal ik niet altijd, want als er een haas oversteekt op een schemerig en verlaten Fries fietspad dan ben ik ook nergens meer. Maar streven blijf ik wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Allemaal prachtige tips.

De portie geluk tot een minimum trachten te brengen vat het mooi samen.
Ik probeer me ook altijd heel bewust te zijn van mijn omgeving. Als ik een potentiële gevaarlijke situatie zie, overloop snel een paar scenario's (na vele jaren fietsen heb je al wat meegemaakt en kan je vrij goed inschatten hoe de situatie gaat uitdraaien. Meestal is de veiligste reactie gewoon wat te vertragen.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Phoe, jeroen de spijker op zn kop. Ik heb een ST1 in bestelling en jouw uitgesproken vraag speelt al geruime tijd door mijn achterhoofd. Ik ben zelf al een keer onderuit gegaan met de ebike van mn vrouw. Dit in een natte bocht. Tegelijker tijd zijn hier in de omgeving van Nijmegen recentelijk twee speed pedelecers dodelijk verongelukt.
Als therapie zal ik de "ongelukkentopic" volgen en goed luisteren naar mijn dierbare ega. Idd niet te hard rijden waar het niet kan en afremmen bij het passeren. Tip van tomasj zal ik mijn oren knopen. En als goed katholiek vertrouwen op mijn beschermengel........ :bh:
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie