Strategie om defensief te rijden.

JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Ik heb een ST3 besteld voor woon-werk en vrees dat ik na een tijdje zo gewoon aan de snelheid ga worden dat Ik op bepaalde segmenten te snel zou rijden.
Ik rij gelukkig al 3 jaar met racefiets naar het werk (40km enkel) en ik daardoor heb ik al wat ervaring welke stukken gevaarlijker zijn.
Ik heb me voorgenomen op deze gevaarlijke stukken niet sneller dan 30 km/h te rijden. Ik hoop dat ik me daaraan ga houden.

Hoe gaan jullie om de verleiding te weerstaan om niet te snel te rijden?
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jezelf beseffen hoe kwetsbaar je bent helpt. Als je een keer goed gevallen bent dan weet je dat weer. En elke keer dat het nét goed gaat helpt je ook herinneren.

Het grote probleem is denk ik de eerste periode dat je de fiets hebt. Het is zo'n enorme kick om hard te fietsen dat je dat vaak gewoon overal wilt doen. Op een gegeven moment ga je je beseffen dat even afremmen als het onoverzichtelijk is/erg druk is/etc. niet zo dramatisch veel doet met je reistijd. Nu zit ik veel meer in een "go with the flow" houding op de fiets, is veel prettiger.

Wat ook enorm helpt is een camera op je fiets monteren en de beelden terugkijken. Achteraf kijk je vaak anders naar de situatie en dan ga je sneller die snelheid anders bekijken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE