Strategie om defensief te rijden.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 19 sep 2019, 08:54 Hoezo alleen voor of alleen achter?
Altijd beide remmen gebruiken; grofweg 70% voor en 30% achter.
Altijd ja? Als ik op sneeuw fiets of onverwacht op ijzel terechtkom dan rem ik echt niet 70% voor. Dan rem ik voor zover mogelijk juist alleen achter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel1975 schreef: 19 sep 2019, 08:54
(bij gebruik van alleen de voorrem, alleen achterrem of bij gebruik van de combinatie van voorrem en achterrem)
Hoezo alleen voor of alleen achter?
Altijd beide remmen gebruiken; grofweg 70% voor en 30% achter.
Het gaat er bij niet om dat je alleen met de voorrem of alleen de achterrem remt, het ging mij er om dat het remgedrag van de Stromer/fiets heel ander is. Probeer maar eens remmend door een bocht te gaan met gebruik van alleen je achterrem of alleen je voorrem. Bijvoorbeeld omdat je onvoldoende vaart hebt geminderd voor het ingaan van de bocht.
Henry schreef: 19 sep 2019, 08:50...Weet hoe je Stromer reageert bij hard remmen (bij gebruik van alleen de voorrem, alleen achterrem of bij gebruik van de combinatie van voorrem en achterrem) in diverse omstandigheden, bij een plotselinge zijdelingse beweging, in een bocht, etc. ...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Ik ga mij aansluiten bij wat iedereen hier zegt.
Test zeker ergens veilig je remmen eens uit want ik vond in het begin dat ze snel blokkeerde en dus begon te slippen met alle gevolgen van dien :ck:

Anticiperen, gladde plekken vermijden, oppassen in de regen,...
En denk eraan jij hebt misschien wel voorrang, maar als er iets missloopt ben jij waarschijnlijk wel diegene die daar op de grond gaat liggen.

Als je toch op de rijbaan moet, zet je links/midden op het rijvak, zodat autobestuurders niet het idee krijgen dat ze vlak langs jou nog kunnen inhalen met een tegenligger.
Mensen gaan waarschijnlijk wel eens toeteren, flitsen met lichten dat je het fietspad op moet.
Maar probeer dan duidelijk en vooral vriendelijk uit te leggen, waarom je op de baan rijdt.
We zijn nog een vrij nieuw gegeven en er is nog veel onwetendheid. :cool2:
JeroenB schreef: 18 sep 2019, 20:50
Hoe gaan jullie om de verleiding te weerstaan om niet te snel te rijden?
Zoek een versnelling waar je bv vlotjes 30 rijdt maar als je sneller wilt gaan, je zou moeten schakelen.
En blijf dan in die versnelling zitten.
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

SamG schreef: 19 sep 2019, 09:13
Zoek een versnelling waar je bv vlotjes 30 rijdt maar als je sneller wilt gaan, je zou moeten schakelen.
En blijf dan in die versnelling zitten.
Dat ik daar niet aan gedacht heb! Super tip!
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Of even 1 of een paar ondersteuningsniveaus omlaag, wat voor jou het beste werkt.
Ikzelf vind een lagere versnelling prima voor een klein stukje, maar bij een 30 km/h zone van meerdere kilometers werkt het voor mij niet (ik schakel teveel zonder daarbij na te denken), een lagere ondersteuningsstand werkt voor mij wel: daar kom ik normaal nooit aan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JeroenVin
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2019, 12:15

Ik denk dat de rest al wel goede punten hebben aangehaald.
Ik had in het begin ook wel wat moeite met mijn snelheid naar beneden halen en houden op de stukken waar heel veel fietsers, kinderen, honden,... zijn. Ik zet hem in standje 1 dat maakt het een pak moeilijker om boven die 30 km/u te gaan.
Een gewone bel installeren vind ik zeker ook een meerwaarde voor u eigen veiligheid en de veiligheid van andere fietsers en voetgangers. Ik vind namelijk dat heel veel fietsers “paniekerig” reageren op de toeter, wat al tot gevaarlijke situaties heeft geleid.

Daarnaast als je hogere snelheden gaat rijden goed voor je blijven kijken en ervan uit gaan dat niemand je ziet. Goed oogcontact zoeken met andere bestuurders.

Be safe
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vrijdag nog een ongeval vermeden met een fietser die een zijstraat links wou inrijden. Je ziet vaak dat fietsers stoppen met trappen vlak voor ze een manoeuvre uitvoeren, en dat was met deze fietser dus niet anders :roll:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Tomasj schreef: 29 sep 2019, 10:19 Je ziet vaak dat fietsers stoppen met trappen vlak voor ze een manoeuvre uitvoeren, en dat was met deze fietser dus niet anders :roll:
Dat is een heel bruikbare tip, daar ga ik eens op letten. :ay
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 29 sep 2019, 10:59
Tomasj schreef: 29 sep 2019, 10:19 Je ziet vaak dat fietsers stoppen met trappen vlak voor ze een manoeuvre uitvoeren, en dat was met deze fietser dus niet anders :roll:
Dat is een heel bruikbare tip, daar ga ik eens op letten. :ay
Maar bij is niet waterdicht. Ik haal gewoon niet in bij een zijstraat naar links. Die 10 seconden maken echt niet uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Peet
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:49

Mijn lessons learned na 3 maanden fietsen:

- Fiets je tussen de andere fietsers: vermogen op stand 1;
- 30km-zone, weinig verkeer: stand 2 en versnelling paar tandjes lager, "rustig aan". Anders stand 1;
- Tussen de auto's of "immer gerade aus": stand 3, maar bij een bocht kunnen auto's remmen en jij niet of nauwelijks! Houd dus afstand, kijk vooruit. Midden op de weg fietsen, claim je ruimte (op lange rechte stukken rijd ik soms iets rechts van het midden, maar nooit aan de rand!). Dat scheelt veel inhalende auto's die jou in de gevarenzone brengen.

Verder:
- Anderen schatten jouw snelheid verkeerd in, houd daar rekening mee!
- Op een fietspad gedraag je je als een iets snellere fietser, met klein snelheidsverschil inhalen dus;
- In de regen ben je slechter zichtbaar, zorg voor reflecterende en contrasterende (regen)kleding;
- Ik mis knipperlichten. Er is discussie over, maar ik ben van mening dat ik door knipperlichten mijn handen op het stuur kan houden en ik niet lang genoeg mijn hand kan uitsteken waardoor ik zeker weet dat het gezien wordt, daarbij boomwortels, putten en hobbels veilig te kunnen passeren. Ik hoop dat Blinkers.bike weer in productie gaat, ik zoek naar zo'n oplossing.

Ik heb al een paar verhalen gehoord over mensen die zijn gestopt, vanwege een ongeluk of de angst voor een ongeluk, "het gaat te hard". Je zit niet op de fiets om te sporten, of zo hard mogelijk te gaan, maar om van a naar b te komen, terwijl je er nog bij beweegt ook; je bent een verkeersdeelnemer!
Stel je voor dat alle automobilisten in de auto stappen om zo snel mogelijk te gaan (ik weet het, die zijn er), het aantal verkeersslachtoffers zou drastisch stijgen.
Spatbordverlenger ST1X/ST2 met SKS spatlap (van Zijp Techniek)
Plaats reactie