Garantie batterij

GeertV
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 aug 2019, 14:09

Ik vroeg me af of het reeds is voorgevallen dat een accu binnen de garantie moet vervangen worden omdat de capaciteit lager dan 75% is geworden?
Ook ben ik benieuw hoeveel km jullie reeds gefietst hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn maar weinig Stromeraars bij wie de accu-capaciteit binnen 2 jaar onder de 75% zakt. Bij degenen bij wie dit wel is gebeurd, is de accu keurig onder garantie vervangen.

Hoe lang de accu meegaat hangt o.a. af van hoeveel km's je maakt en hoe netjes je met je accu omgaat. In ieder geval zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren. Bij diep-ontlading gaat je accu defect en dit valt niet onder garantie.

Daarnaast veroudert een Stromer accu in de tijd, maar met relatief weinig km's zak je binnen 2 jaar niet onder de 75%.

Als vuistregel kun je aanhouden dat je minimaal een hele dikke 10.000km per jaar moet wegtrappen voordat je na 2 jaar in de buurt van die 75% begint te komen, al is het dus wel afhankelijk van meer factoren.

Maak je niet zoveel km's, dan zou ik als 2e vuistregel aanhouden - maar dan kom je wel in een groot gebied met veel factoren - dat je accu na een jaar of 3 a 4 aan vervanging toe is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
brommert
Pro
Pro
South Africa
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 aug 2019, 09:38
Locatie: Noord-Brabant

ik begrijp hieruit dat je je accu niet te leeg moet rijden. Wat is daarbij een goede norm?
If it looks like a bike, it moves like a bike and it sounds like a bike...it's probably a bike.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De norm: zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren. Dus na elke rit opladen.

Heb je de accu naar 0% gereden, dan bestaat het risico op diepontlading en moet je de accu z.s.m. weer opladen. (Dat komt niet op een dag, maar als je de accu dezelfde dag nog aan de lader hangt, dan zit je safe.)

Langdurige opslag doe je bij kamertempatuur (ca. 20 graden) en met een minimale lading van 40%. Controleer elke 4-8 weken of de accu bijgeladen moet worden.

Dit staat ook allemaal in de Stromer handleiding en ik vind dit voldoende.

Er zijn forumleden dieper op deze materie ingegaan. Wat er precies wel of niet zinvol aan alle ideeën is, maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Ik hou mezelf aan de voorschriften van Stromer en ik vertrouw op de techniek in de lader en de BMS. Maar als je hier graag meer over wilt weten, dan is onderstaand topic wel boeiend:

viewtopic.php?f=8&t=2035&hilit=75%25+ac ... gen#p42931
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

brommert schreef: 18 aug 2019, 21:01 ik begrijp hieruit dat je je accu niet te leeg moet rijden. Wat is daarbij een goede norm?
Daar is geen norm. Zo snel mogelijk opladen is beter dan zoveel mogelijk leegrijden. Dus als je de kans hebt om op je werk op te laden: doen. Heb je een ritje naar het centrum gemaakt: thuis gewoon weer aan de lader. Niet wachten tot je 10 ritjes naar het centrum gemaakt hebt, maar iedere keer gewoon weer opladen.

1 Uitzondering: als je van plan bent om een maand op vakantie te gaan (of de fiets een maand of langer niet te gebruiken): laadt de accu dan helemaal op, ga vervolgens even een stuk fietsen (10 km of zo) zodat de accu niet vol weggezet wordt. Ideaal gezien zet je hem bij 60% capaciteit weg en laadt je hem steeds terug naar 60% als hij onder de 40% zakt, maar ik vind dat teveel moeite.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fietsertje
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2019, 04:04

Behalve dat het beter is voor je batterij heeft het iedere keer weer volledig opladen nog een voordeel. Je fiets gaat namelijk merkbaar op rantsoen als je accu 30% of lager is. Minder topsnelheid en minder ondersteuning.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

True, ik merk zelfs al verschil bij 70%. Niet veel, maar toch.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jullie hebben mazzel. Bij mij gaat de pret (ongeveer) lineair omlaag met de baterij spanning om vervolgens vanaf 10km resterend nog eens merkbaar te verminderen.

Zeker in de winter is dit erg goed te merken. Als ik met -5 de accu in de fiets laat en niet bijlaadt dan mag ik op de terugweg blij zijn als ik 37-38 km/h haal.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Heeft het bij lagere temperaturen van vb 10gr nadeel om je fiets buiten (werk) op te laden tov binnen (bureau)?
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Blue schreef: 21 aug 2019, 15:30 Heeft het bij lagere temperaturen van vb 10gr nadeel om je fiets buiten (werk) op te laden tov binnen (bureau)?
Dan laadt de batterij minder goed op, en ik dacht dat Stromer ook specifieerde in gebruikshandleiding dat je boven de 10 °C moet opladen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie