Welk type.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

norw schreef: 18 aug 2019, 08:00Ik heb me ooit laten vertellen (wijsmaken?) dat dit ook afhangt van de verhouding tussen lengte benen/romp/armen... .
Dat klopt gewoon hoor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
YvesL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 aug 2019, 18:32
Locatie: Zwevegem
Merk SP: ST3 LE Bordeaux 983

norw schreef: 18 aug 2019, 08:00 De maat van je fiets is niet enkel afhankelijk van je lengte. Zelf ben ik net geen 1m90 en voel me prima op de ST3 L. Ik heb me ooit laten vertellen (wijsmaken?) dat dit ook afhangt van de verhouding tussen lengte benen/romp/armen... . Laat je uitmeten of probeer de fiets goed uit.
Succes met je keuze!
ik heb me laten uitmeten voor een mtb en kwam bij verschillende merken uit aan een xl kader.
het zal hoogstwaarschijnlijk bij stromer ook zo zijn.

ze zijn hier op het werk aan het bekijken of ze gaan fietsen leasen.
ik wacht dus nog even af met dealers te bezoeken tot ik daar iets over weet.
anders sta ik daar toch maar te watertanden :ck:


wat de st1x of st2 betreft,
is er een verschil qua batterijefficientie tussen de "oudere" en de nieuwe modellen, of blijft dit hetzelfde?
maw ga je op dezelfde route en bij hetzelfde weer voordelen hebben op de verschillende stromers. (% batterij verbruikt?.)
Stromer St3 AE 2019 - Kinekt - van zijp spatbordverlengers
W-W 20km enkel
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Batterij efficiëntie is voor mij een raar woord. Een batterij heeft geen efficiëntie wel een bepaalde capaciteit. Hoeveel % er na X-km overblijft is maar van 2 zaken afh, met hoeveel Wh je vertrekt en hoeveel Wh/km je verbruikt. Met hoeveel Wh je vertrekt hangt af welke batterij je kiest, hoeveel Wh/km je verbruikt hangt af van vele factoren maar niet van je batterij.
YvesL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 aug 2019, 18:32
Locatie: Zwevegem
Merk SP: ST3 LE Bordeaux 983

Jins schreef: 19 aug 2019, 19:28 Batterij efficiëntie is voor mij een raar woord. Een batterij heeft geen efficiëntie wel een bepaalde capaciteit. Hoeveel % er na X-km overblijft is maar van 2 zaken afh, met hoeveel Wh je vertrekt en hoeveel Wh/km je verbruikt. Met hoeveel Wh je vertrekt hangt af welke batterij je kiest, hoeveel Wh/km je verbruikt hangt af van vele factoren maar niet van je batterij.
Ik bedoel daar gewoon mee als je dezelfde batterij neemt, met dezelfde persoon die evenveel meetrapt met dezelfde weersinvloeden, kan de ene stromer dan verder geraken dan de andere.

motoren maken ze toch ook energiezuiniger, vandaar de vraag :)
Stromer St3 AE 2019 - Kinekt - van zijp spatbordverlengers
W-W 20km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

YvesL schreef: 19 aug 2019, 18:00 wat de st1x of st2 betreft,
is er een verschil qua batterijefficientie tussen de "oudere" en de nieuwe modellen, of blijft dit hetzelfde?
De ST1 X 2017 was beduidend zuiniger dan de ST2 2017. Dat merkte je trouwens ook goed in het verschil in ondersteuning. In de ST1 X zit ook een andere motor dan in de ST2. De ST1 X 2018/2019 is in ondersteuning wat meer naar de ST2 toegekropen, en werd daarmee ook iets minder zuinig.

De ST3 heeft weer een andere motor, maar ik heb niet het idee dat er veel aan de efficiency is veranderd. Op basis van de gegevens die ik hier op het forum voorbij heb zien komen, is de ST1 X nog altijd het zuinigst, gevolgd door de ST2 en de ST3 is het minst zuinig. (Natte vingerwerk, niet doorgerekend.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zolang je in de categorie brushless DC motoren blijft (die voor de toerentallen van een SP ontwikkeld zijn), loopt de efficiency niet dramatisch uiteen. Stromer gebruikt alleen brushless DC motoren. Met dat in het achterhoofd is het vrij simpel te stellen dat méér ondersteuning direct resulteert in méér verbruik.

Met alle instellingen op maximaal is een ST1x dus zuiniger dan een ST2, welke weer zuiniger is dan een ST3. De hekkensluiter is dan uiteraard de ST5. Het mooie bij Stromer is echter dat je de ondersteuning heel netjes kunt instellen naar eigen wensen, je kunt een ST3 dus perfect energiezuiniger instellen als je dat wilt. En mocht h je dan een keer windkracht véél tegen hebben en je batterij zit vol, dan kan je hem gewoon op max zetten en genieten van heel veel kracht :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
YvesL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 aug 2019, 18:32
Locatie: Zwevegem
Merk SP: ST3 LE Bordeaux 983

ok duidelijk !

nu maar hopen dat ik snel nieuws krijg op het werk .... :bi
Stromer St3 AE 2019 - Kinekt - van zijp spatbordverlengers
W-W 20km enkel
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

YvesL schreef: 20 aug 2019, 09:48 Ik bedoel daar gewoon mee als je dezelfde batterij neemt, met dezelfde persoon die evenveel meetrapt met dezelfde weersinvloeden, kan de ene stromer dan verder geraken dan de andere.

motoren maken ze toch ook energiezuiniger, vandaar de vraag :)
Dat verschil gaat in die situatie heel klein zijn, dus geen revolutionaire sprongen voorwaarts qua efficiëntie. Als er in die situatie verschil is gaat het merendeel naar een evt efficiëntere controller.
Laatst gewijzigd door Jins op 20 aug 2019, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 20 aug 2019, 10:58 Met alle instellingen op maximaal is een ST1x dus zuiniger dan een ST2, welke weer zuiniger is dan een ST3. De hekkensluiter is dan uiteraard de ST5. Het mooie bij Stromer is echter dat je de ondersteuning heel netjes kunt instellen naar eigen wensen
Tja, eigenlijk zeg je hier 'Een ST1X die minder ondersteuning geeft verbruikt minder dan een ST2 die meer ondersteuning geeft. Een ST1X is dus niet zuiniger, je kan wel zeggen dat je op een ST1X minder verbruikt wanneer je minder vermogen vraagt dan op een ST2.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
YvesL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 aug 2019, 18:32
Locatie: Zwevegem
Merk SP: ST3 LE Bordeaux 983

Even een update.

Ik heb de st1x , st3 en de giant speed e testgereden.

Ik vond de st1x iets harder rijden dan de andere 2
De giant zat stukken onder budget reed ok maar maakte lawaai.

Maar dan de st3.... Ik kwam binnen in de shop met de , door jullie omschreven "stromersmile" .
Ik was verkocht. De verkoper vroeg me hoe het was. Het enige wat ik kon zeggen... jah wat moet er nog gezegd zijn. Zalig e.
:)

Het wordt dus een ST3 bordeauxrode versie. Met kinect zadelpen en bexley helm in grijs.

Hopelijk duurt het niet te lang om alle papieren in orde te krijgen...

Ik kan haast niet wachten

:)
Stromer St3 AE 2019 - Kinekt - van zijp spatbordverlengers
W-W 20km enkel
Plaats reactie