ST3 of ST5?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mag Steptronic ook? :mrgreen:
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Daniel1975 schreef: 04 mei 2019, 10:34
Patrikius schreef: 03 mei 2019, 23:48 Ik schakelde met de ST2 bijna nooit omdat het te mechanisch was.
Hier snap ik dus niks van.
Gewoon omdat de motor toch wel sterk genoeg was en de woon-werkverkeers afstand kort genoeg was om niet met een lege accu aan te komen. Hoefde ik niet perse te schakelen met de mechanische shifters. Ik heb op de Es van @stroer gereden en dan is het schakelen toch wel fijn en dan gebruik je het ook veel vaker.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel1975 schreef: 04 mei 2019, 10:34
Patrikius schreef: 03 mei 2019, 23:48 Ik schakelde met de ST2 bijna nooit omdat het te mechanisch was.
Hier snap ik dus niks van.
Het gejubel over het electronisch schakelen (met de Di2) probeer ik te begrijpen, maar het mechanisch schakelen afdoen als 1 gekreun en gekraak wat ook nog eens erg lang duurt, dat snap ik niet. Als ik schakel, kreunt en kraakt mijn versnelling helemaal niet. Misschien bij gekreun en gekraak de derailleur ietsje beter afstellen. :roll:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij doet Patrikius het niet als zodanig af.

Maar de reden dat zoveel (vooral nieuwe) Stromeraars in no time hun knieën, ketting en cassette (alleen de 11, maar de FM vervangt vrolijk de hele cassette) aan gort draaien, is wel degelijk dat de Stromer motor voldoende krachtig is om ook op de 11 nog net zo vlot vanuit stilstand op gang te komen als op een doorsnee opoefiets. Op een MTB of racer zonder ondersteuning leer je dat heel rap af, en de mensen van die "school" zijn veel gedisciplineerder in schakelen dan mensen die vanuit de auto op een Stromer stappen.

Di2 is geen must have, maar een nice to have. Als je er eenmaal een maand of wat mee gereden hebt, dan is de kans groot dat je heus wel zonder kán, maar niet meer zonder wíl. Ik heb het systeem voor mijn Es al op twee andere fietsen gehad, en ik ben er op mijn Stromer opnieuw erg blij mee.

Het schakelt gewoon lekkerder, daar kan niemand een speld tussen krijgen, ook niet als je mensen die onvoldoende schakelen een beetje dom vindt en ook niet als je tevreden bent met je huidige manier van schakelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Di2 werkt subliem, daar hoeven we geen diacussie over te voeren. Helemaal op de racefiets met semi-synchroshift.
Alleen dat niet-schakelen omdat het ‘te mechanisch’ is kan er gewoon niet in bij mij. Dat valt onder de categorie “ smoezen om mijn vrouw te overtuigen” :dwarf:
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Daniel1975 schreef: 04 mei 2019, 19:40 Alleen dat niet-schakelen omdat het ‘te mechanisch’ is kan er gewoon niet in bij mij. Dat valt onder de categorie “ smoezen om mijn vrouw te overtuigen” :dwarf:
Ach je moet toch een goede reden hebben om het extra bedrag wat je moet neertellen voor de ST5 goed te praten 😂
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 04 mei 2019, 18:41 Volgens mij doet Patrikius het niet als zodanig af.

Maar de reden dat zoveel (vooral nieuwe) Stromeraars in no time hun knieën, ketting en cassette (alleen de 11, maar de FM vervangt vrolijk de hele cassette) aan gort draaien, is wel degelijk dat de Stromer motor voldoende krachtig is om ook op de 11 nog net zo vlot vanuit stilstand op gang te komen als op een doorsnee opoefiets. Op een MTB of racer zonder ondersteuning leer je dat heel rap af, en de mensen van die "school" zijn veel gedisciplineerder in schakelen dan mensen die vanuit de auto op een Stromer stappen.

Di2 is geen must have, maar een nice to have. Als je er eenmaal een maand of wat mee gereden hebt, dan is de kans groot dat je heus wel zonder kán, maar niet meer zonder wíl. Ik heb het systeem voor mijn Es al op twee andere fietsen gehad, en ik ben er op mijn Stromer opnieuw erg blij mee.

Het schakelt gewoon lekkerder, daar kan niemand een speld tussen krijgen, ook niet als je mensen die onvoldoende schakelen een beetje dom vindt en ook niet als je tevreden bent met je huidige manier van schakelen.
Idd Stromeur, mij hoor je niet over het kraken.
Overigens ging ik niet meteen met volle kracht op de pedalen drukken vanuit stilstand. En elke 1000 km wisselde ik van ketting en deed de oude ultrasoon reinigen en dan met boeshield insmeren.

Natuurlijk maakte ik de cassette enz. Ook schoon.
Dus ik was best wel lief voor mijn fiets hoor.
Alleen het schakelen wat minder.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 05 mei 2019, 11:28 Dus ik was best wel lief voor mijn fiets hoor.
I know. Ik vond jouw ST2, die toch stevig gebruikt werd, er keurig uitzien. Ontzettend jammer dat-ie total loss is :bh:

Maar lees ik het goed? Het wordt dus een Vijf?!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik had op mijn "laatste" racefiets ook al dI2 (Ultegra) en dit werkte perfect, daarvoor Ultegra met kabels en ook dit werkte perfect.
Op mij eerste stromer (st5) werkt het ook perfect nu 5000km gereden zonder op te laden de laatste paar 100 km heb ik het idee dat terug van 11 naar 12 niet geheel vlekkeloos verloopt, moet soms 2X drukken om voldoende actie op de ketting te krijgen meestal is dit een teken dat de ketting teveel axiale speling krijgt nieuwe cassette en ketting zijn in bestelling. Overigens is de ketting Qua rek/bussen slijtage nog niet aan vervanging toe. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de st5, moet wel vaak TMM sensor kalibreren om de 48km/uur te blijven houden anders trap ik bij 46-47km/uur tegen de bekende muur aan.
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 05 mei 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

WFVst5 schreef: 05 mei 2019, 11:58 Tot nu toe ben ik erg tevreden over de st5, moet wel vaak TMM sensor kalibreren om de 48km/uur te blijven houden anders trap ik bij 46-47km/uur tegen de bekende muur aan.
Dat had ik ook de eerste week. Daarna was de TMM sensor vervangen en nooit meer dat probleem gehad. Het is niet goed wanneer je dat regelmatig dient te doen om de ondersteuning te houden en het is ook vervelend. Heb je wel de nieuwste Firmware?

Wanneer dat probleem zich blijft voor doen zou ik dit wel voorleggen aan de je FM en vragen om de TMM sensor te vervangen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie