Je maakt wat mee als Stromert

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik vraag mij ook af waarom een SP niet op de rode strook mag rijden. Een rijschoolhouder vertelde mij dat het suggestiestroken zijn waarbij van fietsers wordt verwacht dat ze er gaan rijden en auto’s op de rijbaan. Tevens geeft het een beeld van een smallere weg om de snelheid te beperken. Je mag er ook met de auto rijden. Met een doorgetrokken streep heeft ook nog invloed dat je er niet op mag parkeren.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het klopt dat FreddyH niet op de door hem afgebeelde strook mag rijden. Dit is namelijk geen fietssuggestiestrook, maar een fietsstrook. Het verschil wordt bepaald door de fiets die op de strook is afgebeeld, niet door de kleur of de belijning.

De fietssuggestiestrook heeft geen juridische status. Ander verkeer mag hier gewoon op komen, rijden, of parkeren. Op de fietsstook - die van FreddyH dus - mag géén ander verkeer komen. Dus ook geen SP, want de SP is in NL juridisch een brommer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Enig idee wat dan het juridische verschil is met een dergelijke strook met ononderbroken streep?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Goody schreef: 23 jul 2019, 11:26 Juist Henry, zou dit voor de rug hetzelfde betekenen , anders toch maar eens kinetic ,bodyfloat overwegen
Beter voorkomen dan ....
Goody, ik zou niet weten waarom je rug die klappen niet zou krijgen als je op je zadel zit. Als je op de trappers “staat”, kunnen je knieën die nog enigszins opvangen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 23 jul 2019, 13:30 Enig idee wat dan het juridische verschil is met een dergelijke strook met ononderbroken streep?
Het verschil is dat een fietssuggestiestrook geen enkele juridische status hééft. Je mag erop doen en laten wat jij wil, en bij brokken doet die strook er ook niet toe als het gaat om de schuldvraag.

Zie b.v. ook:

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/in ... ietspaden/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Stromeur schreef: 23 jul 2019, 13:22 Het klopt dat FreddyH niet op de door hem afgebeelde strook mag rijden. Dit is namelijk geen fietssuggestiestrook, maar een fietsstrook. Het verschil wordt bepaald door de fiets die op de strook is afgebeeld, niet door de kleur of de belijning.

De fietssuggestiestrook heeft geen juridische status. Ander verkeer mag hier gewoon op komen, rijden, of parkeren. Op de fietsstook - die van FreddyH dus - mag géén ander verkeer komen. Dus ook geen SP, want de SP is in NL juridisch een brommer.
Ik zeg niet dat wikipedia ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstrook#Nederland )altijd gelijk heeft, maar daar wordt gezegd over een fietsstrook in NL (gekleurd, met fiets-symbool): Loopt er een doorgetrokken streep langs de fietsstrook, dan mogen andere bestuurders niet op de fietsstrook komen. Loopt er een onderbroken streep, dan mogen andere bestuurders er wel komen, maar alleen als ze daarmee geen fietsers hinderen.
De fietsersbond zegt inderdaad dat je er bij een doorgetrokken streep niet mag komen, bij een onderbroken streep alleen om bijv. Een parkeerplaats te bereiken of de strook rijdend overschrijden, zolang ze daarbij de fietsers niet hinderen. Dus mogen we er niet rijden. Dat heb ik Eerder anders begrepen.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met "we mogen er niet komen" bedoelde ik inderdaad dat we niet op een fietsstrook mogen rijden (ongeacht of de streep doorgetrokken of onderbroken is, al mag je er bij een onderbroken streep wel even overheen om ergens anders te kunnen komen o.i.d.)

FreddyH pakt hier dus terecht de rijbaan, dat is hij verplicht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik let even niet op en er volgt een enorme discussie :cool2:

Samengevat heb je:
- fietssuggestiestrook: dit is gewoon een stuk weg dat er anders uitziet. Geen juridische status, hier mogen we gewoon op fietsen
- fietsstrook: hier mogen we in principe niet komen, alleen als deze een onderbroken streep heeft mag je er even op komen om uit te wijken of voor te sorteren - mits je daarmee geen fietsers hindert
- fietspad: vergelijkbaar met fietsstrook met doorgetrokken lijn, maar los liggend van de rijbaan. Hier mogen we ook niet komen

Op het getoonde stuk mag ik dus niet komen, tenzij het kortdurend is om een naar links afslaande auto in te halen oid en ik daarmee geen fietsers hinder.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mboelis schreef: 23 jul 2019, 13:17 Ik vraag mij ook af waarom een SP niet op de rode strook mag rijden. Een rijschoolhouder vertelde mij dat het suggestiestroken zijn waarbij van fietsers wordt verwacht dat ze er gaan rijden en auto’s op de rijbaan.
Dat was inderdaad het doel en de reden dat de suggestiestroken zijn ingevoerd. Ondertussen blijkt dat ze niet zo goed werken, door de lijn halen auto's de fietsers met veel minder zijdelingse afstand in, hetgeen juist extra ongelukken veroorzaakt...

Maar er zijn dus ook nog fietsstroken, wist ik ook niet vóór 1 juli 2017 :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Nou fijn is dat. Mijn ww route bestaat voor de helft uit wegen met fietsstroken. Laat de discussie maar starten over het gevaar bij rijden op de rijbaan met zware tegenwind 6 en een slakkengangetje. De auto’s gaan wild toeterend en afsnijdend voorbij omdat de wetgever heeft bepaald dat ik met de SP niet op het rode strookje moet rijden
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie