Leaos Solart, de eerste elektrische fiets op zonne-energie.
Men gaat uit van een gemiddeld gebruik van 15 km per dag (25km/uur fiets). Dus dat wordt geen WW fiets. Er is ook een offroad model van 45 km/uur.
Het model wel wat beter dan het waterstof model maar nog niet helemaal mijn smaak.
https://www.manners.nl/leaos-solar-de-e ... e-energie/
http://www.leaos.com/leaos-solar-ebike/
Groet Mark
Eerste elektrische fiets op zonne-energie
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Stomme vraag wellicht maar waar zitten de panelen?
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Ik moest ook even. zoeken maar hier zie je het beter:
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Ik zie waarom die zonnepanelen nut hebben. De fiets staat op Schwalbe Big Bens, dus bij nat wegdek kan je er toch niet mee rijden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Big even worse.....
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Leuk idee. Het scheelt een kleine afstandrijder een hoop in en uitpluggen. Maar je mag je fiets niet meer binnen zetten of in de fietsenstalling. Alleen maar gericht op het zuiden parkeren.
En kwetsbaar lijkt me, wat als je fiets ooit valt. Nu komen flexibele panelen ook in de nabije toekomst.
Mooiste is als je continu verbruik kunt opvangen. Een paneel van anderhalve m2 heeft ca. 300Wattpiek. Dus gemiddeld misschien 100-150Watt. Om je accu dan vol te krijgen moet die 10uur in de zon staan.
Toch een grotere rugtas kopen met een paneel erop!
En kwetsbaar lijkt me, wat als je fiets ooit valt. Nu komen flexibele panelen ook in de nabije toekomst.
Mooiste is als je continu verbruik kunt opvangen. Een paneel van anderhalve m2 heeft ca. 300Wattpiek. Dus gemiddeld misschien 100-150Watt. Om je accu dan vol te krijgen moet die 10uur in de zon staan.
Toch een grotere rugtas kopen met een paneel erop!
mmm, wat mij betreft een behoorlijk slecht idee dit.
1. Zonnepanelen moeten een flinke tijd gebruikt worden om energetisch zichzelf terug te verdienen, in een consumptie artikel als een fiets zie ik dit niet zo snel gebeuren. Daarnaast zal de efficiency droevig zijn als ze zo op de zijkant zitten, zorgt voor een nog langere terugverdientijd.
Verder: leuk als je je fiets in de zon geparkeerd hebt, maar als na een half uur je accu vol zit, dan heb je niks aan de extra productie die daarop volgt.
2. Waarom zou je je fiets zwaarder/kwetsbaarder en gecompliceerder maken dan nodig?
3. Wat heb je aan een systeem waardoor je je fiets niet binnen kunt zetten?
Volgens mij kan je het beste wat zonnepanelen op het dak van je schuur leggen met daarin je fiets; dan gaat je fiets het langst mee (lekker warm & droog), je zonnepanelen ook (omdat ze niet op je fiets zitten) en brengen ze nog het meest op ook (ideale positionering).
Al met al meer greenwashing/marketing dan een energetisch mooie oplossing wat mij betreft.
1. Zonnepanelen moeten een flinke tijd gebruikt worden om energetisch zichzelf terug te verdienen, in een consumptie artikel als een fiets zie ik dit niet zo snel gebeuren. Daarnaast zal de efficiency droevig zijn als ze zo op de zijkant zitten, zorgt voor een nog langere terugverdientijd.
Verder: leuk als je je fiets in de zon geparkeerd hebt, maar als na een half uur je accu vol zit, dan heb je niks aan de extra productie die daarop volgt.
2. Waarom zou je je fiets zwaarder/kwetsbaarder en gecompliceerder maken dan nodig?
3. Wat heb je aan een systeem waardoor je je fiets niet binnen kunt zetten?
Volgens mij kan je het beste wat zonnepanelen op het dak van je schuur leggen met daarin je fiets; dan gaat je fiets het langst mee (lekker warm & droog), je zonnepanelen ook (omdat ze niet op je fiets zitten) en brengen ze nog het meest op ook (ideale positionering).
Al met al meer greenwashing/marketing dan een energetisch mooie oplossing wat mij betreft.
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Helemaal mee eens. Vandaar ook mijn panelen op mijn dak. Ik snap dan ook niet welke berekeningen op de tekentafel naar voren zijn gekomen om dit product toch te gaan produceren?StroWo schreef: ↑31 jan 2019, 21:52 Volgens mij kan je het beste wat zonnepanelen op het dak van je schuur leggen met daarin je fiets; dan gaat je fiets het langst mee (lekker warm & droog), je zonnepanelen ook (omdat ze niet op je fiets zitten) en brengen ze nog het meest op ook (ideale positionering).
Al met al meer greenwashing/marketing dan een energetisch mooie oplossing wat mij betreft.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Hoog gadgetgehalte.
Doet me denken aan de zonnepaneel-versie van de Toyota Prius. Je zou dan denken dat dat paneel de batterij oplaadt maar ze dient enkel om de airco aan te drijven in de zomer. Nu zorgt dat uiteraard wel voor een lager verbruik en is het bijgevolg zinnig, in tegenstelling tot de panelen op deze fiets.
Ik zou er toch graag eens wat cijfers van zien.
Doet me denken aan de zonnepaneel-versie van de Toyota Prius. Je zou dan denken dat dat paneel de batterij oplaadt maar ze dient enkel om de airco aan te drijven in de zomer. Nu zorgt dat uiteraard wel voor een lager verbruik en is het bijgevolg zinnig, in tegenstelling tot de panelen op deze fiets.
Ik zou er toch graag eens wat cijfers van zien.
Scheldelaan-Stromer
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik denk dat er een reden is dat die niet genoemd worden
Vrij vertaald: met windstil, blauwe hemel, felle zon en geen enkele keer schaduw op je panelen kan je het verbruik van 15 km fietsen weer bijladen. In juli + augustus enigszins bruikbaar als je zonder stoplichten naar de andere kant van het dorp en terug moet. Verder complete verspilling van alles.With medium usage of up to 15 km per day under best conditions the LEAOS will charge that distance from the sun
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]