Zarges K 470 AccuSafe

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Quote Reinout ST3:

“Ik ga trouwens even deze mailtrail bij Zarges onder de aandacht brengen......gewoon omdat het kan.
Het zou trouwens een geweldige zaak zijn dat Zarges met haar kennis wel de mogelijkheid ziet om een gat-constructie (stekker-doorvoer) haalbaar te maken waarbij de brandveiligheid nog steeds intact. Zarges zou dan, zonder dat ze het nog weet, een heel bruikbaar product hebben voor een specifieke markt: de E-bike. En da's een markt die alleen maar groeit....”


Hallo Reinout, bedankt voor het uitzoekwerk.
Een veilige opslag en laadmogelijkheid is iets waar iedere Pedelec gebruiker zich druk over zou moeten maken. En dat doe ik zeker.
En ik zal zeker meedoen als we een collectieve oplossing zouden organiseren door Stromer en Zarges met elkaar te laten babbelen en een oplossing voor de doorvoer te ontwikkelen. Maar er zitten nog een aantal aspecten aan die niet met techniek te maken hebben, maar met emotie en markt acceptatie.
Zo is er nergens, zover ik weet, vermeld dat de accu niet in de Stromer kan worden opgeladen, sterker nog, dat is wat ik standaard doe. Als je alle gebruikers zou moeten “verplichten” de accu eruit te halen en in een veilige doos op te laden, is dat voor Stromer zeker een flinke deuk in de marktacceptatie van een e-bike, en niet voor Stromer alleen. Dus of ze daar veel aandacht aan willen besteden of meewerken, is maar de vraag. Maar als er enkele ongelukken gebeuren, God verhoedde het, dan zal de wetgever er wel werk van maken.
Voorts, als Zarges en Stromer zo’n brandveilige kist met interne aansluiting zouden ontwikkelen, dan zal Stromer het niet zomaar toelaten dat Zarges dit zelf/alleen op de markt brengt. En de consequentie kennen we dan wel. De prijs zal dan een veelvoud zijn.
Desalniettemin ben ik heel geinteresseerd om dit pad te vervolgen.
Voor Zarges is het denk ik ook aantrekkelijker om een schare Stromer gebruikers als gegarandeerde afnemers te hebben, en als ambassadeurs voor het product, dan een risico volle ontwikkeling zonder klanten.
Pas op jezelf in de zandbak zoals je het noemt.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 30 sep 2018, 15:39
Op verzoek kan er een speciale kist worden ontwikkeld voor 2 accu’s de kosten zijn afhankelijk van het te produceren aantal .
Hoeveel mensen zouden we hier bijelkaar kunnen krijgen voor een opdracht? Ik heb wel interesse..
Volgens mij kunnen we prima een pak belangstellenden verzamelen om een betaalbare opdracht rond te krijgen voor zo'n kist, maar het probleem zit hem in de extra kosten voor certificering + maatwerk wanneer we daar één of twee 983Wh accu's in willen opslaan en een laad-aansluiting willen. Heeft het eindproduct die certificering niet, dan heb je er op papier niks meer aan dan aan de officiële Stromer accu-tas (al zal die kist het in de praktijk zeker beter doen).

Voor mij persoonlijk geldt: ik heb nu een Stromer accu-tas en die volstaat voor mij, totdat ik een gecertificeerde oplossing vind.

Ik denk ook dat het de kortste klap is om Stromer en Zarges met elkaar in gesprek te laten gaan. Natuurlijk krijgen we dan een Stromer-"prijsje" voor de krat, en het klopt dat Stromer accessoires ontzettend duur zijn. Maar dat is slechts één kant van de medaille.

Nu een fabrikant als Zarges eerlijk is over b.v. de kosten van de certificering alleen al (8000 keiharde pegels), hoop ik dat mensen ook eens iets meer begrip gaan tonen voor wat het een relatief klein bedrijf als Stromer allemaal kost om bepaalde producten op de markt te kunnen brengen, want met die certificering alleen ben je er nog lang niet.

Als we hier een flinke lijst met belangstellenden kunnen creëren om naar Stromer te sturen vergezeld van het verzoek om met een gerenommeerd bedrijf zoals Zarges in gesprek te gaan, dan kan daar best weleens iets interessants uit komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag allemaal,

volwassen discussie; TOP. Hiervoor dient het forum.
Ik ben dan ook zo vrij geweest om een link naar deze discussie naar Zarges te sturen. Als ik antwoord krijg zal ik dat natuurlijk delen.

Inderdaad meldt Stromer AG dat opladen IN haar fietsen gebeurt (wat de meeste eindgebruikers dan ook doen ?). Ik neem bijna voetstoots aan dat zo ongeveer iedere E-Bike-fabrikant dit aangeeft. En er is inderdaad nog geen enkele wet/regelgeving die een eindgebruiker verplicht de batterij extern op te laden in een specifieke oplaadkist/kast.
Maar wees niet verbaasd dat dit over enkele jaren wel gaat gebeuren want op dit moment is een Li-Ion brandje nog voorpaginanieuws; over enkele jaren is het gemeengoed. En dan hebben we het nog niet eens over LiPO (Lithium Polymeer) batterijen die qua capaciteit helemaal geweldig zijn maar ook een groter risico vormen.
We staan wat batterij-techniek aan de vooravond van grote ontwikkelingen. En zoals Sylvia/Stromeur al in haar openingstopic roept is dat zij verheugd is dat een fabrikant een eerste product aflevert.

Geheel naast bovengenoemde (nog niet bestaande) regelgeving is mijn gevoel. Ik WEET dat een batterij een risico vormt. En of de brandverzekering dan uiteindelijk wel uitbetaald is voor mij niet relevant. Ik slaap boven terwijl zonder toezicht een potentieel risico beneden wordt opgeladen. En dat gaat 999 van de 1000 keer goed. Mij gaat het om die ene keer dat het mis gaat; hoe mis kan het gaan ? Risico-inschatting en aanvaarding:
1. je hebt zaken met een kleine kans van voorval en met een klein effect. Te verwaarlozen risico. Jammer maar helaas.
2. je hebt zaken met een grote kans van voorval en met een klein effect. Daar kan je wat aan doen; het investeren meestal waard.
3. je hebt zaken met een grote kans van voorval met een groot effect. Absoluut te vermijden. Fundamentele ingreep ?
4. je hebt zaken met een kleine kans van voorval met een groot effect. Bewuste risico-afweging. Is de investering het me waard ?

Ik zie zo'n batterijbrand in de categorie 4. En die risico-afweging heeft rechtstreeks invloed op mijn gemoedsrust. Ik heb daar heus een investering voor over. Dit is dus een persoonlijke afweging want theoretisch dekt de brandverzekering dit af: ik doe alles netjes met Stromer-spulletjes die gewoon geserviced zijn bij een reguliere FM.
Maar met de wetenschap dat zo'n batterij oplaad in een goede opslag/laadkist slaapt voor mij net wat lekkerder.
Zo ook op mijn werk waar ik de batterij op bureau oplaad: doe maar mooi in zo'n kist dan HEB ik niet eens een discussie tijdens de brandinspectie.
Als ze op de markt zouden komen kocht ik er dus terstond 2.......maar het huidige model is opslag/transport en niet opslag/laad.

De genoemde prijzen geven inderdaad inzicht hoe snel een "accesoire" in de papieren kan lopen........

Zoals gezegd houd ik jullie op de hoogte van een eventueel antwoord.
Stromer-ze, Reinout
Lomito

Uiteraard kunnen we zo'n brandkist zelf maken, het ontwerp heb ik al in gedachten. Toch investeer ik liever in een doorgekoppelde rookmelder die me vertelt als de hel losbreekt in de bijkeuken terwijl ik een vredige nachtrust geniet. Ik ken mezelf te goed om te weten dat ik ECHT niet elke keer die accu uit de fiets ga halen om de accu in de brandkist op te laden. Na een maand gebruik ik die kist niet meer... Een goede rookmelder doet z'n werk vee maanden lang en kan mij tijdig waarschuwen als het echt zover is zodat ik dan gericht actie kan ondernemen.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Reinout, Lomito, Stromeur en anderen,

Ik ben zeker geinteresseerd in een gecertificeerde brandwerende kist met spanningsdoorvoer.
Anderzijds, ik weet, net als Lomito, dat je niet altijd de accu eruit gaat halen om te laden in een dichte kist. Gebrek aan discipline misschien. Zulke dingen gaan pas een routine worden als het bij jezelf of dichtbij is misgegaan, niet verstandig dus, maar wel de realiteit voor velen, zo niet het merendeel.
En in ons huis hebben we een doorgekoppeld brandmeldersysteem dat in elk geval de overlevingskans sterk verbetert (let op de giftige gassen die vrijkomen, en die dodelijker zijn dan de brand die volgt, dus belangrijk is “waar triggert de brandmelder op”?). Wij laden ook nooit ‘s nachts of als we weg zijn, zelfs de ipad niet.

Dus brandmelder en brandwerende kist, dubbel genaaid houdt beter zoals het gezegde luidt.
Een brandmelder en een brandwerende kist, maximale reductie van risico van een potentieel rampzalige event. En dat vraagt discipline, en dan nog is het risico niet nul denk ik.

Kortom ik ben van het type “better safe than sorry”, dus ik doe mee als we Zarges/Stromer willen “opkloten”.
Dat zou dan voor een of twee kisten zijn (afhankelijk van wat we erin kwijt kunnen).

Overigens, beroepsmatig weet ik wat certificeren kosten, 8000€ valt me eigenlijk nog mee. Maar down to earth geredeneerd is het voor mij wel serieus de vraag of de 980 Wh zoveel anders zich zal gedragen dan de 814 Wh. De certificeringsinstantie (Tüv?) zal zich overigens formeel opstellen, dus die kosten zullen niet te vermijden zijn, zowel Stromer als Zarges zullen alleen een formeel certificaat willen.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Interessant ja. Maar zelf actie nemen bij melding van de rookmelder? Hmm nog niet zo zeker want je dan gaat doen. Water is een no go. Bluspoeder? Dan zeker een brandblusser aan de buitendeur zetten. Geen idee hoor.

Nog een bedenking qua certificering: op korte termijn (lees binnen de levensduur van de huidige stromer batterijen) zie ik een brandverzekering je niet verplichten om op te laden in een gecertificeerde kist. Als we voor zo een kist gaan is het dus enkel voor onze eigen gemoedsrust. Als we zo een brand kunnen voorkomen, dan hebben we gewonnen. En een certificering zal een brand niet minder maken. Enkel makkelijker uit te spelen in de rechtbank.

Maar onder het motto beter voorkomen dan genezen lijkt me een goed gebouwde kist met laadfunctie en zonder certificering al goed om op twee of alleszins 1,5 oren te kunnen slapen.
Lomito

Die rookmelder is vooral om te zorgen dat je zo snel mogelijk jezelf in veiligheid kan brengen, de eventuele schade kun je beperken door te zorgen dat de accu in een afgescheiden ruimte wordt opgeladen en niet je hele huis in de fik vliegt. Bij ons is dat een bijkeuken die van de rest van de woning gescheiden is met een spouwmuur. Voor het kleine risico dat het fout gaat heb ik de zekerheid dat de schade beperkt blijft tot de bijkeuken en dat wij zelf veilig zijn.

Een heel gevaarlijke ruimte is de hal/trappenhuis of nog erger de slaapkamer. Dan zet je nog beter de oplader in de woonkamer zolang je de deuren dichthoudt EN er een doorgekoppelde rookmelder in die ruimte aanwezig is.

https://www.gelderlander.nl/wijchen/sla ... ~a1a3f1a2/

Ik zie de ruimte dus als de 'brandkist' en niet een fysieke kist die in een ruimte staat.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen,

Zarges AG heeft een keurig antwoord geschreven. Ze zijn nu ook op de hoogte van "onze" consumentenwens.
Dat geven ze ook prima aan in het antwoord: de nu bestaande K470 AccuSafe is speciaal gevraagd en ontwikkeld voor het transport en opslag van defecte Li-Ion batterijen.

Zarges AG snapt onze laad/opslag-wens maar denkt dat een "eenvoudige" doorgang voor een stekker niet gaat lukken. Er zal dus door een Ebike-leverancier een specifieke vraag gesteld moeten worden en Zarges AG gaat niet vanuit zichzelf kisten aanbieden. Zarges AG is kistenleverancier; geen (op)laad/accu-specialist.

Zarges AG geeft wel aan dat zij een kleinere AccuSafe (opslag/transport-kist) kan aanbieden. Als we er minimaal 10 afnemen gaat zij een offerte opstarten. Een vriendelijk aanbod maar die kist, hoe goed ook, voldoet niet aan "onze" laad-wens. Ik zal dan ook netjes aan Zarges AG doorgeven dat dit niet de kist is die we voor ogen hebben.

Een harde opslag/laad-kist is dus een accesoire die door Stromer AG moet worden opgestart. Dat zal nog wel even duren aangezien er geen wettelijke noodzaak is. De wel beschikbare Stromer accutas is dus het huidige beschikbare antwoord.

Toch ben ik blij dat de eerste kist-stap is gezet; zie opening van dit draadje door onze moderator.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Reinout-ST3 schreef: 06 okt 2018, 10:37 Ik zal dan ook netjes aan Zarges AG doorgeven dat dit niet de kist is die we voor ogen hebben.
Integendeel, ik heb wel de behoefte aan zo'n case zonder laaddoorgang voor opslag binnen tijdens de winter. Het lijkt me wel interessant om te zien of we hier 10 afnemers voor kunnen krijgen. @stromeur zou jij misschien dit kunnen promoten via facebook oid?
Gebruikersavatar
Stroener
Pro
Pro
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jul 2018, 18:33
Locatie: Maassluis (NL)

Met of zonder aansluiting ik wil een kist
St2 ltd 256
woon-werk 25 meter!
Plaats reactie