Kosten Stromer vs kosten auto (per km, afschrijving, onderhoud etc.)

Lomito

Edit Stromeur: topic afgesplitst van "Stromer-ontmoetingen in het wild"-topic.

Stromeur heeft gelijk, mijn cijferlijstje gaat puur over ondersteuning/souplesse/rijgenot, niet over de meeste waarde voor je geld, het lijstje is dan waarschijnlijk eerder omgekeerd.

Desondanks zou ik jullie aanbevelen om te kijken naar de kosten per kilometer.

Stel je koopt een ST1 x voor 5K om dagelijks 20 km enkel af te leggen. Met 48 werkweken is dat 9.600 km per jaar, doe daar 10% recreatief bij: 10.560 km per jaar. De integrale kostprijs op basis van 60% afschrijving in 3 jaar is dan ongeveer € 0,13 per km. Voor de ST2 s ligt de integrale kostprijs uiteraard hoger door de hogere afschrijvingskosten ((1.430-1.000+(8900*0,6/3)) / 40*5*48*1,1 = 2.210 / 10.560 = € 0,21 per km) maar als je 40 km enkel rijdt is de km-prijs ongeveer vergelijkbaar: 2.210 / 21.120 = € 0,11 per km...

En dat is puur economisch, voeg daarbij mijn cijferlijstje en de keuze is erg eenvoudig als je dagelijks meer dan 40 km enkel rijdt.

Ik rij omgerekend (op basis van 1.250 km/mnd) zo'n 31 km enkel maar dan zakelijk. Alleen al door de BTW-aftrek wordt de ST2 s een flink stuk goedkoper: € 7.355... (1.430-1.000+(7355*0,6/3) / 62*5*48*1,1 = 1.901 / 16.368 = € 0,12 per km).
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lomito, naast kosten voor afschrijving heb je ook je jaarlijkse kosten voor onderhoud (denk hierbij aan de banden, de ketting, de tandwielen en cassette, de remblokjes en soms een rem- of versnellingskabel moeten periodiek worden vervangen. Ook het in goede conditie houden van je ketting vraagt om een goed smeermiddelen. Als je het onderhoud niet zelf doet, maar laat doen, dan zul je ook die kosten mee moeten nemen in je berekening), je verzekering, het kentekenplaatje en het energieverbruik (zie ook het het overzicht in de post elders op dit mooie forum). Als je naast je helm ook nog eens speciale kleding en schoenen aantrekt voor op de fiets, zou je die eigenlijk ook in je berekening mee moeten nemen.

Met name de kosten voor onderhoud zullen verschillen, want het maakt voor de slijtage denk ik wel uit of je 40km of 80km per dag wegfietst (en dan ga ik er maar voor het gemak van uit dat de spulletjes op de ST1 evensnel slijten als die op een ST2s, wat in de praktijk helemaal niet zo hoeft te zijn).
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Dubbele onderhoudskosten wegens dubbele reisafstand hebben nauwelijks/geen invloed op de integrale km-prijs. En ik ga er vanuit dat de kosten voor kleding/schoenen voor alle fietsen geldt en dus uit de vergelijking gehouden kunnen worden.

Kom anders zelf met een kostenvergelijking! :bi
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wil ik best wel doen, maar voor ik dit doe: kun je me uitleggen wat de €1.430-€1.000 is in je berekening?
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Totale jaarkosten ST1x (afschrijving (=5000*0,6/3=1000) + verzekering (=150) + onderhoud (=200) + energiekosten (=80)) minus afschrijving (=1000).

Voor een juiste berekening zou je een hogere afschrijving, onderhoudskosten en energiekosten moeten rekenen als je dagelijks 2x40 rijdt i.p.v. 2x20km...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Hieronder mijn overzicht van de kosten per kilometer op een ST1x en een ST2s.

Afbeelding

Wat we ook al eerder concludeerden: een fiets blijft goedkoper dan een auto. 8-)
Als je een beetje handig bent kun je een groot deel van de vervangingen zelf doen. Scheelt toch weer wat geld, maar levert je aan de andere kant wel vieze handjes op.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Bedankt Henry voor de berekening. Het laat inderdaad zien dat de bijna 2x zo dure ST2 s in economisch opzicht te verantwoorden valt voor de echte kilometervreter. Je zou eens kunnen kijken wat het break-even point door de km's van de ST2 s te verlagen tot de km-prijs gelijk is aan die van de ST1 x...

En gezien de nuttige informatie is ons lieftallige moderator wellicht zo vriendelijk om deze berekening in een eigen topic af te splitsen, anders gaan we me al die wilde ontmoetingen de berekening nooit meer terugvinden... :bi
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Mooi overzicht heren. Al snap ik nog steeds Lomito's gegoochel met afschrijving niet: eerst 1000 erbij...dan er weer af....

Ik ga niet in eens 2x zoveel rijden als ik een St2 ga kopen ipv st1x (tenzij ik er meteen een andere baan of huis bij krijg)... dus blijft hogere afschrijving over. Neem wel gelijk een grotere accu

Ik maak de berekening zelf nig ff voor 35km enkele reis.

Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Excuses voor mijn gedachtenkronkels, ik had elders de jaarkosten van ST1 x al berekend en wilde aan de hand daarvan die van de ST2 s berekenen. Daarvoor moest eerst de ST1 x-afschrijving er af en die van ST2 s erbij... gewoon luiigheid omdat ik de uitslag al kon raden.

En uiteraard ga je niet opeens 2x zoveel rijden als je een ST2 s gaat kopen, alhoewel die fiets zo verslavend is dat ik in ieder geval minstens 50% meer kilometers gemaakt heb dan strikt noodzakelijk, misschien zelfs meer...

Je moet het andersom zien: je staat op het punt om een Stromer te kopen, dan is het prettig om te weten dat vanaf een bepaalde woon-werkafstand (ik schat 32 km enkel) de integrale kilometerprijs van beide fietsen gelijk is, daaronder is de ST2 s duurder, daarboven goedkoper. Neem bijvoorbeeld onze kilometervreters Reinout en Mark die allebei zo'n 60 km enkel rijden, voor hen zal de berekening een eye-opener zijn.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lomito, Ik heb even snel de excelsheet erbij gepakt en het break-even point ligt om en nabij de 37 km enkele reis, wellicht iets lager omdat de jaarlijkse onderhoudskosten iets lager zullen zijn (verhouding kms/jaar is niet meer 1:2). Je geschatte break-even point op 32 km enkele reis kan wel eens kloppen als je de variabele kosten goed gaat doorrekenen.

Je allerlaaste gedachtenkronkel is wel weer leuk (de tip voor Reinout en Mark: de ST2s is goedkoper dan de ST1x als je veel rijd), maar dat is natuurlijk niet zo. Als je besluit om met de ST1x ook per dag 80km te gaan rijden (en dus 19.200 km op jaarbasis), dan bedragen de km-kosten op een ST1x slechts €0,11 tegenover de €0,16 op een ST2s. Oftewel: het rijden van 19.200 km op jaarbasis op een ST2x kost je zo'n €900,- per jaar meer dan het rijden op een ST1x. Ook anders verklaarbaar (van laag naar hoog):
- de jaarlijkse kosten voor onderhoud, kleding zijn gelijk,
- de energiekosten zijn ietsje hoger,
- de kosten voor verzekering zijn iets duurder,
- de afschrijving is veel hoger (en dit maakt het verschil).
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie