Workshop Speed Pedelecbeheersing?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Barry schreef: 04 mar 2019, 19:44 Zijn het 2x8 mensen uit de provincie (inwoners) of ván de provincie (i.e. ambtenaren) ?
Ja ;p :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Barry schreef: 04 mar 2019, 19:44 Mooi werk Marco! :cool2:

Zijn het 2x8 mensen uit de provincie (inwoners) of ván de provincie (i.e. ambtenaren) ?

Mensen die bij de provincie werken. Beide provincies hebben al speed pedelecs in eigen beheer.
Mee zullen doen enthousiaste - en of ambtenaren die al een speed pedelec hebben.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Gisteren was het zover, verplichte fietsles door de VSV.

Intro over de fiets, hoeveel accidenten er zijn met fietsers elk jaar, aantallen verkeersslachtoffers etc. Wat uitleg over regels en borden met een kleine quiz. Hier hoorde ik voor het eerst over verkeersbord b22 en 23 (afslaan/rechtdoor rijden bij rood toegelaten) Iets geleerd :ay , alleen dat bord nog nooit tegen gekomen, en verder nog wat uitleg over je plaats op de weg.
Zeker geen training voor het rijden met de speed pedelec maar gewone basis fietstraining over regels, wegcode en plaats op de weg.
Lesgever was wel enthiousast, rijdt naar t werk met fiets en racefiets tijdens we, maar rijdt niet met een 45-er. Het rijden met een speed pedelec, met zijn eigen risico’s en gevaren komt dus niet aan bod, helaas.
Prijs weet ik niet. Is voor leaserijders verplichte kost bij ons op t werk.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bij BASF in A'pen kregen vandaag een aantal werknemers een speed pedelec opleiding van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde :

- https://kanaalz.knack.be/nieuws/werknem ... 58755.html

- https://atv.be/nieuws/werknemers-basf-k ... ideo-77557

- https://www.hln.be/regio/antwerpen/chem ... ~a6528be0/

- https://www.gva.be/cnt/dmf20190430_0436 ... -rijcursus

Geen forumleden bij de deelnemers ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Op het Klever-forum is gisteren het volgende bericht geplaatst. Omdat degene die het daar plaatste volgens mij hier niet meer actief post heb ik het bericht maar overgenomen. Hopelijk passeer ik daar niet iemand mee...
Vandaag heeft in Arnhem de eerste (pilot) rijvaardigheidscursus voor snelfietsers plaatsgevonden. Aanleiding waren diverse ongevallen met soms ernstig letsel, afgelopen weken hebben er zelfs 2 dodelijke ongevallen plaatsgevonden... Het initiatief is ontstaan op het Stromer forum en dit is afgelopen jaar uitgewerkt in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Met dank aan fietswinkel Snelbander in Arnhem die de nodige speed pedelecs, waaronder een Klever X speed, beschikbaar gesteld hebben voor de cursusleiders van de KNMV.

De cursusdag is gefaciliteerd door de Provincie Gelderland met het beschikbaar stellen van een riante vergaderzaal in het Provinciehuis in Arnhem, met verzorging van koffie/thee, lunch en toegang tot de goed geoutilleerde fietsenkelder.

De cursus bestaat uit twee dagdelen:
- basisvaardigheden (kijken, sturen, remmen) uitgevoerd op de Rijnkade in Arnhem
- toepassing in de praktijk met diverse ritten door stad en buitengebied (Posbank)

Na terugkomst in het Provinciehuis is de hele dag geëvalueerd (opzet cursus, bevindingen cursisten en cursusleiders), analyse van videobeelden en uitreiking van de eerste Slim-op-de-fiets certificaten.

De cursus moet nog verder uitgewerkt worden maar ik kan nu als pilot-deelnemer alleen maar toegeven dat de cursus een eye-opener is als speeder en de cursus van harte aanbevelen aan elke snelfietser die zijn eigen veiligheid serieus neemt.

Zodra er meer nieuws is over inschrijfmogelijkheden e.d. zal ik dat hier vermelden.
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Goed dat de Provincie Gelderland de zorgen om veiligheid van de Speed Pedelec serieus neemt nadat recent twee fatale ongevallen in Gelderland gebeurden.

De SP vaardigheidstraining kan bijdragen aan meer bewustwording en vaardigheid van SP gebruikers. De video’s kunnen situaties verduidelijken en helpen om beelden bij beleidsmakers te verbeteren.

Door de vaardigheidstraining krijgt SP veiligheid serieuze aandacht.

Goed initiatief Gelderland. Jullie zetten wederom belangrijke stappen in de beeldvorming rond SP’s.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vanuit het forum hebben Lamkram, Marco Verkerk (dankzij hem is deze pilot ontstaan), Reinout-ST3 en ik meegedaan. Ook ex-lid Lomito was van de partij.

Hetgeen hierboven gequote is kan ik alleen maar beamen: de cursus is erg goed opgezet, was leuk en enorm leerzaam (zelfs voor I-eat-miles-for-breakfast Reinout en voor mij met 4,5 jaar SP ervaring).

En dag lang begeleid met je SP bezig zijn. Hoe houd je je fiets stabiel met (hard!) remmen vanaf eerst 20 km/h en later opbouwend naar 40+? Hoe stuur je op snelheid? Dit lijkt een open deur, doen we dagelijks, maar we stonden allemaal met onze bek open dat we het eigenlijk niet wisten... Als in: we doen wel iets, maar wat als de bocht kapper was, of de snelheid hoger dan we dachten? Juist, dan veranderd heerlijk SP rijden ineens in vliegles. En dit zijn alleen nog maar de grote dingen, er komen continu kleine tips langs, allemaal meteen bruikbaar.

Afijn: deze cursus is naar mijn mening een must-do voor iedereen die zijn/haar eigen veiligheid belangrijk vind.

Marco gaat nu verder pakken om de cursus af te krijgen. Er moeten nog wat details ingevuld worden, zoals wat gaat het kosten en zijn er partijen te vinden die mee willen financieren (denk aan gemeente of je verzekering).

Tot nu toe heeft Marco FANTASTISCH werk geleverd door de juiste mensen bijeen te krijgen en simpelweg geen "nee" te accepteren, hij heeft ook al geregeld dat je bij de ENRA korting op je premie krijgt als je de cursus gedaan hebt, ... Ik ben ervan overtuigd dat binnenkort alle details duidelijk worden. Nog even geduld dus.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 11 mei 2019, 09:06 Goed dat de Provincie Gelderland de zorgen om veiligheid van de Speed Pedelec serieus neemt nadat recent twee fatale ongevallen in Gelderland gebeurden.
Daarvoor ook al. Marco is er al zeker een half jaar mee bezig!

Kan het zijn dat we jou gisterenmiddag over de Posbank zagen fietsen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Nee, dat was ik niet want was gisteren met de auto op pad.
Volgens De Gelderlander hebben de twee recente dodelijke ongevallen de urgentie bij ambtenaren van Gelderland vergroot.
Dat lijkt me heel begrijpelijk omdat het team veel voor het beleid op gebied van de SP doet.
De ongevallen die beide op snelfietspaden gebeurden, spelen een rol in de beeldvorming rond uitzonderingstrajecten van Gelderland.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ook ik heb gisteren het genoegen mogen smaken om mee te mogen doen met de pilot speed pedelec beheersing.
Samengevat: uitstekend, zinvol.....lof voor Marco !

Ik was blij met de verdeling "coach" en aantal deelnemers (niet te veel !), de niet-belerende toon en dat de KNMV gebruik maakte van lokale herkenbare (on)mogelijkheden in en rond Arnhem. Ook de terugkoppeling met de provincie was top; ik geloof dat we hier in Gelderland blij mogen zijn met de huidige aandacht voor SP. Eens kijken of Gelderland een voortrekkersrol zou kunnen gaan betekenen voor Nederland. Deze pilot is een voorbeeld er van.
En ik hoop dat over enige tijd iedere SPer het heel normaal vindt om toch een dagje uit te trekken voor professionele aandacht voor SP beheersing.

Voor mij was het onderwerp "remmen in de praktijk" top ! Niet alleen er over praten maar ook doen. En om zo maar op een locatie in Nederland ergens vol op de rem gaan staan is niet leerzaam. Hier kreeg/zag/voelde/onderging je je eigen rem-gedrag en waar je verbeterpunten lagen. Met volwassen commentaar van de zijkant !

We zijn als SP-groep een andere doelgroep dan de net-16-brommer-rijder en er was gedurende de dag geen enkel competitie-moment. Ook bij de nabespreking van de net opgenomen videobeelden werd je niet afgefakkeld (voelde ook niet zo) maar je werd "gewoon" als voorbeeld gebruikt. Klasse van de heren KNMV die gewoonlijks vooral motorfietsen begeleiden.

Zoals de KNMV al aangaf: we zijn geen motorfiets. En ook geen fiets. Stiekem zagen we heus wel een verborgen Stromer-grijns toen ze van hun ter beschikking gestelde ST1X/Klever afstapten en even een ST5 (op standje S) mochten ondergaan......

Zinvol !
Stromer ze; veel veilige kilometers toegewenst,
Reinout
Plaats reactie